Dali Euphonia MS5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dali Euphonia MS5

Hei medentusiaster.

Jeg er et lite skritt unna innkjøp av euphonia ms5 fra statene.
    prisen lyder på $5900 og dem sies å være som nye. Noe jeg må ta som god fisk.
    Har en Unison Unico 200 og får krysse fingrene for at dette er en god match. Hvis ikke får jeg gå til innkjøp av en ny forsterker.
    Noen her som har noen erfaringer her?

Uansett minuset med import er jo at det må betales moms på summen av kjøpsprisen,
    men går det ikke an å få dem til å skrive på "kviteringen" at jeg kjøpte dem for feks. $2000, så betaler jeg heller moms av den prisen?
    Minuset her er vel hvis det skjer skade/tap under transport så får jeg ikke erstattet/dekket mer enn $2000...
    stemmer ikke dette? Noen som har erfaring med import som har lyst å dele dem med meg?

Takker på forhånd.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne høyttaleren bør du styre unna. MS4 er en glimrende høyttaler, men MS5 er det ikke. Det kan du få bekreftet fra de som har oppgrader fra MS4 til MS5, fra folk på Hifi Klubben og de som har hørt begge. Dali har rett og slett ikke fått til mange av sine treveis høyttalere. To en halveis fra Dali låter derimot glimrende.

Så mitt råd er at du enten kjøper MS4 og supplerer med noen gode suber med DSP eller kjøper andre høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg kun lyttet en god del til ms4 og trodde ikke ms5 skulle være noe dårligere. Nå ble jeg veldig usikker, men takker for tilbakemelding.
    Jeg har pratet med hifiklubben som sier dette er en kjempe høytaler noe jeg begynner å tvile på når du nevner dette. Den scorer jo høyt på diveser tester jeg har lest, igjen nå ble jeg veldig usikker.

Noen med andre erfaringer?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår godt at du blir usikker. Man skulle jo tro at MS5 er lik MS4 bare med enda mer og bedre bass. Det er jo ikke rart de sier på Klubben at den er veldig bra. Noe annet kan de nesten ikke si, men har selv hørt fra ansatte hos klubben at MS5 er dårligere enn MS4. Når i tillegg folk med gode ører som har lyttet til begge sier det og eiere av begge uttaler det samme, så er det sikkert som banken. Det gjelder det samme med Mentor 6 vs Mentor 8. Mentor 6 er en veldig bra høyttaler, Mentor 8 er det ikke.

Tror denne karen har eid begge to:
    Hjemme hos Birdman

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir faktisk litt irritert på klubben når di anbefaler et produkkt som er dårligere men dyrere. Dem snakker om at dem skal ha så god kundebehandlig (noe ikke jeg har erfart så langt) og gir feks. ikke rabatter fordi dem tar det igjen på feks kundebehandling. Istedenfor prøver de å selge meg en høytaler som er 30 000 dyrere men dårligere. Blir litt feil spør du meg... Men igjen det er jo meg da. Er virkelig ms5 en dårlig høytaler?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei hiver meg inn i diskusjonen hehe , MS4 er en kjempe bra høyttaler. For og si det sånn så vil jeg påpeke at MS5 er bedre men om den er verdt *30 000kr* mer er en annen sak. Og at Hifi Klubben sier at det er en God høyttaler så er det sant . så diskusjonen ligger jo ikke her (mener nå jeg)
    Er helt enig i at MS4 er en god del bedre pris messig

Litt Off-Topic, vet at mange "hater" Hifi-Klubben pga sær rabatt utdeling osv... Men det er faktisk ikke så gale priser som en del her på forumet vil ha det til. Ta f.eks Denon 2809, her i Norge ligger den vel på en 8-9000 mens i nederland koster den tilnærmet 12 500 kr ny. Det fortalte en bekjent fra nederland, som var på ferie i norge og tok med seg en slik hjem så det er ikke så alt for ille, og om folk måtte mene det så finnes det da andre butikker

Men er enig at det godt kunne ha vært litt mer konkuranse rundt produktene deres tror ikke de hadde hatt vondt av det

Mvh Ole

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kos du slenger deg inn i diskusjonen Ole.

Slik jeg har fått det med meg når det kommer til denon 2809, så har hifiklubben importert inn mange av sorten. Og siden dem importerte så mange så får dem også en billigere innkjøpspris = lavere utsalgspris. Om det er fakta vet kun hifiklubben, men det er iværtfall det jeg har fått med meg.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Beite
    Kos du slenger deg inn i diskusjonen Ole.

Slik jeg har fått det med meg når det kommer til denon 2809, så har hifiklubben importert inn mange av sorten. Og siden dem importerte så mange så får dem også en billigere innkjøpspris = lavere utsalgspris. Om det er fakta det vet kun hifiklubben men det er det jeg har fått det med meg.
    Godt mulig, men er billigere enn andre steder i europa, og om folk fortsatt er ufornøyde her hjemme i norge, da mener jeg de burde benytte andre kjeder/butikker eller bare importere den forsterkeren de ønsker og ha

Ønsker deg lykke til med valget av MS4/MS5, hvis du tar turen til en av de større butikkene har dem sikkert denne høytaleren i utstilling kan du jo høre forskjell på dem. husk at det er du som skal ha den og da er det viktig at den matcher ditt behov

Mvh
    Ole

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes kanskje orso er litt vel bastant i sine utalelser. Kanskje er det litt fordi jeg selv har MS5 at jeg føler for å balansere inntrykket litt. Kan vel forsåvidt muligens erindre å ha lest at MS4 kan diske opp med marginalt bedre oppløsning særlig i mindre rom. Men å ta i så mye som orso gjør synes jeg nesten er på kanten. MS5 er vel designet til å spille dypere og høyere i større rom. Her er en test fra Fidelity hvor MS5 får fin omtale:

http://www.hifiklubben.com/files/tes...i_Fidelity.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innleggetet spoonfeedme.
    Jeg tar en sjans på denne høytaleren utifra hva jeg har hørt og lyttet til ms4. Hvis dette skulle bli en totalt bommert tror jeg ikke det skal være så vanskelig å få solgt dem eller eventuelt byttet dem i noen andre. Men håper selvfølgelig at jeg skal bli hodestups forelsket og har disse en god stund fremover.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så i etterkant at lenken til sentralen ikke var den rette. Men leste du de første sidene, så ser du at han ikke var fornøyd med MS5. Det var en annen kar kar derimot jeg tenkte på. Han hadde først MS4 og var meget fornøyd med de. Senere oppgraderte han til MS5 og ga uttrykk for at de var dårligere på flere områder enn MS4 og det egentlig ble en nedgraderinger. Jeg fant ikke den tråden i farten. Det blir som sagt også uttalt fra de som har hatt muligheten til å lytte til begge i gode omgivelser. Også ansatte hos klubben hvis de ikke er i selger modus.

Du får gjøre som du vil, men jeg vil helt klart ha valgt MS4 istedet. Det er rett og slett en bedre høyttaler selv om den ikke går like dybt i bassen. At en eier av MS5 vil forsvare sitt kjøp, er jo ikke så rart.
    Det finnes jo også andre gode kanditater i dette prisleie. Tannoy, Kef og Pioneer for eksempel.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer jo litt ann på hvor stort rommet er hvor man skal stille MS4 og MS5 opp mot hverandre. Bass er for meg meget viktig for "romvirkningen" til en høytaler. Jeg har svært vanskelig for å tro at MS5 ikke er vesentlig heftigere en MS4 dersom man har romstørrelse til å plassere de. I et mindre rom kan nok MS4 være mer riktig. Jeg kjøpte mine MS5 brukt og bryr meg ikke veldig mye om å forsvare kjøpet. Vil bare komme med en betraktning som kanskje nyanserer bildet litt.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    Det kommer jo litt ann på hvor stort rommet er hvor man skal stille MS4 og MS5 opp mot hverandre. Bass er for meg meget viktig for "romvirkningen" til en høytaler. Jeg har svært vanskelig for å tro at MS5 ikke er vesentlig heftigere en MS4 dersom man har romstørrelse til å plassere de. I et mindre rom kan nok MS4 være mer riktig. Jeg kjøpte mine MS5 brukt og bryr meg ikke veldig mye om å forsvare kjøpet. Vil bare komme med en betraktning som kanskje nyanserer bildet litt.
    Gode tanker forsåvidt, men det blir bare synsing. Kvalitesforskjellene har ikke noe med at at MS5 trenger større rom, men enkelt og greit at Dali ikke har lykkes like mye med treiveis som de har gjort med sine to og en halveis konstruksjoner. Som tidligere nevnt, så gjelder ikke bare dette i forholdet mellom MS5 vs. MS4 men også de andre seriene. Når folk som har inngående kjennskap til høyttalerne hevder dette, så burde det si noe. Hvordan det er med Dalis aller siste Helicon serie, vet jeg derimot ikke.

Nå betyr jo ikke det at MS5 er en dårlig høyttaler, men bare mindre bra på noen områder i forhold til sin lillebror.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg hørt MS4 og jeg kjenner heller ikke til de autoritetene du refererer til. Du kan for all del ha rett. Litt av poenget mitt er at dersom jeg hadde hatt rom til det ville jeg ha valgt en mer basskapabel høytaler enn MS4 ser ut på papiret i forhold til MS5. OK at MS4 er mer vellykket, men den kan ikke være så mye bedre at den feier dette av banen. Jeg er inne på mine personlige preferanser her når det gjelder lyd. Siden jeg ikke har sammenlignet MS4 og MS5 så blir dette synsing men alikvel noe å tenke på. Spesielt om man kan gjøre et godt bruktkjøp som Beite. Hadde vel ikke kjøpt MS5 til den prisen de koster nye tror jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns også det blir helt feil å si at MS5 er DÅRLIGERE enn MS4.
    Den krever mer av rommet siden den er mye større. Når MS5 får det den krever er det en nydelig høyttaler som overgår MS4 på dynamikk og dypbass, og ikke minst mellomtone. Den har en bass som kan 'overdøve' mellomtonen, dvs. hvis rommet ødelegger bassen høres det rotete ut langt opp i mellomtonen. Dette er ikke Dali sin feil, og heller ikke MS5.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg slenger meg med på atledreiers synspunkt. MS5 krever et STORT rom! Den er ikke lagd for gutterommet på loftet på noen måte. Når jeg har hørt MS5 i et stort rom, spiller den helt fantastisk, og en god del bedre enn MS4 (som for all del også er en nydelig høyttaler).

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stort rom snakke vi om da?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet et 10*8m2 stort... Tror vel MS5ene skal få bryne seg litt her...?

Takker for tilbakemeldinger folkens. Liker å høre litt forskjellige synspunkter.
    Keep em comming.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var i Danmark og besøkte Dali fabrikken for noen år tilbake..

Der fikk jeg høre MS4 og MS5 satt opp i mot hverandre, i ett godt kalibrert oppsett.. Dette med Dali Gravity forsterkere..

Helt klart større lydbilde og bedre rom følelse i MS5 enn i MS4.. Jeg kan for min del ikke forstå at folk kan si at MS5 er en dårlig høyttaler, og iallefall ikke at den er "dårlige" enn MS4.. :O

Det er dog mitt synspunkt etter min egen erfaring..

Det å bli "irritert" på en forhandler som mener at det de selger er bra er jo litt rart, det er jo høyst subjektivt hva som er bra og dårlig i av verden..

Det at noen ikke liker denne høyttaleren må man bare akseptere for vi har alle forskjellige oppfattninger av hva som er bra lyd... for vår egen del..

Tenkte jeg kunne linke til noen tester som viser at MS5 slettes ikke er en dårlig høyttaler..

Disse fant jeg etter ett kjapt google søk:

HIFI4ALL.DK | Anmeldelser | 80.000 kr vellyd! - Test af Dali Euphonia MS 5
    Dali Euphonia MS5 - Tester - Lyd og Bilde

Disse sakset jeg fra siden til HFK:
    http://www.hifiklubben.com/files/tes...ranslation.pdf
    http://www.hifiklubben.com/files/tes...i_Fidelity.pdf
    http://www.hifiklubben.com/files/tes...abio_04051.pdf
    http://www.hifiklubben.com/files/Tes...een_200710.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Gode tanker forsåvidt, men det blir bare synsing. Kvalitesforskjellene har ikke noe med at at MS5 trenger større rom, men enkelt og greit at Dali ikke har lykkes like mye med treiveis som de har gjort med sine to og en halveis konstruksjoner. Som tidligere nevnt, så gjelder ikke bare dette i forholdet mellom MS5 vs. MS4 men også de andre seriene. Når folk som har inngående kjennskap til høyttalerne hevder dette, så burde det si noe. Hvordan det er med Dalis aller siste Helicon serie, vet jeg derimot ikke.

Nå betyr jo ikke det at MS5 er en dårlig høyttaler, men bare mindre bra på noen områder i forhold til sin lillebror.
    Og du har hørt begge høyttalerne under kontrollerte forhold regner jeg med. Savner litt mer konkret hva MS4 har, som MS5 mangler?

mvh

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •