Nytt hjemmeanlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt hjemmeanlegg

Hei hei alle sammen. Jeg er ny på forumet og kan relativt lite om lyd, bilde osv. Når det er sagt håper jeg på å plukke opp litt her på AVforum.

Jeg tenker på å kjøpe surround-anlegg nå i sommer. Prismessig vil jeg helst holde meg rundt ca kr 6000 totalt, (skal også kjøpe en blu-ray spiller.) Dette er for bruk i et 18m2 rom, jeg trenger ikke det aller beste men noe som er ihvertfall litt imponerende :P

Har sett på et veldig billig et fra Philips (HTS3164) til ca kr 1300. Pris tatt i betraktning ser ikke dette så veldig lovende ut, men den har fått overraskende gode tilbakemeldinger. Noen erfaringer med dette systemet???
    Jeg er takknemlig for andre forslag også så lenge det holder seg nærme gitt prisklasse. Hadde også vært fint med høytalere som ikke kaprer hele rommet, for å si det sånn. På forhånd takk!

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det nødt til å være surround? Du vil få mye mere for pengene hvis du holder deg til stereo i denne prisklassen.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil vel egentlig bare ha en god filmopplevelse, vet ikke hva som funker bra og hva som funker dårlig...

Newcomer apekongen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm.. da er vel dynavoice f-6 pakken bra:P denne pakken er bra:P

Dynavoice F-6 Black W10.16, 5.1-pakke

men du må jo ha en forsterker au.. det er vanskelig å få et komplett hjemmekino til 6 lapper...
    du kan jo se på noen ferdigpakker.. da kan du få blurayspiller med i prisen:P

Newcomer apekongen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til 6000,- er det vel slik ferdigpakker som gjelder, da det skal godt gjøre å få en reciever + 5.1 høyttalere + en bluray spiller for den prisen.

Noe slikt kanskje:
    Elkjøp - Samsung hjemmekino

Men hvor bra det spiller vet jeg ikke...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp stereo...!

Da kan du få grei lyd for pengene. Et par gode stativhøyttalere, en sub, blu-ray spiller og stereoforsterker.
    Så kan du også bygge videre på dette senere, i steden for å kaste hele driXXen om noen år.

Samsung BDP1500: ca. 1.500,-
    Da har du igjen 4.500,- til sub, kabler og forsterker. Sjekk etter budsjetthøyttalere, B-varer i butikker, evt. bruktmarked om det ikke er noe i veien for å handle brukt.

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer VSX-818V og Jamo S 506 HCS 3 Hjemmekinopakke | Soundgarden
    Denne pakka ser jo lovende ut. MEN det er 1000 kroner over budsjett, uten blu-ray og sub. Men det kan jo kjøpes senere :wink:

Da har du jo løskomponenter som du kan oppgradere etterhvert + at du har TILKOBLINGSMULIGHETER med recieveren. Noe som er svært dårlig med på et alt-i-et-plast-system. Har et sånt(alt-i-ett) hjemme, og jeg grøsser hver gang jeg ser det

Men du får jo mer for penga med stereo, eventuelt pluss subb.. du har tross alt en del færre høyttalere og forsterkerkanaler..
    Du kan få heidundranes filmoppleverser med stereo også

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til den prisen, og også noen tusen til, ville jeg gått for stereo. Da med stativhøyttalere + sub hvis det skal brukes mest til film, men gulvstående hvis det går mest i musikk.

Selv mener jeg at brukt er best i denne prisklassen, da man lett kan få et system som er verdt, og høres ut som, det dobbelte av det man har gitt for det.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen for svar.

Pioneer/Jamo pakken ser veldig interresant ut... Jeg kan takle prisen, men har ikke hørt så mye om merket før. I forhold til f.eks et Dynasound anlegg til tilsvarende pris, vil dette gi like god lyd?? Jeg har vurdert å kjøpe stereo, men må da også ha en stereoforsterker. Vet ikke om dette er det beste for meg ettersom anlegget kommer til å brukes til film for det meste.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bedre med bra lyd i stereo enn dårlig lyd i surround. Hvis budsjettet er 6-7000 så kjøp en receiver med nyeste HD-formatene. En med pre-ut får du for 4-4500kr ny. Er du heldig så finner du noen som skal selge pga oppgradering. Noen får aldri nok. Så kjøper du et par gulvhøyttalere som har grei bass. Her er det masse brukt. Selvfølgelig er det artigere å kjøpe nytt, men det er også bedre med bra brukt enn dårlig nytt. Neste trinn blir en sub, deretter bak og senter og til slutt effektforsterkere. Gjør du det på denne måten slipper du mest sannsynlig å bytte ut noe etterhvert. Du bare legger til. Kjøper du et komplett anlegg til 6000kr så kan jeg nesten garantere deg at du vil bytte ut om en stund til noe større og bedre og da har du tapt masse penger.

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jamo er vel et billigmerke, noe ala proson og dynavoice. Mener å ha lest et sted på forumet her at det er eid av Klipsch, så det lover jo bra..

De har også noen THX ultra 2 godkjente høyttalere, dette er den strengeste THX godkjenninga for hjemmeutstyr.
    Review: Jamo D 7 THX Ultra 2-System (2003/08/11)

ellers så har du jo dette settet på surround.no, med sub og det hele.
    Selv er jeg fan av å handle i butikk, da kan man liksom stå å vurdere, prøve, og kjenne på produktet før du kjøper det, i tillegg er det jo bare å trekke kortet når du har bestemt deg også pleier man å få en "god pris" hvis man spør..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som om det er delte meninger, aka stereo vs. surroundpakke.

Jeg liker egentlig ideen om å kjøpe stereo, og oppgradere til surround senere. Kan vel da kjøpe et par gode høytalere som virkelig varer. Noen forslag til fronthøytalere + forsterker til ca kr 6000-7000?

Jeg har også sett nærmere på Jamo-pakken Joey Bane presenterte. Det ser ganske bra ut, men fant et godt tilbud, (tror jeg ) på Komplett.no - Jamo S606 HCS3 Surroundpakke

Noen som ser om dette er verdt pengene? Takk for at dere holder ut denne samtalen med en skikkelig "noob"! 8)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger vel an til en rimelig receiver og da har de ikke all verdens krefter. Kjøp derfor en med pre-ut så du kan oppgradere effekten senere. Selv har jeg en Yamaha RX-V663 som jeg er bra fornøyd med. Den får du for 4-4500kr og den har pre-ut. For høyttalere i denne prisklassen er vel Dynavoice de som blir anbefalt jevnt over.

Hvis du ikke har noe imot brukt så ligger det mange gode høyttalere rundt 2-3000 på finn og her.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •