Valg av høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av høytalere

Jeg har vært på utkikk etter høytalere til mitt nye hjemmekinoanlegg de siste 6 månedene. Loftstua med en 52 tommer Full HD skjerm står snart klar og jeg ivrer etter å kjøpe forsterker og høytalere. Akkurat dette med høytalere har vært et problem. Problemet startet da jeg begynte å ta med egne cd'er når jeg skulle høre på høytalerne. Før jeg gjorde det syns jeg de fleste høytalerne låt bra. Selgern kom med en cd som etter mitt skjønn forvandlet hver eneste høytaler til det reneste High End produkt. Da jeg tok med meg cd'n Loreena McKennitt: Live in Paris and Toronto fikk jeg problemer med å tro det jeg hørte. På noen Patos - høytalere til ca. 15.000,- måtte jeg se inn i bassrefleksporten for å se om hun satt inne i høytalern. Lyden kom bare ikke ut. Svært skuffende. Det samme opplevde jeg på dyre Dali - høytalere og Klipsch - høytalere. Da jeg skrudde litt opp på de sistnevnte opplevde jeg lyden hard, hard og hatter hard. Rett og slett ubehagelig å høre på. Jeg prøvde også andre cd'er fra cd samlingen med studioopptak og opplevde mye av det samme. Det virket som at høytalerne ikke klarte å formidle lyden ut i rommet som jeg ville. Jeg dro derfor til den lokale HiFi klubben og ba om å få høre på den førstnevnte cd'n på det aller dyreste anlegget han hadde. Det hjalp. Faktisk. Supert tenkte jeg. Så ba jeg om å få høre cd'n på et par CLS 215. Wow. Ja, høytalere til over 100.000,- låter bedre enn høytalere til 7.000,- men jeg fant mye i CLS215 - høytalerne som jeg ikke fant i høytalere fra Patos, Klipsch og Dali til en pris mellom 5.000,- og 25.000,-. Sikkert veldig bra diskant og mellomtonelelementer med detaljert lyd og alt det der, men hvor var pondusen og dynamikken i lydbildet? Jeg byttet til andre cd'er og opplevde det samme. Også med ulike forsterkere og cd spillere. Jeg skulle ønske at tester som blir gjort blir utført med bind for øynene på de som tester. Da slipper den som tester å tenke: ja, her har vi den nyeste høytaleren fra xxx, den koster så og så mye, da er i grunn karakteren gitt. Vi setter en 5. Ja, her har vi en cls215, det er jo bare en dunkehøytaler, beregnet for fjortiser med teknotrang. Den gidder vi ikke å teste. Vi setter en 1'er på den. Det jeg etterlyser er en mer objektiv vurdering av høytaler basert på hva øret faktisk hører, og ikke hvem som produserer høytaleren og hva andre har sakt om produktet i sine tester. Uansett, skal snart bli den lykkelige eier av Cervin Wega høytalere i cls serien i alle kanaler. Oj, som jeg gleder meg!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Gratulerer med at du at du endelig har kommet i mål =)

Vi sanser og opplever lyd på forskjellige måter alle sammen.. Noen synes Patos er tilbakelent og behagelig, andre synes dali er utrolig frempå og ute på stuegulvet...

Mens andre igjen synes Patos er kjedelig og tamt- der dali blir for skrikete og masete..

Jeg sier bare at det er godt vi har mange valg

Velkommen til forumet også..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •