Høyttalerkabel? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    He he, do humor, bra akustikk der ja:-D

Fisk1, jeg tror du skal tenke andre høytalere. Det høres ikke ut som du liker lyden i de du har i dag.
    Jeg flyttet selv inn i ett nytt lytterom i vinter. Jeg brukte mye tid på å prøve å løse mitt problem, som var ukontrollert og svulstig bass. Mine høytalere kom fra stt mye større rom og der var det stålkontroll på bassen. Jeg forsøkte med lydmatter og masse rart, inget fungerte. Løsningen var, først en ny forsterker som var slankere i lyden. Det ble bedre, men fortsatt ikke i mål. Jeg byttet høytalere, traff blinken, nå sitter lydbilde som det skal. En litt lang vei å gå, men det er morro når man føler man har fått det beste ut av anlegget man har.

Lykke til

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fisk1
    Hmmm. Skal prøve det. Får kjøpe noe fint dasspapir da! 8)
    Ikke bruk lambi,da kan høyttalerne begynne å "breke".

Tror nok at demping er tingen her også.Hvordan står høyttalerne dine?Peker du dem innover mot lytteposisjon så blir det gjerne skarpere i toppen enn om du peker dem rett fram.

Newcomer Fisk1 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Asfalt
    Har aldri hørt att noen beskriver Monster sine kabler som "mindre" fyldig og att de er skrikende. Har hørt att noen opplever Nordost kabler for skrikende i enkelte oppset, men Monster kabler er det første gang eg hører noen beskriver som skrikende. Dette er bare noe eg har hørt fra andre og lest enkelte steder, så eg skall ikke påstå att det eg har hørt fra andre er riktig eller galt Men eg tror uansett ikke kablene er det største problemet du har som du og andre her også har kommet frem til. Har heller mer tro på att match av komponenter kann være avgjørende og selvfølgelig rommet det står i Demping er nokk ikke dumt

Lykke til:-D
    He!
    Jeg har vel ikke beskrevet Monster sine kabler som skrikende! Men lyden som kommer ut av HT kan oppleves sånn når det spilles over middels høyt. Jeg er ute etter å finne årsak, og evt. få gjort noe med dette problemet.

Blir i hvertfall demping av rom nå. Plater bestilt i går. Må bare få kasta krykkene (meniskopr.) så jeg får kommet igang!

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    He he, do humor, bra akustikk der ja:-D

Fisk1, jeg tror du skal tenke andre høytalere. Det høres ikke ut som du liker lyden i de du har i dag.
    Jeg flyttet selv inn i ett nytt lytterom i vinter. Jeg brukte mye tid på å prøve å løse mitt problem, som var ukontrollert og svulstig bass. Mine høytalere kom fra stt mye større rom og der var det stålkontroll på bassen. Jeg forsøkte med lydmatter og masse rart, inget fungerte. Løsningen var, først en ny forsterker som var slankere i lyden. Det ble bedre, men fortsatt ikke i mål. Jeg byttet høytalere, traff blinken, nå sitter lydbilde som det skal. En litt lang vei å gå, men det er morro når man føler man har fått det beste ut av anlegget man har.

Lykke til
    Ok. Da er PSBene som ryker...Forsterkeren blir! Uansett: Er det ikke slik at man alltid er på jakt etter noe som er litt bedre..? PSBene er de tredje HT siden i august08.....blir vel nye da snart

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du fornøyd med senteren og resten av det du har fra JBL så er det vel ikke vanskelig å velge nytt heller

Men å kaste PSBene på dør, hmpfhhffff ....
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Er du fornøyd med senteren og resten av det du har fra JBL så er det vel ikke vanskelig å velge nytt heller

Men å kaste PSBene på dør, hmpfhhffff ....
    Ja det blir fælt ...i tilfelle det skjer. Kan nok tenkes at det blir PSB på nytt.. får se. Jeg er ellers fornøyd med resten av oppsettet.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BanjoArrne
    Ikke bruk lambi,da kan høyttalerne begynne å "breke".

Tror nok at demping er tingen her også.Hvordan står høyttalerne dine?Peker du dem innover mot lytteposisjon så blir det gjerne skarpere i toppen enn om du peker dem rett fram.
    OK! Skal prøve å la de spille rett frem. Takk for tipset!

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK! Skal prøve å la de spille rett frem. Takk for tipset!
    ¨
    Da er det prøvd Det ble faktisk litt bedre, men ikke helt bra. Får satse på at demping gjør resten. Takk!

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg satt opp 1 madrass på hver side for å dempe førsterefleksjoner, og det gjorde underverker med lyden. Ingen permanent løsning selvsagt, men det ga i alle fall svar på hvorfor jeg plagdes.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å finne ut om akustikken er hardt eller varmt burde være en grei sak. Klapp hardt i hendene og hør på klangen. Vanlig prating vil jo også avsløre endel.

Ellers kan spredningmønster har endel å si, samt tilpassning til forsterker. Forøvrig tror jeg det er feil å skylde på diskanten alene. Spiller du bare med diskanten eller mellomtonen så skriker det ikke. Overgangen er derimot kritisk. Der er øret mest følsomt også - for hardheter.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri hørt att noen beskriver Monster sine kabler som "mindre" fyldig og att de er skrikende. Har hørt att noen opplever Nordost kabler for skrikende i enkelte oppset, men Monster kabler er det første gang eg hører noen beskriver som skrikende. Dette er bare noe eg har hørt fra andre og lest enkelte steder, så eg skall ikke påstå att det eg har hørt fra andre er riktig eller galt Men eg tror uansett ikke kablene er det største problemet du har som du og andre her også har kommet frem til. Har heller mer tro på att match av komponenter kann være avgjørende og selvfølgelig rommet det står i Demping er nokk ikke dumt

Lykke til:-D
    Jeg har opplevd at noen dager høres musikk helt jævlig ut. Diskanten skjærer i øra og jeg har mest lyst til å grave meg ned. Spesielt ille er det om jeg er bakfull og grinete. Andre dager syns jeg den samme musikken er helt grei, og den neste dagen kanskje helt herlig og en fryd for ørene. Jeg har faktisk aldri hørt bedre lyd, og jeg storkoser meg! Noen ganger har jeg lyst til å høre på høy musikk, og noen ganger moderat volum. Den ene dagen vil jeg høre på 70-talls rock, og den neste vil jeg høre på melodisk dødsmetall.

Vi er ikke maskiner.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt haugevis med PSB image høytalere. Når jeg skiftet fra Pioneer til Yamaha skjedde det en del. Ble mørkere i klangen. Men de trenger mye power for å blir bra. ( kontrollert ) Har hørt at Nad er tingen på disse, men skulle også tro at andre mer finere saker som hegel el også kan funke bra-

Rimelige høytalere med låter ikke skikkelig før man matcher de.

Monster ht kabelen er ikke lys så her har du ikke noe å hente. Mulig demping er tingen men tror jeg først hadde gått bort i fra Pioneer og heller kjøpt en rimelig nad eller 3.

Lars.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg har skrevet tidligere: Pioneeren blir! Det er ikke dermed sagt at dere ikke har rett. Men jeg er generelt veldig fornøyd med den. Vi prøver demping, og ser hvordan det går.
    Takk for alle innspill og tips!

PS! Jeg har jo en gammel Nad rec. stående.. kjøpt en gang tidlig på 90-tallet. Skal prøve den!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He!
    Jeg har vel ikke beskrevet Monster sine kabler som skrikende! Men lyden som kommer ut av HT kan oppleves sånn når det spilles over middels høyt. Jeg er ute etter å finne årsak, og evt. få gjort noe med dette problemet.

Blir i hvertfall demping av rom nå. Plater bestilt i går. Må bare få kasta krykkene (meniskopr.) så jeg får kommet igang!

Da misforstod eg innlegget ditt litt og det beklager eg Håper det ordner seg med litt demping

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Jeg har opplevd at noen dager høres musikk helt jævlig ut. Diskanten skjærer i øra og jeg har mest lyst til å grave meg ned. Spesielt ille er det om jeg er bakfull og grinete. Andre dager syns jeg den samme musikken er helt grei, og den neste dagen kanskje helt herlig og en fryd for ørene. Jeg har faktisk aldri hørt bedre lyd, og jeg storkoser meg! Noen ganger har jeg lyst til å høre på høy musikk, og noen ganger moderat volum. Den ene dagen vil jeg høre på 70-talls rock, og den neste vil jeg høre på melodisk dødsmetall.

Vi er ikke maskiner.

Har eg skrevet noe galt?

I innlegget mitt som du svarer på skrev eg bare att eg heller hadde mer tro på att match av komponenter kunne være avgjørende og att rommet også kunne ha noe å si. Att eg misforstod trådstarter angående Monster kablene er jo slikt som kann skje viss en ikke leser innlegget godt nokk og det beklager eg En prøver jo bare å hjelpe så godt en kann. Match av komponenter og høgtalere og att rom har VELDIG mye å si det er det ikke tvil om Høgtalerkabler er det delte meninger om. Skrev også att eg mente høgtalerkablene er det minste problemet ( i forhold til det andre ) og det er jo bare en erlig mening

Edit: Vi har jo ikke alle lik smak når det gjelder lyd heller heldigvis:-) Det som er "feil" lyd for noen er bra lyd for andre. Håper trådstarter finner ut av det og att det ordner seg med demping av rommet:-) Det er jo også som han sier att vi ofte er på jakt etter enda bedre lyd. Det er jo det som er så gøy med denne "lidenskapen":-) Det kann alltid bli bedre:-)

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Asfalt

Var ikke meningen å virke krass

Ville bare få frem at det blir litt meningsløst å snakke om marginale opplevde forskjeller på kabler ettersom det er så mange andre faktorer som spiller en større rolle. Det jeg skrev var forsåvidt bare en kommentar i forhold til det. Det andre du skrev er jeg helt enig i!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    @Asfalt

Var ikke meningen å virke krass

Ville bare få frem at det blir litt meningsløst å snakke om marginale opplevde forskjeller på kabler ettersom det er så mange andre faktorer som spiller en større rolle. Det jeg skrev var forsåvidt bare en kommentar i forhold til det. Det andre du skrev er jeg helt enig i!

Det er helt i orden:-D Er faktisk helt enig med deg i det:-D

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har eg skrevet noe galt?

I innlegget mitt som du svarer på skrev eg bare att eg heller hadde mer tro på att match av komponenter kunne være avgjørende og att rommet også kunne ha noe å si. Att eg misforstod trådstarter angående Monster kablene er jo slikt som kann skje viss en ikke leser innlegget godt nokk og det beklager eg En prøver jo bare å hjelpe så godt en kann. Match av komponenter og høgtalere og att rom har VELDIG mye å si det er det ikke tvil om Høgtalerkabler er det delte meninger om. Skrev også att eg mente høgtalerkablene er det minste problemet ( i forhold til det andre ) og det er jo bare en erlig mening

Edit: Vi har jo ikke alle lik smak når det gjelder lyd heller heldigvis:-) Det som er "feil" lyd for noen er bra lyd for andre. Håper trådstarter finner ut av det og att det ordner seg med demping av rommet:-) Det er jo også som han sier att vi ofte er på jakt etter enda bedre lyd. Det er jo det som er så gøy med denne "lidenskapen":-) Det kann alltid bli bedre:-)
    Hei igjen!
    Neida jeg har ikke tatt det ille opp. Var vel mer en presissering fra min side om
    at jeg ikke anklaget kablene for noen ting, bare ett spørsmål om det kunne være de som var problemet. Det er vel helt på det rene at det er andre årsaker til lydproblemene enn kablene. Foreløpig blir det bedre demping så får vi se om det blir gjort noe med komponenter etterhvert. Uansett. Takk for alle innspill!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen!
    Neida jeg har ikke tatt det ille opp. Var vel mer en presissering fra min side om
    at jeg ikke anklaget kablene for noen ting, bare ett spørsmål om det kunne være de som var problemet. Det er vel helt på det rene at det er andre årsaker til lydproblemene enn kablene. Foreløpig blir det bedre demping så får vi se om det blir gjort noe med komponenter etterhvert. Uansett. Takk for alle innspill!

Det er bra Høres ut som en god plan:-D

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0