Vurderer Dali Ikon 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer CustomH2000 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vurderer Dali Ikon 5

Hei!

Jeg har solgt mine B&W 604 S3 og vurderer å kjøpe Dali Ikon 5. Skal stå i en liten stue på ca 20 kvm, så størrelse og WAF er VIKTIG!!! Ikon 5 er vel bare 80 cm høye og jeg vil ha de i hvit høyglans. Skal bruke en Denon 3805 til å drive de, og vi snakker stereo med fokus på musikk.

Noen med erfaringer med Ikon 5 og hvordan disse matcher Denon 3805?

Finnes det andre alternativer i prisklassen 5000-10 000 som er "bedre"?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har brukt Denon 3805 til å drive dine (nå solgte) B&W DM604 s3, er Daliene grei skuring å drive i sammenligning. Eneste lille forbeholdet - basert på sporadiske lytteseanser med et halvt øre på Hifiklubben - er at i mine ører har både Denon og Dali hver for seg en tendens til å låte litt lyst. Men det er mine ører, det. Kanskje litt vel lyst når man kobler dem sammen? Spørs også litt på hvor energisk kilden din låter. Smak og behag, naturligvis - men for sikkerhets skyld burde du kanskje ta en tur innom Hifiklubben og få dem til å kjøre en liten demo - ingenting slår det å høre med egne ører.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CustomH2000
    Hei!

Jeg har solgt mine B&W 604 S3 og vurderer å kjøpe Dali Ikon 5. Skal stå i en liten stue på ca 20 kvm, så størrelse og WAF er VIKTIG!!! Ikon 5 er vel bare 80 cm høye og jeg vil ha de i hvit høyglans. Skal bruke en Denon 3805 til å drive de, og vi snakker stereo med fokus på musikk.

Noen med erfaringer med Ikon 5 og hvordan disse matcher Denon 3805?

Finnes det andre alternativer i prisklassen 5000-10 000 som er "bedre"?
    Syns ikke Dali sin bånddiskant passer denon sine recivere. Tannoy derimot:
    http://www.hifishop.no/main.php3?PI=info&PNO=12428

vannvittig bra høyttaler, som det ikke "deales" masse av her på forumet..

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Hvis du har brukt Denon 3805 til å drive dine (nå solgte) B&W DM604 s3, er Daliene grei skuring å drive i sammenligning. Eneste lille forbeholdet - basert på sporadiske lytteseanser med et halvt øre på Hifiklubben - er at i mine ører har både Denon og Dali hver for seg en tendens til å låte litt lyst. Men det er mine ører, det. Kanskje litt vel lyst når man kobler dem sammen? Spørs også litt på hvor energisk kilden din låter. Smak og behag, naturligvis - men for sikkerhets skyld burde du kanskje ta en tur innom Hifiklubben og få dem til å kjøre en liten demo - ingenting slår det å høre med egne ører.
    Er enig i at 3805 er litt i minste laget for å drive 604`ene. Følte høyttalerne hadde mye å gå på. Er ellers meget fornøyd med lyden i 604, der mellomtone/diskant er fremtredende og klar, og bassen er solid men ikke for mye buldrende... hvis du forstår.

Hva ville vært den perfekte match til Ikon 5 i forhold til merke, krefter og ikke minst lommebok? Er dette en "high end"-høyttaler som krever mere enn en middels hjemmekino-reciever? Satt litt på spissen..

Har sett de på HFK men de var ikke koblet til noe. Skal innom i morgen for en demo.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Syns ikke Dali sin bånddiskant passer denon sine recivere. Tannoy derimot:
    http://www.hifishop.no/main.php3?PI=info&PNO=12428

vannvittig bra høyttaler, som det ikke "deales" masse av her på forumet..
    Skal ta en skikkelig lytterunde og sjekke dette med diskanten på disse. Ser i andre tester på nettet at dette nevnes som minus på disse høyttalerne. Fo mine ører trenger det ikke nødvendigvis å bety noe.

Jeg merker jeg er blitt kanskje litt for trofast til HFK ... men vil vurdere andre alternativ også. Tannoy er egentlig ukjent for meg men spennende. De du linker til ser grei ut, men jeg vil ha de litt mindre. 1 meter høye blir for stort på ei lita stue.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig i at 3805 er litt i minste laget for å drive 604`ene. Følte høyttalerne hadde mye å gå på. Er ellers meget fornøyd med lyden i 604, der mellomtone/diskant er fremtredende og klar, og bassen er solid men ikke for mye buldrende... hvis du forstår.

Hva ville vært den perfekte match til Ikon 5 i forhold til merke, krefter og ikke minst lommebok? Er dette en "high end"-høyttaler som krever mere enn en middels hjemmekino-reciever? Satt litt på spissen..

Har sett de på HFK men de var ikke koblet til noe. Skal innom i morgen for en demo.
    Jeg hadde førstegenerasjons B&W DM604 i en periode - og erfaringen er at det som greier å drive disse, greier det meste. Sånn sett tror jeg Dali Ikon 5 vil være helt uproblematisk for receiveren din.

Dali Ikon 5 er heller ikke noen sære "high-end"-høyttalere. Helt greie og uproblematiske - bare med denne lille tendensen til det som i mine ører arter seg som en litt lys eller frempå klang. Men ikke verre enn at hvis du syntes at DM604 låt bra med Denon-receiveren din, kan det godt hende at du vil trives godt med Dali også. I utgangspunktet - hvis jeg skulle anbefale noe - ville jeg tenkt i retning av en litt mer fyldiglydende receiver enn Denon - f.eks. Yamaha. Det er imidlertid små marginer i denne bransjen. Våre bekymringer er muligens gjort til skamme når du har vært innom Hifiklubben og lyttet.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde førstegenerasjons B&W DM604 i en periode - og erfaringen er at det som greier å drive disse, greier det meste. Sånn sett tror jeg Dali Ikon 5 vil være helt uproblematisk for receiveren din.

Dali Ikon 5 er heller ikke noen sære "high-end"-høyttalere. Helt greie og uproblematiske - bare med denne lille tendensen til det som i mine ører arter seg som en litt lys eller frempå klang. Men ikke verre enn at hvis du syntes at DM604 låt bra med Denon-receiveren din, kan det godt hende at du vil trives godt med Dali også. I utgangspunktet - hvis jeg skulle anbefale noe - ville jeg tenkt i retning av en litt mer fyldiglydende receiver enn Denon - f.eks. Yamaha. Det er imidlertid små marginer i denne bransjen. Våre bekymringer er muligens gjort til skamme når du har vært innom Hifiklubben og lyttet.
    Da har jeg vært å lyttet til Dali Ikon 5. Førsteinntrykket er at de spiller klart med en fin "snert" i vokalen og de lyse tonene. Stereofølelsen og lydgjengivelsen var fantastisk.

Diskusjonen rundt diskanten ser jeg på som uproblematisk. Jeg hører at det kan bli litt mye lyst, men føler at dette er med på å gi den klare deilige lyden på spesielt vokal og lyse instrumenter, gitar etc. Men jeg var derimot litt skuffet over bassen. Dette er selvfølgelig sammenlignet med mine gamle B&W 604. Synes det manglet endel trøkk i bunnen. Nå er jo dette mye mindre høyttalere så jeg forventet heller ikke den samme bassen, i tillegg er lokalet ganske stort, 40-50 kvm, og da forsvinner vel litt av trykket... Fikk koblet på en Dali Motif sub2, som gjorde lydbilde mye mere komplett. (Men da snakker vi om et pristillegg på 5 000,-). Høyttalerne var koblet til en Arcam solo movie 5.1, som vel ikke er noe særlig sterkere enn min Denon 3805.

Hadde først på en plate med diverse jazz og så litt Roger Waters/Pink Floyd og synes gitar og vokallyden var fantastisk. Ingen tvil at Ikon 5 takler slike innspillinger/musikkstil. Rent og pent! Fikk satt på nyeste med Røyksopp og da ble det litt liv i bassen også.

Konklusjonen er at Dali Ikon 5 fortsatt er høyaktuelle for meg. Alt i alt spiller de tilfredsstillende for mine behov! De største plussene får den klare, rene lyden og ikke minst størrelsen/finishen på kabinettet. I første omgang er det ikke aktuelt med sub, men etter å ha hørt med den tilkoblet vil dette være en naturlig oppgradering etterhvert.

Jeg er fortsatt i tenkeboksen, men er per dags dato uten høyttalere og med musikk kun gjennom tv.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da høres det ut som om du har funnet noe som passer for deg. At Dali Ikon 5 låter litt slankere i bassen gjør den mer plasseringsvennlig enn dine gamle B&W DM604. Den versjonen jeg hadde av DM604 - den første som kom - var ekstremt rumlete i bassen. Det ble vel noe bedre etterhvert med DM604s2 og s3, men det ble aldri bra. Sånn sett får du nok en mer korrekt bass med Ikon 5 - men kanskje litt uvant i starten. Ved å velge riktig avstand fra veggen bak, kan du sannsynligvis tune dem inn ganske bra. En sub er imidlertid ikke å forakte. Jeg har to anlegg med sub hjemme hos meg - og sier bare: hvordan kan man klare seg uten? Men det kan du jo ta etterhvert.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke Ikon 5 er spesielt krevende for forsterkeren, men de spiller veldig detaljert, og da avslører de selvsagt også dårlig elektronikk.
    Til ikon5 er mine forslag å teste noen forsterkere som ikke er for lyse i klangen; Primare eller Abrahamsen f.eks. Eller Thule hvis du kommer over noe brukt. (hvis det er stereo du er ute etter?)

NB: Om dette blir vellykket avhenger mye av samspillet mellom høyttaler og rom også. Selv falt jeg fullstendig for Ikon6 i butikken, men de ble for spisse i mitt rom der det er litt for hard akkustikk.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da høres det ut som om du har funnet noe som passer for deg. At Dali Ikon 5 låter litt slankere i bassen gjør den mer plasseringsvennlig enn dine gamle B&W DM604. Den versjonen jeg hadde av DM604 - den første som kom - var ekstremt rumlete i bassen. Det ble vel noe bedre etterhvert med DM604s2 og s3, men det ble aldri bra. Sånn sett får du nok en mer korrekt bass med Ikon 5 - men kanskje litt uvant i starten. Ved å velge riktig avstand fra veggen bak, kan du sannsynligvis tune dem inn ganske bra. En sub er imidlertid ikke å forakte. Jeg har to anlegg med sub hjemme hos meg - og sier bare: hvordan kan man klare seg uten? Men det kan du jo ta etterhvert.
    Du har nok rett i dette med bassen. Mitt sammenligningsgrunnlag er mot 604 og der fikk man fram den virkelig dype rumlete bassen. Spørs om de sterke lyse tonene på Daliene gjør at bass-forskjellen på Ikon og 604 blir enda større og litt uvant som du sier.

Men nå er jo jeg ikke ute etter store høyttalere som skal spille høyt med masse bass. Og "problemet" kan uansett løses med en elegant liten sub!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Tror ikke Ikon 5 er spesielt krevende for forsterkeren, men de spiller veldig detaljert, og da avslører de selvsagt også dårlig elektronikk.
    Til ikon5 er mine forslag å teste noen forsterkere som ikke er for lyse i klangen; Primare eller Abrahamsen f.eks. Eller Thule hvis du kommer over noe brukt. (hvis det er stereo du er ute etter?)

NB: Om dette blir vellykket avhenger mye av samspillet mellom høyttaler og rom også. Selv falt jeg fullstendig for Ikon6 i butikken, men de ble for spisse i mitt rom der det er litt for hard akkustikk.
    Det blir ikke ny forsterker med det første. Men jeg skal følge med om det dukker opp noe brukt og da er det stereo som gjelder.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg husker så sa Lars Worre fra Dali i nettmøte hos HFK at de har designet Ikon-serien for å være lette nok å drive for det meste av hjemmekinoreceivere. Dette er jo aktuelle høyttalere for et ordentlig surroundoppsett som ikke koster det hvite ut av øyet.

Nominell impedans på 8 ohm med ganske flat impedanskurve burde være overkommelig skulle jeg tro?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut!

Kan melde om at et par Dali Ikon 5 vil være på plass hjemme i min stue førstkommende torsdag!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble det suksess?