Bakhøytalere og sub?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bakhøytalere og sub?

Hei!

Har funnet ut at det er på tide å anskaffe seg et par bakhøytalere og en sub, og kjøre mer film. Er også litt i tvil om jeg skal ha en senter, eller kjøre 4.1. Kom gjerne med for og mot iht dette.

Mitt foreløpige oppsett er en onkyo TSXR-876 forsterker med 2 x KEF IQ90 høytalere.

Bakhøytalere pumper jo ikke allverdens av lyd bortsett fra publikumslyder, kuleregn, helikopter osv, så jeg har vurdert et par KEF Q10.

Hører på en del musikk, stort sett fra klassisk rock til hardrock. Går også mye i ps3/x360, samt at jeg også har kjøpt en dugelig BD spiller, BDP51F fra pioneer.

Så: Forslag til bakhøytalere og sub? samt senter eller ikke?

Takker for alle svar!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS har vel de beste sub'ene til filmbruk. Har en PC12-NSD og den rister rumpa godt. Den skaper vibrasjoner i stua på 10hz!!!

Har fulltone bak og jeg synes at det har noe for seg, særlig på de nye HD-formatene.

Har bare hatt stereo og 5.1 så 4.1 vet jeg ikke noe om.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nyko
    Hei!

Har funnet ut at det er på tide å anskaffe seg et par bakhøytalere og en sub, og kjøre mer film. Er også litt i tvil om jeg skal ha en senter, eller kjøre 4.1. Kom gjerne med for og mot iht dette.
    Du må ha senter, uten tvil. Det er der alt skjer, midt i skjermen. Uten en god senter går du glipp at hele surround opplevelsen.

Bakhøytalere pumper jo ikke allverdens av lyd bortsett fra publikumslyder, kuleregn, helikopter osv, så jeg har vurdert et par KEF Q10.
    Vel, hvordan vil et svært helikopter høres ut tror du hvis du har noen små pinglete surroundhøyttalere? Som et fjernstyrt lekefly! Neida, det er ikke så ille, men du skjønner poenget. Det er mye grom lyd som skal ut av surroundhøyttalerne også. Men hvis du har en sub, så kan du dele av de laveste frekvensene, da går det sikkert greit med Q10.

Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    SVS har vel de beste sub'ene til filmbruk.
    Dette er vel ikke helt riktig. I sin prisklasse, ja. Men legger du på ti tyve tusen og enda mer, så gruser de SVS.

Har fulltone bak og jeg synes at det har noe for seg, særlig på de nye HD-formatene.
    Kan jeg spørre hva du mener med dette? Såvidt jeg vet så er HD kun bedre lydkvalitet i form av høyere bitrate. Det skulle ikke ha noe å si for fulltone eller ei, da det er akkurat den samme lyden bare i bedre kvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du trenger senter eller ikke avhenger av om det er en eller flere som skal ha en god lydopplevelse samtidig.

Dersom det er tilstrekkelig å ha en god lydopplevelse kun for den som sitter i sweetspot, altså midt mellom fronthøyttalerne trenger du ikke senter, da vil faktisk Phantom mode gi en enda bedre lydopplevlese ettersom frontene da produserer senterlyden og gir en fantastisk dybde i senterkanalen. Du har kansje hørt begrepet "den beste senter er ingen senter". Problemet er at dette kun gjelder hvis man sitter i sweetspot. Dersom flere skal ha en god lytteopplevlse må man investrere i en senter.

Off topic: Dersom man skal se film alene en kveld vil jeg anbefale å sette seg i sweetspot og teste phantom mode. Tror mange her vil få seg en hyggelig overraskelse

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har rundt 6000-8000 å brenne på en sub, så noen som har flere forslag?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bubba Ho-Tep

Dette er vel ikke helt riktig. I sin prisklasse, ja. Men legger du på ti tyve tusen og enda mer, så gruser de SVS.

Kan jeg spørre hva du mener med dette? Såvidt jeg vet så er HD kun bedre lydkvalitet i form av høyere bitrate. Det skulle ikke ha noe å si for fulltone eller ei, da det er akkurat den samme lyden bare i bedre kvalitet.
    Tja. Ikke alle er enige i det, men det får så være. Til prisen trådstarter nevner så er det vel lite som matcher SVS.

Jeg synes det er mer lyd i HD, ikke bare bedre. Men det er mulig det er ørene mine som lurer meg.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mens det først ble nevnt dette med senter, noen som har en grei senter å anbefale?

Noen som har noen innvendinger mot SVS sub til mitt budsjett og oppsett, eller evt andre forslag?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mens det først ble nevnt dette med senter, noen som har en grei senter å anbefale?

Noen som har noen innvendinger mot SVS sub til mitt budsjett og oppsett, eller evt andre forslag?
    min erfaring angående senter er at det spiller best med samme merke som front, alså KEF i ditt tilfelle, har ingen erfaring med kef sentere så jeg kan ikke hjelpe mer enn å gi deg nettopp denne egenerfaringen

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja. Ikke alle er enige i det, men det får så være. Til prisen trådstarter nevner så er det vel lite som matcher SVS.
    Jo, "alle" er enige i det. Ta f.eks denne Velondyne suben til 36000,-. Den gruser SVS, det er ingen med et lite snev at innsikt i hifi som nekter for det. Dette er det ultimate, og SVS har ingenting å stille opp med. Men som jeg sa, SVS ruler i sin prisklasse!

Jeg synes det er mer lyd i HD, ikke bare bedre. Men det er mulig det er ørene mine som lurer meg.
    Ja, det er faktisk bare noe du innbiller deg. Desverre, kan man kanskje si, men lydsporet er nøyaktig det samme om det er HD eller ei.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ha senter, uten tvil. Det er der alt skjer, midt i skjermen. Uten en god senter går du glipp at hele surround opplevelsen.
    Dette er jeg ikke enig i. Jeg solgte min billige senter og ble anbefalt dyr eller ingen og det tror jeg stemmer godt, phantom har fungert meget bra og jeg kommer ikke til å kjøpe senter om jeg ikke finner en dyr svær j.... billig på brukten.

Det virker som om de fleste som fnyser av å ikke ha senter, ikke fjerner den i receiver-oppsettet før de tester.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av S-A
    Om du trenger senter eller ikke avhenger av om det er en eller flere som skal ha en god lydopplevelse samtidig.

Dersom det er tilstrekkelig å ha en god lydopplevelse kun for den som sitter i sweetspot, altså midt mellom fronthøyttalerne trenger du ikke senter, da vil faktisk Phantom mode gi en enda bedre lydopplevlese ettersom frontene da produserer senterlyden og gir en fantastisk dybde i senterkanalen. Du har kansje hørt begrepet "den beste senter er ingen senter". Problemet er at dette kun gjelder hvis man sitter i sweetspot. Dersom flere skal ha en god lytteopplevlse må man investrere i en senter.

Off topic: Dersom man skal se film alene en kveld vil jeg anbefale å sette seg i sweetspot og teste phantom mode. Tror mange her vil få seg en hyggelig overraskelse
    +1

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Dette er jeg ikke enig i. Jeg solgte min billige senter og ble anbefalt dyr eller ingen og det tror jeg stemmer godt, phantom har fungert meget bra og jeg kommer ikke til å kjøpe senter om jeg ikke finner en dyr svær j.... billig på brukten.
    Enten er du enig, eller så er du uenig, det går ikke med begge. Jeg sier jo akkurat det samme som deg, at man må ha en god (les:dyr) senter. Men så sier du samtidig at du er uenig...
    MEN. Nå har det seg slik at filmskaperne lager filmene med bruk av senter. Hvis man vil ha lyden slik filmskaperne mener den skal være, må du ha senter. Jeg tror ikke engang alle dagens receivere har mulighet for å kjøre phantom, eller hva det heter. Jeg vet det var mer "vanlig" før med de gamle pro logic prosessorene.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enten er du enig, eller så er du uenig, det går ikke med begge. Jeg sier jo akkurat det samme som deg, at man må ha en god (les:dyr) senter. Men så sier du samtidig at du er uenig...
    MEN. Nå har det seg slik at filmskaperne lager filmene med bruk av senter. Hvis man vil ha lyden slik filmskaperne mener den skal være, må du ha senter. Jeg tror ikke engang alle dagens receivere har mulighet for å kjøre phantom, eller hva det heter. Jeg vet det var mer "vanlig" før med de gamle pro logic prosessorene.
    Jeg er bare ikke enig i at "Uten en god senter går du glipp at hele surround opplevelsen"

Ellers er vi nok enig. Heller ingen senter enn en middelmådig senter (som jeg har inntrykk av at mange produsenter inkluderer i produktseriene sine).

Min receiver kaller det ikke "phantom", men gjør jobben hvis man setter center til "none" i oppsettsmenyen.

Jeg ser ikke helt at jeg både var enig og uenig slik det ble presentert.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, "alle" er enige i det. Ta f.eks denne Velondyne suben til 36000,-. Den gruser SVS, det er ingen med et lite snev at innsikt i hifi som nekter for det. Dette er det ultimate, og SVS har ingenting å stille opp med.
    Stemmer ikke helt med hva jeg har lest av tester, eller mine egne opplevelser, men det får nå så være. Orker ikke starte en ny SVS vs Velodyne diskusjon her. Ender bare opp med at hele tråden går offtopic.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare sånn hvis du lurer så blir ikke senterlyden borte selvom du ikke har senter, den spilles ganske enkelt av fronthøyttalerne dine. Og sitter du noenlunde i sweetspot så vil dette oppleves som om lyden kommer fra posisjonen du vanligvis har senteren din. Har du fronthøyttalere av bedre kvalitet enn senteren din (slett ikke uvanlig) så vil du faktisk kunne ende opp med bedre lyd. Du får også fordelen av at det er færre høyttalere/elementer som sloss om å integrere seg.
    --
    Thorbjørn

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt mange forskjellige suber, både svs og endel andre. Når det gjelder trykk i dypet, 25hz og nedover, møter ikke svs mye konkurranse. Når det derimot gjelder 50-80hz området taper de ovenfor endel andre merker, men disse er som regel også endel dyrere. Har man hørt PB13 mot f.eks Focal Utopia så trer forskjellene ganske tydelig frem.
    I prisklassen under 8000 vil du nok bli godt fornøyd med en løsning fra svs. Anbefaler et av rørene, og da gjerne brukt
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •