Plassering av Høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av Høytalere

Har et par spørsmål anngående plassering av høytalere. Er i sluttfasen av hjemmekinoen hjemme, men jeg sliter litt med lyden fra det samme utstyret som stod i mitt tidligere rom. Der fungerte ting bra.

Rommet er ca 4x2,5 og lerret og frontene står på kortveggen. Dersom jeg sitter perfekt centrert i sweetspot funker det rimelig greit, men så fort jeg setter meg i en av side stolene eller bare legger meg litt ut av center så flytter fokus fra filmen seg til den siden jeg sitter på. Sitter vi 2 stykker i hver sin stol så får vi liksom hver sin hovedhøytaler som dominerer lydbildet. Har sjekket polariteten på høytalerene, og jeg har brukt MCACC systemet til Pioneer sin 1018 receiver. Testet med Phase controllen på og av uten noe hørbar forskjell. Frontene er Proson R63 MKII, og center er Proson Center 52 MKII . Center er montert på veggbraketter beregnet for centerhøytalere av denne størrelsen.

Kan plassering av høytalerene i form av vinkling eller nærheten til sidevegger medføre slike fenomener, eller er det andre tips i denne sammenhengen?

Håper på nyttige innspill!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje et fryktelig dumt spørsmål, men er du 100% sikker på at senteren din er operativ? Ikke noe "phantom center"-opplegg eller lignende?

Edit: Skrivefeil

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slett litt med det samme jeg og, at centeren ble litt lav etter hvor du satt(ganske logisk egetlig). det jeg gjorde da var at jeg stillte centeren opp et par db. så ble det bra oss meg iallefall. setup/manuel sp setup/channel level/c+-

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Kanskje et fryktelig dumt spørsmål, men er du 100% sikker på at senteren din er operativ? Ikke noe "phantom center"-opplegg eller lignende?

Edit: Skrivefeil
    Har sjekket det ja!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andre84
    slett litt med det samme jeg og, at centeren ble litt lav etter hvor du satt(ganske logisk egetlig). det jeg gjorde da var at jeg stillte centeren opp et par db. så ble det bra oss meg iallefall. setup/manuel sp setup/channel level/c+-
    Sant nok! Må teste det i kveld, for jeg reagerte på at nivået i centeren føltes litt lavt. Litt snodig uansett i og med at det er samme forsterker, og med den samme centeren som tidligere. Dessuten virket pinknoisen på den manuelle MCACC'en rimelig lik i nivå på de ulike kanalene, men det er jo bare å prøve.......

Hvordan vinkler dere høytalerene, eller står de vinkelrette, eller er det ingen fasit på dette i det hele tatt..... prøve og feile

Newcomer Cleeves sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ganske normalt å ha litt ekstra gain på centerhøyttaleren. Mange som foretrekker det. Eg kjører selv med centeren justert opp ca 4-5dB i forhold til frontene (målt med radioshack). Syns det blir mer riktig mtp dialog i film, pluss at det som Andre84 sier blir bedre når en sitter litt til siden fra senter. Hvor mye du evt velger å justere opp varierer med utforming av rommet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cleeves
    Det er ganske normalt å ha litt ekstra gain på centerhøyttaleren. Mange som foretrekker det. Eg kjører selv med centeren justert opp ca 4-5dB i forhold til frontene (målt med radioshack). Syns det blir mer riktig mtp dialog i film, pluss at det som Andre84 sier blir bedre når en sitter litt til siden fra senter. Hvor mye du evt velger å justere opp varierer med utforming av rommet.
    Gav på ganske mye ekstra på centeren, og som dere sier så hjalp det veldig. Tror nok lerret veggen min suger en del mere lyd en i det gamle rommet mitt i og med at jeg har rockwool akkustikk plater trekt med molton. Mulig jeg må vurdere å sette center på eget gulvstativ slik at den blir litt mere frikoblet fra veggen slik frontene er. Uansett så er det tydelig at MCACC'en ikke er noe fasit for nivåene. Synes den justerer sub'en alt for lang ned også. Takk for tipsene.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse automatiske innstillingene som receiverene skal vel i utgangspunktet følge en referanse. Ikke alle trenger nødvendigvis å like referanselyden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •