Nye høytalere til Xindak XA 6950 forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye høytalere til Xindak XA 6950 forsterker

Hei

Jeg har ikke så veldig mye kunnskaper inne HiFi, men er veldig glad i musikk.

Det jeg har er:

Jeg har en Xindak XA6950 forsterker med CD-spilleren Xindak Muse Deluxe 1.0 (fra test på lyd og bilde Test av Xindak XA6950 Stereoforsterker - Tester - Lyd og Bilde)

Nå har jeg XTZ 99.26 High End høytalere (fra lyd og bilde test: Test av XTZ 99.25 Høyttalere - Tester - Lyd og Bilde , ikke helt de samme, men rimelig like bare litt annet design tror jeg (litt smalere øverst en nederst, ikke firkantet))

Det jeg lurer på er:
    Jeg er forsåvidt veldig fornøyd med høytalerene og anlegget generelt...
    Men kan jeg bruke noen enda heftigere høytalere til forsterkeren? Hva takler forsterkeren, forslag til bedre høytalere. Eller er de høytalerene jeg har nå oppimot det beste jeg kan bruke på denne forsterkeren?

Takker for svar!

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å gå opp til xtz 99.36 da? Er vel mye samme lyden som du har,men du får vel en god del mer i bassområdet! Hvis du liker lyde fra xtz da?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I forhold til prisen så er det ikke mye som kan matche XTZ 99.26.

Hvis det er mer bass du er ute etter, kan jo ett alternativ være en sub eller to.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk...

Torolan:
    Liker veldig godt lyden til XTZ ja... skal vurdere de 99.36, vil Xindaken takle 99.38?

DiFontaine:
    Hvordan kan jeg koble en eller flere Suber til Xindaken når de ikke er en dedikert utgang for dette? Er bare utganger til de to høytalerene (som du skjønner har jeg ikke så veldig peiling på dette...)

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Engam
    Takk...

Torolan:
    Liker veldig godt lyden til XTZ ja... skal vurdere de 99.38, vil Xindaken takle 99.38?

DiFontaine:
    Hvordan kan jeg koble en eller flere Suber til Xindaken når de ikke er en dedikert utgang for dette? Er bare utganger til de to høytalerene (som du skjønner har jeg ikke så veldig peiling på dette...)

Forsterkeren din vil ikke ha noe problemer med å takle 99.38 da gulvhøytalere stort sett er mer lettdrevne enn stativhøytalere.
    Hva sub angår er det bare å bruke pre-out (hvis forsterkeren har det) eller koble via høytaler utgangene (med høytalerkabel) på forsterkeren til high-level input på subben (høytaler-koblinger) og så videre til høytalerene.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg vært deg så hadde jeg beholdt de komponentene du, da disse er av svært god kvalitet i forhold til pris. Iallefall så lenge du liker lyden i XTZ. Det er klart at 99.38 vil spille en del dypere enn bare 99.26, men ikke nødvendigvis så mye "bedre".
    Det er også en del å hente på oppgradering av f.eks. høytalerkabler og signalkabler. Plassering av høytalerene i forhold til bakvegg og hjørner spiller inn. Bruker du stativ på høytalerene? Hvilke i så tilfelle? Bruker du XTZ sine høytalerstativ, så har disse mulighet for sandfylling, no som vil gjør stativene mer stabile og hindre noe resonans til gulv. Spikes? Osv...:-D

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Xindak 6950 drar faktisk "det meste" av høyttalere, inklusive strømkrevende elektrostater.
    Dermed vil jeg tro at du kan tøye strikken ganske langt, mtp valg av høyttalere.
    I "kinosammenheng" har jeg ved et par anledninger riktignok opplevd at 6950 koblet opp mot ML Vista, faktisk regulerer ned volumet ganske kraftig. Muligens en "protect"-funksjon som trer i kraft?
    Men da på et lydnivå som ligger et godt stykke over hva man til vanlig befinner seg på...........

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Off topic:-)

Sender deg heller en PM:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei:-D

Har samme cd spiller som deg og det var derfor eg sende PM til deg Hugs att det bare er rør på RCA utgangene. I tilfelle du kjører balansert (XLR) så er det en transistor utgang. På rørutgangene kann en jo oppgradere ganske billig med å bytte rør, men du er jo fornøyd med lydsignaturen så da trenger du ikke kaste bort penger på det selvfølgelig Da kann du se bort fra PM eg sendte deg

Har tenkt litt på stativhøgtalere i fremtiden, men er redd for att det kann bli litt bassfattig. Hvordan er XTZ stativ høgtalerne på det området?

Takker for svar:-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DiFontaine:
    Per idag så står høytalerene på hver sin side av en TV på en tv benk. Det jeg er ute etter er å skaffe litt mer dybde i bassen. Så kanskje å koble på en Sub eller to som du skrev kan være løsningen på det. Så hvis jeg skal gjøre det så må jeg da koble (f.eks to suber da) kabler fra Xindaken til Subene, de to utgangs parene til den suben og de 2 andre til den andre suben? Og deretter så må de to subbene ha høytaler utganger slik at jeg kan koble hver av XTZene til hver sin sub?

Asfalt:
    Bassen til XTZ føler jeg at er veldig presis (føler at den ikke kunne blitt mer presis) og kraftig, men mangler litt mer dybde av og til da elementene som lager bass ikke er større en 6,5". XTZ gir forøvrig en dyp og varm lyd, som jeg synes er veldig deilig å høre på. Det er mulig jeg bruker feil utrykk og sånn men håper du forstår hva jeg mener...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Asfalt:
    Bassen til XTZ føler jeg at er veldig presis (føler at den ikke kunne blitt mer presis) og kraftig, men mangler litt mer dybde av og til da elementene som lager bass ikke er større en 6,5". XTZ gir forøvrig en dyp og varm lyd, som jeg synes er veldig deilig å høre på. Det er mulig jeg bruker feil utrykk og sånn men håper du forstår hva jeg mener...

Forstår hva du mener og det er ikke umulig att det blir ett par med XTZ høgtalere en gang i fremtiden Har bare hatt gulvstående høgtalere og aldri prøvd stativhøgtalere. Derfor kunne det vært spennende å prøvd. Er jo alltid imponerende med forholdsvis små høgtalere som spiller stort:-D Liker presis og kraftig bass og med litt varm lyd. Slik som du beskriver lyden tror eg det kann være en god match til min forsterker Hegel H200, men det må selvfølgelig prøves først når den tid kommer:-D Skall iallefall teste XTZ viss eg skall ha stativhøgtalere, men eg tror eg kommer til å kjøpe to 10" subber i tillegg. Tror det kann bli veldig bra viss en stiller det inn riktig, men det får vente til neste oppgradering:-D Det kann bli en stund til siden eg egentlig er veldig fornøyd med det eg har nå:-D Men som sagt er det jo alltid gøy å prøve noe helt nytt:-D Så vi får se hvor lenge det går før neste oppgraderingssyke dukker opp

Takk for svar:-D

Edit: Må bare legge til att eg synes de XTZ 99.25 som du linket til var VELDIG lekre i sort pianolakk:-) Stilige høgtalere ja.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Asfalt
    Forstår hva du mener og det er ikke umulig att det blir ett par med XTZ høgtalere en gang i fremtiden Har bare hatt gulvstående høgtalere og aldri prøvd stativhøgtalere. Derfor kunne det vært spennende å prøvd. Er jo alltid imponerende med forholdsvis små høgtalere som spiller stort:-D Liker presis og kraftig bass og med litt varm lyd. Slik som du beskriver lyden tror eg det kann være en god match til min forsterker Hegel H200, men det må selvfølgelig prøves først når den tid kommer:-D Skall iallefall teste XTZ viss eg skall ha stativhøgtalere, men eg tror eg kommer til å kjøpe to 10" subber i tillegg. Tror det kann bli veldig bra viss en stiller det inn riktig, men det får vente til neste oppgradering:-D Det kann bli en stund til siden eg egentlig er veldig fornøyd med det eg har nå:-D Men som sagt er det jo alltid gøy å prøve noe helt nytt:-D Så vi får se hvor lenge det går før neste oppgraderingssyke dukker opp

Takk for svar:-D
    Jeg har komboen H200 og XTZ 99.26 som jeg er strålendes fornøyd med, men jeg susler med tanken med en eller to 10"ere for å det lille ekstra i bassområdet:-D

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DiFontaine:
    Per idag så står høytalerene på hver sin side av en TV på en tv benk. Det jeg er ute etter er å skaffe litt mer dybde i bassen. Så kanskje å koble på en Sub eller to som du skrev kan være løsningen på det. Så hvis jeg skal gjøre det så må jeg da koble (f.eks to suber da) kabler fra Xindaken til Subene, de to utgangs parene til den suben og de 2 andre til den andre suben? Og deretter så må de to subbene ha høytaler utganger slik at jeg kan koble hver av XTZene til hver sin sub?
    Stemmer det! De fleste subber som selges i dag har høytaler inn/utganger slik at disse kan kobles til høytalerutgangen på forsterkeren hvis forsterkeren ikke har pre-out.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    Jeg har komboen H200 og XTZ 99.26 som jeg er strålendes fornøyd med, men jeg susler med tanken med en eller to 10"ere for å det lille ekstra i bassområdet:-D

Tøft:-D Det er jo fint å høre att det er en god match:-D XTZ må jo testes en gang i mitt rom siden det blir stativhøgtalere neste gang eg skall oppgradere:-D

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Asfalt
    Tøft:-D Det er jo fint å høre att det er en god match:-D XTZ må jo testes en gang i mitt rom siden det blir stativhøgtalere neste gang eg skall oppgradere:-D
    Jeg har også stativene til XTZ. Fordelen med de er at de kan fylles med sand for mer stabilitet og mindre resonans.:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    Jeg har også stativene til XTZ. Fordelen med de er at de kan fylles med sand for mer stabilitet og mindre resonans.:-D

Ja da må det jo helt klart bli med de stativene som kann fylles med sand:-D

Bare ett siste spørsmål. Hvem selger XTZ høgtalere? Send det gjerne på PM så kupper vi ikke tråden til trådstarter helt:-)

Edit: Beklager til trådstarter. Skall ikke kuppe tråden din:-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går helt bra...

Mine XTZ kjøpte jeg på surround.no

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går helt bra...

Mine XTZ kjøpte jeg på surround.no

Ok. Takker for informasjon:-D Blir nokk en stund til neste oppgradering og må jo høre de før eg bestemmer meg om det er noe for meg. Ønsker stativhøgtalere neste gang eg oppgraderer og disse XTZ 99.26 ser jo lovende ut i forhold til pris. Spørsmålet er bare om eg faller for lyden i de og det må jo selvfølgelig prøves for å finne ut. Men har litt tro på att de er bra sammen med en eller to 10":-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •