Biwiring

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18

Tråd: Biwiring

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Biwiring

Hei

Bestilte disse kablene: Nordost Blue Heaven Rev II | Soundgarden
    Jeg misforsto litt. Hadde tenkt å biampe, siden jeg har receiver med 7 utganger som støtter biamp, og bare 5 høyttalere.
    Uansett tenkte å prøve biwiring da, siden ht støtter det. Men det er ikke merket hva som er diskant og bass. Hvordan kan jeg se det?

Receiver (Yamaha RX-V3900) tar vel egentlig ikke bananplugger (i følge manual), men har lest at man bare kan fjerne den innerpluggen, så skal det gå. Men er litt redd for å ødelegget høyttalerterminalen. Noen erfaring med dette?

Newcomer Mjolnir sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er akkurat samme hva du bruker til bass og diskant, det er samme ledere.
    Ønsker du senere å bi ampe, er det bare å få loddet om kablene, er ikke store jobben for en som kan lodde.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min 663 så var det hule plugger i terminalene. Jeg brukte en leatherman, boksåpneren, til å pirke ut pluggen. Vær litt forsiktig, men det går nok bra. Jeg pirka i stykker ene pluggen, men da dro jeg den ut med tanga.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xnn3882
    Hei

Jeg misforsto litt. Hadde tenkt å biampe, siden jeg har receiver med 7 utganger som støtter biamp, og bare 5 høyttalere.
    Uansett tenkte å prøve biwiring da, siden ht støtter det. Men det er ikke merket hva som er diskant og bass. Hvordan kan jeg se det?

Receiver (Yamaha RX-V3900) tar vel egentlig ikke bananplugger (i følge manual), men har lest at man bare kan fjerne den innerpluggen, så skal det gå. Men er litt redd for å ødelegget høyttalerterminalen. Noen erfaring med dette?
    Biamping hjelper godt på det - mye mer enn biwiring! Hjalp hvertfall godt på min pio lx 51! Og så er det jo en veldig billig oppgradering da - ikke alt som er det,hehe
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg misforsto litt.
    Hva misforsto du? Kan du ikke biampe da?

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Biwire, bare tull eller....

Jeg var på HFK og skulle kjøpe høytalerkabel til biwire av mine høytalere, jeg fikk beskjed om at det var bortkastet siden lydkilden er den samme, med samme trafo etc.

Hve er da poenget med biwiering? Er det bortkastet eller ikke, er det kun i kominasjon med biamping som det gir endret lydresultat?

Vi vanlige dødlige tror på julenissen, biwire og allt det andre....

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Hva misforsto du? Kan du ikke biampe da?
    Nja, han bestilte jo en kabel med 2 termineringer i ene enden, han skulle da ha hatt 4 i hver ende jo.....

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    Jeg var på HFK og skulle kjøpe høytalerkabel til biwire av mine høytalere, jeg fikk beskjed om at det var bortkastet siden lydkilden er den samme, med samme trafo etc.

Hve er da poenget med biwiering? Er det bortkastet eller ikke, er det kun i kominasjon med biamping som det gir endret lydresultat?

Vi vanlige dødlige tror på julenissen, biwire og allt det andre....
    Ja, man får vite.....men langt langt det bedste er jo å teste selv. Sleng på en ekstra kabel, ta bort broen imellom dine terminaler og spill en plate....poenget er at biwire er mulig om høyttaleren har 4 terminaler, da kan man prøve...

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ja, man får vite.....men langt langt det bedste er jo å teste selv. Sleng på en ekstra kabel, ta bort broen imellom dine terminaler og spill en plate....poenget er at biwire er mulig om høyttaleren har 4 terminaler, da kan man prøve...
    De var biwiret med to forskjellige kabler, kimber i bassen og Dali silverwave i diskant. Det jeg ønsket var å bytte kimber med Dali, men det blir vanskelig å kjøpe når han som skal selge syns de er bortkastet.

Men mitt spørsmål er fortsatt, er det noe hensikt når du ikke biamper? Er det slik jeg ble fortalt at når det kommer fra samme forsterker (terminaler) så er det ikke noe vits (jeg må jo si at det kan virke logisk, men jeg har da hørt andre teorier som sier at du ungår "konflikt" med mellom bass og diskant ved å biwire fra samme forsterker).

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, han bestilte jo en kabel med 2 termineringer i ene enden, han skulle da ha hatt 4 i hver ende jo.....
    Jaggu, der kan du se.. Det var nok litt sent og for mange ender å telle:-) Det er en grunn til at jeg har gitt meg selv internettbestillingsforbud mellom kl. 2200 og 0600 ;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Du bør vel bytte de kablene? Hvis du kan biampe er det vel å foretrekke? Er det netthandel har du jo 14 dager. Hvis du har bestilt i butikk er de sikkert ikke vanskelige.

Da jeg fjernet på min tidligere Yamaha, vred jeg en treskrue forsiktig på innsiden hullet og dro/vippet. Det var ingen innerplugg der, men plast som løsnet lett. Omtrent som å åpne en kartong Tine milk shake ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig.

Jeg kan ikke si at jeg merker noen stor forskjell med bi-wiring. Ikke nok til at det er verdt prisen, 3500,- Derfor kommer jeg til å returnere kablene på angrerett.

Vil bi-amping gi bedre lyd tror dere?
    Hvilke ht kabler anbefales?
    Skal ha med banankontakter. Var mye enklere. På min yamaha rx-v3990 er det så trangt mellom høyttalerterminalene, helt håpløst,

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder kabler så er det noe du må prøve ut selv, få noen til å hjelpe deg med en såkalt blindtest. Slik at du kan komme med din egen mening og velge deg noen kabler ut ifra dine egne erfaringer.
    Personlig så mener jeg at tykke biltema kabler fungerer supert...Det er mange som sverger til biltema sine kabler og en såkalt grøftekabel her på forumet...

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig.

Jeg kan ikke si at jeg merker noen stor forskjell med bi-wiring. Ikke nok til at det er verdt prisen, 3500,- Derfor kommer jeg til å returnere kablene på angrerett.

Vil bi-amping gi bedre lyd tror dere?
    Hvilke ht kabler anbefales?
    Skal ha med banankontakter. Var mye enklere. På min yamaha rx-v3990 er det så trangt mellom høyttalerterminalene, helt håpløst,
    Biamping har mye mer for seg enn biwiring ja!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer Fisk1 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Biamping har mye mer for seg enn biwiring ja!
    Jeg kjører med Biamping og synes lyden ble noe mer fyldig. Har også prøvd Biwiring, men synes det var mer heldig med Biamping.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, med biwire dobler du opp dine kabler, ganske enkelt. Med biamping bruker du 4 forsterkere til å drive 2 høyttalere så potensialet for forbedring er jo en del større.
    Søker du på biwire og biamping får du opp masse tråder om folks erfaringer med begge deler.
    Nå som du har prøvd biwire kan du kanskje begynne å tro litt på deg selv? Man må gjerne prøve ting før man vet om det er verdt det eller ikke....
    Jeg bruker ikke "hifi" kabler som høyttalerkabler, jeg bruker PR solid core innstallasjonskabel, den koster 225,- for 10 meter, så skulle jeg doble opp med kabel tror jeg eventuell ikke så hørbar effekt oppveies av den billige prisen.

Newcomer -Tor- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, med biwire dobler du opp dine kabler, ganske enkelt. Med biamping bruker du 4 forsterkere til å drive 2 høyttalere så potensialet for forbedring er jo en del større.
    Søker du på biwire og biamping får du opp masse tråder om folks erfaringer med begge deler.
    Nå som du har prøvd biwire kan du kanskje begynne å tro litt på deg selv? Man må gjerne prøve ting før man vet om det er verdt det eller ikke....
    Det går vel å kun bruke to forsterker for biamping, en til bass og en til diskant. Eller tenker jeg feil her:-? At man må bruke 4 forsterker

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, selvfølgelig. Jeg skulle skrevet 4 forsterker kanaler (moduler).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •