Teste Bi-Amp med forskjellig type kabler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Teste Bi-Amp med forskjellig type kabler?

Etter mange anbefalinger byttet jeg ut mine eldre høyttalerkabler, til fordel for Van Den Hul CS-122, på frontene mine.
    Nå er jeg fristet til å prøve Bi-Amp på disse for å se om det blir mer "futt" i dem

Spørsmålet mitt er da: Kan jeg bruke de gamle kablene for å teste dette sammen med VDH kablene før jeg går til innkjøp av ett sett ekstra kabler? De blir selvfølgelig kappet på lik lengde som VDH.
    Ja, jeg vet at det går ann, men vil det bli målbart med tanke på at det er to forskjellige type kabler,eller vil det være bortkastet tid da lydbildet blir helt feil?

Vet ikke hvilket merke det er på kablene, men de har et rimelig bra tverrsnitt og er kjøpt på HFK for mange år siden.

Utstyret jeg refererer til står i signaturen min.

På forhånd takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "men vil det bli målbart med tanke på at det er to forskjellige type kabler,eller vil det være bortkastet tid da lydbildet blir helt feil?"
    Prøv. Det tar deg akkurat like lang tid som å skrive innlegget ditt.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning-
    "men vil det bli målbart med tanke på at det er to forskjellige type kabler,eller vil det være bortkastet tid da lydbildet blir helt feil?"
    Prøv. Det tar deg akkurat like lang tid som å skrive innlegget ditt.
    Da er du rask å kappe til kablene, kople de til forsterker og høyttaler, og programere forsterker... Magic fingers 8)

Poenget var at dersom det var bortkastet, gadd jeg ikke ta meg bryet å finne de fram fra boden for så å kappe kablene som idag er 2 x 5 meter...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hihi ja, den var kanskje litt drøy, men til NÅ hadde du hvertfall hatt tid!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bruke lampett ledning du har liggende, samme det, du kan også bruke en kabel der er 100 meter lang sammen med en på 5 meter.
    Vitsen er at du prøver før du kjøper. Det er ikke kablen der vil vise deg forskjellen, men selve bi-amping´en. Etterpå kan du investere i andre kabler om du tror det er verdt det.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Du kan bruke lampett ledning du har liggende, samme det, du kan også bruke en kabel der er 100 meter lang sammen med en på 5 meter.
    Vitsen er at du prøver før du kjøper. Det er ikke kablen der vil vise deg forskjellen, men selve bi-amping´en. Etterpå kan du investere i andre kabler om du tror det er verdt det.
    Takk, det var svaret jeg håpet på
    Blir spennende....

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler har sannsynligvis enda mindre å si når du bi-amper...

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet Bi-Amp i går med stor suksess!
    Nå blir det nye VDH kabler på meg

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kablene bør vel med fordel være like lange i og med at det kan bli tidsforskjeller mellom bass og diskant/mellomtone ved bruk av kabler med forskjellige lengder. Det tar lengre tid for strømmen å reise 100 meter enn 5 meter Her vil vel tverrsnittet også spille inn, men med de korte lengdene man opperere med i et vanlig stereoanlegg/hjemmekinoanlegg er vel ikke det det største problemet.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mik92
    Kablene bør vel med fordel være like lange i og med at det kan bli tidsforskjeller mellom bass og diskant/mellomtone ved bruk av kabler med forskjellige lengder. Det tar lengre tid for strømmen å reise 100 meter enn 5 meter Her vil vel tverrsnittet også spille inn, men med de korte lengdene man opperere med i et vanlig stereoanlegg/hjemmekinoanlegg er vel ikke det det største problemet.
    Nå har du sovet i timen, konsensusen her på forumet er at alle kabler er like, uavhengig om de er lengde ekvator matchet med 2mm, tverrsnitt, eller om lederne er laget av barberskum. Dette for at de som sitter med anlegg i 1-200k klassen ikke skal få pes fordi de kjøper kabler på biltema.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •