DIY SVS PB 12 Plus " Blåselyder"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY SVS PB 12 Plus " Blåselyder"

Hei

Eg har nettopp blitt ferdig med min SVS replica. Og det som er problemet er att det er noen enorme blåselyder ifra den. Eg har tatt mål og røyrlengder ifra tråden til Fetvik og Leikis.

Eg har prøvd og tettet bade 1-2 og 3 røyr med ullsokker men det har ikke hjelpt i stor grad. De ble litt mindre blåselyder men eg mistet endel trykk når alle 3 portene var tettet.

Eg er litt frustrert akkuratt nå.....Siden eg heller ikkje klarer og finne ut av det lille problemet mitt. Derfor søker eg hjelp fra "subguruene" og felles avforumere.

Målene og alt er identiske ifra tråden til leikis. Men det eneste eg kan tenke meg er att rørene er for lange eller for korte. Hvert røyr er totalt 60 cm med flens og bend. Elementet er et SVS 12.2 element og forsterkeren er en Oaudio 500W BASH. Har også prøvd med alt av de forskjellige instillingene på forsterkeren.

Eg bøyer meg i støvet for den som klarer og finne ut hva feilen er.

Kan kanskje legge ut bilder vist det er nødvendig.

Takker for svar
    Mvh
    Anders Grødeland

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du sikker på at blåselydene kommer fra rørene og ikke rundt elementet og forsterkeren? Om du tettet alle tre rørene skal problemet med blåselyder være ikkeeksisterende om kassen er helt tett.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm..
    Eg kan ikke tenke meg att det slipper luft ut rundt elementet eller forsterkeren siden begge har jo en gummi pakning da. Men det eg kan prøve på er og legge en liten fuge stripe og la den tørke så den fungerer som en pakning. Men hvor mye effekt dette kan utgjøre det vet eg ikke. Men fins det noe bedre å bruke som "propp" iforhold til ulsokker?

Men når du bruker feks en skumpropp som normalt følger med. Blir det da helt tett? Eller går bare ikke lufta den veien da? Siden det vil fungere som en slags "Motstand"?

Mvh
    Anders Grødeland

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Anders.
    Når det gjelder det med porten og propp så har jeg en liten tanke på dette:

-svs-jpg

I figur A er poenget at luften fremdeles går gjennom bassporten og blir stoppen av den pluggen i enden.
    --

I Figur B går luften igjennom bassporten helt vanlig.

Men i figur A så har vell ikke en skumprop allverden og si, da luften fremdeles går igjennom og dermed ville det vell vert bedre å dempet den i andre enden (altså på innsiden)

.. Bare en tanke

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Hei. Anders.

-svs-jpg

I figur A er poenget at luften fremdeles går gjennom bassporten og blir stoppen av den pluggen i enden.
    --

Men i figur A så har vell ikke en skumprop allverden og si, da luften fremdeles går igjennom og dermed ville det vell vert bedre å dempet den i andre enden (altså på innsiden)

.. Bare en tanke
    Ser ikke helt poenget her. Luften slipper ikke ut med propp og vil ikke ha annen bevegelse enn kompresjonen, som i resten av kassen. Hvis man stenger i andre enden, oppnår man vel bare å redusere kassevolumet?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir rimelig tett om du bruker skumgummi, litt presset sammen med litt lengde på helst.
    Har hørt blåselyder bare en gang på den tuben jeg har, som regel er det skranglingen fra dekselet på toppen som gjør at volumet blir skrudd ned.

Er det langt ned i frekvens eller mye volum når du hører blåselyder?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Hei. Anders.

-svs-jpg

--

.. Bare en tanke
    Hei

Det store problemet med blåselyder er vel enkelt sagt att det er for mye luft som vil komme ut på en gang og da vil lufta akselerere inne i røret og det vil da oppstå blåselyder(Shoot me I'm wrong). Men dette skal vel også flensene hjelpe endel med?

Og for øyeblikket så ligger den noen små mengder med fugemasse på insiden av røret som skulle hjelpe og tette litt. Kan dette ha noe å si siden det ikke er 100% glatt der? Kan sikkert gå over med ett pussepapir i tilfele.

Men å proppe røret på insiden har også blitt prøvd. Med den samme blåselyden bare betrakteligt lavere.

Men om lufta klarer og snike seg ut en annen plass det er uvist men runt flensene på insiden så har det også blitt fugd godt. Men det som er planen nå blir og legge ei ekstrafuge utvendigt på røret og legge en linje med element- og forsterkerhullet.

Men går det an og "smøre" skruene til forsterkeren og elementet med noe som skal forhindre luft gjennomslag?

Mvh
    Anders Grødeland

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teorien din om hvorfor lydene oppstår er god den, men disse rørene skal være såpass godt dimensjonert at du skal spille rimelig høyt for å få dem.
    Du skal normalt ikke ha blåselyder med alle rørene plugget, og minst blåsing med alle tre åpne, og mest blåsing med bare ett åpent.

Og så er det stort set ved høyt volum og lav frekvens at det skjer.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du med 100% sikkerhet lokalisert blåselydene til røret / rørene?
    Har opplevd samme problem med en bruktkjøpt SVS 20-39, hvor problemet viste seg å ligge i en dårlig tetning mellom strømbryter og forsterkerplate.
    Ellers er det en absolutt forutsetning at alle kontaktflater mellom høyttaler, rør, og forsterker, er helt lufttette.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må hysje på kassa og be den være stille he he

Ettersjekk alle skruer.
    Bare en liten ide... sterkt lys inne i kassa og mørkt utenfor burde avsløre åpninger som måtte hjemme seg :-)

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av anders_g

Men går det an og "smøre" skruene til forsterkeren og elementet med noe som skal forhindre luft gjennomslag?

Mvh
    Anders Grødeland
    Hva med Loctite gjengelås?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Der det har vert definitivt verst er jo ved filmen "PULSE". Der va subforsterkeren satt til kl 10 ca og Forforsterkeren til -30. Selv på dette "moderate" lydnivået så var det fælt.

Skrur eg opp til feks kl 12 på subben så er det som og hørre en turbin eller noe sånn. Det går bare blaf booof osv osv.

Å med alle portene tettet så var det definitivt minst blåselyder men det var fremdeles noe der. (Kanskje pga att ullsokker ble brukt). Og med 3 porter oppe var det definitivt verst.

Men det er helst på lave frekvenser det forekommer da. Og volumet trenger ikke å være HØYT.

Men eg kan se om eg finner noe som er litt tettere enn en ullsokkog kanskje litt lengre å se om det hjelper..

Mvh
    Anders Grødeland

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Du må hysje på kassa og be den være stille he he

Ettersjekk alle skruer.
    Bare en liten ide... sterkt lys inne i kassa og mørkt utenfor burde avsløre åpninger som måtte hjemme seg :-)
    Hehe.. Det skal faktisk prøves. Men om det er noen åpninger er de nødt til å være små. Det ble brukt ekspanderendes trelim, skruer og det ble også fugt innvendigt i kassen.

Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Har du med 100% sikkerhet lokalisert blåselydene til røret / rørene?
    Har opplevd samme problem med en bruktkjøpt SVS 20-39, hvor problemet viste seg å ligge i en dårlig tetning mellom strømbryter og forsterkerplate.
    Ellers er det en absolutt forutsetning at alle kontaktflater mellom høyttaler, rør, og forsterker, er helt lufttette.
    Ja luft kan vel komme ifra de merkeligste steder. Skal ta en Veldig grundig sjekk over hele subben "idag" med lys, fuge masse og diverse.

Eg må bare få takket for all den gode responsen eg har fått frem til nå.

Mvh
    Anders Grødeland

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig.
    Med tre porter åpne, skal det strengt tatt MYE til før det oppstår blåselyder!?
    Jeg tror problemet ligger et annet sted, enn i rørene......

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig.
    Med tre porter åpne, skal det strengt tatt MYE til før det oppstår blåselyder!?
    Jeg tror problemet ligger et annet sted, enn i rørene......
    Ja eg er veldig overasket att det kan komme så kraftige blåselyder når det er hele 3 porter som er godt dimensjonert. så luften burde vel ha en relativt "lett" vei å komme seg ut.

Men det får bli mere testing og feilsøking senere idag.

Mvh
    Anders Grødeland

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjenn.

Har nå laget en ekstra "pakning" under elementet og forsterkeren iform av en tec7 stripe. Alt av skruer har blitt fuget med vanlig akryl. Mens utsiden av flensene har også blitt fuget, både skruehull og der den møter selve kassen.Eg har også prøvd og legge noe dempemateriel rundt selve røret i kassen. Kassen,forsterker, element og flenser har blitt sjekket for lekasjer....Ingenting.

MEN! blåselydene er der fremdeles. Begynner snart og miste håpet. Det eneste eg kan tenke meg nå er att rørene må bli forlenget. Å det blir ikke det letteste når alt er limt isammen..

Eller att det er selve røret som lager resonanser pga den store luftmengden inne i røret. Eller er dette helt på jordet?

Håper på kjapp respons enda en gang dere har vert til stor hjelp med feilsøkingen sålangt.

Mvh
    Anders Grødeland

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal i alle fall ikke forlenge røret!
    Da blir lufthastigheten enda større, og dermed vil blåselydene derfra(?) bli ennå verre.
    Henger på et sprørsmålstegn, ettersom jeg fortsatt mistenker at blåselydene kommer annet sted fra.
    Mulig det er spurt om før, men allikevel: Ved hvilke frekvenser forekommer blåselydene? Hvordan har du justert gain på forsterkeren?
    Spiller du særdeles høyt når blåselydene oppstår?
    (Orker ikke å bla bakover i tråden for å sjekke).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal i alle fall ikke forlenge røret!
    Da blir lufthastigheten enda større, og dermed vil blåselydene derfra(?) bli ennå verre.
    Henger på et sprørsmålstegn, ettersom jeg fortsatt mistenker at blåselydene kommer annet sted fra.
    Mulig det er spurt om før, men allikevel: Ved hvilke frekvenser forekommer blåselydene? Hvordan har du justert gain på forsterkeren?
    Spiller du særdeles høyt når blåselydene oppstår?
    (Orker ikke å bla bakover i tråden for å sjekke).
    Som eg nevnte tidligere itråden er det på de laveste frekvensene det forekommer disse blåselydene. Det er i filmen PULSE det tar helt av. Det er et eneste stort boom blaff.

Sub-gain= ca kl 10 MV=-30 Her er de allerede VELDIGT merkbare. Men på MV -20 så er det utholdeligt. Da øverdøver det det meste av lyd for og si det sånn.

Så det er jo i de aller laveste frekvensene dette fårekommer. Fra 25 Hz og nedover kan eg tenke meg. Men eg skal se om eg kan få lagt opp en film av det hele men vet ikkje om lyden bare blir overdøvet av bassen.

På vanlig musikk det er litt futt i bassen så er det ikke noe problemer med blåselyder i det hele tatt selv med MV-15 og sub-gain kl12.

Det er en Harman Kardon AVR 255. og Klipsch Rf-82 viss det kan hjelpe.

Edit: prøvde ei sinustone på 35 hz sub-gain kl 10 MV-20 ingen form for blåselyder. 20 Hz sub-gain kl10 Mv-20 da blåser det godt

Mvh
    Anders Grødeland

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen.

Eg har nå funnet ut att det er garantert rørene som lager lydene. Det eg gjor var å stappe 2 tjukkeullsokker inni hvert av rørene å da forsvant lyden helt. Så om det er rørene som er feildimensjonert eller resonanser eller ett eller annet som forårsaket det er eg ikke sikker på men nå går det ihvertfal ann og se film med den.

Men er det noen som har noen ideer om hvorfor denne lyden oppsto hadde eg vert veldigt takknemlige.

Takker for all hjelpen eg har fått til nå.

Mvh
    Anders Grødeland.

Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Har du brukt flens på begge ender av bassportene?

Ofte kan det vere kvasse kanter og slikt som kan lage portstøy.
    Gå over å sjekk at flensene sitter som de skal og at det ikkje er skarpe kanter nokon plass, ofte kan det vere skøytane som kan vere problemet også.:-D

Sitat Opprinnelig postet av anders_g
    Hei igjen.

Eg har nå funnet ut att det er garantert rørene som lager lydene. Det eg gjor var å stappe 2 tjukkeullsokker inni hvert av rørene å da forsvant lyden helt. Så om det er rørene som er feildimensjonert eller resonanser eller ett eller annet som forårsaket det er eg ikke sikker på men nå går det ihvertfal ann og se film med den.

Men er det noen som har noen ideer om hvorfor denne lyden oppsto hadde eg vert veldigt takknemlige.

Takker for all hjelpen eg har fått til nå.

Mvh
    Anders Grødeland.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •