Spørsmål ang. bi-wire kabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål ang. bi-wire kabel

Begynner spørsmål :

Har en bi-wire kabel som har 2 røde og 2 svarte bananplugger i enden hvor høyttaleren skal kobles til. Bare for å teste, så kunne jeg tenkt meg å prøve kabelen "uten" biwiring for å se om det er noe endring i lyden. Det vil jo innebære å ikke fjerne broene som er mellom kontaktene på høyttaleren. Det er vel ingen fare ved å gjøre dette så lenge jeg kobler de 2 svarte bananpluggene på svart og to røde på rød?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved bi-wiring så har det ingen hensikt å fjerne broene, så de lar man gjerne stå på. Du øker kun tversnittet på kabelen fra forsterker til høyttaleren med bi-wiring. Så hvis ikke du har en kabel som er underdimensjonert fra før, så hjelper det ingenting med bi-wiring.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en underlig påstand, Zebulon.

Når bi-wire, slik jeg har skjønt det, skal "bridge" fjernes. Hvis ikke, er det nemlig ikke bi-wire, men dobbelt kabeltverrsnitt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Det var en underlig påstand, Zebulon.

Når bi-wire, slik jeg har skjønt det, skal "bridge" fjernes. Hvis ikke, er det nemlig ikke bi-wire, men dobbelt kabeltverrsnitt.
    Ja, og jeg ser ikke helt poenget med bi-wire hvis man ikke har behov for mer tversnitt. Så lenge kabelen går inn på samme punktet på forsterkeren, så må det være helt likegyldig om de også føres sammen igjen på høyttalerterminalen. Fjern gjerne broene, men hva oppnår man med det?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Fjern gjerne broene, men hva oppnår man med det?
    Jo det skal jeg fortelle deg:
    om man fjerner bridge og setter HF pluggene i de to øverste terminalene, så kommer det kun lyd i diskanten

om bridgen står i, kommer det lyd i alle elementene (hele høyttaleren) og da er det ikke bi-wiring lengre

tilsvarende for LF pluggene for mellomtone/bass

Om det er noen forskjell i lyden ved bruk av korrekt bi-wiring er opp til den enkelte å vurdere, her strides de lærde.

Mitt innlegg her går på om man skal bruke bridge eller ikke og på bi-wiring som sådan skal man ikke bruke det.

Bi-wiring - Wikipedia, the free encyclopedia

Bi Wiring to Loudspeakers

How to Bi-Wire Speakers

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo og være at noen ønsker å bruke forskjellig kabel til bass og mellomtone/diskant, og da vil det være underlig å la broen mellom terminalene stå i.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å bi-wire er å fjerne broene og kjøre 2 (rød og svart) på hver terminal. Men jeg ville prøve å la broene stå igjen. Så konklusjonen her er at å la broene være på har ingenting å si selv om man kobler opp alle fire koblingene ? (dvs. det kan ikke skje noe som skader forsterker/høyttaler)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du greier å koble pluss og pluss (rød og rød) sammen, osv. går det greit.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt av poenget må jo være å fjerne broen. jeg klarer ikke å se hensikten uten.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fenriz
    litt av poenget må jo være å fjerne broen. jeg klarer ikke å se hensikten uten.
    Jada, hensikten med Bi-wire er å fjerne broene. Men som jeg sa tidligere, så har jeg lyst å bare prøve hvordan det ville bli uten å bi-wire med bi-wire kabel (dvs. ikke fjerne broene). Hensikten med inlegget var bare å forsikre meg om at dette er "trygt" ok ikke kan skade forsterker/høyttaler på noen måte.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo det skal jeg fortelle deg:
    om man fjerner bridge og setter HF pluggene i de to øverste terminalene, så kommer det kun lyd i diskanten

om bridgen står i, kommer det lyd i alle elementene (hele høyttaleren) og da er det ikke bi-wiring lengre

tilsvarende for LF pluggene for mellomtone/bass

Om det er noen forskjell i lyden ved bruk av korrekt bi-wiring er opp til den enkelte å vurdere, her strides de lærde.

Mitt innlegg her går på om man skal bruke bridge eller ikke og på bi-wiring som sådan skal man ikke bruke det.
    Misforstå meg rett, jeg er helt enig i definisjonen av bi-wiring. Jeg mener bare at bi-wiring kun er godt for å øke tversnittet. Om broene er på eller ei, tror jeg ikke spiller noen rolle, derfor påstanden min. Det er bare min menig, men det er vel også høyst usannsynlig at det faktisk spiller en rolle for lyden, er det ikke det da?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zebulon; for å si det slik: med bridge på, kunne du like godt ha brukt single-wire og spart det det koster ekstra med bi-wire.

Skal man først kjøre bi-wire så mener nå jeg at du bør koble slik det er ment.

Jeg oppdaget på de Patos 301 jeg kjøpte billig at nederste del av terminalene ikke var tilkoblet og kjørte da doble koblinger på de 2 som var aktive; dvs dobbelt tverrsnitt. Men det var fordi jeg allerede hadde bi-wire kabler.
    Nå, på Dali Suit'ene, er det korrekt kobling slik det er ment som både fra høyttaler-og kabelprodusent.

Virker det ? Placebo & følelsene mine er ihvertfall enige om at det virker!

Men, jeg hadde nok hatt enda mere å hente på lydforbedring ved å foreta akustiske tiltak i rommet

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zebulon; for å si det slik: med bridge på, kunne du like godt ha brukt single-wire og spart det det koster ekstra med bi-wire.

Skal man først kjøre bi-wire så mener nå jeg at du bør koble slik det er ment.
    Joda, jeg er nok enig i det, hvis man først skal kjøre bi-wire. Selv om jeg mener at det i teorien ikke spiller noen som helst rolle om broene er på eller ikke. Spørsmålet blir heller om det er noe å hente på bi-wiring uansett om man kobler slik det er ment eller ei.
    Har man et par 4 mm2 kabler og bytter til et par 2 mm2 biwiring kabler, så er det ikke noe som tilsier at det skal gjøre noe med lyden. Men det blir vel som med kabler generelt, der nissene tror og skeptikerne tviler.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •