avstand fra vegg til høyttaler.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

avstand fra vegg til høyttaler.

hello.

hvor langt skal det være fra veggen og ut til høyttalerene? jeg har qln artech 12 og en xtzw12 sub.. artech'a står i hvert sitt gjørne med 3m imellom seg ca. prøvde meg litt fram men er ikke sikker på hva avstanden skal være og om dem skal stå på skrå osv.

takker for svar8)

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan prøve deg frem ved å starte inntil veggen for så å drar du dem litt og litt utover til du føler bassen sitter riktig. Dette påvirker også dybden i lydbildet. Deretter kan du skyve dem lenger fra eller mot sideveggene helt til du føler at det ikke blir noe hull i midten av lydbildet. Vinklingen brukes vel for å få riktig presis plassering av hendelsene i lydbildet.

Korriger meg om jeg tar feil, men mener å ha lest dette en plass her på forumet.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til du har veldig store høyttalere i et lite rom, så dine justerings muligheter er vel ikke de store.....
    Normalt trekker man høyttalerne ganske langt ut fra bak-og sideveggene for å minske refleksjoner og "boom". Vitsen er at høyttalerne skal "forsvinne" lydmessigt. Normalt fungerer det mye bedre med høyttalerne tettere hverandre, altså god avstann til sideveggen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •