H/K AVR255, beste match klipsch eller xtz?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

H/K AVR255, beste match klipsch eller xtz?

Hei!

Dårlig karma med forespørsel om tips i første post kanskje men

Jeg har en Harman Kardon AVR255 forsterker, og en dårlig miks med høyttallere i mitt hjemmekino oppsett (argon front, dali concept ct center, logitech satteliter bak med en ræva sub fra logitech z-5500 via sub ut på HK255), tenkte det er på tide å fikse oppsettet mitt.

Nå står valget mellom to produsenter for høyttalere; Klipsch og XTZ.

Alternativ 1, Klipsch/XTZ:
    Front: Klipsch rf52
    Senter: Klipsch rc62 eller rc52 (6.25" vs 5.25", 1000kr prisforskjell)
    Bak: Klipsch rb51
    Sub: XTZ W12.16

+ Jeg har hørt att HK er ganske varm i tonen, og derfor en god match til Klipsch reference serie, da disse er litt kraftige i ovre mellomtone.
    + Høy følsomhet, trenger ikke å kjøpe effektforsterker til avr255?
    - Dyrere enn XTZ

Alternativ 2, XTZ:
    Front: XTZ 99 WMT
    Senter: XTZ 99 WMT
    Bak: XTZ 99 WMT
    Sub: XTZ W12.16

+ Lav pris
    + Perfekt match mellom front, senter og bak
    - Lav følsomhet i forhold til klipsch, trenger kanskje effektforsterker som høyer prisen?
    - Litt svak i ovre mellomtone, dårlig kombinasjon med HK forsterker som er ganske varm?

Hva synes dere? Er jeg ute og sykler? Eller er dette en sunn logik?

Tusen takk på forhånd!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer litt på det samme. Noen som har noe innspill?

Newcomer nataz sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg hørt XTZ sine høytalere (Uaktuelt med høytalere i Pianolakk etter å ha vasket Yamaha settet mitt hver dag i 2 år).

Men jeg har hørt mye Klipsch å syns det er fantastisk bra.. Jeg har ikke hørt kobinasjonen Klipsch + HK selv, men har hørt av andre at det skal være meget bra. AVR-255 vil vel drive RF 52 meeeget godt.

Jeg driver RF 52 selv med en Yamaha RX-861 å er storfornøyd med det..

Vil anbefale å slenge i litt esktra for å få RS 42 som bakhøytalere istedet for RB 51.

Selv har jeg akkurat bestilt RF 52, RC 52 og RS 42

Om mulig, prøv å få lånt med deg iallefall frontene fra begge produsenter hjem.
    Så må du selv finne ut av, hva du liker best.

Lykke til!

Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, egentlig er det som å spørre; "Hva er best, fisk eller kjøtt?". ALt avhenger av smak og behag. Dersom du har mulighet til det, reis å få en lyttesesion på det du er på jakt etter. Kanskje ikke så lett med XTZ, men det er ingen umulighet. For min del, liker jeg begge merker godt. Erfaringen min tilsier Klipsch+rør = god match. Klipsch kan bli noe kvass i lyden, og trenger derfor en veeeldig "varm" forsterker. XTZ er merket jeg selv gikk for. Hadde kun anledning å høre på Klipsch, da med H/K på Musikk Magasinet her i Bergen. XTZ kjøpte jeg da jeg stolte på mye av det som er skrevet om merket her på AVforum. Angrer ikke ETT sekund.
    Min anbefaling er da altså XTZ, fordi jeg liker fisk best.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbakemeldinger. Det jeg er mest spent på er hvordan det er med horn diskanter... Hva er den største forskjellen, om det er noe forskjell(som det sikkert er)?

nataz: Hadde vært morsomt å høre dine erfaringer når anlegget ditt kommer i hus.

HPL: Jeg er ganske fersk i "gamet" og lurer litt på hvilke recivere som er "varme"? er f.eks HK 255 en "varm" forsterker?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jossi
    Takker for tilbakemeldinger. Det jeg er mest spent på er hvordan det er med horn diskanter... Hva er den største forskjellen, om det er noe forskjell(som det sikkert er)?

nataz: Hadde vært morsomt å høre dine erfaringer når anlegget ditt kommer i hus.

HPL: Jeg er ganske fersk i "gamet" og lurer litt på hvilke recivere som er "varme"? er f.eks HK 255 en "varm" forsterker?
    Yamaha er varm.

Newcomer nataz sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har vært så heldig at jeg fikk prøve RF 52 hjemme hos meg en stund, jeg ble forelska i horn lyden. Litt vanskelig å forklare egentlig, men det blir en spesiell klang/kling i det.

Nå skal det sies at jeg er mest begeistret ved filmbruk. Kan jo nevne eksempel som når jeg så Max Payne, slowmotionscener hvor skudd går av, patroner treffer gulv osv. Det hørtes noe så inni h****** bra/ekte ut. På de gamle Yamaha NS-777 blir denne lyden bare grøt i forhold. Jeg likte det iallefall veldig godt.

Men det må oppleves, dra å hå en demo

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må prøve å få meg en demo ja. Får bare mer og mer lyst på sikkelig hemmabio når man leser sånt og andre ting her inne.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anlegget vil så si kun brukt til film.

Skal ikke se bort i fra at det blir innkjøpt et klipsch frontsett. Men hvordan er RF-52 vs RF-62 opp mot hverandre(store forskjeller?)?. Og vil H/K avr255 få noe problemer med å gi disse effekten de trenger?

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hørt noe på jbl eller

Soundgarden

makaløst gode til film

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anlegget vil så si kun brukt til film.

Skal ikke se bort i fra at det blir innkjøpt et klipsch frontsett. Men hvordan er RF-52 vs RF-62 opp mot hverandre(store forskjeller?)?. Og vil H/K avr255 få noe problemer med å gi disse effekten de trenger?
    jeg har hørt en del på 52 og har eid 62 selv,men har ikke spillt de på hk, det jeg kan si er at rf 52 er noe mer forsiktig enn 62, for kinobruk og musikk for den saks skyld ville jeg gått for 62 hvis du liker å spille med litt volum,man får noe mer trykk med 62 enn 52 , det er ihvertfall mitt inntrykk:-D

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ har jeg desverre aldri fått hørt, så det blir kanskje litt søkt å svare på ditt sprm, men denne tråden har vist seg å være ganske interresant.

Klipsch kan defineres med ett ord: DYNAMIKK! Og HK? Akkurat det samme Begge disse to produsentene har en typisk "amerikansk tøff i trynet" filosofi hvor gøyfaktoren står litt høyere enn den ultimate realismen. Tidligere har jeg hørt hk avr 255 på rf82 og det var en kombo jeg glatt kunne ha brukt selv.

Jeg har også hatt både rf52 og rf82 hjemme, og fremfor å gå for rf52 eller rf62 vil jeg nok anbefalle deg å spare ett par tusen til å gå for ett par rf82 på bruktbørsen, disse pleier å gå for ca 7k.
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer det masse gode innlegg som er morsomt(god) lesestoff. Sikkert ikke dumt å gå for 8"(rf82). Men som jeg leser på andre tråder, kan godt hende jeg tar litt feil no men... Jeg spør fordi. Men hva med rf62, og kombinere dette med en SVS sub(10" eller 12") eller vil det være mye bedre med rf82 og en sub(f.eks SVS)?
    Det som er planen min i første omgang er å gå for innkjøp av front og senter.. Så var det dette med å studere og bygge hjemmekino.

Offtopic:
    Man før jo lyst til å kjøpe en SVS (eller xtz) sub med å bare lese en liten time her inne på forumet. Leser andre som har lyttet på dere og blir kjempe fornøyd av å kjøpt det produktet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow, her har det skedd noe.
    Dette spørsmål er ikke aktuellt fra min side lenger da jeg gått over til Dynaudio, men fint att se at Jossi fler lurte på det samme.

Offtopic: Jeg har blitt frelst, har nå gått over til studio monitorer for HiFi/Hjemmekino bruk, som kjøres fra pre-out, det er det beste kjøp jeg gjort noensinne.
    Sprengte lommeboka men det var vert det, psycho-bra dynamikk og stereoperspektiv og detaljer med Dynaudio Acoustics BM5A.
    Disse er aktive monitorer der vær høytaller har 2 separate forsterkere for diskant og bass/mellomtone element, 50w for diskant og 50w for mellomtone/bass.
    Akkurat nå er min frontrekke følgende: 3st Dynaudio BM5A (Front L/R og senter), 1st SVS PB10-NSD-new (ny modell med ny forsterker og crossover, se meget omfattende tester fra gamle modellen her: http://www.hometheatershack.com/foru...2nd-unit.html).

Harman/Kardon AVR255 skal skiftes ut mot en Rotel forforsterker/surround processor når jeg fått 2st BM5A bak også da det ikke er nødvendig å ha en trafo som står og suger strøm i receiveren når alle høytallere er aktive.

pris for 5st Dynaudio BM5A = ca 27 500 NOK (5500NOK per monitor)
    Pris for 1st SVS PB10-NSD-new= 5400 NOK
    Så det er litt dyrere enn 5st XTZ høytallere + Sub men IMHO er det verdt vær krone!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •