Hvordan _vet_ man at man har nok kraft i forsterkeren?
Jeg kan si at jeg _vet_ det med mitt annlegg.

Jeg har en sony forsterker på 2*80 watt med en 180 watt strømforsyning. Denne klarer å drive mine små bokhyllere med 5" element helt greit. Man hører at det er et lite annlegg. Så koblet jeg på en annen på 2*80 watt, men med en 640 watts strømforsyning. Plutselig ble det liv og røre, man kan kjenne vibrasjonene, og nesten uten pådrag i det hele tatt så bunnes elementene (vi snakker 2/10 på volumknotten)

Jeg prøvde den på et par kirksaeterhøytalere med 2*5.5" i hver, og det satte himmel og jord i bevegelse (vi stod på veien utenfor huset, og folk på andre siden av huset kjente vibrasjonene i bakken, de sa det var som å stå foran høytalerne). Og med den erfaringen kan jeg trygt si at det å ha alt for mange watt i forhold til hva høytalerne klarer er en meget god ting.

Men så tenker jeg litt på oppgradering. Jeg har sett litt på Audio pro black pearl 2, og DM601S3.

Men så tenker jeg på noe ENDA større. Jeg er veldig glad i bass, og har ironisk nok en medfødt hørselskade, som gjør at jeg hører basstoner svekket i forhold til de høyere tonene.

Og så er spørsmålet om 2*80 watt er nok til å drive for eksempel Dynavoice M-85, eller XTZ 80. Eller noe annet i den klassen? Eller kanskje noen focal stativere med 7" element?

Jeg så også på PSB 7PT, men kan ikke finne noen reviews om den er bra eller ikke. For da burde jo forsterkeren garantert klare høytalerne fint. Men hvordan er bassen i disse høytalerne?

Forsterkeren om noen lurer er en Technics SU-V7 fra midten av 80tallet.