Høyttalere og Impedansendring ved bi-wiring.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalere og Impedansendring ved bi-wiring.

Har nylig kjøpt Rotel RC-1082 Pre og RB-1080 effekt.RB-1080 er laget med 4 HT-terminaler pr.side for mulighet til Bi-wiring.Mine Patos Basic 410 har 4 ohm impedans.

Ser også at det står et anbefalt minimum på 4 ohm bak på RB-1080.Betyr det at den ikke skal lastes med lavere impedanser?Høres rart ut da denne ikke bryter sammen ved 1ohm engang,da den ved en test i Hifi och musik leverte over 1000 watt dynamisk en kanal drevet.

Blir Impedansen halvert til 2 ohm om jeg da tar av skinnene bak på høyttaleren,eller varierer dette fra de forskjellige høyttalere og delefilter?

Patosene skal nok skiftes ut om en stund men til den tid,hva vil være den riktigste måten å drive disse på?Med eller uten bi-wiring?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen med synspunkter/viten på dette området? :?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ikke noe særlig å hente på biwiring,men det er jo bare å gjøre det,hvis du har kabel til det? Å fjerne skinnene på ht terminal,betyr vel ikke å halvere impedansen,men heller å doble den! I praksis så fjerner du jo en paralellkobling! Så dette bør ikke vere noe problem i hele tatt! Har gjort det selv på mine patos basic 410,men det var bare fordi jeg hadde disse 4 leder kablene liggende - tror ikke biwiring har noe særlig for seg,så sant man ikke har veldig tynne kabler i utgangspunktet! Biamping derimot,det har noe for seg,men da må jo ha to forsterkere!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved biwiring blir det ingen forskjell i impedansen. Det er fortsatt bare en forsterker pr høyttaler, selv om signalet går igjennom to kabler.

Ved biamping blir det heller ikke noe halvering eller dobling av impedansen.
    For bassdelen vil impedansen være lik opp til delefrekvensen, hvor den stiger til det uendelige. For diskant ( og evnt mellomtone) vil det være motsatt, altså at impedansen er lik over delefrekvensen, men stiger til det uendelige under delefrekvensen.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fabrikantene av høyttalere ville aldrig laget bi-wire terminaler på produktene om impedansen blev halvert, masse forsterkere og receivere ville da få store problemer, kanskje brenne sammen. Der ville også være advarsler i alle manualer til både forsterkere og høyttalere mot dette.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok da har jeg i allefall missforstått dette.

Takk for svar!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Ved biwiring blir det ingen forskjell i impedansen. Det er fortsatt bare en forsterker pr høyttaler, selv om signalet går igjennom to kabler.

Ved biamping blir det heller ikke noe halvering eller dobling av impedansen.
    For bassdelen vil impedansen være lik opp til delefrekvensen, hvor den stiger til det uendelige. For diskant ( og evnt mellomtone) vil det være motsatt, altså at impedansen er lik over delefrekvensen, men stiger til det uendelige under delefrekvensen.
    Er du så siker på dette? For når jeg måler ohm på mine patos HT med skinnene på,så måler jeg 4 ohm - tar jeg vekk skinnene,og måler,så måler jeg ca 8 ohm på hver terminal! Er klar over at jeg da måler bare motstand,og ikke reel impedanse...... men allikevel??
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Er du så siker på dette? For når jeg måler ohm på mine patos HT med skinnene på,så måler jeg 4 ohm - tar jeg vekk skinnene,og måler,så måler jeg ca 8 ohm på hver terminal! Er klar over at jeg da måler bare motstand,og ikke reel impedanse...... men allikevel??
    Uten å VITE det så ser jeg ikke på dette som usannsynlig. To element på 8ohm vil gi 4ohm parallell-koblet og 16ohm serie-koblet. Må være noe annet som eventuelt spiller inn hvis dette ikke skal skje. Noe i delefilteret kanskje?

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delefilteret gjør at diskanten kun spiller diskant, naturlig nok.
    Dette gøjr at impedansen stiger ved lave frekvenser, diskanten og bassen deler da på signalet, og det vil ikke være noen stor impedansforandring med begge elementer innkobla.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey Bane
    Dette gøjr at impedansen stiger ved lave frekvenser, diskanten og bassen deler da på signalet, og det vil ikke være noen stor impedansforandring med begge elementer innkobla.
    Men hindrer delefilteret impedansen fra å endre seg ved bi-AMPING? Ved bi-WIRING så blir vel impedansen den samme for forsterkeren?

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved bi-amping så vil den forsterkeren som driver diskanten få høy impedans ved lave frekvenser og normal impedans ved høye frekvenser. Omvendt for den forsterkeren som driver bassen..

Delefilteret gjør jo at elementene ikke spiller "samtidig" på en måte.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved bi-amping så vil den forsterkeren som driver diskanten få høy impedans ved lave frekvenser og normal impedans ved høye frekvenser. Omvendt for den forsterkeren som driver bassen..
    Så dermed er ikke dette noe å bekymre seg over.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig du har rett i dette - men når en forsterker skal dra hele frekvensregisteret,så må den vel levere mer strøm enn hvis den bare skal drive f.eks bassen? Vil ikke det da si at HT trekker mer strøm,og at impedansen da blir lavere?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen er impedansen over delefrekvensen, som flere nå har forsøkt å forklare.
    Ved biamping vil forsterkeren som spiller bass møte en stadig høyere motstand jo lenger opp i frekvens (over delefrekvensen) den kommer.
    Med diskant/mellomtone tilkoblet vil impedansen i bassområdet fortsatt være den samme. mens økningen oppover i frekvens ikke eksisterer.

Poenget er at impedansen ikke blir lavere noe sted, uansett om man kobler fullrange, biwire eller biamp.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar.Har ingen særlig viten på dette område,så det er flott når man får det så godt forklart.

Hva er best av biwiring og å la det bare være å kjøre enkel da?

Virker jo litt som om frekvensregisteret blir mer sømløst fra bunn til topp med skinnene på etter det jeg leser her,men mulig jeg tar feil.Har som sagt ikke drevet med det tidligere,men det var bare interressant siden jeg nå hadde en skikkelig kraftig forsterker som i allefall skal kunne gjøre rettferdighet til akkurat det å biwire om det i det hele tatt har noen fordeler. :wink:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •