Sub til senterkanal

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub til senterkanal

Jeg har 2 dedikerte, aktive "musikk"-subber til hver av fronthøyttalerne mine. De står foran i rommet i hvert sitt hjørne. De er koblet med høyttalerkabler fra effekttrinn. (Disse subbene spiller altså ikke noe som helst LFE/.1 da jeg har dedikerte LFE subber i tillegg)

Da "musikk"-subbene har dobbelt sett av høyttaler terminaler tenkte jeg at jeg skulle forsøke å koble opp senterkanalen også til disse. Per i dag rutes lavpass-delen av senter-signalet til LFE subbene. Og jeg tenkte at jo mer LFE subbene slipper å ha av annet å forsterke, jo bedre. Da vil de benyttes til kun LFE + det som evt. måtte rutes dit fra bakkanalene.

Men det bør vel da bli et strekk ht-kabel fra senter-effekten til hver av subbene for symmetrien sin skyld. Lastmessig har jeg skjønt at dette ikke skal være noe problem da høynivå inngang på aktiv sub ikke representerer noen last av betydning.

Men blir det da for mye volum? Noen som har noe tanker om det, eller gjort noe lignende?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går greit det så lenge centerkanalen er satt til Large

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, selvsagt. Jeg fjerner da x-over innstillingen for senteren i surround prosessoren.
    Men det jeg lurte på var om det blir for mye å ha begge subbene til senteren, når front venstre+høyre hver bare benytter en av dem.

I mellomtiden kom jeg over denne artikkelen:
    SoundStage! Network Home Theater & Sound -- Video Noise

". But lacking the three-channel subwoofer, you could get two subwoofers with stereo inputs. Put one near each the left and right front speaker. Connect each speaker to one of the subwoofer’s inputs. That leaves one unused input on each subwoofer. Connect the center channel to the unused connection on both subwoofers. This means the center channel will feed into two subwoofers and you’ll get an extra bit of room-shaking bass. Some "new" bass effects will occur that will allow you to feel sound from the left, right, and all across the front, coming at you through the floor and the furniture. You may not be able to hear the directionality of bass sound waves in the air, but in a real home environment, the floors and walls do move and add many directionality cues."

Ser ut til at jeg har full støtte for ideen !!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •