welodyne DD 15x 2 vs JL audio fathom f212

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer alfalfa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

welodyne DD 15x 2 vs JL audio fathom f212

Har idag 1 DD 15 og vurderer og kjøpe en til eller selge DD 15 og kjøpe en F 212. Er de noen der ute som har noen meninger om hva som vil gji best resultat. Har en stue på ca 35 kvadrat med åpning ut til gang på ca 12 kvadrat.
    Meridian 861.v8. Meridian 621. Aerial Lr 5. Cc 5. Meridian Md 600. Chord spm 12000. Chord Mezzo 140. Pioneer bdp 91. Jl Gotham. Paradigm Sub2.Theta compli blue 3D. Teac P 70. Oppo 83. Meridian M33 x 4. PS3. X-Box. JVC 750. Pioneer 508. PS Audio P10.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva forventer du å få mer av ved bytte/oppgradering?

2 subwoofere vil kunne plasseres på forskjellige steder, slik at det kan slå ut positivt ift. frekvensresponsen. Det betyr naturligvis bedre lyd og mer headroom.

En F212 vil jeg gå ut i fra har ganske imponerende tall når det kommer til SPL, men til gjengjeld er du tilbake på en sub/plassering. Du mister fjernkontroll, og i steden for 6-bånds full manuell EQ, får du 1-bånds automatisk. 2 stk. DD-15 vil kunne sammenkobles, slik at DSP jobber sammen. Vil også gjette at F212 totalt sett vil en mer kostbar oppgradering.

På en annen side, er det ren SPL du er ute etter, hadde jeg kanskje åpnet for en pustende konstruksjon - for eksempel Elemental D. som nå er kommet til Norge.

Når det gjelder ren lydkvalitet er det umulig å uttale seg. F212 er vel ikke i salg enda? Du vil finne folk her inne som er fornøyd med begge merker.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alfalfa
    Har idag 1 DD 15 og vurderer og kjøpe en til eller selge DD 15 og kjøpe en F 212. Er de noen der ute som har noen meninger om hva som vil gji best resultat. Har en stue på ca 35 kvadrat med åpning ut til gang på ca 12 kvadrat.
    Sikkert ikke så mange her inne,- om noen, som har noe personelig erfaring med F-212, men tester i alle fagblader jeg har lest roser den opp i skyene,- så hadde det vært jeg som skulle tatt dette valget, så hadde jeg nok gått for F-212.
    Men her spiller vel "bruken" en del inn kanskje,- til musikk lytting kan det godt hende at 2 stk DD15 er et bedre valg,- men til filmeffekter tror jeg nok F-212 er sjefen.
    Har du undersøkt hva veiledende pris for F-212 er i Norge?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bicks
    Sikkert ikke så mange her inne,- om noen, som har noe personelig erfaring med F-212, men tester i alle fagblader jeg har lest roser den opp i skyene,- så hadde det vært jeg som skulle tatt dette valget, så hadde jeg nok gått for F-212.
    Skal en velge en av disse 2 produktene ut i fra tester og priser tror jeg det blir likegyldig hvem man velger....

F212 koster 6000$ i US. F112 koster 2700$ til sammenligning.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    En F212 vil jeg gå ut i fra har ganske imponerende tall når det kommer til SPL, men til gjengjeld er du tilbake på en sub/plassering. Du mister fjernkontroll, og i steden for 6-bånds full manuell EQ, får du 1-bånds automatisk. 2 stk. DD-15 vil kunne sammenkobles, slik at DSP jobber sammen. Vil også gjette at F212 totalt sett vil en mer kostbar oppgradering.
    Mulig jeg tar feil her men,har ikke F212 fjernkontroll ?,-"mener jeg leste det et sted" (kanskje det var Gotham som hadde det)

Har selv aldri hatt noe savn til fjernkontroll til mine subw.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg tar feil her men,har ikke F212 fjernkontroll ?,-"mener jeg leste det et sted" (kanskje det var Gotham som hadde det.
    Klarer ikke å finne noe om fjernkontroll på sidene til JL Audio.

Har selv aldri hatt noe savn til fjernkontroll til mine subw.
    Nei, folk er da forskjellige. Jeg bruker min fjernkontroll først og fremst til volumjustering da ingen musikk er lik når det kommer til bass. Av og til vil en ha litt ekstra slam, av og til ikke.

Night-mode er også kjekt om en bor i leilighet. Presets bruker jeg av og til. Har lagt inn noen "morro-pukler" i frekvensresponsen på et par presets. Har programmert inn det hele på en Pronto multifjernkontroll, og sub blir styrt via ledning med RS-232.

Kan tenke meg bruksområdet blir litt mindre om en deler lavt og kun bruker sub til film.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Klarer ikke å finne noe om fjernkontroll på sidene til JL Audio.

Nei, folk er da forskjellige. Jeg bruker min fjernkontroll først og fremst til volumjustering da ingen musikk er lik når det kommer til bass. Av og til vil en ha litt ekstra slam, av og til ikke.

Night-mode er også kjekt om en bor i leilighet. Presets bruker jeg av og til. Har lagt inn noen "morro-pukler" i frekvensresponsen på et par presets. Har programmert inn det hele på en Pronto multifjernkontroll, og sub blir styrt via ledning med RS-232.

Kan tenke meg bruksområdet blir litt mindre om en deler lavt og kun bruker sub til film.
    Stemmer nok dette med mangel på fjernkontroll,- var nettopp å sjekket selv på JLAUDIO sin sider.
    Har som nevnt selv aldri savnet fjernkontroll,- men har selv aldri eid en subw. med fjernkontroll,- så det er jo mulig at jeg ikke vet hva jeg går glipp av :-D
    Å det skal også sies at jeg stort sett kun bruker subw. til film og ikke til vanlig musikk lytting (kommer litt an på musikkvalg da)
    Så til dere som allerede er vant med en fjernkontroll til subw. deres , så ser jeg at dette kanskje kan være en viktig faktor for valg av ny subw.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pris og best.

Takker for innspill. Håpet på at Welodyne DD 15 x 2 ville greie seg brukbart mot F 212 da de er enklere og sansynligvis billigere og kjøpe en ny DD 15 enn og selge en brukt DD 15 og så kjøpe en ny F 212. Hvet egentlig ikke om jeg har bruk for mere sub da jeg ikke har noe sammenlignings grunnlag.Ser bare att mange mener att gjo større gjo bedre.
    Meridian 861.v8. Meridian 621. Aerial Lr 5. Cc 5. Meridian Md 600. Chord spm 12000. Chord Mezzo 140. Pioneer bdp 91. Jl Gotham. Paradigm Sub2.Theta compli blue 3D. Teac P 70. Oppo 83. Meridian M33 x 4. PS3. X-Box. JVC 750. Pioneer 508. PS Audio P10.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alfalfa
    Takker for innspill. Håpet på at Welodyne DD 15 x 2 ville greie seg brukbart mot F 212 da de er enklere og sansynligvis billigere og kjøpe en ny DD 15 enn og selge en brukt DD 15 og så kjøpe en ny F 212. Hvet egentlig ikke om jeg har bruk for mere sub da jeg ikke har noe sammenlignings grunnlag.Ser bare att mange mener att gjo større gjo bedre.
    Å få lånt med en F 212 vil nok vanskelig la seg gjøre :-D ,- men en F112 eller en F113 bør jo la seg gjøre,- vil kanskje være litt enklere å gjøre seg opp en mening angående F212 da.
    Når det gjelder Velodyne DD 15, bør jo heller ikke dette være så veldig vanskelig å få en slik på hjemlån,- er jo ganske stor investering ang. dette med å kjøpe en til, så det ville jo være leit hvis dette bare fører til en minimal forbedring i dine ører.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forum.

Å få lånt med en F 212 vil nok vanskelig la seg gjøre :-D ,- men en F112 eller en F113 bør jo la seg gjøre,- vil kanskje være litt enklere å gjøre seg opp en mening angående F212 da.
    Når det gjelder Velodyne DD 15, bør jo heller ikke dette være så veldig vanskelig å få en slik på hjemlån,- er jo ganske stor investering ang. dette med å kjøpe en til, så det ville jo være leit hvis dette bare fører til en minimal forbedring i dine ører.
    De er jo det som er den store tingen med AV Forum og andre Forum for meg, at du kan dra nytte av andre som har gjort erfaringer selv eller kjenner noen som har erfariger innenfor forsjellige problemstillinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe spesielt du ønsker/savner med tanke på oppgradere til to stk,- eller er du bare litt nysjerrig ?
    Kjenner ikke til F-212 utenom det jeg har lest i diverse tester.
    Før jeg gikk til innkjøp av mine F-113 hadde jeg også hjemme en Velodyne DD 15, slik at jeg fikk samenlignet de direkte.
    Og til film leverte f113 helt klart det beste lydbildet hjemme hos meg.

Vet ikke hvor langt du er villig til å reise når det gjelder et eventuellt kjøp av en ny DD 15,- men mener å ha lest her inne på forumet et sted for ikke så lenge siden, at det var en kar som hadde fått en pris av TV Boden på Svinesund på 25000 for en ny.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nysjerrig.

Er det noe spesielt du ønsker/savner med tanke på oppgradere til to stk,- eller er du bare litt nysjerrig ?
    Kjenner ikke til F-212 utenom det jeg har lest i diverse tester.
    Før jeg gikk til innkjøp av mine F-113 hadde jeg også hjemme en Velodyne DD 15, slik at jeg fikk samenlignet de direkte.
    Og til film leverte f113 helt klart det beste lydbildet hjemme hos meg.

Vet ikke hvor langt du er villig til å reise når det gjelder et eventuellt kjøp av en ny DD 15,- men mener å ha lest her inne på forumet et sted for ikke så lenge siden, at det var en kar som hadde fått en pris av TV Boden på Svinesund på 25000 for en ny.
    Nysjerrig er vel rette ordet. Ser at Lyric averterer 2 stk DD 15 for en kunde. Mulig jeg tar en telefon prat med Tor over helgen.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par Sub Utopia Be hadde vel heller ikke blitt feil til Novane dine.(brukt selvfølgelig)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nova

Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Et par Sub Utopia Be hadde vel heller ikke blitt feil til Novane dine.(brukt selvfølgelig)
    Har for øyeblikket Monitor Audio Pl 300 og 350. Nova spilte ikke bra i rommet mit så jeg har fått låne platiniumen av Andre i HiF Huset. Blir muligvis bytte til den nye Beryllium serien til høsten. Da blir de eventuelt en mindre utgave av Be serien. Tror problemet med Nova er at den er for stor for rommet. De som ble feil var bassen som du føler i brystet. Nova hadde den ikke Pl 300-350 har den.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg testet PL300 for en stund siden og syns den manglet akkurat det brystkassetrykket du syns den var god på(i forhold til mine 946) Tydeligvis spiller rommet en stor rolle på hvordan en høyttaler låter.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er definitivt romrelatert.

Det går utmerket å ha en stor høyttaler i et lite rom, men stor høyttaler gir stort sett mer output i bunn, noe som gjør at EQ/korrekt plassering/akustiske tiltak bare blir enda mer nødvendig.

Nova har potensiale for heftig brystkasse-bass - DET er i allefall sikkert. PL300 spiller nok bare mer i lag med rommet til alfalfa.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •