Subwoofer til stereo, forslag ?:)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 61
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subwoofer til stereo, forslag ?:)

Hei, Jeg har for tiden holdt på med et lite prosjekt:P Har et par B&W 704 stående som jeg tenkte jeg skulle få litt liv i Var og hørte litt rundt på forsterkere, men ingen kombo falt helt i smak (utenom Lyngdorf TDAI2200 & et dyrere sett med Hegel ) noe som jeg synes ble litt mye penger i et litt mindre oppsett. Tilslutt kom jeg over en billig Densen forsterker, kjente til lydsignaturen og det slo meg som lyn fra klar himmel! at dette måtte være den rette komboen.

Mellomtone / Diskant er klar, varm og veldig dynamisk (ganske lik lyngdorfen)
    men alle forsterkere har jo såklart en -svakhet- og det er bassen på denne. den blir veldig gjemt bak den utrolig dynamisk mellomtona, og da hjelper det svært lite at det er en høyttaler som 704, som generellt yter lite bass. og det er her jeg begynner og lure litt.

Skal da se på en/to subwoofere til dette anlegget. Vil ha noen raske, presise sub(er) med god dynamikk. trenger ikke spille veldig høyt, bare jeg får det jeg mangler fra høyttalerene.

Har lurt på og anskaffe meg Dali Helicon 800, Lyngdorf TDAI2200 room perfect og litt annet snacks men dette blir ved en senere anledning.
    Men dette blir da satt på vent en god stund, da denne 704/ densen komboen låt såpass bra som det gjorde! (beklager, off topic:P)

men ihvertfall, lurt litt på B&W pv1, mins jeg har lest noe om en liten Dynaudio sub engang som vistnok spilte veldig bra!

kom gjerne med forslag, meninger og innspill!

Mvh
    Ole

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne duger ihvertfall veldig bra hjemme hos meg:

Proson Sub 12 i Sort og sølv farve

Fåes også på nettauksjon, Gooba.no - NETTAUKSJON
    Gooba.no - NETTAUKSJON (auksjonsside som kanskje er utgått når du leser dette)
    Gooba.no - NETTAUKSJON (du kan også kjøpe den for 1995)

Og denne har høstet mye ros:
    XTZ 99 W10.16 pianolakk

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv prøvd B&W PV1 mot SVS SB12, og jeg foretrakk sistnevnte på musikk (og film). Får jo 2 SB12 i pianogloss for prisen av 1 PV1

Dette var sammen med B&W 803D høyttalere. Når jeg dro på litt syntes jeg SB12 fulgte hovedhøyttalerne bedre enn PV1. Kjørte dette oppsettet en periode på Lyngdorf TDA2200, og det fungerte knallbra...helt til jeg ble "frelst" på hjemmekino og solgte både Lyngdorfen og SB12 til fordel for en PB-12 Plus

L-Sound - SVS SB12-Plus

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS er nevnt. Syns du også skal vurdere 2 slike:
    XTZ 99 W12.16 Sort Matt

Vannvittig ytelse for penga! og da tenker jeg på kvalitet fremfor kvantitet .

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei hei

Snus litt på Cht-12Q fra Velodyne.. De kan du også bruke videre til f.eks Helicon.. De er iallefall sykt bra til musikk...

* du har pm *

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til musikk bør en sub ha DSP for skikkelig integrering. Synes det nesten er et must. Ellers skal du være veldig heldig med rommet og plassering for å få det til å fungere optimalt.
    Denne er jo både billig og bra ifølge tester:
    XTZ 99 W12 DSP

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler den brukte subben jeg så her eller på Hifisentralen.Focal/JmLab SW900.Det er virkelig en høykvalitetssub til musikk og film.Bare elementet i den koster 5.500 kr.Elementet slår nedover og kan være noe lettere å plassere enn framoverspillende.Den kosta 15.000 i sin tid og han skulle ha 7.000.Den er utrolig tight og stram,men spiller ikke ekstrem dypbass.
    I mitt oppsett siden jeg har en selv ble den testet mot Velodyne SPL-1000 R,SVS PB12-PLUS.På 2 forskjellige fronthøyttalere av høy kvalitet.SVS-en som mange sikkert vil anbefale deg henger ikke med i det hele tatt mot Focalen og Velodynen.Hvis ikke så har Hifi-klubben i Grimstad 2 stk B&W 750 subber i Rosewood.Den ene av de er vel mest sannsynlig den beste matchen.De forlanger en idiotisk pris for de,men stå på din pris og de må gi seg av grunner jeg ikke nevner her.

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er budsjette ditt ?

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg finner det festelig at mange her påstår at SVS ikke henger med i stereo, mens f.eks Fidelity mener det er en ny referanse SUB i High End hos de i stereo. Tror nok det er mange her som "slurver" med kalibreringen sin. Kjørte selv 2x PC-13 Ultra i sammen med Klipsch RF-83, og de føltes aldri trege, eller på etterskudd.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Jeg finner det festelig at mange her påstår at SVS ikke henger med i stereo, mens f.eks Fidelity mener det er en ny referanse SUB i High End hos de i stereo. Tror nok det er mange her som "slurver" med kalibreringen sin. Kjørte selv 2x PC-13 Ultra i sammen med Klipsch RF-83, og de føltes aldri trege, eller på etterskudd.
    Vi brukte på av-treffe i Lørenskog 2stk PC-13 Ultra med B&W805S, det fungerte fint nok- Men den er ikke så snerten som en del annet.. F.eks XTZ eller Earthquake som også ble testet der =D

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er spr.målet. Var det virkelig mer "snert" i de andre SUB'ene, eller virket det bare slik fordi SVS'en går så mye dypere. Hører man på en SUB som kun går til f.eks 30hz, så høres denne ofte mye raskere ut enn en som går til 20Hz, men sannheten er ofte bare at det virker sånn fordi den ikke klarer å gjengi det dypeste.

Hvis man f.eks har mye roomgain så må man selvsagt justere dette vekk kanskje oftere på en SVS enn masse annet, da det som regel blir masse BOOST i bunnen og SVS'ene i utgangspunktet går veldig dypt. Er ikke noe fint i musikk når 15Hz er 10db høyrere enn det 80Hz er.

Uansett, smaken er selvsagt som baken. Beste er å høre hva man liker best. Synes bare SVS har fått ett urettferdig rykte som dypbass monster som kun egner seg til film. Joda, den er jo forsåvidt ett dypbass monster, men den er så mye mer hvis man tar seg tid til å få kalibrert den ordentlig.

Personlig gleder jeg meg til å få koblet til en SVS AS-EQ1 på mine Ultra'er for å få en perfekt kalibrering

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Da er spr.målet. Var det virkelig mer "snert" i de andre SUB'ene, eller virket det bare slik fordi SVS'en går så mye dypere. Hører man på en SUB som kun går til f.eks 30hz, så høres denne ofte mye raskere ut enn en som går til 20Hz, men sannheten er ofte bare at det virker sånn fordi den ikke klarer å gjengi det dypeste.

Hvis man f.eks har mye roomgain så må man selvsagt justere dette vekk kanskje oftere på en SVS enn masse annet, da det som regel blir masse BOOST i bunnen og SVS'ene i utgangspunktet går veldig dypt. Er ikke noe fint i musikk når 15Hz er 10db høyrere enn det 80Hz er.

Uansett, smaken er selvsagt som baken. Beste er å høre hva man liker best. Synes bare SVS har fått ett urettferdig rykte som dypbass monster som kun egner seg til film. Joda, den er jo forsåvidt ett dypbass monster, men den er så mye mer hvis man tar seg tid til å få kalibrert den ordentlig.

Personlig gleder jeg meg til å få koblet til en SVS AS-EQ1 på mine Ultra'er for å få en perfekt kalibrering
    Uten å kapre denne tråden, så var det godt med dypbass i de andre oppsettene vi hørte også. Rommene var ikke identiske, fronthøyttalerne var ikke identisk og kilden var ikke identisk.. Så det er mange faktorer. Men mine erfaringer, upåvirket av andres erfaringer er at det finnes andre subwoofere på markedet som er bedre egnet til stereo enn PC-13 ultra.

Jeg skal ikke nekte for at det var artig å høre de med så snille høyttalere. Og tanken har vært der å velge den kombinasjonen selv. Men etter å ha hørt på Velodyne og Rel, har jeg funnet ut at det passer bedre for meg- Iallefall til 2 kanals =)

On topic igjen:
    Det beste er å prøve selv, i din egen stue med dine høyttalere.. Vi vet jo alle hvor mye rommet påvirker lyden- =)

Newcomer gary7 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan, jeg har vært i samme situasjon som deg. Har litt annereledes type høyttalere men behovet for rask og god sub med snert var det samme.

Har prøvd med en SVS PC12. Denne gikk godt og dypt, men funket desverre ikke spesielt godt i stereo. Min erfaring, (selv etter noe kalibrering) er at den ikke klarte å henge med i svingene på den raske og stramme bassen til Magnepan'ene mine.

Testet deretter Earthquake sine subber (SuperNova MKIV 12")og fikk en helt annen lyd i stereo. Bassen ble bra integrert og snerten var absolutt tilstede.
    Løsningen for meg ble derfor 2 stk. Earthquake som fungerer veldig bra i stereo og minst like bra i kinomodus. Prismessig er de relativt gunstig også.

Well, my 2¢ worth....

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beste er å teste forskjellige ting selv. Folk vil aldri være enige om hva som er best.

Opinions are like assholes. Everybody's got one

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrev ovenfor at SVS-en ikke hang med.Siden jeg bor i Arendal ville L-Sound komme å kalibrere subben.Dessverre ble det aldri gjort siden dama ville ha hundehuset ut.I sammenligning med Focalen går den ekstremt mye dypere og var svært artig på en del musikk,men hører man på alt vil jeg ha noe som er bra på alt.Spilte jeg med den sånn som Audessey romkorreksjonen ville og med riktig db-forhold var den irriterende.Mulig jeg har dypbassøkning i rommet for å høre på f.eks Dire Straits og Bruce Springsteen var håpløst.Var kanskje en smule lite bass på bassrytmene og plutselig settes hele rommet i sving av den ekstreme dypbassen.Lyttenivået var heller ikke høyt.Noen vil sikkert synes at dette er artig og kult,men jeg vil kunne lese avisa i 80 db uten å "hoppe ut av skinnet" hver gang dypbass kommer og glassdøra og veggseksjonen rasler som f....
    Synes også at elementet støyet på slagbass tidligere enn jeg hadde ventet og ønsket.Focalen tok den lett der.
    Men for all del..rom,utstyr,smak,musikktype osv osv spiller jo mye rolle.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Skrev ovenfor at SVS-en ikke hang med.Siden jeg bor i Arendal ville L-Sound komme å kalibrere subben.Dessverre ble det aldri gjort siden dama ville ha hundehuset ut.I sammenligning med Focalen går den ekstremt mye dypere og var svært artig på en del musikk,men hører man på alt vil jeg ha noe som er bra på alt.Spilte jeg med den sånn som Audessey romkorreksjonen ville og med riktig db-forhold var den irriterende.Mulig jeg har dypbassøkning i rommet for å høre på f.eks Dire Straits og Bruce Springsteen var håpløst.Var kanskje en smule lite bass på bassrytmene og plutselig settes hele rommet i sving av den ekstreme dypbassen.Lyttenivået var heller ikke høyt.Noen vil sikkert synes at dette er artig og kult,men jeg vil kunne lese avisa i 80 db uten å "hoppe ut av skinnet" hver gang dypbass kommer og glassdøra og veggseksjonen rasler som f....
    Synes også at elementet støyet på slagbass tidligere enn jeg hadde ventet og ønsket.Focalen tok den lett der.
    Men for all del..rom,utstyr,smak,musikktype osv osv spiller jo mye rolle.
    Kan høres ut som du har MASSE roomgain i bunnen. Sikkert derfor det føles som at Focal'en også spiller veldig dypt. Den får masse drahjelp av rommet, noe som mao funker perfekt for deg nå Med SVS'en ble det antagligvis alt for mye. Var slik du forklarer det i mitt forrige rom. Bassen var grei nok, så tok det helt av når det gikk dypt. Var nødt til å kjøre full roomcomp eller hva det heter på Ultra'en for å få dempet bunnen. I den nye leiligheten går det faktisk mye dypere, men blir ikke så brutalt. Nå er det liksom bare slik at bassen går dypere å dypere å jeg smiler, men den blir alikevel aldri overdøvende i forhold til videre oppover i spekteret.

Edit: Er forsåvidt Arendalitt selv også.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg vil først få si at jeg har samme erfaring som deg når det gjelder Densen og B&W. Det låter veldig bra sammen!

For min del begynte jeg å savne bass da jeg flyttet og fikk anlegget i et større rom. Jeg prøvde også sub (Velodyne DD10) sammen med min Densen DM10, men jeg syns i grunn ikke jeg fikk det til å fungere veldig godt. Dette fordi forsterkeren ikke hadde egen utgang for sub eller pre out, og jeg måtte bruke høynivåutganger. Resultatet var at subben koblet inn først når jeg skrudde volumet relativt høyt. Fikk det aldri til å spille veldig godt sammen heller. Nå skal det sies at andre med som har mer greie på innstilling av sub enn meg sikkert hadde fått til dette bedre og at noen av disse kan fortelle hvordan det bør gjøres!

For meg ble det en bedre løsning å satse på gulvstående høyttalere med bedre dynamikk og en kraftigere forsterker. Dette ikke ment som et råd, men en erfaringsdeling. Det hender enda at jeg savner den magiske mellomtonen til B&W/Densen, men da helst i et mindre rom...

Svarte kanskje ikke helt på det du spurte om

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det er en del som anbefaler 12" subwoofer. Eg har hørt att en eller to 10" subwoofere er raskere og bedre sammen med stativhøgtalere til musikklytting. Er det feil det eg har hørt noen si?

Kommer vel like mye ann på pris, kvalitet, merke og matching til høgtalerne også kann eg tenke meg eller?

Å høre og teste selv er vel uansett det beste siden smak og behag har mye å si:-D

Vet ikke om dette var så mye til hjelp, men muligens en liten oppklaring av mine spørsmål kann være til litt hjelp:-D

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Asfalt
    Ser det er en del som anbefaler 12" subwoofer. Eg har hørt att en eller to 10" subwoofere er raskere og bedre sammen med stativhøgtalere til musikklytting. Er det feil det eg har hørt noen si?

Kommer vel like mye ann på pris, kvalitet, merke og matching til høgtalerne også kann eg tenke meg eller?

Å høre og teste selv er vel uansett det beste siden smak og behag har mye å si:-D

Vet ikke om dette var så mye til hjelp, men muligens en liten oppklaring av mine spørsmål kann være til litt hjelp:-D

Å høre og teste selv er nok det beste ja , det har du rett i . Men det er flere faktorer enn akkurat størelsen på elementet som teller :-D .

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er dealen med alle menneskene som anbefaler bassrefleks til et musikkoppsett?
    (Eller subwoofer overhodet forsåvidt, men det er en annen debatt)

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •