Små bakhøyttalere - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Newcomer Ganda sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Master and Commander kanskje? Men jeg lurer på åssen denne er på bd = Black Hawk Down. Må være en god del lyd-action der.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wasimza
    Men altså...generelt sett, hvor viktige er egentlig bak-høyttalerne? Synes sjeldent det er noe særlig å høre i de uansett, så jeg ville vel vært litt skeptisk til å legge igjen så mye som feks 5k per par, slik det foreslås over for Focal Dome (bevares, de er sikkert meget bra, jeg er fan av focal egentlig).
    Jeg synes selv det var veldig dødt i bakhøyttalerene tidligere. Det var ikke noe fart og spenning rundt meg. Alle pratet jo om dette? Så en kveld kone og barn var borte, bestemte jeg meg for å sjekke litt opp rundt dette. Justerte vinklingene av bakhøyttalerene (den gangen hadde jeg "bare" 5.1) litt frem og tilbake. Før justeringen pekte de rett frem. Kjørte romkorreksjon på nytt - fy flate.... Der og da skjønte jeg hva "alle" pratet om.

Plutselig ble det mye mer liv i filmen. Filmer som det tidligere ikke hadde vært spesielt fart i med tanke på bakhøyttalerene, fikk nytt liv. Jeg startet å søke etter bakhøyttalere og etter en stund (tar kortversjonen) fant jeg fasiten for min del i Focal Dôme. De spilte heller ikke spesielt overbevisende før jeg fikk justert litt vinkling på dem. Etter siste justering om romkorreksjon er det som å sitte "inne i ei boble av film". Synes alt smeltet sammen til et sammensmeltet lydbilde. Tidligere var det lyd fra front + bak - i dag er det ikke noe foran og bak i den forstand, da alt synes å henge sammen. Når jeg skriver dette blir jeg nesten litt flau på mine egne veiene da det nesten høres litt flåsete, veldig "skrytete" ut og kanskje ikke korrekt ordlagt - men jeg er rett og slett veldig imponert over hva endringen medførte!

Angrer ikke et sekunde på at jeg valgt å gå for 7.1 og Focal Dôme. Film ble mye mer morsomt etterpå!

Filmer med mye fart i bakkanalene? Tja... Så litt over det jeg har i hylla og rakst kan vel Die Hard 4.0, Iron Man, The Incredible Hulk, Biler (Cars) og 3:10 to Yuma. Helt sikkert mange andre filmer som er gode på området også, men husker ikke alle i farten Tok dog utgangspunktet i BD filmer, noe jeg mener å huske at du har?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bare BD som gjør nytte av store bakhøyttalere, eller finnes det samme på DVD og? Har som sagt sub/sat bak.

Intermediate wasimza sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nyttige innlegg fra Folkvord og Msport.

Jeg så nylig The Orphanage (eller El orfenato). Joda, en fantastisk film og ikke minst meget bra lydopplevelse. Du kan absolutt glede deg til denne perlen Folkvord.

Jeg tror Msport er inne på noe svært vesentlig i sitt innlegg. Jeg har også på følelsen av at lydbildet er mer enhetlig med mitt 7.1 (BD-)anlegg enn med tidligere 5.1 (DVD), hvor det var mer foran/bak fordeling av lyden. Kanskje derfor jeg ikke legger spesielt merke til bakhøyttalerne?

Når jeg leser slike tråder, får jeg lyst til å gå ned i kinoen og sette på film!

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Folkvord
    Hvor finner jeg denne?

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ilde-nr39.html

Som nevnt er vinkling av bak ht en viktig ting.
    Dette kan utgjøre natt og dag effekt.
    Vinkling er like viktig som på frontene.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate Folkvord sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nyttige innlegg fra Folkvord og Msport.

Jeg så nylig The Orphanage (eller El orfenato). Joda, en fantastisk film og ikke minst meget bra lydopplevelse. Du kan absolutt glede deg til denne perlen Folkvord.

Når jeg leser slike tråder, får jeg lyst til å gå ned i kinoen og sette på film!
    Jo, gleder meg veldig til The Orphanage, tror faktisk jeg får den i posten i morgen

Sitat Opprinnelig postet av gpt33
    http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ilde-nr39.html

Som nevnt er vinkling av bak ht en viktig ting.
    Dette kan utgjøre natt og dag effekt.
    Vinkling er like viktig som på frontene.
    Så du tror jeg kommer til og bli godt fornøyd om jeg går for Mirage Nanosat

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror Msport er inne på noe svært vesentlig i sitt innlegg. Jeg har også på følelsen av at lydbildet er mer enhetlig med mitt 7.1 (BD-)anlegg enn med tidligere 5.1 (DVD), hvor det var mer foran/bak fordeling av lyden. Kanskje derfor jeg ikke legger spesielt merke til bakhøyttalerne?
    Du skal definitivt høre bakhøyttalerene. Prøv å endre vinklingen på bakhøyttalerene din. Bygg opp de gulvstående med en pappeske eller to for å teste om det endrer seg? Bare et par tips

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du tror jeg kommer til og bli godt fornøyd om jeg går for Mirage Nanosat
    Husk at Nanosat ruller av ved 110Hz og Focal Dôme ved 80Hz.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet både Focal Dome og Mirage OMD5 (storebror til Nanosat).
    Disse har hver sine styrker, men Miragene har klart de største svakhetene. Pga rundstråle prinsippet er de avhengige av like forhold rundt seg for å fungere optimalt. De jobber mot bak og sidevegg, og har du lengre avstand til den ene siden enn den andre vil også lyden gjengis forskjellig. De trenger også litt avstand bakover fra sofa for å få utnyttet spredningen de skal gi. Hos meg står sofa kun 20 cm fra bakveggen, noe som ga et litt slørete lydbilde bak med Mirage. Når jeg var innom Whitedmon og hørte OMD5 hos han var det en helt annen opplevelse. Der hadde han 70-80 cm til bak og sidevegg, noe som ga høyttalerene evne til å plassere lyden også mellom posisjonen hvor de var montert.
    Etter at jeg hadde hatt Mirage et par mnd plukket jeg dem ned igjen og gikk tilbake til Dome
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Jeg har testet både Focal Dome og Mirage OMD5 (storebror til Nanosat).
    Disse har hver sine styrker, men Miragene har klart de største svakhetene. Pga rundstråle prinsippet er de avhengige av like forhold rundt seg for å fungere optimalt. De jobber mot bak og sidevegg, og har du lengre avstand til den ene siden enn den andre vil også lyden gjengis forskjellig. De trenger også litt avstand bakover fra sofa for å få utnyttet spredningen de skal gi. Hos meg står sofa kun 20 cm fra bakveggen, nor som ga et litt slørete lydbilde bak med Mirage. Når jeg var innom Hwitedmon og hørte OMD5 hos han var det en helt annen opplevelse. Der hadde han 70-80 cm til bak og sidevegg, noe som ga høyttalerene evne til å plassere lyden også mellom possisjonen hvor høyttalerene var montert.
    Etter at jeg hadde hatt Mirage et par mnd plukket jeg dem ned igjen og gikk tilbake til Dome
    Du vet det er slike innlegg som gjør meg veldig lysten på og
    teste et par Focal Dome
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate Folkvord sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har testet de nye Mirage MX?

Velkommen til Mono AS

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har testet de nye Mirage MX?

Velkommen til Mono AS
    Jeg synes elementene virker litt små. 2 1/2" bass/mellomtone er ikke stort.... Mye mulig jeg er fordomsfull. Skal du se på Mirage, ville jeg sett på Omnisat V2.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •