Subwoofer til stereo, forslag ?:) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 61
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Det letteste på stereosiden er nok å bruke en pre med sub-utgang ala Parasound NC2100. Sammen med en ekstern romkorreksjon vil man nok kunne få et supert resultat om rommet ikke er fullstendig håpløst, men man vil nok fortsatt ende opp med flytting og teting av suben før det sitter

Hva med SVS SB12-Plus? Har ikke hørt den selv, men står en del om den på siden til L-Sound. Og må si det frister å teste denne. Tenker litt på denne selv siden eg ikke har så veldig stort rom.

Noen som har noen meninger om denne?

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Det gjøres så enelt som og dele opp i Musikk-sub og i Film-sub.

Musikk er de Middbass kassene som ikke når under 25hz.
    Film er de som med glede spiller subsoniske toner under 20 hz.
    hehe, da kan jeg være glad jeg har en svært god sub, som også med din definisjon virker like god både på musikk og film, noe den i praksis også gjør. jeg har velodyne DD12, som glatt spiller ned i 14-15hz, med litt bruk av romkorrerksjonen som denne subben har... kan bare si at til musikk, så er velodyne subben min svært mye bedre enn det jeg har hørt av svs, men også til filmbruk. min velodyne greir fint å lage dette typiske bryst trykket skikkelig, samtidig som den veldig bra greier å gjengi toner under 20hz, bare mer kontrolert enn det "rabalderet" som svs subbene gir kan forstå folk liker svs subber, men til musikk, så finnes det svært mye der ute som er bedre en svs

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    hehe, da kan jeg være glad jeg har en svært god sub, som også med din definisjon virker like god både på musikk og film, noe den i praksis også gjør. jeg har velodyne DD12, som glatt spiller ned i 14-15hz, med litt bruk av romkorrerksjonen som denne subben har... kan bare si at til musikk, så er velodyne subben min svært mye bedre enn det jeg har hørt av svs, men også til filmbruk. min velodyne greir fint å lage dette typiske bryst trykket skikkelig, samtidig som den veldig bra greier å gjengi toner under 20hz, bare mer kontrolert enn det "rabalderet" som svs subbene gir kan forstå folk liker svs subber, men til musikk, så finnes det svært mye der ute som er bedre en svs
    Det er pga Servo styring av element og mye større forsterker en det som trengs

Newcomer Kundo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en Klipsch sub? passer utrolig godt til musikk.. med masse trøkk

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke helt enig i dette men det får nå så vær.
    Synes SVS sine toppmodeller egner seg greit til musikk, men de bør da kjøres i lukket modus for å unngå antydning til brummende etterslep. Det var definitivt ikke snakk om noe rabalder fra mine SVS PC13 Ultraer. Derimot var bassen ren, kontant og dyp. Men mine suber var også kalibrert etter beste evne, dvs room comp til small for å fjerne overdreven dypbass under 20hz i mitt rom (dette gjorde suben treg og lite kontant) samt bruk av PEQen for å fjerne en ganske stor peak. De fleste synes vel bare totalt overkill bass under 20hz er morsomt - men det låter crap på musikk med SVSene, så mitt råd er å lære seg bruk av room comp for å få en utflating nedover mot avrulling i stedet for room gain. Suben får et helt annet overskudd etterpå og bassen høres mer naturlig ut.

Nå har jeg JL Audio Fathom F112 som er noe av det tighteste på markedet (også i forhold til Velodyne subene) så jeg har i hvertfall et reellt sammenligningsgrunnlag.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har velodyne DD12, som glatt spiller ned i 14-15hz
    Joda, er ikke tvil om at DD serien spiller dypt og også er kjempebra SUB'er, men ikke engang DD18 har mye å gi under 20Hz, så mye drag der nede har du garanter ikke. Er jo bare å kjøre den kjente "PULSE" scenen det så merker du nok fort at den vil slite, eller ihverttall ikke få mye trøkk når du gnur på litt.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Joda, er ikke tvil om at DD serien spiller dypt og også er kjempebra SUB'er, men ikke engang DD18 har mye å gi under 20Hz, så mye drag der nede har du garanter ikke. Er jo bare å kjøre den kjente "PULSE" scenen det så merker du nok fort at den vil slite, eller ihverttall ikke få mye trøkk når du gnur på litt.
    Her er en liten quote fra en shootout på AVSForum mellom Velodyne DD18, SVS PB13 Ultra og JL Fathom F113

Pulse:

The effect centers around 18-20hz from what I recall of the speclab analyses. The Velodyne completely fubared this scene making the pulse sound actually reverse, it should be thump THUMP but it was more like thump thump as the limiter/compressor freaked out. Even the less loud heartbeats before opening the door were muddled and hard to discern.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velodyne DD serien og Klipsch RSW serien tror jeg er suverene valg til stereo

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært artig å hatt denne diskusjonen med alle i samme rom og etter en halv flaske vodka hver.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal være med på at DD-serien ikke er like rå under 20hz som de store løsningene til SVS. Dette ligger i konstruksjonens natur, på akkurat samme måte som SVS aldri vil kunne spille som en trykkammerkonstruksjon uansett hvor mye man vrir og vender på en PEQ.

Slik du fremstiller DD-18 ift. output under 20hz stemmer ikke. In-room respons her er helt ned mot 16hz før den ruller av (men da rulles det også ganske raskt av). Jeg vil tippe at folk flest skjelden spiller over 90db når de ser på film. Her har jeg vært oppe i 100db snitt under test, og det er høyt. DD-18 har ingen problemer med å henge med i selv ganske tunge scener, og enkelte ganger kjennes ut som sofaen nesten flytter på seg. Ganske store mengder luft som flyttes i stuen, en fysisk opplevelse man ikke hører - bare kjenner. Jeg har ikke testet den til den går i kompresjon enda, men har nok vært nære noen ganger når det har rullet som værst nede 16-18hz, men da snakker vi volum godt over det alle jeg har hatt på besøk anser som behagelig.

IMO er det bare tøysete å bruke pulse-scenen som noe referanse på om subwooferen holder til normalt bruk eller ikke, rett og slett for den scenene er unormalt brutal langt ned i frekvens. Ikke uten grunn at akkurat den brukes av entusiaster verden rundt for å se hva som ligger i subwooferen. Det blir litt som bilstereo-folket kjøper basstest-CD`er for å sjekke hva anlegget er godt for.

Det sagt så er DD-serien etter min mening i en klasse over SVS når det kommer til definisjon og punch oppover i frekvens, spesielt når man setter servoen til DD på full guff. Både JL og Velo har fått innpass på hos 2-kanalsfolket, noe SVS aldri har fått til. Og det er vel også en av grunnene til at SVS nå prøver seg på større trykkammerløsninger vil jeg tro. 8)

Nå er vel verken store SVS eller DD-serien aktuelt for trådstarter, så dette blir vel litt utenfor diskusjonen....

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Det hadde vært artig å hatt denne diskusjonen med alle i samme rom og etter en halv flaske vodka hver.
    Da hadde vi alle hørt på musikk og hatt det morro fremfor å diskutere!

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Jeg skal være med på at DD-serien ikke er like rå under 20hz som de store løsningene til SVS. Dette ligger i konstruksjonens natur, på akkurat samme måte som SVS aldri vil kunne spille som en trykkammerkonstruksjon uansett hvor mye man vrir og vender på en PEQ.

Slik du fremstiller DD-18 ift. output under 20hz stemmer ikke. In-room respons her er helt ned mot 16hz før den ruller av (men da rulles det også ganske raskt av). Jeg vil tippe at folk flest skjelden spiller over 90db når de ser på film. Her har jeg vært oppe i 100db snitt under test, og det er høyt. DD-18 har ingen problemer med å henge med i selv ganske tunge scener, og enkelte ganger kjennes ut som sofaen nesten flytter på seg. Ganske store mengder luft som flyttes i stuen, en fysisk opplevelse man ikke hører - bare kjenner. Jeg har ikke testet den til den går i kompresjon enda, men har nok vært nære noen ganger når det har rullet som værst nede 16-18hz, men da snakker vi volum godt over det alle jeg har hatt på besøk anser som behagelig.

IMO er det bare tøysete å bruke pulse-scenen som noe referanse på om subwooferen holder til normalt bruk eller ikke, rett og slett for den scenene er unormalt brutal langt ned i frekvens. Ikke uten grunn at akkurat den brukes av entusiaster verden rundt for å se hva som ligger i subwooferen. Det blir litt som bilstereo-folket kjøper basstest-CD`er for å sjekke hva anlegget er godt for.

Det sagt så er DD-serien etter min mening i en klasse over SVS når det kommer til definisjon og punch oppover i frekvens, spesielt når man setter servoen til DD på full guff. Både JL og Velo har fått innpass på hos 2-kanalsfolket, noe SVS aldri har fått til. Og det er vel også en av grunnene til at SVS nå prøver seg på større trykkammerløsninger vil jeg tro. 8)

Nå er vel verken store SVS eller DD-serien aktuelt for trådstarter, så dette blir vel litt utenfor diskusjonen....
    Er ikke så veldig uenig i det du sier HåkonN, men å påstå at en DD12 eller DD18 for den saks skyld er rå nedover mot 14Hz er pisspreik. At den har respons nedover dit skal jeg heller si meg enig i. Det var derfor jeg nevnte PULSE. Den er ikke noe å ta utgangspunkt i sånn sett, men den viser at DD serien ikke er så fryktlig slem under 20Hz som noen vil ha det til

Volum man ser film på har selvsagt noe å si, å det har selvsagt størrelse på rommet man har kinoen i også. Personlig ser jeg film langt over 90db, men det er kanskje bare meg.........

Vi får si oss ferdige med SVS vs DD diskusjonen vår her ja HåkonN

Anbefaler som jeg sa tidligere i tråden også at trådstarter tar seg en rundt å hører på litt forskjellige. Vi har alle forskjellige preferanser

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Da hadde vi alle hørt på musikk og hatt det morro fremfor å diskutere!
    Jepps, hadde da ikke ødelagt en fin kveld med god musikk å alkohol med å krangle :-D

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HåkonN innlegg # 50 Støttes!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Volum man ser film på har selvsagt noe å si, å det har selvsagt størrelse på rommet man har kinoen i også. Personlig ser jeg film langt over 90db, men det er kanskje bare meg.........
    Jeg snakker om snittvolum bare så det er sagt. Jeg liker å spille musikk høyt, men de fleste syntes nok et snittvolum 80-85db er høyt nok om de skal lytte til musikk (film er nok litt over) mer enn en sang. 95db er altså opplevd rundt dobbelt så høyt som 85db, og 105db 4 ganger så høyt får våre ører (i realiteten er det enda høyere). Dette er snittvolum, så en kan da gå ut i fra at transientene peaker langt over dette igjen . Jeg vil tippe at de færreste her inne har forsterkere til å takle et realistisk snittvolum på 100db uten at en skikkelig dynamisk innspilling når klippenivå, og det er i allefall ikke noe jeg orker å høre på.

Room-gain, romstørrelse og bruk av EQ er også en vesentlig faktor for hvordan vi opplever resultatet. Og oppå det hele kommer personlige preferanser (noen liker for eks. en heving ned mot 20hz) inn.

Det sagt, det er selvfølgelig alltid bra med headroom. Desto mer, desto bedre!

Komplisert skal det være, men temaet er spennende (og desverre litt OT - beklager trådstarter).

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HighEnd-LyngdorfDali
    ...mins jeg har lest noe om en liten Dynaudio sub engang som vistnok spilte veldig bra!

kom gjerne med forslag, meninger og innspill!

Mvh
    Ole

Det var nok denne Dynaudio SUB300 Subwoofer | Soundgarden

Full pott fra lydogbilde på alle områder. Den har en genial funksjon for oppsett av to også

En av de mest musikalske subene jeg har hørt er Audiovector sin K Sub signature
    Test av Audiovector K-Sub Signature subwoofer Subwoofere - Tester - Lyd og Bilde
    Men på film falt den gjennom, i stort rom iallefall.

Har selv denne Velodyne SPL-1200 Ultra Subwoofer | Soundgarden nå. Subben oppleves som litt klaustrofobisk i mitt rom, vil ikke være så nær sidevegger, men spiller fantastisk så lenge den får plass til å bre seg

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel jeg en av de få som mener at fronthøytalere er laget for og spille i stereo uten subb men uansett så er det vil ikke noen vits med en subb som beveger seg under 16hz! ihvertfall ikke på musikk,er jo kun et par instrumenter som beveger seg under 40hz eller!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Nå er vel jeg en av de få som mener at fronthøytalere er laget for og spille i stereo uten subb men uansett så er det vil ikke noen vits med en subb som beveger seg under 16hz! ihvertfall ikke på musikk,er jo kun et par instrumenter som beveger seg under 40hz eller!
    Sikkert noen som liker subbefele og kirkeorgel.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke så veldig uenig i det du sier HåkonN, men å påstå at en DD12 eller DD18 for den saks skyld er rå nedover mot 14Hz er pisspreik. At den har respons nedover dit skal jeg heller si meg enig i. Det var derfor jeg nevnte PULSE. Den er ikke noe å ta utgangspunkt i sånn sett, men den viser at DD serien ikke er så fryktlig slem under 20Hz som noen vil ha det til

Vi får si oss ferdige med SVS vs DD diskusjonen vår her ja HåkonN

Anbefaler som jeg sa tidligere i tråden også at trådstarter tar seg en rundt å hører på litt forskjellige. Vi har alle forskjellige preferanser
    jeg mente på ingen måte å si at velodyne er like god eller bedre på bass under 20 hz, men det virker som enkelte folk mener at svs er omtrent eneste subb som fungerer på film, pga bass responsen under 20hz, noe jeg mener er helt tullete, fordi om velodyne ikke er best der, så er den fortsatt god under 20 hz, men så fort du begynner å bevege deg over 20hz, så mener jeg velodyne er totalt overlegen svs, og vil tro også mange andre subber er bedre enn svs, ala noen av focal sine, men har ikke hørt så mange subber, så kan ikke utale meg om dem.

måte bare ut med dette, og legger også svs vs dd død nå, da det var jeg som var så lite smart og starte den diskusjonen

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for alle svar!

blitt noen sene kvelder på jobb så derfor har svaret kommet litt sent

Mye bra forslag her men er ikke ute etter den - bassen man kjenner i brystkassa - Har forsåvidt et litt mer morro opsett for fest bruk og lignende
    Densen / B&W er en kjempe match! men mister en del i bassen. skal ha noe kjapt og presist som gir det jeg mister fra høyttalerne høyttalerne så noen stor type hjemmekino sub er ikke aktuelt 8)

Skal ha noe som skal låte pent men samtidig ikke gå over mot det kjedelige ( som jeg oppfatter de litt *lavere frekvenser* i anlegget perdags dato)
    Helt enig i at et Stereo oppsett uten sub kanskje er enkelst, men i mitt tilfelle blir tapet stort. (kan jo såklart kline til og kjøpe en Nad m3/m5 eller Lyngdorf / Hegel, for og få det beste ut av høyttalerne, men velger heller og gå for en litt billigere løsning, som da blir en sub.

Synes selv det er kult å se hvor mye lyd du kan få for minst mulig penger
    og hittil på dette oppsettet har jeg brukt latterlig lite penger. men skal i løpet av uka sjekke litt rundt på sub'er og høre litt

Mvh
    Ole

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •