Tweeter distortion

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tweeter distortion

I dag så jeg en norsk film kalt Hawaii-Oslo (for øvrig så var den ganske grei på tross av mine forventninger til den), men etter filmen oppdaget jeg at det var en veldig tydelig og fæl vreng på diskanten på musikken i DVD-menyen.

Jeg ble selvfølgelig livredd for at jeg kunne ha sprengt EMIT-R tweeterne på mine kjære Delta Infinity 70, og spilte av en rekke CDer for å se om jeg kunne reprodusere vrengen, men det kunne jeg ikke. På enkelte lydspor kunne jeg muligens høre litt vreng/overdrive, men det er også mulig at jeg innbiller meg det. Det skal nevnes at jeg spilte på relativt høyt volum med ørene mindre enn 50 fra diskant-elementene.

Da er spørsmålet mitt: ville jeg ikke være i stand til å høre om diskant-elementene var ødelagt ved intensiv lytting på spor med en del høye frekvenser?

For øvrig så spiller jeg av både DVDer og CDer på en eldre DVD-spiller (ca 5 år+), som er koblet til en via optisk kabel til Yamaha RXV1800 som da er alene om å drive mitt 5.0 infinity oppsett.

Jeg har også et annet spørsmål, selv om det er litt off-topic og ikke er det riktige forumet: Jeg har nettopp kjøpt meg et nytt LCD-tv og et vedlegg til manualen sier at jeg må benytte et jordet støpsel, men desverre har jeg ikke noe jordet støpsel der TVen skal stå. Må jeg anskaffe elektriker for å legge jording om mulig, eller kan jeg med trygghet overse dette og la det stå til med ujordet kontakt, ettersom det ikke sto alt for tydelig i manualen? Jeg har overspenningsvern.

Takk for alle innspill.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskanten: Om du ikke hører den er sprengt så gjør det da ingen verdens ting?
    Men jeg tror ikke den er sprengt.
    Har mange ganger trodd at diskantene/mellomtonene er sprengt, og etter og ha sjekket funnet ut at det var lydfilen det var noe galt med.

TV: Nei, det er bare for sikkerhets skyld, hadde selv ikke giddet bry meg om den ikke var jordet.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde Delta 70 en gang, oppgraderte fra SM 155.
    Plutselig en dag trodde jeg at det var noe galt med diskanten. Skurrelyden hørte jeg ikke fra samme plata på et minianlegg vi hadde på soverommet.
    Tok med plata til Hi-Fi-sjappa og spilte på et dyrt anlegg og der var skurrelyden.

Senere har jeg opplevd dette flere ganger. Noen plater og DVDer har småfeil.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjorde en del testing med CDer og kunne ikke påvise noen skurring fra tweeter. Til slutt prøvde jeg den samme DVDen (Hawaii-Oslo) på et annet TV, og skurring var fortsatt til stede. Prøvde deretter på macbooken min, og det viste seg at skurringen også her var veldig tydelig!

Er nok heldigvis snakk om en dårlig produsert DVD, noe jeg kanskje burde ha forutsett, men det faktum at lyden har blitt mer "kompakt" og ubehagelig i senere tid fikk meg til å ane uro. Det har nok ene og alene med elendig romakkustikk der jeg har høytalerene nå. (Lagvise vegger med tynne gipsplater er ikke akkurat ideelt)

Forresten, ettersom du har erfaring med Delta 70ene, tror du det er noe betydelig å hente på å anskaffe effektforsterker? Jeg synes jeg aner at Yamaha RXV1800en ikke helt klarer kontrollere frontene når jeg spiller høyt nok, aner muligens svak klipping / lyden blir intens. Skal kunne gi 100W RMS pr kanal såvidt jeg veit uten noen klipping verdt å nevne om jeg husker rett. Samtidig er jeg ikke veldig lysten på å punge ut med 5-10k på en marginal eller umerkbar forbedring av lydbildet.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikk er dynamisk, ikke konstante toner, så om du spiller med f.eks. 10 watt kontinuerlig kan dynamikken i musikken få forsterkeren til å klippe om den ikke har en kraftig strømforsyning. Klipping hører du sjeldent egentlig før det blir ganske alvorligt. Når du ikke hører klipping, og dine diskanter likevel brenner av, ja da er det gjerne pga forvrenningen ved klipping.
    Noen forsterkere har klipping indikatorer, og selvom disse ville være en god hjelp findes de sjeldent, eller aldrig, på receivere. jeg spilte en overgang på en vintage Pioneer 50 watter, og ved ca. 5 watt kontinuerlig blinket klipping indikatorene hele tiden....
    Ser du i de tekniske data for Nad forsterkere f.eks. ser du de oppgir dynamisk effekt også.
    På den annen side, du kan godt oppleve bedre lyd fra en ekstern 50 watt effektforsterker selvom din receiver har 100 watt. Den eksterne kan ha mye bedre kontroll på høyttalerne og spille med mer autoritet.
    Watt betyr i grunnen ingenting, medmindre du krever mange watt for å spille et stort rom opp, det der betyr noe er forsterkerens evne til å drive den last høyttaleren representerer.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tysopz

Forresten, ettersom du har erfaring med Delta 70ene, tror du det er noe betydelig å hente på å anskaffe effektforsterker? Jeg synes jeg aner at Yamaha RXV1800en ikke helt klarer kontrollere frontene når jeg spiller høyt nok, aner muligens svak klipping / lyden blir intens. Skal kunne gi 100W RMS pr kanal såvidt jeg veit uten noen klipping verdt å nevne om jeg husker rett. Samtidig er jeg ikke veldig lysten på å punge ut med 5-10k på en marginal eller umerkbar forbedring av lydbildet.
    Jeg brukte en H/K AVR7000 og supplerte etterhvert med en Vincent SP-331. Jeg synes det ble bedre, men ikke veldig mye. Forforsterkeren i H/Ken er heller ikke kjent for å være veldig bra. Men SP-331 anbefales. Mye for lite penger.

Når det gjelder Delta 70, savnet jeg litt punch i bass. Jeg lånte innspilte Klipsch RF-5 til 17K og inviterte et par "musikk"-kompiser. Det ble 3 mot 0 i favør Delta. Også i bassen. En kompis av meg kjøpte dem og bruker en vintage Accuphase. Det låter meget bra, mye bedre enn hos meg, og han er fornøyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Savner ikke noe bass for øyeblikket, men det har gjerne litt med romakkustikk/størrelse og musikksmak å gjøre. Faktisk så prøvde jeg ut en SVS PB10 i går, og jeg må si at det fikk jeg lite eller intet utbytte av. Jeg spilte en rekke bass-intensive scener fra filmer som Starwars og Ringenes Herre, men jeg synes ikke suben klarte noe høytalerene ikke greide like bra. Selvfølgelig kunne man få litt mer bass dersom man skrudde opp en del, men da ble det egentlig bare romling. Dersom jeg har behov for å ha lavere volum, men likevel kraftig bass, kan jeg likevel bare gjøre endringer i receiveren.

Jeg klarer meg godt uten en sub i denne omgang.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •