18" subwoofer prosjekt vurderes!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 44
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

18" subwoofer prosjekt vurderes!

Jeg har i en liten periode nå gått rundt med en 18" subwoofer i tankene, men må få litt oppklaring før jeg eventuelt bestemmer meg for noe.
    Her er planen min til nå:
    -Element: Soundsplinter Rl-p 18" [ SoundSplinter Subwoofers - RL-p 18" Subwoofer Information ]

-Forsterker: T.amp TA 2400 THE T.AMP TA2400 MK-X - U.K. International Cyberstore

-Kasse: 22mm MDF om det er å oppdrive, om ikke 19mm. Kassevolum, er rundt 300 liter nok?

Hva tror dere om denne sammensetningen?
    Er åpen for flere forslag når det kommer til komponenter, dette er bare et forslag fra min side. Vil denne subwooferen kunne spille "harmonisk" sammen med surround-høytalerene mine til musikk og film, dvs ikke ta over hele showet? I såfall trenger jeg ikke gå til innkjøp av 12" subwoofer, noe som har vært planen til nå.
    Dersom noen har noen ideer eller forslag, eller vet om noen nettsider jeg kan besøke setter jeg stor pris på dette!

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det!
    Er fortsatt i tvil om det er mest fornuftig av meg å velge 15" eller 18", og om jeg i det hele tatt er kompetent nok til å bygge en høytaler.
    Men hva tror dere om et volum på ca 300 liter? Vil helst ikke ha den alt for høy, litt mer "vaskemaskin-form".
    Vil denne forsterkeren klare å dra elementet uten problemer?

Nå vet jeg ikke om volumet er optimalt på sub'en jeg linker til, men liker formen på den:
    http://www.okasin.de/sub/subtest1.jpg

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er best å velge et 18" element foran et 15", kommer ann på hva du skal bruke subben til. Skal du bygge portet og tune den lavt eller skal du bygge lukket?

Det å bygge selve subben er piece of cake, det vanskelige er finishen. Ellers vil forsterkeren drive begge elementene veldig bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planen var å bygge en portet sub, og kanskje få den tunet til rundt 20 Hz. Ser for meg at dette kan skape fine opplevelser til film, men også gi en slags "rockekonsert-følelse" til musikk.
    Så lenge jeg klarer å bygge den uten alt for store problemer er jeg fornøyd. Skal alltids få til en bra finish, er tålmodig med sandpapir, sparkel og maling.
    Tror faktisk jeg går for 18", det utgjør ikke så veldig store prisforskjeller heller.

Men om jeg velger et volum på rundt 300 liter i kassen, hvor mange og hvor store porter trenger jeg da?

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du laster ned WinIsd på pc'en, kan du leke deg litt med både volum, tuningsfrekvens og finne ut hvor store porter du trenger.

Du kunne bygd noe slikt: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...-ferdig-d.html De skal visst spille bra på både mussik og film.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De skal jo prestere veldig bra, men tror ikke jeg skal gå fo slik rør-sub. Virker både mer avansert og dyrere, og har forsåvidt mer lyst på en vanlig tradisjonell kassesub.
    Men hvordan vil en 18" sub bli på lavere volum, vi den kunne gjøre noe av det samme som en ferdigkjøpt 10"/12"?
    Vil bli brukt definitivt mest til film og litt spill, og derfor litt gromt med 18" 8) Men det bør være mulig å høre musikk med den også, dog litt rock og pop med litt futt i.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .....

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av varemit
    De skal jo prestere veldig bra, men tror ikke jeg skal gå fo slik rør-sub. Virker både mer avansert og dyrere, og har forsåvidt mer lyst på en vanlig tradisjonell kassesub.
    Men hvordan vil en 18" sub bli på lavere volum, vi den kunne gjøre noe av det samme som en ferdigkjøpt 10"/12"?
    Vil bli brukt definitivt mest til film og litt spill, og derfor litt gromt med 18" 8) Men det bør være mulig å høre musikk med den også, dog litt rock og pop med litt futt i.
    Sånt prestasjonsmessig er det ikke store forskjeller på sonosub kontra tradisjonell. Noe av poenget med å bygge sonosub er at de faktisk er god del lettere å bygge, man trenger ikke noe særlig avstivninger og det er heller ikke så mye og kutte.

Jeg har ingen erfaring med disse subwooferne så jeg vet ikke hvodan de gjør seg på lavt volum mot andre ferdigkjøpte. Det jeg vet er at det er veldig mange som har kjøpt de, både her i Norge og spesielt internasjonalt. Det virker som alle er meget fornøyd med de!

Når den skal brukes mest til film og spill ville jeg anbefale og tune litt lavere og kanskje gå opp litt på volumet...(jeg kan ikke si hvor mye siden jeg ikke har den rette softwaren på pc'en). Har du fått lastet ned WinIsd og fått prøvd?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WinISD er på plass ja, og mener å ha plottet alt så riktig som jeg klarer
    I bildet jeg legger ved har jeg brukt 400 liter kassevolum og tunet til 20 Hz. Tror faktisk det skal være mulig å tune til godt lavere med dette elementet, kanskje 16-17 Hz i 400 liter eller så.
    Vet ikke om de andre grafene WinISD regner ut er interessante, men her er i alle fall en:

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik ser RL-P18 d2 ut i WinISD.
    Gul er 300 liter avstemt til 17 Hz, grønn er 500 liter og 15 Hz.

18" subwoofer prosjekt vurderes!-rlp18-jpg

Edit: ser du er i gang selv også ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, flott!
    Ser jo nå at 500 literen har en mye finere kurve enn den på 300 liter, men fikk meg en liten støkk da jeg nå nettop gikk inn på kjøkkenet for å ta mål av oppvaskmaskinen. 60cm*60cm*85cm=306000cm2=306 liter:???:
    Ser neppe for meg at jeg kan bygge noe som er større enn denne, da blir det nesten umulig få den inn døren eller i det hele tatt å løfte den!
    En slik doning må man vel fort regne opp mot 100 kg på?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har vel sett tråden til tazzat som jeg linket til tidligere :wink:
    Han lagde en kasse på 680 liter... Gaffeltruck anbefales!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    snakker om fryseboks! Ett strategisk plassert syrefast håndtak og de fleste W ville blitt rundlurt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fryseboks ja..!!
    Kanskje jeg skal male den hvit med et lokk på, slik at jeg får lov til å bære den inn? Kommer den først inn, kommer den aldri ut igjen:twisted:

Beistet på bildet er jo helt sykt, tunet til 14 Hz og greir. Tror jeg bestemmer meg for en maksgrense på 400 liter minus det som tar opp plass inni den, så får vi håpe dette fungerer. Om jeg får den til å spille bra under 20 Hz er jeg egentlig ganske fornøyd.
    Men er det veldig kritisk hvordan utformingen på kassen er osv(uansett firkantet), eller kan jeg trikse litt som jeg vil her så lenge jeg velger riktig volum og bassporter?

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du kan trikse så mye du vil på utforming så lenge portene og volumet blir det samme. Under 20Hz kommer den garantert til å spille bra!:twisted:

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gikk fra en lettere "trimmet" SVS PB12Plus/2 over til en 18" Altec Lansing (som faktisk har enda større kasse enn Tazzat sin, org fabrikkbygd på 750 liter!) Kommer selvsagt ann på element, men jeg har INGEN betenkligheter med å anbefale ett bra 18" element framfor f.eks. SVS. Jeg synes det spiller penere, mer "realistisk" og av en eller annen merkelig grunn også er enklere å integrere lydmessig.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såpass ja! Var litt redd for at 18" subwoofer fort blir litt "Cerwin Vega party-gadget", spiller høyt og buldrete men lite egenet til musikk osv! Om man snakker i klasse med SVS blir jeg nok mer enn fornøyd nok
    Etter litt utregninger har jeg funnet ut at jeg bør klare å få til 400 liter+ litt ekstra for greier som tar opp volum inni.
    Et eksempel jeg tok ut i fra kjøleskapet nå nettop er 65cm*65cm*105cm, hvilket tilsier 443 liter Men jau, et til spørsmål. Isolerer man slike kasser bygget i 22mm MDF?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan tilføye at jeg nå har bestemt meg for å gå for 400 liter kasse tunet til 16 Hz(?). 400 liter leverer bedre enn 300 liter, men 500 liter blir nok aldri aktuelt uansett

Men når det kommer til bassporter er jeg litt usikker, her kan man velge mange forskjellige diametre i WinISD? Hvor mange ville dere satset på, og eventuelt hvor store?

Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av varemit
    Kan tilføye at jeg nå har bestemt meg for å gå for 400 liter kasse tunet til 16 Hz(?). 400 liter leverer bedre enn 300 liter, men 500 liter blir nok aldri aktuelt uansett

Men når det kommer til bassporter er jeg litt usikker, her kan man velge mange forskjellige diametre i WinISD? Hvor mange ville dere satset på, og eventuelt hvor store?
    Til ein kasse på 400l tunet til 16hz ville eg ha brukt 2 stk 4" porter som er 42cm lange.:-D

Noko som kunne ha vert artigt å prøvd var ei kasse på 2228 L tunet til 12hz

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •