Nye høyttalere 10K

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 94
    Newcomer Humber sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye høyttalere 10K

Hei

Poster her da jeg får dårlig respons i andre forum.

Skal kjøpe meg et nytt stereoannlegg i kjellerstua for kongepenga og har lyst på skikkelig kvalitetsannlegg. Planlegger å ha det "hele livet" så da ønsker jeg såklart ikke noe billig dritt.

Har sett på Lektor og IKON serien til DALI og jeg ser vel egentlig ingen "vesentlig" forskjell. Jo forresten, IKON har jo det båndet til å produsere diskant eller noe som skal være bedre enn andre?
    Min far har et par DALI Lektor 6 sammen med en NAD 325 forsterker og NAD C515 CD-Spiller. Låter bra denne kombinasjonen, men vet ikke helt hvordan det blir i "forhold" til IKON serien?

Annlegget blir brukt til alle sjangere musikk (bortsettfra tekno ), en del spilling (bare skytespill) og film såklart

Har dere noen erfaringer fra IKON høyttalerne?

TAkker

Newcomer espen_rud sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

yo

heisann

har ikke noe erfaringer med dali sjenerelt, mne ville å det serkeste annbefalt b&w 683.

koster 2500 over budkjettet ditt, men er for all del verd det, er fantastisk lyd om du også bruker komponenter i samme liga.

feks lyngdorf sdai 2175 digital forserker og eventuelt lyngdorf cd1, denne cdspilleren blir dyr og har ikke prøvd den, men fungerer sikkert bra med noen billigere cdspillere.

noe du ikke på spare på er kabler, sats på ferdig terminerte kabler fra taralabs eller qed.

dette er noe du ikke kommer til å angrepå i det hele tatt, sinnsyke høytalere med den berømte FTF mellomtomen til b&w, jeg spiller for det meste jazz, progresiv rock og pop rock, herlig lyd i alle vinkler.

se hjemmkinoen min for inspirasjoner....

mvh espen

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er svært mange med erfaringer rundt de høyttalerne her på forumet.
    Se litt i "Dali" tråden som også befinner seg i høyttaler delen av forumet.

Dali og Nad er en kombinasjon som stort sett fungerer bra og gir mye for pengene, du får både saft og punsj langt nede uten å gi avkall på detaljer og kvalitet oppover i registeret, selv om det nok finnes merker som utpreger seg mer i begge ender av skalaen.

Du hører virkelig på all musikk utenom techno? Klassisk, jazz, soul? Pop, rock, metall? Isåfall er ikke DALI noe dårlig valg, de skal være blant det mest allsidige på markedet.
    Skal du anlegget til pc? PS3 osv?

Et generelt tips er å starte med utstyr som lar seg oppgradere. Forsterker med pre-out/ eventuelt reciever.

Uansett er god lyd noe som bestemmes av smaken din så du bør ta deg en tur til noen gode hi-fi sjapper å høre på stereoanlegg.

Lykke til =)

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye tenker du å legge i hele pakken?
    B&w er meget gode ht. , men krever mye effekt.
    Har hørt på ikon ved noen anledninger og de har slettes ikke vært dårlige saker.
    Hva med xtz fra surround.no?
    XTZ 99.36 Walnut
    eller i sort:
    XTZ 99.36 Piano
    Vil du ha mer bass er det bare å skaffe en xtz sub.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bankruptstudent
    Hvor mye tenker du å legge i hele pakken?
    B&w er meget gode ht. , men krever mye effekt.
    Har hørt på ikon ved noen anledninger og de har slettes ikke vært dårlige saker.
    Hva med xtz fra surround.no?
    XTZ 99.36 Walnut
    eller i sort:
    XTZ 99.36 Piano
    Vil du ha mer bass er det bare å skaffe en xtz sub.
    Slenger meg på denne! Anbefaler varmt!

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg har som sagt ikke peiling på HiFi så jeg skal nok være forsiktig med hva jeg sier nå. Jeg har vært borte hos en kompis nå noen dager og spilt musikk, sett på film og nørda litt spill. Alt dette har vært helt greit på hans anlegg fra soundgarden, men en ting jeg la merke til med fronthøyttalerne var at de ikke leverte så god bass/dybde :???: Jeg har som ikke peiling, men jeg VET hva god lyd er og kan ikke si at de leverte så veldig bra. Tror han har et disse, men jeg mener å huske at de ikke hadde det nederste basshullet?

Derfor stiller jeg litt skepsis til XTZ høyttalerne, dersverre.
    -En ting jeg derimot likte på dem (også på IKON *) er at de har den "bånddiskanten" som skal være utrolig bra. Var vel noe sånt at den kunne levere bedre diskant med den enn andre?

Den B&W DM684 ser ikke så aller værst ut? Lurer på om noen derfor kan si hva som er "best" av disse (erfaringsmessig)? På papiret er jo IKON 6 bedre.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Humber
    Ok, jeg har som sagt ikke peiling på HiFi så jeg skal nok være forsiktig med hva jeg sier nå. Jeg har vært borte hos en kompis nå noen dager og spilt musikk, sett på film og nørda litt spill. Alt dette har vært helt greit på hans anlegg fra soundgarden, men en ting jeg la merke til med fronthøyttalerne var at de ikke leverte så god bass/dybde :???: Jeg har som ikke peiling, men jeg VET hva god lyd er og kan ikke si at de leverte så veldig bra. Tror han har et disse, men jeg mener å huske at de ikke hadde det nederste basshullet?
    Mulig det var disse da. JBL ES80 Gulvstående høyttaler | Soundgarden

Jeg har hatt Dali 850 med en NAD 218thx og de trykka mer enn bra nok tiltross for bare 2x8" på hver. De Dali'ene jeg har hørt har alle hatt bra bass og trykk, men nå har jeg ikke hørt nye på mange år. Men liker du bass og trykk og tyngde så tror jeg ikke du kan gå feil med Dali med doble 8" eller doble 10". Bare gi de kraftig nok forsterker til å kontrollere bassene så spiller de for hele nabolaget.

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Handleliste så langt:
    Dali IKON 6
    NAD C326BEE
    Litt usikker på hva jeg skal velge av CD-spillere, men foreløpig går jeg for DENON DCD-500AE
    __________________________________________________ _____________

TOTALT: 16.092 kr!
    Ser dette ut som en grei kombinasjon? Har i alle fall hørt at DALI og NAD skal fungere utmerket sammen? :-D

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er helt motsatt, Dali og Nad passer ikke sammen i det hele tatt, det blir altfor lyst i toppen for min smak. Kan anbefale Monitor Audio RS6: HI-FI Huset AS - RS6. Synes den spiller bedre enn både B&W 683, Ikon 6 og XTZ 99.36 etter min mening. RS6 kom også ut som best i test over B&W 684 i Lyd og bilde, og B&W 683 i Hjemmekino.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du ikke er helt bundet til hifiklubben(som det kanskje virker som du er) så ville jeg lyttet til klipsch rf82 også, mange har ett enten eller forhold til klipsch og hornhøytalere og jeg er en av de som absolutt har funnet mitt høytaler merke test før du kjøper i tilfelle det også er noe for deg8)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, er enig i at du burde tar turen og høre på de høyttalerene du ønsker og titte på, da kan du jo evt høre hva de anbefaler av forsterker og finne kombinasjonen du ønsker Lykke Til!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BTW! Ønsker du litt trykk ifra frontene burde du sjekke ut lektor serien til Dali tror du kan finne en passende høyttaler der! ganske rå på trykk, men samtidig god lyd kan minne litt om en JBL med Dali lydsignatur

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis budsjettet ditt på 10k ikke kan strekkes litt, ville jeg vurdert å finne et par brukte høyttalere på avtorget/finn/hifisentralen.

Å kjøpe brukt er ikke noe alle liker, men min erfaring er at "high end"-høyttalere har som regel blitt tatt godt vare på.

Edit: Disse er noen jeg kan anbefale selv. Passer også budsjettet ditt på en prikk

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Yamaha NS-F700

Annbefaler glatt disse, noe av det beste jeg hørt til under 10-lapper.

Yamaha Høyttalere NS-F700PF Sort - MPX.no - Elektromarked

Ellers så finnes det MYE snadder på bruktbørsene.

Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    hvis du ikke er helt bundet til hifiklubben(som det kanskje virker som du er) så ville jeg lyttet til klipsch rf82 også, mange har ett enten eller forhold til klipsch og hornhøytalere og jeg er en av de som absolutt har funnet mitt høytaler merke test før du kjøper i tilfelle det også er noe for deg8)
    Var en tur innom TonArt forleden. Da satte Tor opp RF-83 til meg inne på lytterommet på en svæææææær effektfaen jeg aldri har hørt om engang. Hver gang jeg er innom å lytter får høytalerene strøm fra denne boxen så det virker som de er glad i den. I hvertfall.. Lyden skreik så inni h. Det var høyt, SVÆRT og dynamikken var av en annen verden og jeg kunne trykke på volumknappen så mange ganger at jeg legge inn håndkle lenge før høytalerene, men diskanten var ikke akkurat superoppløstfinogsensuell. Har hørt at rør-forsterkere gjør underverker for Klipsch.

Det er ting å tenke på mener nå jeg.
    Hifi: Yamaha - Monitor Audio - Kimber Kable - Denon - Panasonic - Sony

Headfi: Focusrite Forte - B&W P7 - Grado SR325e

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ligger jo budsjettet hans litt lavt, om RF-83 blir lagt fram her.. Jeg kan anbefale IKON 8.. Disse spiller grisetøft på lyngdorf elektronikk. Masse trykk, samtidig som de ikke mister fasongen på finlyden. Disse får du brukt for rundt 10 lapper.. Er du heldig får du de helt ned i 8 lapper også

Jeg har hørt IKON 8 flere ganger på Lyngdorf, og det spiller like morsomt hver gang

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W'Eier
    Nå ligger jo budsjettet hans litt lavt, om RF-83 blir lagt fram her.. Jeg kan anbefale IKON 8.. Disse spiller grisetøft på lyngdorf elektronikk. Masse trykk, samtidig som de ikke mister fasongen på finlyden. Disse får du brukt for rundt 10 lapper.. Er du heldig får du de helt ned i 8 lapper også

Jeg har hørt IKON 8 flere ganger på Lyngdorf, og det spiller like morsomt hver gang
    Sier meg veldig enig i dette ja. Funker veldig fint på Parasound også.

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Hva med System Audio da? Krever ikke så stor forsterker og låter bra. Masse trykk der i vertfall.

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Spiller veldig bra på Parasound også ja Kanskje en smule snillere? Ikke at det er noen ulempe

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W'Eier
    Spiller veldig bra på Parasound også ja Kanskje en smule snillere? Ikke at det er noen ulempe
    Snillisme er ikke noe tegn til Parasound og her er der råskap som gjelder, tro meg og når dette settet spiller sammen så rister det rimelig bra her inne i hvertfall. Rommet her skulle vært noe bedre så man fikk optimal plassering av det hele, da ville pipa fått en annen låt helt klart.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •