Høyttalere i leilighet - moderat lydnivå

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalere i leilighet - moderat lydnivå

Hei,

Siden jeg bor i leilighet blir det dessverre sjelden aktuelt å spille så høyt som jeg optimalt ville ha gjort.

Min erfaring er at mine M74 (med en Yamaha RX-V650) trives best når lyden blir så høy at jeg risikerer å plage naboene. Gjelder dette generelt for gulvhøyttalere, er spesielt for disse høyttalerne, er det prisklassen eller er det recieveren?

Newcomer rwksz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må som regel opp i litt pris for å få høyttalere som spiller bra på lavt volum

Newcomer Damnation sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en kraftigere forsterker vil også gjøre sitt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så mer krefter vil gi høyttalerene bedre ytelse på lavere lydnivå?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser på det som et tydelig svakhetstegn at du må opp i nivå for å få god lyd.
    Det er veldig viktig når man kjøper høyttalere at de passer til receiveren, og spillestilen man har. En receiver alene er heller ingen garanti for god lyd, og da slett ikke i stereo hvor selv ganske billige stereo forsterkere ofte er mye bedre.
    Kommer du opp i pris, for både forsterkeri og høyttalere, eller velger eldre modeller, der hadde høy nypris men nå kan fås billig, da kan du få kanon lyd ved veldig veldig lave nivåer. Dét er et high end tegn.
    Vi så en film for en stund siden, konen syntes nivået var litt høyt så jeg trykket på volumen ned én gang på fjernkontrollen, og lyden blev borte. Jeg måtte da opp og justere volumhjulet manuelt såvidt opp igjen.
    Det der skjer er at dynamikken er så enorm at man trenger overhodet ikke spille høyt for å nyte musikk og film.
    Hos meg er Bryston sin helt fantastiske transparens sammen med elektrostater ensbetydende med helt samme lyd signatur fra 0 og opp. Jeg har faktisk flere gange under en film gått til døren fordi jeg trodde der stod noen derute der ville inn, eller sett ut av vinduet for å sjekke om det begynte å regne, men det var i filmen....og jeg spiller så lavt det er en vits.
    Jeg har et lite rom, hadde jeg hatt et stort rom ville jeg kanskje oppgradere til Bryston 3B eller 4B hvis det hadde vært nødvendig for å "lade" rommet. Hvor stor er din stue? Kanskje du bare har for store høyttalere? Mange gange spiller små stativ høyttalere bedre enn gulvstående....
    Edit: så ditt rom, nei, høyttalerne er ikke for store, men, du ville få mye bedre lyd om du kunne trekke de ut fra bakveggen noe tror jeg....og ja, effektforsterker må du nok ha ja....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for nyttig innspill. Jeg skal forsøke å trekke høyttalerene ut fra bakveggen. Jeg har også tenkt til å oppgradere til en ny recievere (RX-V1900 eller annen i den prisklassen).

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du kun har stereo ville jeg definitivt lagt pengene i en bra 2 kanals forsterker, og evetuelt en bedre dac.

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan skrive under på det Niels Nielsen sier. Jeg fikk et enormt bedre lydbilde etter å ha kjøpt mindre høyttalere. Det kommer selvfølgelig an på rommet.
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med små høyttalere er kanskje lettere å finne optimal plassering til de i små rom, men når det kommer til ren effekt (noe som er nødvendig når en snakker om dynamikk med stor D), så kommer de fleste små høyttalere til kort. En god forsterker med bra lastkontroll vil forøvrig vekke liv i det meste, og i enkelte oppsett kan det være alt som skal til.

Akustikken og rommet kan også spille en vesentlig rolle her. Om en har en vesentlig hengekøye i området der øvre bass/nedre mellomtone ligger, er en nødt til å spille høyt for å få noe som helst følelse av dynamikk. For å løse det må man enten teste (gratis!) ulike plasseringer på høyttalere (om mulig sette de på en helt annen plass i rommet), ta tak i akustikken direkte eller "hjelpe" til med EQ/romkorreksjon. De 2 sistnevnte punktene er under forutsetning at en har en viss kompetanse på området (evn. får hjelp), og at en har økonomi til slike tiltak.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 5.1-oppsett idag, og skal fortsette med det.

Litt usikker på hva som defineres som små rom, men rommet er ca 25 kvm (5x5 meter), og med tv'en hengende på veggen er det ikke mange alternativer til plassering. Pga en peis/ovn i hjørnet, er det også vanskelig å plassere høyttalerne lengre fra hverandre.

Mer info/bilder om rom og oppsett finnes i minhjemmekino, link fra signaturen min.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aragonjcw
    Takk for nyttig innspill. Jeg skal forsøke å trekke høyttalerene ut fra bakveggen. Jeg har også tenkt til å oppgradere til en ny recievere (RX-V1900 eller annen i den prisklassen).
    Har du sett på Pioneer LX51?
    Ellers, der ligger en Meridian 557 effektforsterker på bruktbørsen, det er skikkelig highend, og en berømt forsterker....

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sammenligner ofte det å lytte til musikk med å kjøre bil:
    Selv om du har store høyttalere, trenger du ikke spille høyt for å få bra lyd. Derimot er ofte større biler med store motorer vel så behagelige å kjøre i lav fart, selv om du har ressursene på plass.

På lave volum generelt er jeg mer fornøyd med større høyttalere. JBL E30 som jeg også syns er et kupp til prisen, låter litt flatt på lave volum. Det er først på skikkelig lyttevolum at den kvikner til, og erfaringsmessig gjelder det de fleste små høyttalerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har absolutt sett på LX51 (og Onkyo 876) også. Jeg tenker ny reciever i denne omgangen, ettersom jeg gjerne vil ha støtte for de nye lydformatene m.m. Det er altså ikke bare krefter jeg vil ha mer av.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •