Nye høyttalere - surround/bare front?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye høyttalere - surround/bare front?

Hei,

jeg har snust på nye høyttalere, kanskje et helt surround-anlegg ganske lenge. Nå når jeg skal flytte på nytt tror jeg tiden er kommet for å investere i noe skikkelig. Hittil har jeg hatt et surround-anlegg kjøpt for 5-6 år siden. Type US Blaster med to front, en center og to små bak + Magnat sub. Ikke noe særlige saker og satser på å selge det for å putte litt ekstra kroner i budsjettet til noe nytt.

Men hva bør jeg satse på? Erfaringen hittil er at jeg får lite igjen for å ha et surround-anlegg. Stua jeg skal flytte til nå er på knappe 25 kvadratmeter og jeg lurer derfor på om et par skikkelige front høyttalere + eventuelt en sub er veien å gå?

Budsjettet vil være variabelt. Men noe rundt 10-15k er realistisk. Men jeg vil poengtere at jeg med dette høyttaler-kjøpet ønsker å gå for noe som varer en god stund. Jeg har en ganske nykjøpt Yamaha RX-V663 receiver som jeg ønsker å beholde.

Hjelp?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bedre med skikkelig lyd i stereo enn råtten lyd i surround!!!

Har selv en 663 som bruker på ett par SVS SBS-01 og én SVS SCS-01 + aktive bakhøyttalere og en SVS PC12-NSD i tillegg. Det spiller venlig pent på musikk, men SBS'ene er litt tunge å dra så det blir anstrengt når jeg spiller høy musikk. På film er det utrolig bra.

Men hva med Dynavoice M85 til 4000kr og en SVS PC-12NSD eller SVS PB12-NSD til 6300kr? M85'ene har høy følsomhet og sammen med en av SVS'ene burde det spille bra nok både til musikk og film.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er veldig sant.

Men så forsåvidt greit ut det der. Men lurer meg på om det kanskje kan være like greit å beholde den sub jeg har nå? Synes egentlig den spiller greit. Vet ikke om noen har erfaringer med Magnat Motion Sub 300A? Og beholder jeg sub har jeg enda mer å putte i et par skikkelig fronthøyttalere. Hvordan er B&M DM684?

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et surround oppsett er senter høytaleren den viktigste, dvs. den som formidler mest lyd (bl.a. dialoger). Ut over denne er jo frontene viktige også, bakkanalene er det veldig variabelt i hivilken grad filmskaperen utnytter. Sub er gøy, såklart.

Prioritering ville vært en god center og fronthøytalere, deretter en ok sub også tilslutt bakkanaler.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte at du har sub fra før.

Bare pass på at høyttalerne er forholdsvis lettdrevne. DM684 ligger på 90dB og det er jo rimelig greit. Har ikke hørt de så de kan jeg ikke si noe om. Bare husk når du kikker så er ikke 663'en så sterk så vær forsiktig med flere store basser. 684 er midt i blinken sånn sett, men høyttalere med to 8" eller to 10" vil kreve for mye strøm. Siden du har sub så er det vel heller ikke nødvendig.

Du kan også bruke det ene paret med surroundkanaler på 663'en til å bi-ampe 684'ene med.

Anbefaler at du tar med 663'en til HFK og ber om å få koble den på et par 684 og sett på favorittmusikken din.

Siden du tenker 10-15.000 så har du jo 5500kr til en effektforsterker hvis du går for 684.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men om jeg velger å satse på bare to fronthøyttalere for å droppe hele surroundoppsettet. Tror nemlig det er det jeg heller mest mot. Da kan jeg vel unngå center og kjøre 2.1? Vil vel bli rart om jeg går for to front, en center og en sub? Eller vil det fungere bedre i forhold til filmopplevelse?

Leiligheten jeg flytter til er en hjørnelelighet og har ingen gode plasser å plassere eventuelle bakhøyttalere heller.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil jo si at du bør tenke godt gjennom hvordan du ser for deg bruken av anlegget. Bruker du mest tid på musikk og som regel ser film alene på moderat lydnivå, så ville jeg antagelig prioritert et par gode stereohøyttalere. Og så spørs det jo om du ser for deg muligheten til å oppgradere på litt sikt. Et par små surroundhøyttalere, f.eks. Mirage Nanosat skal være godt egnet når sofaen står tett opptil bakveggen. Sub er jo morsomt men hvilke muligheter får du til å skru opp volumet til?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode fronter og en bra sub vil gi mye filmglede. Skal du ha fronter som gjør en skikkelig sub overflødig så tror jeg budsjettet sprekker endel. Og en sub kan du velge å slå av eller på alt etter som.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Si man har 4 like gulvhøytalere. Vil muisikk bli bedre om man spiller gjennom 2 av disse, enn gjennom 4?
    Ser for meg mer trøkk og enda fyldigere musikk fra flere høytalere, ser ikke helt hvordan dette kan skade.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Quadraphonic. Det var et alvorlig begrep det for endel år siden. Om det blir bedre kommer an på øret som hører. Det vil nok gi fyldigere lyd ja. Stereofile vil nok hate deg, men det skal du drite i.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette avhenger vel litt av hvilke modus du bruker på 4 høyttaler oppsett. Har en eldre Denon surround forsterker med 5 ch Music som funker kanonbra, men på Parasound'en er det ingen surround modus jeg synes gir bra 4/5 kanals lyd til musikk. Liker ikke DTS music/neo etc.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg vil jo si at du bør tenke godt gjennom hvordan du ser for deg bruken av anlegget. Bruker du mest tid på musikk og som regel ser film alene på moderat lydnivå, så ville jeg antagelig prioritert et par gode stereohøyttalere. Og så spørs det jo om du ser for deg muligheten til å oppgradere på litt sikt. Et par små surroundhøyttalere, f.eks. Mirage Nanosat skal være godt egnet når sofaen står tett opptil bakveggen. Sub er jo morsomt men hvilke muligheter får du til å skru opp volumet til?
    Jeg vil si jeg er en 50/50 bruker, men at jeg er mest opptatt av god filmlyd. Men jeg kommer til å bo i en leilighet i et borettslag. Med andre ord er det som regel filmtitting/musikklytting innenfor et moderat lydnivå +/-. Men ja, det er viktig for meg å ha noe jeg kan oppgradere til uten at prisen blir altfor høy. Og ja, jeg tenker å ha høyttalerne innenfor et slikt tidsaspekt at jeg kommer til å kjøpe mitt egen hus der jeg virkelig kan guffe på med lyden. Problemet i forhold til bakhøyttalere blir at sofaen kommer til å stå mot en skråvegg med vinduer. Det er altså ingen vegg å henge eventuelle bakhøyttalere på, og å la de stå på gulvet gir ingen god opplevelse. Gjør det vel?

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har alltid sverget til sideplasserte direktestående surround høyttalere og har vært meget fornøyd med det.
    (En av de mer finurlige løsningene jeg har sett, var hos AK, som hadde surround høyttalerene liggende på gulvet vendt oppover, og det fungerte overraskende bra.)
    Du må bare gjøre det beste ut av plassen du har tilgjengelig dersom slegge er uaktuellt.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke noen tips til hvilke fronthøyttalere det kan være da?:-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bilet
    Problemet i forhold til bakhøyttalere blir at sofaen kommer til å stå mot en skråvegg med vinduer. Det er altså ingen vegg å henge eventuelle bakhøyttalere på, og å la de stå på gulvet gir ingen god opplevelse. Gjør det vel?
    Tja, det finnes vel forskjellige surroundhøyttalere som er fleksible mht. montering. De Nanosat-ene jeg nevnte kan vel henges i taket, det samme med Focal Dome. Og hvis de kan henges i taket kan de sikkert henges på skråvegg også? Men jeg har ikke hørt noen av de men har lest at folk er fornøyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, det finnes vel forskjellige surroundhøyttalere som er fleksible mht. montering. De Nanosat-ene jeg nevnte kan vel henges i taket, det samme med Focal Dome. Og hvis de kan henges i taket kan de sikkert henges på skråvegg også? Men jeg har ikke hørt noen av de men har lest at folk er fornøyd.
    Helt sikkert ja. Men tror ikke det er aktuelt med det første. Virker som at to fronthøyttalere er det som passer best. Da er det i så fall to fronthøyttalere som ved senere anledning kan passe fint i et surroundanlegg som er aktuelt.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som en bra plan ja. Så kan du bygge ut etter behov/lommebok. Men noen gode tips har jeg dessverre ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som en bra plan ja. Så kan du bygge ut etter behov/lommebok. Men noen gode tips har jeg dessverre ikke.
    Den er grei. Ja, tror det er et bedre utgangspunkt enn det jeg hadde for 5 år siden. Da bare måtte jeg ha et surroundanlegg med en gang uten å tenke på at de 10 000 jeg brukte neppe kunne være til glede særlig lenger enn på gutterommet.

Har noen forresten erfaringer med B&W DM684/683 på en Yamaha RX-V663 vil jeg gjerne få tips om hvordan det låter. Ellers blir det nok fort en tur ned på HFK for å teste som Gurba tipset om!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet spørsmål; med RX-V663 som forsterker, trenger jeg en effektforsterker for å drive DM684/683?

Hvordan vil eksempelvis Rotel RB-1072 gjøre jobben?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •