Focal Dome - Design eller lydkvalitet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer atarup sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Focal Dome - Design eller lydkvalitet?

Lurer rett og slett på om disse duger som surrondhøytalere. Ser jo at en del har erfaring med disse etterhvert, men det virker som design scorer høyere en lyd i de fleste tilbakemeldingene her på forumet.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen erfaringer??

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt tidlig å bumpe en tråd etter 3 timer. Det er fridag og langhelg for mange også. Det kommer nok.

Edit; Du kan jo sende en PM til devilej (og lese i tråden hans selvsagt). Han har hatt de rimelig lenge. Ja....etter hans standard vel og merke.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Litt tidlig å bumpe en tråd etter 3 timer. Det er fridag og langhelg for mange også. Det kommer nok.
    Slik er det når pengene brenner i lomma.........

Men seriøst: Er det noen som kan dele erfaringene sine med Focal Dome?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Focal Dome har fått meget god kritikk her på forumet. Sökefunskjonen er greit å bruke:
    http://avforum.no/minhjemmekino/sear...str=focal+dome

http://www.avforum.no/forum/search.php?searchid=3574170
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser mange anbefaler Focal når noen vil ha høyttalere med høy WAF-faktor som har bra lyd i tillegg. Hvis ikke design betyr så mye så er det mulig det finnes noe i samme prisklasse der lyden er påkostet mer enn utseende. Jeg har ikke hørt Focal så dette er bare en tanke tenkt høyt. Personlig så foretrekker jeg at lyden er påkostet mest og at designet er som det er for lyden og ikke designet sin del. Har SVS.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På spørsmålet om Dome er bra høyttalere så er svaret ganske enkelt Ja. Om det finnes alternativer.... Helt klart, men her kommer det an på hvordan du sitter plassert iforhold til høyttalerene. De fleste høyttalere som monteres over sitteposisjon på bakvegg kaster lyden ut i rommet, og krever derfor at sofaen trekkes en bit ut fra bakveggen for at man i det hele tatt skal høre at høyttalerene er der. Er man som i mitt tilfelle nødt til å ha sofaen inntil veggen trenger man en løsning som gir direktestråling mot sitteposisjon, og her er Dome serdeles bra og uten reell konkuranse så vidt jeg har klart å finne ut. Med andre ord. Sitter du en meter fra bakvegg kan du bruke nesten hva som helst med godt resultat, men får du høyttalerene plassert rett over hode anbefaler jeg absolutt Dome.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er meget fornøyd med Focal Dôme. Har plassert dem i taket og vinkelt dem mot min lytteposisjon. Benytter dem i ett 7.1 oppsett.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    På spørsmålet om Dome er bra høyttalere så er svaret ganske enkelt Ja. Om det finnes alternativer.... Helt klart, men her kommer det an på hvordan du sitter plassert iforhold til høyttalerene. De fleste høyttalere som monteres over sitteposisjon på bakvegg kaster lyden ut i rommet, og krever derfor at sofaen trekkes en bit ut fra bakveggen for at man i det hele tatt skal høre at høyttalerene er der. Er man som i mitt tilfelle nødt til å ha sofaen inntil veggen trenger man en løsning som gir direktestråling mot sitteposisjon, og her er Dome serdeles bra og uten reell konkuranse så vidt jeg har klart å finne ut. Med andre ord. Sitter du en meter fra bakvegg kan du bruke nesten hva som helst med godt resultat, men får du høyttalerene plassert rett over hode anbefaler jeg absolutt Dome.
    Takk for svaret Devilej. Bruker i dag B&W DM 601 på stativ som surrond back, men er litt upraktisk plassert på hver side av sofaen, som er plassert helt inntil bakvegg. Har vurdert in-wall, men føler jeg låser meg med et slikt valg. Så da koker det ned til om Dome er like bra som den nåværende løsningen, i så fall er jo saken grei. Har frontrekke med Focal, så jeg har lett etter en god løsning med samme signatur. Og ja, jeg har sjekket bakhøytalerne til Focal, men de lar seg ikke plassere på bakveggen min.

Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Focal Dome har fått meget god kritikk her på forumet. Sökefunskjonen er greit å bruke:
    http://avforum.no/minhjemmekino/sear...str=focal+dome

http://www.avforum.no/forum/search.php?searchid=3574170

Er enig i det, men det er ikke alltid like lett å søke seg frem til relevant informasjon ved hjelp av denne funksjonen på grunn av mengden treff og etter noen timer ved å bla i gjennom aktuelle tråder blir en ganske enkelt lei............

Newcomer Trancton sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Focal Dome tråd resurrected

Vekker liv i denne igjen jeg

Skal selv kjøpe meg Focal Dome, men lurer på hvor jeg faktisk kan få kjøpt dem... HIFI Huset har den ikke inne og får den ikke inn før om en stund virker det som. Andre som kjenner til andre forhandlere her til lands?

Newcomer Duckand sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mener det ligger et eksemplar ute for bruktsalg på hifisentralen. verdt å sjekke ut

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er selv på jakt etter disse Focal Dome sakene, men de er jo umulig å oppdrive i Norge.

Noen som har tips om hvor de kan skaffes?
    Ser de koster 4100 ink frakt fra Frankriket, hva kostet de i Norge?

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På spørsmål om de er bra kan du jo ta den to av tre regelen...
    Pent design, billig pris og bra lyd

Det vil si at er de dyre så har de mest sannsynlig bra lyd også

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøpte disse i fjor sommer. funker utrolig på de. tåler litt trykk.
    jeg betalte 5000kr for 2 stk. de pleier ikke å selge de i par. men noen untak noen ganger.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •