18" subwoofer prosjekt vurderes! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 44
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Aha, regner med PVC-rør vil gjøre nytten som bassporter? Ikke det at jeg forstår hvilken forskjell lengden på rørene utgjør, men om du anbefaler 42 cm går jeg nok for dette
    Sjekket forresten ut 2228 liter tunet til 12 Hz, så temmelig gromt it ja8)

Men, det er et siste spørsmål som jeg lurer litt på! Trenger jeg delefilter i tillegg, eller har forsterkeren jeg linker til en god nok innebygd? Hvor høyt er det vanlig å sette "cut-off", rundt 80-100 Hz?

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av varemit
    Aha, regner med PVC-rør vil gjøre nytten som bassporter? Ikke det at jeg forstår hvilken forskjell lengden på rørene utgjør, men om du anbefaler 42 cm går jeg nok for dette
    Sjekket forresten ut 2228 liter tunet til 12 Hz, så temmelig gromt it ja8)

Men, det er et siste spørsmål som jeg lurer litt på! Trenger jeg delefilter i tillegg, eller har forsterkeren jeg linker til en god nok innebygd? Hvor høyt er det vanlig å sette "cut-off", rundt 80-100 Hz?
    Om det er Rlp18" du har tenkt å bruke, så anbefales det å ikke bruke mindre enn 6" rør. 2 x 6" eller 1x 8" - for å unngå blåselyder.

PVC rør funker forresten fint som juling!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott, da satser jeg på 2x6" porter, fortsatt 42 cm lange? Og, jeg bør vel velge 4 ohm element?

Må bare si tusen takk for alle de gode tipsene og svarene jeg har fått! Begynner å få sånn passelig kontroll over hva jeg begir meg ut på

Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egil_M
    Om det er Rlp18" du har tenkt å bruke, så anbefales det å ikke bruke mindre enn 6" rør. 2 x 6" eller 1x 8" - for å unngå blåselyder.

PVC rør funker forresten fint som juling!
    Det skal gå fint i følge programt å gå for 2 stk 4".

Vist du skal gå for 2 x 6" porter så må de vere 98cm longe kvar.

Vist du skal bruke 1 stk 8" pot så må den vere ca 83cm long.

1 stk 8 " har like stort areal som 2 stk 4" porter. så vist det skal gå med 1 stk 8" så skal det også gå med 2 stk 4".

For å vere på den sikre sida så kunne du ha gått for 3 stk 4" porter på 64cm.

Då har du også muligheit for å plugge igjen noken av portene alt etter behov og rommet.:-D

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du tenker på den forsterkeren du linket til i første post har ikke den et delefilter, men hvis du har en vanlig surroundreceiver så fungerer det delefilteret fint. Hva du skal sette crossover til, må du finne ut ved hjelp av målinger og bruke øret, det kommer også ann på frontene dine.

Det er en fordel med å ha subwooferen i 4 ohm fordi da kan du brokoble forsterkeren og få enda mer effekt

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah oki, den er grei!
    Om jeg da skal gå for 6" bassporter må jeg ha dem i vertikalt, men dette er jo ikke fint designmessig!!
    Så lenge ikke 3x4" porter ødelegger hele basslyden kan jeg godt gå for dette

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah oki, den er grei!
    Om jeg da skal gå for 6" bassporter må jeg ha dem i vertikalt, men dette er jo ikke fint designmessig!!
    Så lenge ikke 3x4" porter ødelegger hele basslyden kan jeg godt gå for dette
    3 stk 4" porter har det samme arealet som 2 x 6" porter men du slepper at de blir så lange.:-D

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Even Sundgot
    Det skal gå fint i følge programt å gå for 2 stk 4".

Vist du skal gå for 2 x 6" porter så må de vere 98cm longe kvar.

Vist du skal bruke 1 stk 8" pot så må den vere ca 83cm long.

1 stk 8 " har like stort areal som 2 stk 4" porter. så vist det skal gå med 1 stk 8" så skal det også gå med 2 stk 4".

For å vere på den sikre sida så kunne du ha gått for 3 stk 4" porter på 64cm.

Då har du også muligheit for å plugge igjen noken av portene alt etter behov og rommet.:-D
    Når jeg mailet en del med Mike (mannen som står bak SS produktene) første gangen jeg skulle lage en DIY sub med en RLp15" tunet til ca 15hz, så anbefalte ikke Mike å bruke mindre enn "35 square inches of port area".. En 6" gir "31 square inches of port area".

La oss se på 18":

En port på 4" = 5*5*3,14 = 78.5 .. Deler dette på 6.452 og får: 12.1 Square inches of port area... Siden vi skal ha 2 porter blir det: 24.2 square inches.

2 x 4" vil faktisk gi mindre luftgjennomstrømning enn hva som anbefales til 15" versjonen.

En 8" = ( 10*10*3,14 ) / 6.452 = 48.7 square inches.

Som du ser så er ikke 2x 4" det samme som 1x 8".. En 8" vil gi mye bedre luftgjennomstrømning.

Det er nok litt avhengig av hvor dypt subben er tunet osv. Men som du ser - 4" blir for lite etter hva jeg har forstått iallefall.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egil_M
    Når jeg mailet en del med Mike (mannen som står bak SS produktene) første gangen jeg skulle lage en DIY sub med en RLp15" tunet til ca 15hz, så anbefalte ikke Mike å bruke mindre enn "35 square inches of port area".. En 6" gir "31 square inches of port area".

La oss se på 18":

En port på 4" = 5*5*3,14 = 78.5 .. Deler dette på 6.452 og får: 12.1 Square inches of port area... Siden vi skal ha 2 porter blir det: 24.2 square inches.

2 x 4" vil faktisk gi mindre luftgjennomstrømning enn hva som anbefales til 15" versjonen.

En 8" = ( 10*10*3,14 ) / 6.452 = 48.7 square inches.

Som du ser så er ikke 2x 4" det samme som 1x 8".. En 8" vil gi mye bedre luftgjennomstrømning.

Det er nok litt avhengig av hvor dypt subben er tunet osv. Men som du ser - 4" blir for lite etter hva jeg har forstått iallefall.

Ja Sefølgeli nå tenkte eg heilt feil. sorryops:

Ja det stemmer det du sier med at ein 8" er større i areal en 2 x4" er. Faktiskt er den dobbelt så stor.

Det med at ein ikkje burde bruke porter under eit viss areal som han du snakket med sier har han sikkert av erfaring å då er det absolutt vert å gjere som han sier, men akkurat 36 sq inches kan variere med kasse volum og tuning frekvens og kasse type.

Eg kan eigentlig berre svare for kva mitt simuleringsprogram seier, men eg er rimeleg sikker på at du ikkje vill få blåselyder vist vi holder oss under 5% av lydens hastigheit.

Eg skal sjekke ut kva porter du vill behøve for å holde deg under den grensen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det kanskje en mulighet med 3x4" porter?
    Eventuelt er det jo ikke problem med porter av ulike størrelser heller, feks to porter på 4 tommer og en på 3 tommer eller noe slik.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det kanskje en mulighet med 3x4" porter?
    Eventuelt er det jo ikke problem med porter av ulike størrelser heller, feks to porter på 4 tommer og en på 3 tommer eller noe slik.
    I følge programmet så skal det gå men for å holde oss under 5% av lydens hastigheit så må vi ha ein port på 81 square inches, å den må vere 140cm lang.

I følge manualen til programmet så skal det ikkje oppstå blåselyder under 10% av lydens hastighet.

For meg så høyres dette heilt vanvittigt ut men de må vell kansje til for å tune så lavt. Men nå tok eg 5% av lydens hastighet med max power som forsterkaren kan gi ut. alså brokoblet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres veldig rart ut at det kun skal være en port med en spesiell lengde og diameter. Flere mindre porter burde i teorien slippe inn akkurat like mye luft, det eneste som kanskje da blir litt komplisert er lengden på rørene.
    Og man bør vel heller regne med hvor mye elementet er i stand til å levere, ikke hvor mye forsterkeren kan?

Dersom man får 13% av lydens hastighet med 2x4" rør, så MÅ jo hastigheten gå ned når man bruker 3x4" rør.
    EDIT: Med forbehold om regnefeil fant jeg ut at diameteren til et rør med 81 kvadrattommer flate er ca 25 cm!
    Kan vel ikke være eneste mulighet å ha et 1,4 m langt bassrør med diameter 25 cm?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal holde med ein 8" port som er 83cm lang. Eg er eigentleg ganske sikker på at det vill gå med ein mindre port også men for å fylle rådet til mike så vill ein 8" port vere bra. du vill ikkje i følge programet oppnå blåselyder sjølv om du kjører 2400w inn til elementet. men elementet tåler det sikkert ikkje.

Lykke til:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    83 cm kan gå, i såfall får jeg plassere røret vertikalt fra toppen av sub'en og nedover
    Hadde liksom sett for meg 2 porter under elementet, men det er jo ikke så hyggelig med blåselyder heller.
    Men dersom jeg hadde valgt 2x5" porter og en 4" port får jeg omtrent 47 kvadrattommer portareal, 2x5" alene gir 35 kvadrattommer. Hvor lang må en 5" port være, og kan jeg her risikere å ødelegge lyden med en alt for åpen port?
    (Hvilket program er det forresten dere bruker til å regne ut dette?)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bump:!:
    Noen som har peiling på hvordan jeg kan gjøre det angående bassporter?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    83 cm kan gå, i såfall får jeg plassere røret vertikalt fra toppen av sub'en og nedover
    Hadde liksom sett for meg 2 porter under elementet, men det er jo ikke så hyggelig med blåselyder heller.
    Men dersom jeg hadde valgt 2x5" porter og en 4" port får jeg omtrent 47 kvadrattommer portareal, 2x5" alene gir 35 kvadrattommer. Hvor lang må en 5" port være, og kan jeg her risikere å ødelegge lyden med en alt for åpen port?
    (Hvilket program er det forresten dere bruker til å regne ut dette?)
    Eg bruker bassbox 6 pro.

Mitt program kan ikkje simulere med 2 forskjellige rør dimensjoner samtidig men i følge programet så skal det gå med 2 x 5" rør, du vill oppnå samme port areal med 2 stk 5,64" porter som med ein 8" port. men om det finst 5,64" er noko annet.

Eg såg på eit forum i usa der ein person hadde brukt samme elementet i ein kasse på over 700l tunet til 11hz å han hadde brukt 1 stk 8" port å han meinte at han aldrig kom til å få blåselyder sjølv om han hadde doblet effekten i forhold til kva han hadde.

Vist du ikkje kan tenke deg 1 stk 8" port så går det ann å bruke 2 x 6" porter men de må vere 98 cm longe. men for å kunne få de mindre kan du auke kasse volumet. men det er ikkje sikkert du er så intrisert i.:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, å øke til særlig over 400 liter frister ikke så mye. Da blir sub'en unødvendig stor, tung pluss ekstra kostnader i materialer.
    Hvor lange må i såfall 2x5" rør være? Om ikke dette bærer ulemper med seg kan jeg også fint gå for 4-5 4"-rør, da har jeg jo også mulighet for å plugge igjen om jeg ønsker dette

Det kan være jeg kan overtale meg selv til å bruke 8" rør. Men om noen andre alternativer gir akkurat samme effekter, velger jeg heller dette

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, å øke til særlig over 400 liter frister ikke så mye. Da blir sub'en unødvendig stor, tung pluss ekstra kostnader i materialer.
    Hvor lange må i såfall 2x5" rør være? Om ikke dette bærer ulemper med seg kan jeg også fint gå for 4-5 4"-rør, da har jeg jo også mulighet for å plugge igjen om jeg ønsker dette

Det kan være jeg kan overtale meg selv til å bruke 8" rør. Men om noen andre alternativer gir akkurat samme effekter, velger jeg heller dette

2 stk 5" porter skal vere 65,3cm longe. i følge programet så skal du ikkje kunne få blåselyder før du kjører innpå med 2000w, så dette trur eg skal gå bra.

Det hadde vert bedre med ein 8" port på 82,6 cm, eller 2 stk 6" porter på 97,66 cm.

Ein ting som er viktigt er at du har 400l medregnet det som bassporter stjeler, avstiver og det som elementet stjeler. viss ikkje så vill dette påvirke tuningfrekvensen, å då må du ha lengre rør for å opprettholde ein tuningfrekvens på 16hz.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åja ok, ja men å lage noen liter ekstra for å erstatte det som blir brukt på innsiden skal jeg alltids få til.
    Må ta noen runder med meg selv for å finne ut hva jeg skal gjøre. Kan bygge kassen større, gå for vertikalt(vertikale) rør eller 2x5" rør.
    Hmm...Skal ikke være lett Klarer bare ikke se for meg at et enkelt element klarer å flytte luft nok til å lage blåselyder i 2x13cm rør! Da snakker vi ganske heavy greier!
    Klart, et 20 cm rør i toppen er ganske gromt det også. Men så lenge det går vil jeg helst ha røri fronten, under elementet.
    Målene på suben ser jeg for meg noe ala 65x65x105, mulig jeg kan gå opp noen cm her og der slik at vi kommer opp mot 500 liter. Vi får se

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, etter litt frem og tilbake tror jeg kanskje jeg skal gå for sånn ca 115cm*70cm*65cm, litt avhengig av størrelsen MDF-platene leveres i. Dette gir et volum på rundt 523 liter
    Ville dere da satset på å tune til 15 Hz? Hvordan blir det nå med bassrør kontra 400 liter kasse?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •