Dali Blue 5005

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Active Dali B5005 sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dali Blue 5005

Er dette noen gode høytalere?
    Jeg har et par selv og synst de spiller STRÅLENDE8)
    Hva synest dere!?

Håper på mange forskjellige meninger--!:-D

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg elsket disse høyttalerne da de kom. Jeg endte opp med å kjøpe 8008, men angret av og til siden da jeg hørte 5005 hos en kamerat. 6006 var enda et hakk bedre, og var (synes jeg) den beste høyttaleren i serien.

Du har altså en bra høyttaler.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei takk for svar!
    Når kom disse ut?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rundt 2000 mener jeg å huske.. Veldig bra høyttaler ifra Dali, som nå er erstattet med Dali Concept 6 . Bra de også!

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beste budsjett høytalerne Dali har lagd noen gang! Synes mellomtonen er bedre enn 6006, som jeg også har hatt. Dali 5005 er et kupp.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke til disse, men har hatt 107 og 850 som jeg var godt fornøyd med. Har lyst på 850 igjen.

Du kan jo innom Dali-entusiastene og høre hva de synes om 5005'ene.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Kjenner ikke til disse, men har hatt 107 og 850 som jeg var godt fornøyd med. Har lyst på 850 igjen.

Du kan jo innom Dali-entusiastene og høre hva de synes om 5005'ene.
    Hei,ja jeg tok de inn men det var ikke så veldig mange som svarte da....men jeg lurer går det ann og oppgradere disse?og hvor mye koster det eventuelt?

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, du kan oppgradere disse med å selge dem å kjøpe mine dali 5005LE (limited edition) dette er en oppgraderingsmodell som kun er produsert i et bestemt opplag.

klippet fra produktarkiv til hifiklubben:
    "Limited Edition
    Som navnet tilsier er 5005LE er Limited Edition-utgave av den velkjente 5005. På design er det ikke gjort de store forandringene, og ved første øyekast er det kun noen ekstra emblemer og fargen på fronten som skiller LE-modellen fra standardversjonen. Fronten på 5005LE har en sort/grå lakk med glans i, som gir LE-versjonen et mer eksklusivt utseende. Forskjellene er heldigvis større enn dette!
    Blant annet er diskantelementet nytt. Den gamle versjonen er byttet ut til fordel for samme elementet som du finner i de langt dyrere Suite-høyttalerne. Denne softdomen låter mer åpent og detaljert, og gir 5005LE en friskere og luftigere lyd enn standardversjonen.
    Med ny diskant er også delefilteret komplett redesignet. Nye komponenter av bedre kvalitet er brukt, blant annet SCR kondensatorer som påvirker lydsignalet langt mindre enn vanlige. I tillegg er kablene som brukes fra delefilteret og opp til hvert element av bedre kvalitet, og høyttaleterminalene på 5005LE har nå samme kvalitet som du finner på Suite-modellene.

Lydforbedring?
    Absolutt! Oppgraderingen har gitt 5005LE flere "audiofile" kvaliteter enn standardversjonen, uten at dette er kommet på bekostning av morro-faktoren i høyttaleren. Bassen er mer definert, og det er lettere å skille de forskjellige basstonene fra hverandre. Bassen er også betraktelig strammere og hurtigere, noe som kommer godt med på alle typer musikk. Den er også mer nøytral og åpen i gjengivelsen av stemmer og instrumenter. Diskantgjengivelsen i 5005LE er et kapittel for seg selv. Her har høyttaleren fått virkelige hi-fi kvaliteter som luftighet og masse detaljer!
    Alt i alt låter 5005LE betraktelig bedre enn standardversjonen av 5005, og dette får du uten at prisen er gått opp en øre!"

eller du kan kjøpe bedre ellement fra eltek eller andreplasser og skifte ut delefilteret å ledninger samt kontaktinntaket for å bytte til bi-wire terminaler.

et triks med disse høytalerne uannsett om det er 104,505,5005eller le så er disse så lette i konstruksjon at kassen spiller mye med på vibrasjonene dette går ann å fikse på med å endten fylle bunnen av høytaleren med helt tørr sand(a la sandblåsesand) eller fylle med sement eller lime 4 mursteiner i bund å legge i vatt over og på hele bakveggen. har lest at mangen på hifiklubb forumet har gjort det siste tipset. høytaleren blir mye tyngre å kassen lever ikke med. dette er vell den rimeligste oppgraderingen. de fleste tar biltema sin sandblåsesand som er veldig billig.

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva det koster og oppgradere: et par diskanter av bra kvalitet 4-500kr, 4stk 6,5" bass/mellomtone ellement av bra kvalitet 3-400kr pr stk altså mellom 12-1600kr, delefilter 200kr pr.stk eller 3-400kr pr stk får bedre kvalitet. kabler til inni høytaleren koster ikke mye, 3meter med god kabel koster deg 2-300kr . bi-wire terminaler om ønskelig koster disse rundt 150-250kr pr stk. så om du skal gjøre alt dette kommer det på rundt 2500kr, du får kansje en meget bra høytaler men denne oppgraderingen koster jo mer enn høytalerne er verdt. du kan jo gå får bare skifte delefilter diskant å den ene bassen å ha et delefilter som kun spiller bass til det nye ellementer. dette blir jo langt rimeligere, 1000-1200kr.

selger du høytalerne dine og legger til 1200kr får du jo råd til brukte concept6 eller mine 5005LE. så det er jo noe å tenke på.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Sitat Opprinnelig postet av JBT
    hva det koster og oppgradere: et par diskanter av bra kvalitet 4-500kr, 4stk 6,5" bass/mellomtone ellement av bra kvalitet 3-400kr pr stk altså mellom 12-1600kr, delefilter 200kr pr.stk eller 3-400kr pr stk får bedre kvalitet. kabler til inni høytaleren koster ikke mye, 3meter med god kabel koster deg 2-300kr . bi-wire terminaler om ønskelig koster disse rundt 150-250kr pr stk. så om du skal gjøre alt dette kommer det på rundt 2500kr, du får kansje en meget bra høytaler men denne oppgraderingen koster jo mer enn høytalerne er verdt. du kan jo gå får bare skifte delefilter diskant å den ene bassen å ha et delefilter som kun spiller bass til det nye ellementer. dette blir jo langt rimeligere, 1000-1200kr.

selger du høytalerne dine og legger til 1200kr får du jo råd til brukte concept6 eller mine 5005LE. så det er jo noe å tenke på.
    Oi da ble jeg litt klokere8) Altså..jeg er bare 13 år:roll:
    Akkurat no har jeg ikke penger da til og oppgradere eller kjøpe dine 5005le.
    eller hvor mye skal du ha fordi?
    Er det helt uaktuelt og bytte dine mot mine?(kansje litt ekstra cash )
    Men jeg kan jo ta og gjøre det du sa med og fylle sand/murstei osv.i Kassene!
    Hvorstor effekt vil egentlig dete ha?O ville u fyllt med murstein eller and,eler den adre du nevnte?
    Jeg har ikke akkurat "verdens" sterkeste forsterker heller.
    har en Nad 315BEE,helt grei(syntes jeg)Me skulle gjerne ha oppgradert(som krever pengr )Og forresen jeg har spurt masse om disse Dali 500(blant annet å dali's entusiaste)
    osv.her da.Og det er en som sier det at 5005 er en edre høytaler enn concept !
    Er dete sant?Eller går det eter hvlken musikksmsk man har?Jeg fikk de hytalerene den 13.april 2009.og fnt da ut at den ene Diskante var defekt,og ventet da på at tidligre eier skulle orde opp i dette,og bestille en ny.Men han har ikke gjort noe,s jeg bestile no en ny diskant fra hifilubben i bergen,som måtte ta bestilling fra Danmark(ja nok om det)Er denne diskanten het lik som den som sto ?er den oppgradert?

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Beklager skrivefeil!

oops...:roll:
    Beklager såmye skive feile,tastaturet er bgynt og tulle seg,knappene er trege!
    Håper du forstår!

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan igjen!
    PÅ oppgraderingen av diskant skriver du at det kster 3-400kr for diskanter!
    Vi ar bestit noen på hifiklubben ti Dalientil 900kr?
    Hvai allverden er det?
    Er den dyrer fordi den er orginal til Dali 5005 da eller?

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Oppgraderer" du med originale diskanter fra HFK som du har i høyttalerne dine fra før?

Mulig jeg missforsto?

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HEisan!
    Takker for svar!
    Ne,jeg skal ikke oppgradere no.
    Dette er en diskant som tidligere eier betaler pågrunn av at diskanten var defekt.
    Tror det er den samme "gamle"orginale diakanten somer i den andre høytaleren!
    DEn er bestilt fra HFK!

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dali B5005
    Heisan igjen!
    PÅ oppgraderingen av diskant skriver du at det kster 3-400kr for diskanter!
    Vi ar bestit noen på hifiklubben ti Dalientil 900kr?
    Hvai allverden er det?
    Er den dyrer fordi den er orginal til Dali 5005 da eller?
    Jeg tror JBT tenker på oppgraderingen han nevner med elementer fra Eltek i sitt regnestykke..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali/HFK er også kjent for å være rådyre på elementer.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja...men er det billigere og kjøpe på eltek diskanter som er oppgradert?enn og kjøpe orginal da?
    Og visst jeg oppgraderer diskanten må jeg oppgradere bassen/mellomtone og?

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei du kan fint oppgradere diskanten og bassen i senere id om du ikke er fornøyd med den.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dali B5005
    ja...men er det billigere og kjøpe på eltek diskanter som er oppgradert?enn og kjøpe orginal da?
    Og visst jeg oppgraderer diskanten må jeg oppgradere bassen/mellomtone og?
    Tror du miforstår. Når det snakkes om Eltek, menes det uoriginale elementer. Da er det ikke snakk om oppgradert eller ikke. Hold deg til originalt du..

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    akkurat..men du ville da holdt deg til orginalen!
    Og da gjør jeg det!:wink:
    Men kan jeg oppgradere bare diskantene og ikke bass/mellomtone?
    eller omvendt!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •