Nye 5.25"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Nye 5.25"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye 5.25"

Hei, for en stund siden postet jeg denne tråden http://avforum.no/forum/hoyttalere/8...hoytalere.html , men fant ingen løsning. I dag fikk jeg endelig demontert høytalerjævlene, fant ut at diskanten er det sykeste jeg har sett, 3-4" magnet. Mellomtoneelementet hadde en rimelig heftig magnet også. Men enda mer interesant, jeg fant problemet. Under montering har elementet og "drivpinnen" blitt limt sammen litt skjevt, og materialtretthet+gravitasjon har gjort den enda mer skjevt, og når du trykker inn elementet så gnikker "drivpinnen" borti innsiden av magneten, og det er denne lyden som har plaget meg. (trykker du et par cm til venstre gnikker den ikke, altså de er usentrert)

Poenget av denne lange teksten er: Høytalerne har en jævla bra diskant, og kassene er rimelig heftige, så det føles litt bortkasta å kjøpe nye høytalere, mye mer interesant er det å kjøpe nye basser. Kravene er som følger:
    5.25", skruefestene må være i et kvadrat, mer nøyaktige mål kommer i morgen. Så dyp og kraftig bass som mulig, men gjerne god lyd ellers også. Pris kan vi diskutere etter hvert. Jeg har hørt mye bra om seas, men finner bare 5" der, lurer på om de kanskje ikke passer? Fant noen peerless hos eltek (dynabel.no), noen erfaringer med disse?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått målt dem: 9.8-10cm fra midten av skrue til midten av skrue (i et kvadrat, diagonalt er det 13.8-14cm) og 12.6cm diameter på elementet, som er 5" og ikke 5.25" som i spec... hmm.

Jeg har sett mye på SEAS, som sies å være bra, men de har jo hundre modeller (føles det som), hvordan kan jeg finne "det rette"?

Jeg fant denne fra peerless, den var rimelig priset: http://www.mamut.net/dynabel/peerles...2_-_830882.pdf
    Fra seas er det maaange. Vet ikke helt hvor jeg skal begynne en gang. Hva brude jeg se etter om jeg er ute etter bass?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke alle på en gang nå...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flimzes
    Ikke alle på en gang nå...
    Dersom du putter inn nye uorginale basselementer så er det stor sjanse for at resultatet blir dårlig. Delefilteret som står i er tilpasset de orginale elementene, kassevolumet og bassrefleksrøret (dersom du har det) er også beregnet for de originale elementene. Diskantfølsomheten likeså.

Tips: hold deg til originale basser, eller så må du finne erstatninger som ikke bare er fysisk like, men som har svært like elektriske egenskaper (VAS, QT, impedanse, følsomhet etc - les gjerne litt på wikipedia evt. søk på forumet)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, finn ut hva de originale heter, og hvor du kan få tak i de, hvem vet, kanskje det er lagervare ved Eltek....
    Å sette uoriginale enheter i en høyttaler er 99% sikkert ensbetydende med dårlig lyd, og 0 kr. i bruktverdi.
    Som alltid, spør fabrikanten, jeg tror de vet bedst : Mission Audio/Video

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet produksjonsnummer nummer på dem, og det vil koste 260 per element, noe som overasket meg, trodde ikke så mye ren magnet skulle koste så lite en gang (etter å ha kjent på vekten)

HVorfor er det så forferdelig vanskelig å erstatte elementer, da burde det jo være like vanskelig å bygge en høytaler og sette inn et eget element også?

Det eneste som skremmer meg er om de nye skulle låte likt liksom.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. trodde du snakket om 5.25" disketter når jeg så på trådtittelen.. <Beklager avsporingen>

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe ja, tanken falt meg inn og :P

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flimzes
    Jeg vet produksjonsnummer nummer på dem, og det vil koste 260 per element, noe som overasket meg, trodde ikke så mye ren magnet skulle koste så lite en gang (etter å ha kjent på vekten)

HVorfor er det så forferdelig vanskelig å erstatte elementer, da burde det jo være like vanskelig å bygge en høytaler og sette inn et eget element også?

Det eneste som skremmer meg er om de nye skulle låte likt liksom.
    Elementer med store magneter er ikke dyrt, elementer med minimal forvrengning er dyrt.

Det ER vanskelig å erstatte et element med et annet, og det ER vanskelig å bygge høyttalere. Hvis man samtidig vil ha godlyd...........

Så valget er enkelt; kjøp orginale elementer eller kjøp andre høyttalere. Å sette inn andre elementer er i de fleste tilfeller bortkastede penger.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •