plassering av store høytallere :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

plassering av store høytallere :)

Hei,

I morgen skal jeg finne den beste posisjonen på de nye høytallerene mine. Tannoy Prestige Glenair 15. De spiller forsåvidt veldig bra med masse fet lyd, men går jeg en meter bak sofaen blir det litt mere trøkk lenger nede i frekvensene. Har heller ikke satt på dempeføtter eller spikes, sjer i morgen det også.

Så til saken. Det virker som disse høytalerene spiller bedre når jeg er ett stykke i fra. Sitter for øyeblikket ca 3,5 meter fra de og det er jo litt lite. Har jo lest at høytalere ikke skal stå fra hverandre lenger enn avstanden til der du sitter, men finnes det unntak her ?.

Vurderer å prøve å flytte de fra hverandre en god del, ca 4,5 - 5 meter og vinkle de innover en god del mot lytte posisjon. Dette vil jo gjøre at hver høytaller vil komme lenger i fra meg. Er dette helt feil og ikke noe som er anbefalt å gjøre ? . Eller går dette fint dersom jeg vinkler de innover mot meg for å kompensere for avstanden mellom frontene ? Er jo hornladet høytaller element også, så de skal vel uansett ha litt "toe in" mot lytteren.

Tips og råd setter jeg pris på

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett flere produsenter som anbefaler lytteavstand til senterlinjen mellom høyttalere lik til avstanden mellom dem. Og noen som anbefaler en likesidet trekant (ofte til hjemmekino).

Selv var jeg veldig opptatt av å holde dem unna sidevegger, men ble tvunget til å flytte dem lenger fra hverandre grunnet bredde på ny stereobenk. Dette ble et løft hos meg, men jeg måtte vinkle dem ganske kraftig (rett mot ørene) for å få dem "lyse" nok. Synes det funker bra, men jeg liker å høre at det ikke er en kilde rett frem.

De står nå ca. 2 meter fra hverandre og jeg sitter noe under 3m unna elementene.

Ikke sikkert dette hjelper deg, men noen betraktninger..

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I morgen skal jeg finne den beste posisjonen på de nye høytallerene mine. Tannoy Prestige Glenair 15. De spiller forsåvidt veldig bra med masse fet lyd, men går jeg en meter bak sofaen blir det litt mere trøkk lenger nede i frekvensene. Har heller ikke satt på dempeføtter eller spikes, sjer i morgen det også.
    Hvis bassgjengivelsen er bedre lenger bak i rommet er det ikke sikkert at det er nok å flytte bare høttalerene.
    Mulig sofaen er plassert på et bassfattig sted i rommet ditt.
    Da må du vurdere og flytte sofaen bakover eller framover også.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her er det bare å sette av noen timer og prøve seg frem. Flytt høyttalerne lenger fra hverandre/nærmere hverandre - samt forover og bakover (nærmere/lenger fra bakvegg) - og du kan naturligvis som det blir foreslått også prøve å flytte deg selv rundt mens du tester slik at du kan teste ut om en annen lytteposisjon fungerer bedre(hvis du har mulighet til å flytte denne da).

Kanskje ender du opp med å snu hele stua 90 eller 180 grader
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar og tips.

problemet er at jeg ikke får låv til å forandre stua 90 grader. Da dette antakeligvis ville ha fikset alt . Er en rektanguler stue med open kjøkken løsning. Har anlegget + tv langs langveggen så er kort vei til bakveggen. Sofaen står inntil rekkverket som er til trappen som går rett ned bak. Det er når jeg står i denne trappen bassen blir kraftigere, men dette trenger ikke nødvendigvis være den korrekte bassen, da den absolutt er til stede i sitte posisjon også.

Men nå har jeg jaffal funnet den beste posisjonen jeg klarte å få til nå. Ca 3 meter fra hverandre og 40cm ut fra bakvegg med masse toe in, ca mot hodet i lytte posisjon. Brukte også føtter som følgte med, løftet lydbildet litt synes jeg, men litt usikker på om jeg hadde klart å hørt forsjell på en blindtest da .

Er hvertfall meget fornøyd nå.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da var jeg i mål

med plassering.

Måtte snu rommet 90 grader å sette anlegget på kortveggen for å få det skikkelig bra , som dere ser på "min hifi" under. Før hadde jeg anlegget på venstre vegg ( oversikt bilde ) . Da forsvant noe av bassen ned trappa ( til høyre på samme bilde ) , men nå treffer den meg

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maddie
    med plassering.

Måtte snu rommet 90 grader å sette anlegget på kortveggen for å få det skikkelig bra , som dere ser på "min hifi" under. Før hadde jeg anlegget på venstre vegg ( oversikt bilde ) . Da forsvant noe av bassen ned trappa ( til høyre på samme bilde ) , men nå treffer den meg
    Du fikk jo ikke lov. Kastet du ut fruen eller?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Du fikk jo ikke lov. Kastet du ut fruen eller?
    Fikk viljen min til slutt .

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0