Spørsmål ang. CV's nye serie

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål ang. CV's nye serie

Jeg er ute etter nye fronthøyttalere, og vil helst finne så billige som mulig, men bør allikevel gi god bass. Har et par Sony'er nå, der bassen nesten ikke finnes. Har bra erfaring med Cerwin Vega fra før, så det er først og fremst de jeg er interessert i, men andre forslag mottas gjerne, så lenge høyttalerne har god basstrykk. (og selvfølgelig gode egenskaper ellers også).

Prismessig vil jeg ikke strekke meg noe særlig over 3000, kanskje litt lavt men er på et stramt budsjett for tiden.

Så lurte jeg på, hva vil lønne seg mest å investere i, CV V-12F eller CV CLSC-10 (nye serien)? forskjellen er jo så klart 10 vs. 12 tommers element, men har den nye serien noe nytt å fare med i forhold til lydbildet ellers, er det en bedre høyttaler? Størrelsen på elementet spiller relativt liten rolle for meg, lurer bare på om jeg vil angre hvis jeg går for V-12F og ikke den nye CLSC-serien.

Takker for alle tips, jeg er klar over at CV blir regnet av mange som gutteroms/party-høyttaler, så dere trenger ikke kommentere dette. Jeg synes de låter bra, gromme og morsomme høyttalere etter min mening.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville gått for 10"eren. Det blir jo vanligvis lettere å få kontroll på. Hva slags forsterker skal du drive de med?
    Skal du ha masse bass til 3000kr, er vel ikke CW å komme utenom nei

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren er en Denon AVR-1803, ikke det aller største akkurat. Så 10-tommeren vil bli et bedre valg mener du?

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et par v6f (de under v10f) med 6 1/2 tommer element, og de trøkker faktisk ganske bra, hadde aldri forventet det av så små høyttalere til 1500,- paret. De går seff ikke helt i bunn da, men spiller høyt med bra trøkk som kjennes. Så var jeg deg ville jeg valgt v10f, tror den passer best til forsterkeren din, da jeg ville hatt mer enn 70watt per kanal for å drive 12 tommere. v10f går jo også dypere enn v6f, så jeg tror de kan passe deg bra.

Jeg skal forøverig selge v6f nå, om du trenger bakhøyttalere. annonsen ligger under Audio-selges/kjøpes

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner hva du mener med 10-tommeren, tipper det blir bedre når ikke forsterkeren er av de kraftigste. Har du noen peiling på om den nye CLSC (Classic) serien er bedre enn V10f'en? Akkurat nå er jeg nærmest å bestille 10'eren fra den nye serien, virker som en litt kraftigere og velutstyrt høyttaler.

Link: http://www.hifiklubben.no/iz.asp?id=...0|4946|pdetail

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde CV VS12 på AVR1804 før. Dette var ingen heldig kombinasjon.
    Greitnok at det spilte sinnsykt høyt men det var ikke nok fylde i lyden. Den ble liksom amputert.
    Så høytalerne var litt store for Forsterkeren.
    Men skal du i ettertid oppgradere forsterkeren også så er det jo bare å klemme til på noen større høytalere.
    Eller om du godtar at ike forsterkeren strekker til på høyt volum i en stund.
    Men tro meg. Det er kun på fest du spiller så høyt at det sier stopp. til normal spilling er det mer en nok kraft i begge.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Proson har vel noe greier i den prisklassen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er opplegget nå er at jeg bruker et par JBL L56 (veldig gamle), med 12-toms bass element. Disse har fungert kjempebra, masser av godlyd med denne forsterkeren. Dum som jeg var, glemte jeg å skru ned lyden etter å ha hørt på en signalkilde med svak lyd, gikk rett over på pc-lyd, og basselementet på den ene høyttaleren gikk.

Ettersom jeg synes det var bra lyd i disse med 12-toms element på Denon'en, tror jeg nok ikke jeg er så kresen at jeg ikke takler disse CV'ene med 10 toms element. De virker faktisk mer lettdrevne enn JBL'en, så jeg tror nok ikke det vil bli noe stort problem. Er det andre gode valg i den prisklassen, må dere gjerne gi noen tips, evt. link til butikk...

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut i fra hvordan du beskriver ditt behov ville jeg kjøpt Proson, enten Stratego Top 10 SA (til ca 2500,- i sverige) eller Proson Twin 2010 SA (til ca 1500,- i sverige)!

Stratego'en spiller meget dynamisk og SINNSYKT høyt, og er relativt lettdreven (i forrhold til størrelsen). Den har et horn som når helt opp i 50.000 Hz, og har 6,5" mellomtoner som kan bli ganske skarpe i lyden. Den spiller derfor med en ganske skarp og skjærende diskant/mellomtone lyd, samtidig som bassen virkelig slår i brystkassa. Gir derfor en stor grad av "live" stemning i lyden, litt PA lignende... Dette er en høytaler med litt sær lyd, og bør derfor lyttes på før man kjøper den...

Twin'en er ganske så plain, men har en mye mykere lyd, som ofte passer bassglade mennesker bedre... Den spiller ikke så detaljert, men er en yppelig party boks... Masser av bassreserver...

Skal du virkelig ha kraftige musikkhøytalere til en billig penge er det overlegent mest trykk i Dantax P3000 (til ca 2500,-) men den har en følsomhet på kun 89dB i 8 ohm (300w) og krever derfor en 100-150 watt RMS før den spiller bra, så da blir vel forsterker delen utenfor ditt budsjett...

Alle høytalerene har 2x10" bassere og er ekte tre veis høytalere.

Her er noen linker:
    http://www.proson.se/proson/proson.p...trategotop10sa
    http://www.proson.se/proson/proson.p...osontwin2010sa

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2*10" blir litt i det meste laget for en avr1804 tenker jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tror nok jeg også... foreløpig må jeg bruke denne forsterkeren, så da ser jeg ikke vits i å gå for noe sånt. Men er litt spent på åssen en CV med 10 toms bass klarer seg. Helst den nye fra Classic serien.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det fungerte med min gamle HK avr 5500, men den er kanskje mer strømsterk?

Selvfølgelig låter disse høytalerene langt bedre med rundt en 100 watt RMS, siden bassen får mye bedre kontroll og snert, men er han vant til at 2 12" elementer drives av denne forsterkeren er han vel ikke så kresen på snert og etterheng i bassen

Det må taes med at proson høytalerene er 4 ohm, med grei følsomhet og derfor relativt lettdrevende...

Men du har nok rett, siden jeg regner med du har erfaringer med denne forsterkeren via jobben din... 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBL'ene jeg bruker nå har kun et 12 toms element, ikke to....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Clsc 10 vil nok spille som ei kule på 1803'en :wink:

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    my bad

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    elemental....har de samme bestykning som HFC-10. den nye versjonen av hfc-10 er iallefall rå til prisen 2000kr, selges omtrent bare på høsten men.

2x 10, men meget lettdrevet..

kjipt at denon lager billi skvip trafoer.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har noen anelse om hvoran sub'ene i den nye classic serien funker ? 99.99% hjemmekino bruk og på budsjett

Samme med center høytaleren i classic serien; hvordan er den ? På papiret ser det ut som den kan gå moderat dypt med sine 6.5"'s elementer til en rimelig penge. Igjen, hjemmekino bruk ikke SACD eller noe slikt..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til hjemmekino er det nok den subben som gir aller mest bass for pengene.
    Forrige gang jeg prøvde den fagret buksebeina mine :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg bare skulle nevne, fikk CLSC-10'erne hjem i dag, har testet de litt og etter min mening er de absolutt verdt pengene. Var litt skeptisk til om lyden var for ekstrem, men har hittil taklet alt jeg har prøvd av musikk med glans, selvfølgelig topper de ved hard rock/techno musikk men har spilt mye annet også og kan ikke si jeg har blitt skuffet hittil. Mye grommere basslyd enn de gamle JBL'ene, og kan ikke si annet enn at de er verdt 3000 til de grader, tror ikke man får mye bedre høytalere til denne prisen. Bare gleder meg til å få testa de ut i kino-setting nå

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cerwin Vega blir ofte referert som et høyttalermerke der alle pengene er lagt i trøkk, mens lydkvalitet er neglisjert.

Jeg synes faktisk Cerwin Vega er et godt valg for dem som spiller rocka musikk og actionfilmer mye av tiden. For selv om det er høy følsomhet for maksimering av trøkk og definitivt farget lyd, så er Cerwin Vega fortsatt et musikalsk valg sammenlignet med mange andre merker som kun er laget for trøkk. Cerwin Vega på rytmisk jazz trenger f.eks. ikke være så galt, og er ganske engasjerende. Så får det heller være at Diana Krall ikke er perfeksjonistisk balansert i forhold til akkompagnementets overtoner.

For det er ikke til å komme fra at Cerwin Vega er morsomt. Og spiller man ikke for høyt (hvor ting gjerne begynner å vrenge og komprimere, noe som resulterer i spiss diskant, bidrag fra basselementet i mellomtonen og redusert dynamikk i bassen), så er det god musikalitet i Cerwin Vega også. Husk bare at selv om følsomheten er høy, så lønner det seg ikke med små forsterkere til store høyttalerelementer. Er forsterkeren liten, så bør man ikke gå for Cerwin Vega med de største bassene. En 8 eller 10-toms Cerwin Vega gir som regel trøkk nok for de fleste.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •