Labbetuss' studentkino akt II: Høyttalere i prisleiet 10-15.000?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Labbetuss' studentkino akt II: Høyttalere i prisleiet 10-15.000?

Hei alle sammen!

I forbindelse med planlegging av "ny" budsjett/studentkino grubler jeg på hvilke høyttalere jeg skal kikke på i denne omgang.

Foreløpig er jeg kun ute etter innspill av høyttalere i dette prisleiet, men gjerne høyøttalere som er effektive, dynamisk, åpen, detaljerte, behagelige i spillestilen samtidig som de tåler godt med pådrag.

Jeg har kikket på veldig masse av det som er på nettet, og har snakket med Snickers angående Mordaunt Short, dette virker som et spennende merke. Har naturligvis også et godt øye til Klipsch sine RF-82 i dette prisleiet, men er veldig åpen for andre anbefalinger. Hadde vært litt kjekt å prøve noe nytt denne omgangen :-D

Andre jeg har kikket på er bla:

• Tannoy
    • PSB
    • KEF
    • B&W
    • Infinity
    • Canton
    • Vienna Acoustics
    • JBL
    • Dynaudio
    • Audiovector

+++

Det er bare å kjøre på med innspill/anbefalinger/erfaringer, og ta gjerne å legg med bilde/link til høyttalerne også!

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Infinity Kappa 9.2i
    JBL 250Ti : Kjempehøytaler, men vanskelig å få tak i
    Klipsch KSP-400
    Polk Audio RTi12 : Ambefales pga lett dreven og er ganske lik klipsch, spiller litt bedre en RF83 i mine ører

Også selvfølgelig B&W Matrix 801S2/3

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for anbefalinger Xinhua!

Men Kappa serien til Infinity er desverre for tungdrevne, og JBL 240/250 er enormt mye problemer med hva basselementer angår. De ryker desverre i fleng...

Klipsch KSP-400 er meget attraktive, men særdeles vanskelig å få tak i hehe

Edit:

B&W 800 serie S1/S2 serie er ikke helt min smak desverre. Polk hørtes interessant ut!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også veldig nysjerrig på monitor audio sine høyttalere, hva synes folk om disse?

Da primært RS serien deres

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse kan jeg også anbefale.. Soundwave as - Swans Diva 6.2F

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det primert gulvstående i denne prisklassen du er ute etter?
    De leverer som regel litt mer bunn enn stativhøyttalere, men det går ofte på bekostning av mellomtone/diskant i dette prisleiet.
    Selv testet jeg Swans Diva 5.2 som imponerte veldig til prisen, men når jeg fikk D2.1SE i hus falt valget på den. De ligger omtrent på samme pris, men stativhøyttaleren vat klart bedre på detalj og oppløsning i lydbildet.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer misterstatetrooper sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ bør vel også nevnes i denne sammenheng.
    Eksempelvis den gulvstående modellen 99.36 er det jo flere her inne som er særdeles godt fornøyd med
    XTZ 99.36 Piano

Alternativt 99.25/.26 modellen
    XTZ 99.26 Pianolakk

Ikke bare låter de bra, men de ser også uforskammet bra ut.

Selv om de ligger rett under budsjettet tror jeg absolutt ikke de ligger tilbake for noe annet som kommer frem her.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke til Mordaunt Short, men har vel lyttet til mange av de du nevner i listen. Og jeg har ikke hørt noen i den prisklassen som matcher XTZ. Kjøper du brukt, så finner du kanskje noe som er bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Probie
    Har sett på disse, men tror det kommer til å bli litt i minste laget for meg desverre. Har også fått inntrykk fort kan bli feil retning i forhold til Klipsch, spesielt RS serien hvor diskanten kan fremstå som påtrengende samt at bassen gjerne går dypere dog uten det samme skyvet. Dvs de har Klipsch sine negative sider + sider jeg ikke er ute etter (?) :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Er det primert gulvstående i denne prisklassen du er ute etter?
    De leverer som regel litt mer bunn enn stativhøyttalere, men det går ofte på bekostning av mellomtone/diskant i dette prisleiet.
    Selv testet jeg Swans Diva 5.2 som imponerte veldig til prisen, men når jeg fikk D2.1SE i hus falt valget på den. De ligger omtrent på samme pris, men stativhøyttaleren vat klart bedre på detalj og oppløsning i lydbildet.
    Hei devil!

Ja, forsløpig er jeg hovedsaklig på jakt etter gulvstående høyttalere som gjerne ikke har noe imot å kunne bli brukt helt alene på musikk innimellom og som tåler godt med juling.

Diva serien til Swans ser veldig interessant ut, har du erfaring med de andre modellene i denne serien?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Jeg kjenner ikke til Mordaunt Short, men har vel lyttet til mange av de du nevner i listen. Og jeg har ikke hørt noen i den prisklassen som matcher XTZ. Kjøper du brukt, så finner du kanskje noe som er bedre.
    Ok, skal sjekke opp i XTZ sine konstuksjoner også!

Var denne gulvstående jeg så på fra MS:
    Mezzo 8 floorstander / Mezzo / Products / Mordaunt Short

Virker som et veldig seriøst firma med tilsynelatende god kvalitet på produktene.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av misterstatetrooper
    XTZ bør vel også nevnes i denne sammenheng.
    Eksempelvis den gulvstående modellen 99.36 er det jo flere her inne som er særdeles godt fornøyd med
    XTZ 99.36 Piano

Alternativt 99.25/.26 modellen
    XTZ 99.26 Pianolakk

Ikke bare låter de bra, men de ser også uforskammet bra ut.

Selv om de ligger rett under budsjettet tror jeg absolutt ikke de ligger tilbake for noe annet som kommer frem her.
    Takker så mye for tipset!

Er disse mulig å få i annen finish enn pianolakk? Vet det er flott og alt å både det, men må si jeg er mer fan av treverk/lakket treverk... Er dette mulig å få som finish på disse?

Edit: Så det var mulig å få dem i denne finishen, men kabinett og vekt etc var annerledes i forhold til pianolakkversjonen. Hva er det som gjør at valnøtt-versjonen veier 10kg mindre enn pianolakkversjonen?

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Takker så mye for tipset!

Er disse mulig å få i annen finish enn pianolakk? Vet det er flott og alt å både det, men må si jeg er mer fan av treverk/lakket treverk... Er dette mulig å få som finish på disse?
    Javisst.
    Walnut er det også endel som sverger til.
    Slik er de ut da (fin liten review forresten):
    XTZ 99.36: A Review: UK First! - AVForums.com

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er lydsignaturen til Swans og XTZ kontra f.eks Klipsch og B&W?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av misterstatetrooper
    Javisst.
    Walnut er det også endel som sverger til.
    Slik er de ut da (fin liten review forresten):
    XTZ 99.36: A Review: UK First! - AVForums.com
    Takker så mye! Ser ut til at de tranger en del luft og forsterkraft for å komme til sin rett. I første omgang skal systemet drives med receiver som amp, og plassen er det desverre ikke for mye av.

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Takker så mye! Ser ut til at de tranger en del luft og forsterkraft for å komme til sin rett. I første omgang skal systemet drives med receiver som amp, og plassen er det desverre ikke for mye av.
    De har nok god av både plass og bra med strøm (bassen kan i stor grad tunes til å passe plassering i rommet vha de pluggene). Dog en ting er hva som er 100% ideellt, en annen ting er hva man kan bli mer enn godt nok fornøyd med.

Kan ikke gi deg noen direkte referanser til de du nevner, men det er det helt sikkert andre som kan bidra med.

En del som har denne i sitt kinooppsett
    http://www.avforum.no/minhjemmekino/...earchstr=99.36

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke ha kjøpt XTZ i en annen finish enn pianolakk. Har hatt svart matt og det var en billig finish i vinyl. De har mindre justerings muligheter enn pianoen og er lavere som kan være ugunstig i forhold til diskantgjengivelsen. XTZ sier at modellene måler litt annerledes, men at de fleste ikke vil legge merke til forskjellen. De anbefaler dog pianoen hvis ikke pris er et kriterie.

Aller best resultat får du muligens med 99.26 på toppen av suber slik AndreWerdenskrig har. Mindre kabinetter er som oftest positivt med mindre farging av lyden og med suber får du gode justeringsmuligheter.

XTZ har nok litt mindre presens i mellomtonen enn B&W og låter generelt mer nøytralt. Fine høyttalere å tweake lyden med elektronikk. Swans kjenner jeg ikke til noe særlig.

Dynaudio Focus 140 tror jeg nok er en bedre høyttaler enn XTZ, men da blir prisen høyere hvis du skal med sub.

Den gulvstående Dynaudio Focus 220 er nok muligens bedre enn XTZ på noen områder, men ikke totalt sett. Tror bassen er noe strammere og mer definert på 220, og opplevde de som en smule åpnere i toppen. Men de virker ganske slanke i øvre bass/nedre mellomtone og kan bli litt analytiske.

Et annet alternativ er Monopulse. De virker spennende, men har selv ikke hørt de. De har nok neppe noe voldsom dynamikk, men homogenitetet er nok sikkert veldig bra. Sender du mail, får du et godt pristilbud.

Newcomer Mortis360 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan anbefale Monitor Audio RS serien, har selv RS8 og RSLCR nå og er kjempefornøyd! Meget gode høytalere til en hyggelig pris!

~ Mortis360

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjertelig takk for respons folkens, skal holde et godt øye med XTZ!

Har dere noen andre gode forslag i prisklassen? Kunne godt tenkt meg å høre flere erfaringer om Diva serien til Swans (og gjerne andre også), noen eiere?

Jeg har tenkt å kjøre to Elemental Designs A7S-450 suber utenom de øvrige høyttalerne, men siden rommet eter en del bass må frontene være gulvstående.

Lurte på en Yamaha 3900 eller tilsvarende siden jeg har god erfaring med Yamaha tidligere. Der er også muligheten for tweaking og bi-amping tilstede samt en lydsignatur som passer meg bra.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •