H/K og PSB eller XTZ og XTZ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

H/K og PSB eller XTZ og XTZ?

Jeg tenkte egentlig å kjøpe XTZ 99.25/99.26 og XTZ forsterkeren. Men da kom det et innspill fra en der det sto ''skeptisk til xtz 99.26 fordi membranet er laget ev magnesium som forårsaker kraftige resonanser. Disse fjernes igjen med kraftige filtere for å få rett frekvensgang. Kraftige filtere forårsaker ofte fasefeil som ikke er lette å måle, men kan høres. Delefilteret som er på 12dB/oktav synes å være litt for slakkt''

Han anbefalte istedenfor PSB Alpha B1 og en Harman Kardon eller NAD forsterker. Hva synes dere? Jeg har forresten en XTZ 10'' i tillegg. Jeg spiller mest techno, hiphop og litt country. Rommet er lite.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du skal sammenligne de to høyttalerne på noen måte. Har selv større PSB høyttalere, og har hørt 99.26. Diskant på XTZ er mye bedre, samt at den kan deles lavere med hensyn til sub.
    Og til sist vil jeg påstå at XTZ høyttalerne er penere også.

Det som taler til PSB sin fordel er at de er billigere og fysisk mindre. Det er heller ingen dårlig høyttaler, men av de to ville jeg valgt XTZ.

Det er denne det er snakk om ja?

Har ingen sterke meninger om forsterker, men tror alle de tre merkene du nevner skal gjøre jobben.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er disse: Stereophile: PSB Alpha B1 loudspeaker

Har hørt at noen ikke liker matchen H/K - XTZ så hvis jeg senere skal oppdatere fra psb til xtz høyttalere må jeg jo kanskje kjøpe ny forsterker i samme slengen?

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ 99.25/26 er en relativt tungdreven høytaler som krever en forsterker med god strømforsyning. H/K og XTZ har vist seg å være en heller dårlig kombo ifølge flere debatanter her på AVforum. H/K er forsterkere som farger lyden mye i nedre mellomtone og bassen, og her trenger ikke 99.25 noe farging i det hele tatt.
    PSB har jeg ikke hørt, så det skal jeg ikke uttale meg om:-D

Jeg tenkte egentlig å kjøpe XTZ 99.25/99.26 og XTZ forsterkeren. Men da kom det et innspill fra en der det sto ''skeptisk til xtz 99.26 fordi membranet er laget ev magnesium som forårsaker kraftige resonanser. Disse fjernes igjen med kraftige filtere for å få rett frekvensgang. Kraftige filtere forårsaker ofte fasefeil som ikke er lette å måle, men kan høres. Delefilteret som er på 12dB/oktav synes å være litt for slakkt''
    Kraftige resonanser, eller resonans i det hele tatt trenger du ikke å bekymre deg for. Byggekvaliteten og materialvalget til XTZ er utrolig i forhold til prisen.

XTZ egen forsterker burde være en bra match til 99.25/26:-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •