Nye høyttalere 10K - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 94
    Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Humber
    Fikk egentlig ingen respons i XTZ-tråden, men det er OK for jeg la merke til at det var de samme folkene der inne som her
    [SPOILER]Følgende spørsmål har blitt stilt, men ikke besvart[/SPOILER]
    Jeg ser på surround.no at 99.36 hovedsakelig finnes i to versjoner; Piano og Walnut og Hvit. Prisforskjellen på disse er en tusenlapp, men jeg ser ikke helt hva forskjellen på disse to er? Formen til Walnut og Hvit er litt annerledes fra Piano, men lydmessig sett skulle det vel være det samme?
    Er det kanskje pianolakken som er så dyr eller? Jeg betaler ikke 1000kr ekstra for det om det er det de tror :evil: ...eller?
    [SPOILER]Jo, jeg gjør jo det! [/SPOILER]

Takker for svar.

Kom på et nytt spørsmål angående XTZ. Det står bare i specsa at de går opp til 40.000 Hz, men ikke hvor lavt de går. Noen som kan si det?

-Humber
    Ikke les specs, er ofte veldig irelevante med tanke på rommet de settes i! XTZ pakka du linka til virker VELDIG solid .

Newcomer Humber sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OI! Lynrakst lite innlegg her! Trekker tilbake alt jeg har sagt om bassrør og hva ****! Fant nettopp ut at 99.36 har 3 jævla basshull!
    Gjett hvem som skal kjøpe seg XTZ 99.36 da!

Nå er jeg låst til 99.36. Eneste dumme er jo at jeg må ta meg ca 800kr råd til å "mislike" høyttalerne, om jeg skal sende dem tilbake...**** :evil:

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OI! Lynrakst lite innlegg her! Trekker tilbake alt jeg har sagt om bassrør og hva ****! Fant nettopp ut at 99.36 har 3 jævla basshull!
    Gjett hvem som skal kjøpe seg XTZ 99.36 da!
    Dersom du kjøper i pianolakk er det faktisk 4 bassrefleksporter Veldig mye rom for tuning!

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kom på et nytt spørsmål angående XTZ. Det står bare i specsa at de går opp til 40.000 Hz, men ikke hvor lavt de går. Noen som kan si det?
    -Humber
    Jeg mener 99.36 spiller ned til 30Hz. Stativhøyttalerne 99.26 spiller hos meg ned til 33Hz.

Husk at disse høyttalerne trenger endel innspillingstid før de låter skikkelig bra. Regn med et par uker før bassen setter seg.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer MgrBuddha sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Dersom du kjøper i pianolakk er det faktisk 4 bassrefleksporter Veldig mye rom for tuning!
    MDF platene i pianolakkassa er visstnok tykkere. Vet ikke om valnøtt også har terminaler til å justere db-nivå på både bass og tweeters slik som pianolakk. Ellers er det ganske riktig hele 4 bassrefleksporter som gir mulighet til å velge 8 distinkte bassprofiler. Selv driver jeg stadig å eksperimenterer. Prøver "flat" nå med plugger i øvre og 2 av de 3 nederste. Stramt og presist, men fortsatt med plenty tyngde. Gøyale høyttalere

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Jeg mener 99.36 spiller ned til 30Hz. Stativhøyttalerne 99.26 spiller hos meg ned til 33Hz.

Husk at disse høyttalerne trenger endel innspillingstid før de låter skikkelig bra. Regn med et par uker før bassen setter seg.
    +1

Brukte sikkert 150 timer før de satt skikkelig.

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsatt interessert i XTZ-høyttalerne, men kom på noe jeg la merke til i går :???:

Pakken jeg refererte til tidligere i tråden blir meget dyr om jeg skal legge til en XTZ CD-spiller. 18K kommer det totalt på (med CD-Spilleren). Derfor er dette utelokket, desverre

MEN: derfor lurer jeg på hva som blir den beste CD-Spilleren sammen med et 99.36 annlegg? Så på Yamahaspilleren CDX-397 og lurer på om denne samspiller bra med forsterker og høyttaler? Eller det kan jo være en hvilken som helst cd-spiller så lenge den jobber bra med høyttaler og forsterker. Litt som DALI og NAD om dere skjønner?

-Humber

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bruke din pc (om du har en da) som cd spiller. Jeg ser overhodet ingen fordeler med en separat cd spiller.
    Dette med frekvenser og tekniske data betyr 0 og niks i det virkelige livet. Det er veldig lett å finde en høyttaler der spiller til 60 hz, og som vil spille fletta av mange 30 hz modeller.
    Du glemmer også at det er ikke så mye høyttaleren der spiller bass, men rommet de står i der bestemmer bassen. Forsterkeren din har også betydning for kvaliteten av bass. Mange tenker tekniske data når de handler og glemmer fullstendig de skal lytte til musikk.
    Har du enorme problemer med rommet kan kanskje den nye Harman Kardon integrerte forsterker med romkorreksjon være en lur sak, eller få deg en Squeezebox og innstller gratis romkorreksjon som en plugin, den virker da når du spiller dine filer fra pc´en.
    Mine høyttalere er spesifisert til 40 hz tror jeg, de spiller til 25.

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Du kan bruke din pc (om du har en da) som cd spiller. Jeg ser overhodet ingen fordeler med en separat cd spiller.
    Dette med frekvenser og tekniske data betyr 0 og niks i det virkelige livet. Det er veldig lett å finde en høyttaler der spiller til 60 hz, og som vil spille fletta av mange 30 hz modeller.
    Du glemmer også at det er ikke så mye høyttaleren der spiller bass, men rommet de står i der bestemmer bassen. Forsterkeren din har også betydning for kvaliteten av bass. Mange tenker tekniske data når de handler og glemmer fullstendig de skal lytte til musikk.
    Har du enorme problemer med rommet kan kanskje den nye Harman Kardon integrerte forsterker med romkorreksjon være en lur sak, eller få deg en Squeezebox og innstller gratis romkorreksjon som en plugin, den virker da når du spiller dine filer fra pc´en.
    Mine høyttalere er spesifisert til 40 hz tror jeg, de spiller til 25.
    Hei Mulig jeg (nei, forresten, BOMBESIKKERT) kommer til å bruke PC'en som spiller (både CD og vanlig mp3). Men hvordan kobles denne til forsterkeren? Ikke med vanlig 3,5mm Jackkabel, vel? Har prøvd dette fra iPoden og inn i C325 forsterkeren, men det kom en merkelig summing i bakgrunnen når det ble spilt roligere partier i tillegg hørtes lyden kvalt ut Merkelig for jeg spiller jo de samme filene fra CD'en jeg rippet i itunes så det skulle jo være "full kvalitet".

Men jeg må jo spørre nå vi er inne på cd-spillere. En cd-spiller som kostet 1/4 av det pc'en min koster MÅ jo spille bedre enn pc'en selv? Og hvordan skal den kobles til pc'en? Har ingen lydkort eller eksterne lydutganger (bortsett fra S-VIDEO eller noesånt), men jeg tviler på at det blir samme kvalitet som på en vanlig cd-spiller koblet til med egnede kabler i forsterkeren?

-Humber

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en DAC (D/A converter) (gjerne med USB inngang) så får du kremlyd til en langt rimeligere penger enn en en CD-spiller med tilsvarende lydkvalitet vil koste. Denne vil du også kunne benytte på samme måte om du skulle finne på å rippe CD'ene dine og spille dem av fra harddisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En cd spiller av god kvalitet må ikke undervurderes. Etter min mening er det mye bedre enn en "vanlig" pc som ikke er påkostet med tanke på (eksternt eller bedre lydkort enn det som står i en "vanlig" pc) lydkort osv.

Dette er min erlige mening, men det er jo opp til hver enkelt å vurdere dette selvfølgelig:-D

Edit: Ser du har fått ett tips over her som kann være ett alternativ:-) Det eg mente var att en "vanlig" pc ikke kann måle seg med en cd spiller av god kvalitet.

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MgrBuddha
    Kjøp en DAC (D/A converter) (gjerne med USB inngang) så får du kremlyd til en langt rimeligere penger enn en en CD-spiller med tilsvarende lydkvalitet vil koste. Denne vil du også kunne benytte på samme måte om du skulle finne på å rippe CD'ene dine og spille dem av fra harddisk.
    Jasså? Jeg lutter øre :razz: Mener du virkelig at det vil bli "ren" CD-Kvalitet som en vanlig CD-Spiller? I såfall...hehehe :twisted:

Chattet med HiFi-Klubben i dag (Spørr en ekspert, eller no' sånt) og han mente at IKON 6 ville trenge C355 Forsterker. Klash! En stein traff meg i hodet i det jeg fikk vite det. C355...hmmm... :neutral: Var ikke det...JO! Det var den til lappen høyere. Dette høres kanskje ikke så ille ut i forumet, men for en nykonfirmert drittsekk som meg med begrenset budsjett bremser det høyttaler-toget en del.

Fant ut at jeg er villig til å betale for 355, og kanskje sette CD-Spilleren på fremtidshandlelista. Da kan jeg heller legge litt mer penger i den og få noe bedre enn jeg i utgangspunktet hadde tenkt.
    DERFOR: Ble jeg litt interessert i forslaget ditt MgrBuddah Aner ikke hvordan en sånn ser ut eller hvor mye den koster, så kunne noen linket til en?

Tusen takk for svar!

-Humber

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kjörer en CD-spiller digitalt rett i forsterkeren vil forskjellene mest sannsynlig väre minimale fra PC kontra CD-spiller. Dette fordi du da bruker den innebygde DACen i forsterkeren/receiveren. Altså begge signalkilder budre få tilnärmet identisk lyd, sett at musikken er rippet i lossless/FLAC. Dette vil derimot mest sannsynlig väre en DAC som ikke er nevneverdig påkostet eller spesielt god.
    Kjörer du analoge kabler bruker du CD-spillerens DAC. Da vil du nok höre större forskjeller. Du kan da altså i stedet for å kjöpe en CD-spiller, bare kjöpe en ekstern DAC (Digital To Analog Converter), koble den til PCen og nyte musikken derfra med god lyd.
    Cambridge DAC Magic har höstet vanvittig bra kritikker:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=48651&cat=11
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer Sir.KnowsAlot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monitor Audio RS8.

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Chattet med HiFi-Klubben i dag (Spørr en ekspert, eller no' sånt) og han mente at IKON 6 ville trenge C355 Forsterker. Klash! En stein traff meg i hodet i det jeg fikk vite det. C355...hmmm... :neutral: Var ikke det...JO! Det var den til lappen høyere. Dette høres kanskje ikke så ille ut i forumet, men for en nykonfirmert drittsekk som meg med begrenset budsjett bremser det høyttaler-toget en del.

Fant ut at jeg er villig til å betale for 355, og kanskje sette CD-Spilleren på fremtidshandlelista. Da kan jeg heller legge litt mer penger i den og få noe bedre enn jeg i utgangspunktet hadde tenkt.
    DERFOR: Ble jeg litt interessert i forslaget ditt MgrBuddah Aner ikke hvordan en sånn ser ut eller hvor mye den koster, så kunne noen linket til en?

Tusen takk for svar!

-Humber
    Humber, du trenger ikke NAD 355 til ikon 6, de er lettdrevene. NAD 326 gjør jobben fint og du har spart 1000,- i budsjette ditt.
    Ellers så er Camebridge DAC'en bra til prisen.

Men hvis du skal ha NAD til en grei penge så har jeg 2x60 (14 kg!!) skikkelige NAD watt liggende ute her på torget, det blir mye billigere en noe tilsvarende nytt.

Annet tilbehør: CAMBRIDGE DacMagic D/A-konverter

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    Humber, du trenger ikke NAD 355 til ikon 6, de er lettdrevene. NAD 326 gjør jobben fint og du har spart 1000,- i budsjette ditt.
    Ellers så er Camebridge DAC'en bra til prisen.

Men hvis du skal ha NAD til en grei penge så har jeg 2x60 (14 kg!!) skikkelige NAD watt liggende ute her på torget, det blir mye billigere en noe tilsvarende nytt.

Annet tilbehør: CAMBRIDGE DacMagic D/A-konverter
    Ok, takk for svar Ja må innrømme jeg ble litt sjokkert da jeg fikk høre at IKON 6 måtte ha en såpass forsterker. Chattet med en på HiFi klubben og han mente jeg burde ha det. Glemte å si det/spørre, men jeg kommer jo ikke til å spille så veldig høyt. Sånn gjennomsnittlig ligger jeg vel på 50-60db...ikke så veldig høyt altså.
    Eller har dette noe å si? Om man spiller høyt må man ha stor forsterker og omvendt om man spiller lavere?

Da går jeg i allefall tilbake til 326 og kjøper med en D/A-konverterer. Den vil spille lyden som en CD-Spiller ikke sant?

-Humber

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    til å være en konfirmant synes jeg du er flink til å bruke forumet til innspill for så å reflektere deg videre frem til neste spørsmål:-D
    Husk bare å bruk ørene dine før du kjøper og følg magefølelsen til slutt så blir dette veldig bra for deg

lykke til videre på veien:-D

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da går jeg i allefall tilbake til 326 og kjøper med en D/A-konverterer. Den vil spille lyden som en CD-Spiller ikke sant?

-Humber
    ....eller bedre

Ikon 6 trenger ikke ultramegasuperduper forsterker. Egentlig er den ganske "snill" sånn sett. Men jo mere kraft, jo mere kontroll.

Nydelige høyttalere, Ikon 6. Men de ble litt spisse i toppen for mine ører.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Humber
    Du kan for eksempel gå inn på AVTorget og skrive "DAC" i søkefeltet. Da vil du få opp mange innlegg, og få en god ide om hva som finnes i markedet. Og kanskje du til og med finner en du kan kjøpe. Dette er ikke noe som blir slitt ut så det skal være greit å kjøpe brukt. Det har jeg tenkt å gjøre Lykke til med anlegget ditt Humber, godt å se at også unge folk er interessert i mer enn komprimert boks-lyd.

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    ....eller bedre

Ikon 6 trenger ikke ultramegasuperduper forsterker. Egentlig er den ganske "snill" sånn sett. Men jo mere kraft, jo mere kontroll.

Nydelige høyttalere, Ikon 6. Men de ble litt spisse i toppen for mine ører.
    Broderen kjører dem på nad og det kler dem bra, nad er litt rund i kanten.
    Humber, 50-60 db, da er du i mål med 50-60 nad watt. Men som sagt over, bruk ørene, stikk ned på HFK og prøve lytt (da med en Camebridge cd spiller, så får du litt av dems lydsignatur også).

Lei meg for at det ikke fantes internett da jeg skulle kjøpe mitt første HIFI oppsett

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •