Subwoofer til stereo, forslag ?:) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 61
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av leifen
    Å høre og teste selv er nok det beste ja , det har du rett i . Men det er flere faktorer enn akkurat størelsen på elementet som teller :-D .

Ja ser att innlegget mitt var litt dårlig formulert:-D

En viktig faktor er vel kanskje att en 12" av "god" kvalitet kan vel selvfølgelig være raskere og spille bedre enn en 10" av "dålig" kvalitet. Pris og kvalitet/ytelse henger ofte sammen er min erfaring med andre hifi produkter iallefall. Noen liker ett merke bedre enn andre merker og noen subwoofere fungerer bedre i noen rom enn andre og vi har alle ulik smak.

Da er vel å høre og teste selv med sitt oppsett i sitt rom det aller beste viss det er mulig å få til:-D

Edit: Den siste linja er vel ett tips til trådstarter og meg selv også viss det en gang blir aktuelt med stativ høgtalere:-) Kunne vært gøy å prøve:-)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rote rundt i grøten sånn da... kjøp velodyne D.D 10/12 og bli ferdig med det siden det er bare musikk som teller.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etterhvert så tror jeg det er mange som vil begynne og se på hvor rask og stram en subb kan være og ikke bare dypbass som de fleste virker opptatt av.
    Synes selv det blir litt dumt at veldig mange med subb er mer opptatt av hvor dypt bassen går i forhold til virkeligheten.tror også enkelte missforstår da de tror det er dypbassen du merker i brystkassa og ikke mellombassen og snerten i bassen

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Etterhvert så tror jeg det er mange som vil begynne og se på hvor rask og stram en subb kan være og ikke bare dypbass som de fleste virker opptatt av.
    Synes selv det blir litt dumt at veldig mange med subb er mer opptatt av hvor dypt bassen går i forhold til virkeligheten.tror også enkelte missforstår da de tror det er dypbassen du merker i brystkassa og ikke mellombassen og snerten i bassen
    Det gjøres så enelt som og dele opp i Musikk-sub og i Film-sub.

Musikk er de Middbass kassene som ikke når under 25hz.
    Film er de som med glede spiller subsoniske toner under 20 hz.

Newcomer Terrawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Da er spr.målet. Var det virkelig mer "snert" i de andre SUB'ene, eller virket det bare slik fordi SVS'en går så mye dypere. Hører man på en SUB som kun går til f.eks 30hz, så høres denne ofte mye raskere ut enn en som går til 20Hz, men sannheten er ofte bare at det virker sånn fordi den ikke klarer å gjengi det dypeste.

Hvis man f.eks har mye roomgain så må man selvsagt justere dette vekk kanskje oftere på en SVS enn masse annet, da det som regel blir masse BOOST i bunnen og SVS'ene i utgangspunktet går veldig dypt. Er ikke noe fint i musikk når 15Hz er 10db høyrere enn det 80Hz er.

Uansett, smaken er selvsagt som baken. Beste er å høre hva man liker best. Synes bare SVS har fått ett urettferdig rykte som dypbass monster som kun egner seg til film. Joda, den er jo forsåvidt ett dypbass monster, men den er ), når de tester de forskjellige subbene og da går vel ikke akkurat SVS`n dypere enn feks xtz eller hur??

Personlig gleder jeg meg til å få koblet til en SVS AS-EQ1 på mine Ultra'er for å få en perfekt kalibrering
    Hvis de tester så er det jo naturlig å kjøre deling på samme frekvens, så deler på feks 80 hz, så går vel ikke SVSen dypere en feks xtz uansett eller har jeg misforstått noe??

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terrawa
    Hvis de tester så er det jo naturlig å kjøre deling på samme frekvens, så deler på feks 80 hz, så går vel ikke SVSen dypere en feks xtz uansett eller har jeg misforstått noe??
    Delefrekvensen på en sub er oppover. Dvs deler du på 80hz så ruller den av oppover fra rundt 80hz for å ikke spille høyere frekvenser. De vil uansett spille så dypt som de kan.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke opptatt av virkligheten, jeg er opptat av at SUB'en klarer å gjengi de frekvensene som er lagt inn i lydsporet i filmen. Jeg mener at hvis man har en SUB som f.eks ikke klarer å krabbe noe særlig under 30Hz så går man glipp av mye i VELDIG mange filmer.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en Dali Mentor sub? Med fjernkontroll og mulighet til tre forskjellige innstillinger? Det må være et spennede alternativ etter min mening.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Hva med en Dali Mentor sub? Med fjernkontroll og mulighet til tre forskjellige innstillinger? Det må være et spennede alternativ etter min mening.
    ...spennende for økonomien også - kun kr 14.998 for en ny en - latterlig dyrt spør du meg

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    ...spennende for økonomien også - kun kr 14.998 for en ny en - latterlig dyrt spør du meg
    Helt enig i at den er dyr, men man må nesten ut med det samme for en SVS! også.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    15k er da ikke mer enn en skikkelig tur på byen! Og da får man ikke fjernkontroll i limousinen en gang...

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt avgjørende her er hvor mye du har jobbet med integrering av sub, og hvordan den skal kobles til anlegget. Bruker man en receiver med auto-eq kan man få litt drahjelp under integreringen, men skal den på en stereopre via signal eller høyttalerkabel kan det være en fordel med en sub som har innebygget romkoreksjon om man ikke har dette eksternt. Å få en sub til å spille bra i et rent stereo-oppsett kan vise seg særs vanskelig i mange tilfeller. Budgettet er selvfølgelig også av betydning
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke opptatt av virkligheten, jeg er opptat av at SUB'en klarer å gjengi de frekvensene som er lagt inn i lydsporet i filmen. Jeg mener at hvis man har en SUB som f.eks ikke klarer å krabbe noe særlig under 30Hz så går man glipp av mye i VELDIG mange filmer.
    Den er jeg enig i men hvorfor prøver ikke filmskaperne og lage lyden mest mulig virkelig og naturlig!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er jeg enig i men hvorfor prøver ikke filmskaperne og lage lyden mest mulig virkelig og naturlig!
    Vi ser vel på film fordi virkeligheten ikke er særlig spennende.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting som kan være verdt å ta med, og som sikkert noen lydteknikere tar hensyn til, er at mennesket reagerer litt spesielt på subsoniske lyder. Dette har forskere gjort undersøkelser på, og det viser seg at vi (i mer eller mindre grad) blir urolige og oppmerksomme når vi opplever lavfrekvent lyd. Det er faktisk flere dyr som utnytter dette før de angriper, rett og slett for å "lamme" byttet.

Kan effektivt brukes i for eks. skrekkfilmer for å få den som ser på til å merke at noe kommer til å skje - før det faktisk skjer.

Men helt naturlig er det selvfølgelig ikke alltid. Kanskje like greit, for å stå øre til øre ved en 50 kaliber ikke er så veldig behagelig uansett.

Sub til stereo var topic, ja. Jeg er vel litt enige med andre her om at det kan være lettere å integrere en sub som ikke går *så* dypt. Ikke bare det, men konstruksjonen blir ofte også mindre, noe som gjør at man ofte får flere plasseringsalternativ i rommet. Noen subwoofere (for eks. Focal) har også en svak peak i området nær 80hz, noe som gir de inntrykket av å ha mer punch, og kanskje også gjør de litt lettere å integrere uten å ta i bruk DEQ.

Problemet er at mange jakter på mer "trykk" (aka brystkasse-bass), og tror sub er redningen. Trykket i nedre mellomtone/øvre bass ligger stort sett over delefrekvensen til subwoofer uansett. Det slår riktignok litt mellom 50-80hz, men konsert-trykket man ofte bruker som referanse ligger nok litt over.

Dette har vel de fleste som har Klipsch og JBL hornkonstruksjoner (som ofte begynner å rulle av før 50hz) opplevd i praksis. Større fokus på trykket oppover.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    15k er da ikke mer enn en skikkelig tur på byen! Og da får man ikke fjernkontroll i limousinen en gang...
    Selv om du ser mye på Paradise Hotell ol, betyr ikke det at vi andre gjør det

Ellers var nok det Devilej sa, ganske kloke ord. Selv synes jeg det er vrient dette med kalibrering.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ikke PC13 Ultraene var helt der på musikk før jeg plugget igjen alle portene. Det var vel også i denne konfigurasjonen at Fidelity likte suben best.

JL Audio Fathom F112 som jeg har nå oppleves som å ha mindre "etterslep" enn SVSene, men SVSene klarer også å oppnå relativt "etterslepsfri" lyd dersom man kjører i lukket modus. Dessverre forsvinner veldig mye av dypbasstrøkket da.

Så med andre ord, SVS PC13 Ultra fungerer bra på musikk, men da i lukket modus for min del.

Nå skal det legges til at jeg har B&W 805S (stativhøyttalere) styrt med jernhånd av to totalt overkill EC AW400 monoblokker, så enhver form for "brum" fra suben avsløres nådeløst.

Jeg føler fremdeles at musikk er best uten sub i mitt oppsett, men nå er heller ikke mitt rom noen drøm for suber når det kommer til musikk.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Litt avgjørende her er hvor mye du har jobbet med integrering av sub, og hvordan den skal kobles til anlegget. Bruker mad en receiver med auto-eq kan man få litt drahjelp under integreringen, men skal den på en stereopre via signal eller høyttalerkabel kan det være en fordel med en sub som har innebygget romkoreksjon om man ikke har dette eksternt. Å få en sub til å spille bra i et rent stereo-oppsett kan vise seg særs vanskelig i mange tilfeller. Budgettet er selvfølgelig også av betydning
    Har også tenkt mye på det her med rent stereo oppsett med SUB. Vil det ikke da funke å kjøre f.eks den nye SVS AS-EQ1 og la den ta seg av SUB kalibreringen. Ett skikkelig stereo oppsett, med en rå SUB som blir kalibrert av dette denne ser jeg for meg vil låte knallbra.......

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Jeg anbefaler den brukte subben jeg så her eller på Hifisentralen.Focal/JmLab SW900.Det er virkelig en høykvalitetssub til musikk og film.Bare elementet i den koster 5.500 kr.Elementet slår nedover og kan være noe lettere å plassere enn framoverspillende.Den kosta 15.000 i sin tid og han skulle ha 7.000.Den er utrolig tight og stram,men spiller ikke ekstrem dypbass.
    I mitt oppsett siden jeg har en selv ble den testet mot Velodyne SPL-1000 R,SVS PB12-PLUS.På 2 forskjellige fronthøyttalere av høy kvalitet.SVS-en som mange sikkert vil anbefale deg henger ikke med i det hele tatt mot Focalen og Velodynen.
    Det er jeg som har den Focal/JmLAB SW900 suben til salgs på Hifisentralen (skal legges ut på nytt her snart, har bare glemt å fornye annonsen). Den er fremdeles til salgs. Jeg hadde tidligere XTZ 99 W12, og den spilte forsåvidt bra den, både til film og musikk. Senere ble den byttet ut med Velodyne CHT-15R, som spilte utrolig mye strammere og mer kontrollert. Velodyne ble senere byttet ut med Focal/JmLab SW900, og alle som har vært innom og hørt begge subene er enige om at SW900 er i en helt annen klasse enn Velodyne CHT-15R både på musikk og film. To stykker som tidligere har hatt SVS har faktisk gått over til Focal/JmLab etter å ha vært på demo. Grunnen til at jeg litt vemodig skal selge SW900 er at jeg har byttet ut Focal-frontene med selvbygd hornkonstruksjon med 2" kompresjonsdriver og 15" JBL 2225 elementer, og derav har gått over til en 250 liters hjemmebygget 15" sub på grunn av filmbruk.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også tenkt mye på det her med rent stereo oppsett med SUB. Vil det ikke da funke å kjøre f.eks den nye SVS AS-EQ1 og la den ta seg av SUB kalibreringen. Ett skikkelig stereo oppsett, med en rå SUB som blir kalibrert av dette denne ser jeg for meg vil låte knallbra.......
    Det letteste på stereosiden er nok å bruke en pre med sub-utgang ala Parasound NC2100. Sammen med en ekstern romkorreksjon vil man nok kunne få et supert resultat om rommet ikke er fullstendig håpløst, men man vil nok fortsatt ende opp med flytting og testing av suben før det sitter
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •