Earthquake Supernova Subwoofere - et kupp?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Earthquake Supernova Subwoofere - et kupp?

Har søkt på forumet men funnet nesten ingenting om disse subbene, som virker svært billige i øyeblikket.
    MKIV 12" ligger på 4500,-, den har riktignok noen år på baken men har gode specs og fine anmeldelser:

"Shortly after installing the Earthquake SuperNova MKIV subwoofer in my system, I decided to revisit the extended version of The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring. The minute the soundtrack announced the existence of Sauron, I was rendered completely inarticulate.
    "****"
    "????"
    "!!!!"

And I meant it in the best way."

2 sånne kommer på 9000,- og det må da sparke SOLID rompe?
    Er det noen som har erfaringer med denne serien?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle subbene til Earthquake er veldig spennende syns jeg.. merkelig at ingen magasiner får testet de.... Hørt de trenger litt dB for å spille skikkelig godt!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EivindLunde
    Er det noen som har erfaringer med denne serien?
    Treffet på Lørenskog ga oss mange store lydopplevelser bl.a. i dette rommet :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det lille jeg rakk å høre av de på treffet var at de hadde punch og guts- Men ikke så mye dypbass. .Men det kan være meg ..

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm.. kanskje den har det "jeg har prøvd SVS, og savner brystkassebassen" leter etter?! Kanskje en god kombo?! .

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Det lille jeg rakk å høre av de på treffet var at de hadde punch og guts- Men ikke så mye dypbass. .Men det kan være meg ..
    Tja, i den testen jeg linket til så hevder han at han målte dem til over 100 Db ved 20 Hz, og det er jo temmelig imponerende?

Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SB12-plus er jo målt til 90 db på 22/20 (husker ikke helt) hz? Så det er jo veldig imponerende EivindLunde!
    Hifi: Yamaha - Monitor Audio - Kimber Kable - Denon - Panasonic - Sony

Headfi: Focusrite Forte - B&W P7 - Grado SR325e

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, i den testen jeg linket til så hevder han at han målte dem til over 100 Db ved 20 Hz, og det er jo temmelig imponerende?

Da vet vi at den spiller høyt.. men hvor bra spiller den?! :P.

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Orker ikke å lese gjennom hele testen, men 100dB ved 20hz sier jo absolutt ingenting. Går ut ifra at det er målt i rommet hans - men hvor mye room gain har han ved 20hz? Hvor mye forvrenging? Hvilken avstand er dette målt ifra?

Poenget mitt er bare at "100db ved 20hz" sier absolutt ingenting om subbens evne til å spille dypt. Og det går heller ikke an å sammenligne den med SVS subben som jeg går utifra er målt ved 2meters avstand ute i fri luft (Illka sine tester).

Poenget mitt er bare at en må ta de målingene med en klype salt Ikke at "dypbass" er alt som teller men.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egil_M
    Orker ikke å lese gjennom hele testen, men 100dB ved 20hz sier jo absolutt ingenting. Går ut ifra at det er målt i rommet hans - men hvor mye room gain har han ved 20hz? Hvor mye forvrenging? Hvilken avstand er dette målt ifra?

Poenget mitt er bare at "100db ved 20hz" sier absolutt ingenting om subbens evne til å spille dypt. Og det går heller ikke an å sammenligne den med SVS subben som jeg går utifra er målt ved 2meters avstand ute i fri luft (Illka sine tester).

Poenget mitt er bare at en må ta de målingene med en klype salt Ikke at "dypbass" er alt som teller men.
    Neida, målinger sier jo ikke alt, men han er altså svært så positiv til denne subben, og det til en pris som er mye høyere enn den har nå:

"It goes deeper. Hard as it is to believe, I clocked it at over 100dB at 20Hz, which is freaking loud. Also deep. It is clear and, to my ears anyway, phenomenally accurate in its portrayal of special effects and music.
    The underwater explosions in Crimson Tide weren't just loud, they were percussive. The sound smacked me in the chest, just as percussive blasts do in the open air. And those synthesized notes of doom and despair in LOTR: FOTR weren't just menacing, they played heck with my inner ear.
    Lest you think I simply played the Earthquake too loud, I was careful to balance it to the sound of the Magnepan 3.6s that served as my RF and LF speakers. Most of the time, the sub wasn't audible at all, which is as it should be. But when there was deep bass, the MKIV-12P didn't mouth the words, it sang out with gusto."

Så når man kan få to sånne til samme prisen av en litt dyrere SVS, så skulle man jo tro det ville være gode kjøp. Eneste jeg lurer på er om det er den samme modellen, for den som er lista hos Eltek til 4495,- heter MKIV12B ikke MKIV12P, som den i testen gjør.

Hjemmesiden lister bare opp en type MKIV, og den har en veiledende pris på 999 dollar, drøyt det dobbelte av hva Eltek selger sin for.

De har jo andre modeller som er enda rimeligere, 12" starter på under 3000,-

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    stygt at alle kabelutganger osv var på siden og ikke bak.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    ... Spørs hvordan du setter subben det da!!! en sub skal for det meste stå inn mot en vegg.. om kablene går mot sideveggen eller bakveggen teller jo ikke noe. Men i følge manualen så er den mest riktige å la den stå i hjørnet.. skrått ser det ut til..

et sub element "må" ikke slå mot lytteren!

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I rommet vi brukte rullet den av ved 20 - 22 hz. Spillte tørt og stramt, men med Rokos B-Tribe skive slet den litt med kontroll helt nederst i dypet. Har hørt endel på XTZ 99 W12 de siste årene, og personlig likte jeg EQ vesentlig bedre pga nyanser og detaljer i bassen som kom bedre frem, og de gav mer ro mellom tonene enn jeg har hørt XTZen prestere.

I forhold til størrelsen var de veldig gode, og er musikk prioritert kan jeg lett anbefale disse i prisklassen!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    I rommet vi brukte rullet den av ved 20 - 22 hz. Spillte tørt og stramt, men med Rokos B-Tribe skive slet den litt med kontroll helt nederst i dypet. Har hørt endel på XTZ 99 W12 de siste årene, og personlig likte jeg EQ vesentlig bedre pga nyanser og detaljer i bassen som kom bedre frem, og de gav mer ro mellom tonene enn jeg har hørt XTZen prestere.

I forhold til størrelsen var de veldig gode, og er musikk prioritert kan jeg lett anbefale disse i prisklassen!
    ^^

Som jeg nevnte lengre opp så var det akkurat den følelsen jeg fikk.. Da gikk jeg fra rommet hvor vi hadde kalibrert 2 stk svs ultra 13... Det var slag i brystkassen, men ikke den samme dypbassen vi fikk fra svs...

Så om han har klart å tweake den/de til 100db/20hz så er det en bra jobb...

Vi var jo mange på treffet som fikk høre disse subbene så om andre har samme eller ett annet inntrykk er det fint med innspill til trådstarter..

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker en MKV12 i min hjemmekino. Dette er en dyrere utgave enn den som dere diskuterer her, men de er konstruert over samme lest så jeg antar at lydsignaturen vil være ganske lik. Jeg er meget fornøyd med suben og opplever den som veldig dynamisk og hardtslående. Den spiller nok ikke like dypt som en del bassreflekskonstruksjoner, men for min del er det viktigere hva som skjer over 23Hz enn under.
    Jeg byttet ut en mye dyrere Sunfire truesub EQ mot en Earthquake MKV12 og DSpeaker antimode 8033 sub EQ.
    Sistnevnte kombinasjon spiller i mitt rom og med mine ører langt bedre en Sunfire var i stand til. Selv uten EQ ville jeg har fortrukket Earthquake sin sub.

Det hjelper også på at Earthquake sin produkter er veldig trivelig priset i Norge

Under min hjemmekino ligger det noen kurver av hvordan suben oppfører seg i mitt rom.

Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Det er en passiv slave konstruksjon med et element i hver ende. En eller annen plass må kablene få komme inn i suben.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det samme modell som er avbildet fra treffet som den trådstarter henviser til? Jeg mistenker at det er MKV som er avbildet, og den koster jo det dobbelte av MKIV.

Men jeg hørte den største Earthquaken på treffet i Gausdal, og det spilte tight og bra. Elementet ser jo utrolig rått ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Men er det samme modell som er avbildet fra treffet som den trådstarter henviser til? Jeg mistenker at det er MKV som er avbildet, og den koster jo det dobbelte av MKIV.
    Jeg henviser ikke egentlig til en spesifikk modell, men er mer ute etter erfaringer med merket som sådan, og da helst til filmbruk.
    Den testen jeg linket til er til 12" MKIV, og den er jo svært lavt priset her i landet, om jeg har oppfattet det riktig.

Og 2 gode subber må da slå 1 svært god på lydtrykk? Om SVS er endel bedre, så får du 2 EQ for omtrent samme prisen, og det burde jo levere blafrende bukseben til en hyggelig pris.

Eller tar jeg helt feil her?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •