kompakte Bakhøytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer Yawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question kompakte Bakhøytalere

Tenker på å få opp noen kompakte bakhøytalere, planen er jo egentlig å bygge noen egne. Men ordentlige surround HT'er bygger jo en del ut ifra veggen. Føler samboeren min.
    Så da har jeg begynt å se litt på andre løsninger, og BOSE sine Jewel Cube satelitter er jo spennende. (De samme satelittene som følger med Bose Lifestyle 48).
    Men ettersom jeg har forstått, nytter det ikke å koble disse direkte opp mot en ordinær surround forsterker. Pga. at selve delefilterene til satelittene ligger innebygd i BOSE sin egen subkasse. Og da sliter man jo litt.
    Så hva jeg tenker da, er å bygge ett eget, passivt, delefilter til disse høyttalerene. Men da trenger jeg litt hjelp. Og regner med det er andre her på dette forumet som har gjort noe lignende og kan hjelpe meg videre. Må også få til en liten "sub" som kan ta litt lavere frekvenser.

Noen som er intressert i å hjelpe meg med dette prosjektet?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ikke plass til sub'en under sofaen eller noe da?? Da kan du stille receiveren til large på de. Men hvis du stiller de til small så reduseres vel frekvensen nedover allikevel så kanskje du ikke trenger delefilter.

Jeg bruker forøvrig aktiv Acoustimass 5 bak. Fungerer bra det.

Du kommer nok til å få tips om andre høyttalere her. Det var nettopp en tråd som gikk om akkurat dette.

EDIT: Fant den andre tråden:
    http://avforum.no/forum/hoyttalere/8...oyttalere.html

EDIT2: Hvor står sub får du lov til å ha da? Må du ha en liten en så er vel XTZ sine nokså bra. Kan du ha større så er det vel ikke så mange som slår SVS i de respektive prisklassene.

Newcomer Yawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en SUB i dag da, men den er jo for hele systemet. Tingen er jo at selve bakhøytalerene ikke går så veldig langt ned i frekvens, så jeg regnet med at jeg trengte en egen form for SUB til dem da, så de kan spille noe lavere.

Tenkte å bare handle 2 stk. BOSE JEWEL Cuber til bruk som bakhøytalere (5.1)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha egen sub for bakhøyttalerne så må de i alle tilfelle kobles via surround ut og da kan du like gjerne bruke et 2.1 system fra f.eks. BOSE. Acoustimass 3 (3500kr) eller 5 (5000kr). Med 5 så får du muligheten til å bruke de som bi-poler. De er litt større en Jewel'ene, men spiller like bra. Jewel'ene koster vel et par lapper for stykket. Pluss at du må ha adapter for å koble til vanlige høyttalerkabler. Mener de også koster et par hundre for stykket.

Newcomer Yawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fikk bestillt meg 2 stk. BOSE JEWEL CUBES, de samme satelittene som følger med LS48/V30. De skal, etter mye leting spille ned til ca. 280hz. Og da kan jeg kanskje sette bakkanalene på en vanlig surround reciever til "smal"?
    Eventuelt må jeg få satt inn en motstand som begrener strømtilførselen, slik at jeg ikke blåser dem i stykker?

Det som er, er at det er kun akkurat de BOSE høytalerene som faller i smak. Skal ikke bruke disse i hele oppsettet. Har ordinære gulvstående haytalere til å gi lydbildet i front, samt skal endten bygge en samme type høytaler til senter eller kjøpe en som passer godt inn.
    Disse BOSE ht'ene skal kun ta seg av selve surroundopplevelsen. Og da settes det ikke de største kravene til frekvensområdet eller detaljer i mellomregister etc.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •