Focal Electra 1007 BE eller Monitor Audio PL100

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer El_oso sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Focal Electra 1007 BE eller Monitor Audio PL100

Er i ferd med å gå over til stativhøyttalere. Har testet Focal Electra 1007 BE en periode og tester nå Monitor Audio Platinum (PL100). Er det noen der ute som har erfaring med Electra BE 1007 og/ eller PL100? I så fall, kom gjerne med innspill.

Uansett valg er jeg overrasket over hvor godt stativhøyttalere kan spille. De tar mindre plass er (i mine øyne) penere å se på og genererer mindre naboklager grunnet roligere bass. Men for all del, etter mine preferanser er det mer enn nok bass og dynamikk i de stativhøyttalerne jeg nå har testet. Har også vært hos Hi-Fi Klubben og hørt på Dali Helicon 300 samt hos Soundgarden og testet Dynaudio Contour S1.4. Disse var også gode høyttalere på stativ.

Setter pris på tilbakemeldinger.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av El_oso
    Setter pris på tilbakemeldinger.
    Jeg vil gjerne har tilbakemeldinger fra deg jeg ;-). Siden du har testet de opp mot hverandre (?). Har hørt dem begge, men ikke på samme forsterkere. Da er det ikke lett å vite når høyttalerne ikke er så forskjellige(?).

Du har ikke vurdert Utopia Micro? De skal visst være betydelig bedre enn 1007.

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør teste Klipsch Palladium P17. Beste stativhøyttaleren i verden

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg testet disse mot hverandre hos HifiHuset. De spiller ganske forskjellig både i topp og bunn synes jeg. Det var litt mer rockedrag i PL100, mens 1007 spiller litt mer klassisk. Begge er veldig gode, og etter min mening langt bedre enn Dali Helicon 300.
    B&W 805 S kan være et alternativ til disse 2
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mute
    Du bør teste Klipsch Palladium P17. Beste stativhøyttaleren i verden
    Gjerne med SVS sub. Alt mindre enn 15 tommer er for pingler. Så kobler du på MAforsterkeren med "spesialrør", og AVforum går god for anlegget ditt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lilac1
    Gjerne med SVS sub. Alt mindre enn 15 tommer er for pingler. Så kobler du på MAforsterkeren med "spesialrør", og AVforum går god for anlegget ditt.
    som jeg skulle sagt det selv! Men burde vi ikke putte inn B&W og?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Jeg testet disse mot hverandre hos HifiHuset. De spiller ganske forskjellig både i topp og bunn synes jeg. Det var litt mer rockedrag i PL100, mens 1007 spiller litt mer klassisk. Begge er veldig gode, og etter min mening langt bedre enn Dali Helicon 300.
    B&W 805 S kan være et alternativ til disse 2
    I min stue og med mitt forsterkeri så kan jeg si meg enig i din vurdering. Electra oppleves mer avrundet og en god del dypere i bassen, mens PL100 er noe mer detaljert og stram i bassen. Kanskje en tanke spisse i toppen med litt volum, men det skyldes sikkert receiveren.

Er glad jeg realiserte tanken om å gå over til stativhøttaler. Blir som to smykker i stuen, uten at det går på akkord med lyden (slik jeg hører det). Ut med romlete bass og inn med kontrollert bass.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mine ører kan ikke for eks. 805 fra B&W sammenlignes med 1007Be nettopp pga. Beryllium-diskanten. Men 1007Be er veldig transparent for elektronikk, så spesielt mangler i forsterkeren vil bli lett avslørt.

Min 10k Pioneer receiver låt ikke bra på 1007 Be, min 70k Krell begynte å smake fugl, men best resultat på Be-serien har jeg fått med Chapter Audio.

PL100 har jeg ikke hørt.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I min stue og med mitt forsterkeri så kan jeg si meg enig i din vurdering. Electra oppleves mer avrundet og en god del dypere i bassen, mens PL100 er noe mer detaljert og stram i bassen. Kanskje en tanke spisse i toppen med litt volum, men det skyldes sikkert receiveren.

Er glad jeg realiserte tanken om å gå over til stativhøttaler. Blir som to smykker i stuen, uten at det går på akkord med lyden (slik jeg hører det). Ut med romlete bass og inn med kontrollert bass.
    Der ser man hvor mye matching har å si for høyttalerene. Husker ikke i farten hvilken elektronikk som ble brukt
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rimelig elektronikk på "high-end" høyttalere er ikke noen god løsning mener jeg. Ikke får de vist sitt beste og de kan avsløre elektronikkens svakheter lett. Holder dine mål til såpass gode høyttalere?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Rimelig elektronikk på "high-end" høyttalere er ikke noen god løsning mener jeg. Ikke får de vist sitt beste og de kan avsløre elektronikkens svakheter lett. Holder dine mål til såpass gode høyttalere?
    Spørs litt hva din definisjon på rimelig elektronikk er?

Usikker på hvor god receiveren jeg har i dag er på hi-fi kontra eksempelvis Yamaha RX-V 300x som en del her inne benytter. Hakket over på stereo tipper jeg. Har ingen umiddelbare planer om hjemmekino, så elektronikken blir byttet ut ved anledning. Planen er Hegel e.l. Mulig Primare dersom jeg finner det for godt å dra i gang flerkanals lyd igjen. Hovedfokus nå er å bytte ut store gulvhøyttalere med stativhøyttalere, uten at jeg blir skuffet over lydbildet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs litt hva din definisjon på rimelig elektronikk er?
    Hvis jeg bruker DVD spilleren min eller bare en brukbar forsterker så skjønner jeg ikke vitsen med å ha høyttalere som er bygd for å få fram det beste. Da ville jeg heller kjøpt høyttalere på samme nivå som elektronikken og heller brukt resten på plater.

Men jeg kjenner ikke din elektronikk, så det er mest et spørsmål. God lyd handler mye om god synergi mellom alle ledd. At de spiller på lag.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Hvis jeg bruker DVD spilleren min eller bare en brukbar forsterker så skjønner jeg ikke vitsen med å ha høyttalere som er bygd for å få fram det beste. Da ville jeg heller kjøpt høyttalere på samme nivå som elektronikken og heller brukt resten på plater.

Men jeg kjenner ikke din elektronikk, så det er mest et spørsmål. God lyd handler mye om god synergi mellom alle ledd. At de spiller på lag.
    Ser den! Bruker ikke DVD spilleren til CD avspilling. En receiver til 13-14000,- gjør nok ikke samme nytte som en integrert forsterker til samme pris. Men føler ikke jeg må opp på 50' + nivå for å hente ut det beste av de stativhøyttalerne jeg nå tester. I mitt tilfelle går det på en jevn oppgradering, som beskrevet i forrige innlegg. Lyden er der selv om jeg ikke får fram "det beste" av høyttaleren p.t. Da blir det bare en bonus og glede seg til når ny elektronikk er på plass. Lettere å finne matchende elektronikk når høyttalere er på plass. Men i dette tilfellet er det ikke snakk om stativhøyttalere i hundretusenkroner klassen. Eller rett under dersom jeg ville valgt den nye Utopia Diablo, f.eks. En annen prioritert faktor (for meg) er design på høyttalerne. Vil også tilføye at lydbildet er mer detaljert og "rolig" med de høyttalerne jeg har testet i forhold til hva jeg har hatt. Tror at for mange elementer og stort volum (energi) har vært problemet i forhold til stue og plassering.

Er ganske sikker på at receiveren blir byttet ut med tokanals Hegel H100 når lommeboken tillater det. Dog dersom Hegel matcher høyttalervalget jeg faller på.

Plater har jeg investert i siden begynnelsen av 90-tallet, med en jevn tilstrøm av ny og gammel musikk. I dag blir det Bob Hund sin nye plate som skal lyttes til i helgen mens verandaen beises

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for konstruktiv innspill Er litt men ikke veldig mye bereist i hi-fi verdenen, så setter pris på synspunkter og tilbakemeldinger.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjerne med SVS sub. Alt mindre enn 15 tommer er for pingler.
    Svs har ikke større subber en 13,5". Så da er alt ifra Svs pinglete? :wink:

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var for øvrig innom Soungarden og hørte på JBL Array 1400 i dag. En kompis skal bygge et dedikert kinorom. Om de er fine å se på er vel en helt annen diskusjon, men jaggu låt det ikke heftig! Litt annen league enn mine preferanser!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes jeg hører naboklagene igjen, hehe. Han som bor under meg er allergisk for dyp bass. Kan ikke skjønne hvorfor....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •