Kjøp av Monoblokk (trenger sårt hjelp)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Kjøp av Monoblokk (trenger sårt hjelp)

Hei, nå har jeg lekt noen uker med et nytt surround som jeg setter sammen. Har skaffet høytallerne, forsterker nummer 1 og 2 subber. Så nå mangler jeg stort sett bare en forsterker til subbene som kan fungere som monoblokk.

Problemet er det at jeg aldri har satt sammen noe annet en surround til data og fant fort ut at dette var noe helt annet og mye vanskligere. Så jeg har da to 12" tommers subber som jeg ikke aner hvor mye watts det er på, de virker ganske gamle og vil tro de er på rundt 400-600 watts. Så lurere på om det for det første er mulig å skaffe en rimelig monoblokk til disse (som har innganger til begge subbene og uten å vite nøyaktig hvor mye watts de er på) og om dere har noen forslag til kjøp

Takker for all hjelp og unnskylder min uvitenhet!

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg aldri brydd meg om hvor mange watt et element tåler. Sikkert noen paragrafryttere som setter portvinen sin i halsen når de leser det, men slik er det nå, og jeg har hatt mange bekymringsfrie år med anlegget på bånn gass uten noen som helst sprengte elementer.

Så når vi nå ser bort fra det;
    Vil du ha en forsterker som kun skal drive sub i fremtiden? Jeg synes å lese ut fra teksten din at det kan tenkes at du vil ha en forsterker du kan bruke til noe annet enn bare sub?

Dersom du vil ha en forsterker som skal fungere "helt normalt", må du ha enten passivt eller aktivt filter i tilegg. Passivt er vanskelig med store spoler og ikke justerbart uten å kødde med kjernen til spolen. Aktivt er enklere, men krever da at du har dette som en ekstern modul.
    Subforsterkere løser dette fint, men kan igjen ikke brukes til å drive noen fulltonehøyttalere senere dersom du skulle ønske dette.

Selv har jeg brukt Hypex DS 4.0 selv i det siste, og dette er en forsterker jeg synes har høy kvalitet. Spiller med stålkontroll, og har plenty av instillingsmuligheter. 400W i 4ohm, 210 i 4ohm (hvis jeg ikke tar helt feil). Ringkjernetrafo og kraftig strømforsyning. Klasse D.
    Brukt den både på 2*10" Peerless XXLS elementer og en 2*18" PA sub. Begge drev den uten stress og med super kontroll.
    Koster 3000 hos dynabel. Anbefales.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

strålende!

tusen takk for hjelpen hjalp meg masse, skal ikke bruke forsterkeren til noe annet enn subben nei, har en annen forsterker til høytallerne. Men det skal sies at det er 2 diskanter på siden av begge subbene, men det har kanskje ikke så mye å si for lyden?

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det diskanter på sub'ene?
    Dette er altså noen gamle "vanlige" høyttalere som du skal bruke til sub?
    Det bør gå greit det. I verstefall sprenger du diskantene dersom filteret ikke er godt nok..., men det betyr kanskje ikke så mye?

Hypex DS 4.0 vil nok kunne hjelpe deg fint her. Den finnes også i en litt svakere versjon; DS 2.0 til 2000kr, men den ekstra kraften du får i 4.0 er absolutt verd en 1000-lapp spør du meg

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •