Høytalernes følsomhet?? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 23 av 23
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Hva med dette spørsmålet da?
    Har jeg forstått det rett??
    Det stemmer det ja.

For oss med begrenset økonomi så lønner det seg å ha høyttalere med relativt høy følsomhet (rundt 90dB) og 8ohm. For høy følsomhet vil i likhet med lavere impedans, f.eks. 4 ohm, gi høyere lyd på lavere effekt fra forsterker, men krever mye av forsterkeren i form av strøm når du skrur opp høyt. Det er derfor lettere for at forsterkeren klipper når du spiller høyt pga at kondensatorene ikke klarer å gi nok støm til utgangstrinnene og strømforsyningen ikke klarer å fylle opp kondensatorene.

Fortsatt for oss med begrenset økonomi: Sånn jeg ser det så er det bedre å legge pengene i en skikkelig forsterker som har nok kapasitet i både kondensatorer og strømforsyning til å mate på utgangstrinnene og så heller kjøpe rimelige høyttalere. Det vil gi best lyd for pengene siden du da vil kunne spille opp imot det høyttalerne takler før de forvrenger lyden uten at forsterkeren forvrenger. Med liten forsterker vil du ikke klare å utnytte hverken forsterker eller høyttalere til det fulle.

Ser at mange ser på at en høyttaler klarer f.eks. 250w maks og da tror at det er bedre å kjøpe en forsterker på maks 150w for da kan de ikke sprenge høyttalerene. Feil. Skrur du da forsterkeren på fullt er det stor sjanse for at den vil gi et forvrengt signal ut til høyttalerne noe som resulterer i sprengte element, og da særlig diskanten. Bruker du en skikkelig forsterker som samtidig yter 500w så kan du utnytte det som bor i høyttaleren uten å risikere å sprenge den pga forvrengt signal.

Jeg er ingen ekspert på dette så hvis noen mener at jeg tar feil så er det fint om dere retter opp i noe.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    For de av oss som ikke har råd til så dyrt utstyr som det du har er det faktisk mer enn lydkvaliteten som betyr noe. Det er greit å vite om en høyttaler krever mye eller lite av forsterkeren det være seg ohm, følsomhet osv. Begrenset økonomi betyr gjerne en forsterker som ikke er så veldig strømsterk og da må en finne høyttalere som er lette å drive og med en ikke for vanskelig impedans-kurve. Det er kjipt å aldri kunne dra på litt pga at forsterkeren ikke takler høyttalerne.
    Jo, jeg er helt enig med deg, også i din siste kommentar.
    Dyrt utstyr er ikke en garanti for god lyd automatisk, men det er et skritt på veien.
    Jeg synes egentlig ikke jeg har dyrt utstyr, men, jeg har hatt samme utstyr i 3 år nå, ikke skiftet ut noe som helst. Verdien på produktene er mer enn halvert kanskje, men når man er fornøyd skifter man ikke i hytt og pine.
    Mine høyttalere ville spille fortreffeligt med en billig rørforsterker f.eks., eller en brukt effektforsterker av kurant merke, man trenger ikke absolutt high end.
    Grunden til jeg valgte som jeg gjorde er at jeg da har en liten lett integrert forsterker med innebygd dac. Jeg har ikke plass til mer.
    Mine høyttalere ville spille fortreffeligt med en billig rørforsterker f.eks.
    Nu har jeg ikke sett så mange tråder herinne om høyttalere der er lette å drive.....jeg har sett masse tråder om svære høyttalere med høy følsomhet som folk tror kan spille høyt med en liten forsterker, (som du skriver, folk er veldig opptatte av høyttalere).....og det rare er, mange velger en pingle transistor forsterker med masse lamper og tivolilys fremfor en integrert rørforsterker f.eks. Overtro og "image" henger sammen, hvorfor velge en 40 watter rør når man kan få en "100 watt" transistor?
    Hvorfor velger ikke flere horn høyttalere?
    Men jeg husker da jeg var ung, da valgte jeg også utstyr etter tekniske data, det spilte også forferdeligt....

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jo, jeg er helt enig med deg, også i din siste kommentar.
    Dyrt utstyr er ikke en garanti for god lyd automatisk, men det er et skritt på veien.
    Jeg synes egentlig ikke jeg har dyrt utstyr, men, jeg har hatt samme utstyr i 3 år nå, ikke skiftet ut noe som helst. Verdien på produktene er mer enn halvert kanskje, men når man er fornøyd skifter man ikke i hytt og pine.
    Mine høyttalere ville spille fortreffeligt med en billig rørforsterker f.eks., eller en brukt effektforsterker av kurant merke, man trenger ikke absolutt high end.
    Grunden til jeg valgte som jeg gjorde er at jeg da har en liten lett integrert forsterker med innebygd dac. Jeg har ikke plass til mer.
    Mine høyttalere ville spille fortreffeligt med en billig rørforsterker f.eks.
    Nu har jeg ikke sett så mange tråder herinne om høyttalere der er lette å drive.....jeg har sett masse tråder om svære høyttalere med høy følsomhet som folk tror kan spille høyt med en liten forsterker, (som du skriver, folk er veldig opptatte av høyttalere).....og det rare er, mange velger en pingle transistor forsterker med masse lamper og tivolilys fremfor en integrert rørforsterker f.eks. Overtro og "image" henger sammen, hvorfor velge en 40 watter rør når man kan få en "100 watt" transistor?
    Hvorfor velger ikke flere horn høyttalere?
    Men jeg husker da jeg var ung, da valgte jeg også utstyr etter tekniske data, det spilte også forferdeligt....
    Hei - ser du har en integrert forsterker med innebygget Dac - hvorfor er det ikke mer av disse nå i disse "digitale tider"? Jeg har ikke sett mange hvertfall,men det fins jo sikkert da
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •