Stram,dyp og detaljert bass.Hvilken høyttaler ser jeg etter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 107
    Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Stram,dyp og detaljert bass.Hvilken høyttaler ser jeg etter?

Da er jeg igang igjen :wink:

Har i det siste hørt på bassen hvor jeg ikke er fornøyd for tiden....Og jeg har kommet fram til at det er høyttalerne mine som er akilleshælen.For det har gått igjen på alle Forsterkerne jeg har eid og prøvd til nå i større og mindre grad,etter som de også hadde gode og mindre gode evner på dette området.Synd,da jeg er så innmari glad i disse Patosene mine.Kommer nok litt av de store og nokså romlete kabinettene.

Har prøvd mange forskjellige plasseringer og kom fram til at bassen ble best om jeg flyttet dem en meter ut og med ca.3 meter mellom dem rent lydmessig.Eller rett ut på gata som jeg har mest lyst til akkurat nå .Fremdeles virker bassen litt vel "boomy" og spesiellt på kontrabass.Det er en basspukell som overskygger klangen og akustikken i selve kontrabassen og det er sørgelig.Det og at den kanskje til og med ikke evner gjengi bass på en slik måte jeg ønsker har gjort at jeg har mest lyst til å kjøpe nye høyttalere før forsterker.Det er jo kanskje også mest rett å starte med høyttalere da man lettest finner rett forsterker slik.Har bare en midlertidig Forsterker akkurat nå.En Rotel Ra-930AX,men den overrasket med den mest musikalske spillestil av allt jeg har hatt så langt.Til 520,- på QXL.Slå den!Jaja,det er en annen historie.Men Rotel står på min pri-1-liste kan jeg trygt si.Nå dreier det seg derimot om høyttalere da.

Det som egentlig fikk meg til å våkne på bassområdet var da jeg var hos min far og hørte på hans anlegg.Bassen der var så utrolig detaljert og nær perfekt at jeg satt bare å gapte og humret halveis sjokkert.Makan!Helt rått!

Klarer ditt anlegg gjengi kontrabassen på f.eks Odd børretzens og Lars Martin Myhres "noen ganger er det all right" og låten "Fortere" er du velsignet mener jeg.Ikke noe er så herlig som å høre når den dypeste bassstrengen dirrer i halsen på kontrabassen og man tydelig kan høre akustikken i den dype kassen.Slik var det på min fars anlegg.Dette er noe jeg ønsker å få frem,tenkte jeg.Håper det er mulig.Men hvordan?Og med hvilken høyttaler?Det min far eier er for lengst ute av produksjon og dukker aldri opp på brukten,så det har jeg gitt opp å vente på.

Jeg har ikke plass til noen sub hjemme hos meg så det jeg ønsker er en fullregister høyttaler som går ned mot 30 HZ men samtidig beholder fastheten og evner en detaljert gjengivelse av instrumenter som kontrabass og andre typer bass.Samtidig er det fint om de er plasseringsvennlige da jeg normalt ikke kan ha dem lenger enn 50cm fra bakvegg.

Pris bør ikke overstige 15.000,-

Så,hvilke høyttalere bør jeg høre på?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PSB er vel et alternativ for deg. I bladet Fidelity nr 37 var det en bra test av "budsjetthøyttalere" og PSB Imagine serien fikk masse skryt.

Fidelity - Skandinavisk Hi-Fi blad

PSB Speakers - Imagine T Tower

Stativ: PSB Imagine B(ookshelf)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BanjoArrne
    Det som egentlig fikk meg til å våkne på bassområdet var da jeg var hos min far og hørte på hans anlegg.Bassen der var så utrolig detaljert og nær perfekt at jeg satt bare å gapte og humret halveis sjokkert.Makan!Helt rått!
    Er du sikker på at det er høyttalerene og ikke rommet ditt som er problemet?

Har du mulighet til å låne din fars høyttalere og teste disse i rommet ditt en dag? Det hadde jo vært kjedelig å bruke masse penger på nye høyttalere for så å finne ut at du har akkurat de samme problemene med disse!

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har stor tro på at dette er rommet ditt, desverre...

Hvis du ikke har mulighet til å endre plassering så mye, prøv å få lånt en forsterker med romkorreksjon.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er nysgjerrig på hvilke høyttalere faren din har BanjoArrne? Og hvorfor kjøper du ikke bare likens høyttalere som han hvis du liker lyden?

Psb imagine er ikke et alternativ for deg, det er knapt nok bass i de i hele tatt...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips og råd så langt.

Ja,det er jeg heller ikke i tvil om.Rommet er nok med på å lage litt krøll her også .Men kan det ikke være at andre HT med f.eks framoverrettet bassrefleks gjør en bedre jobb her?Er usikker men undrer.Har hadd Dali Suite 2.8 før og de var ikke like romlete så bassen var ikke så ille der.Men den gikk ikke like dypt og hadde noen andre svakheter som ikke var helt bra.Kan det hjelpe om jeg dempe kassene på de jeg har bedre?Ser at det bare er slengt inn litt watt her som ikke sitter fast til kabinetten på innsiden en gang og de er i store nok til å dekke heller. :?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvd å plugga igjen reflekshullet?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Prøvd å plugga igjen reflekshullet?
    Ja.det blir bedre til en viss grad,men likevel er denne boomy tendensen der i for høy grad.Kan kassene være for dårlig dempet?Ser det bare lagt inn litt vatt der som ikke sitter fast til flatene på innsiden og ikke er stor nok heller.Kan det hjelpe om jeg gjør det skikkelig der?Ikke vet jeg.

Har tro på at en høyttalere med noe stivere(bedre dempet og ikke så stort kabinett gjør en bedre jobb.Men vet ikke hvor mye rommet har skyld enda.Må prøve noen andre HT her først.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Psb imagine er ikke et alternativ for deg, det er knapt nok bass i de i hele tatt...
    Nå var det litt annen konklusjon hos Fidelity folka

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er nysgjerrig på hvilke høyttalere faren din har BanjoArrne? Og hvorfor kjøper du ikke bare likens høyttalere som han hvis du liker lyden?

Hehe,om man kan finne noen som eier og vil selge Royd Doublet så er man meget dyktig.Denne kom vel ut rundt 1993 første gang og de er ikke solgt så alt for mange eksemplarer av den her til lands tenker jeg.Royd eksisterer ikke lenger heller....synd men sant.Alle høyttalerne som ble laget gikk gjennom en person,Joe Ackroyd som visst nok hadde en hånd med i laget på hver enenste HT som kom derfra.Og de HT han lagde låt bare helt utrolig til prisen.Det er jo typsik at slike merker som virkelig statuerer hvor bra resultat man kan få uten at det koster skjorta,forsvinner.Hadde ikke vært i tvil om de enda fantes eller var å oppdrive brukt.

Var litt delte meninger angående PSB her ser jeg.Har ikke hørt dem så jeg skal ikke uttale meg,men etter hva jeg har lest skal de jo være både dynamiske og energiske med bra bass :|

Det er alltid vanskelig når man skal finne høyttalere,for de jeg virkelig kunne tenkt meg høre på som Proac,Vienna,Monitor Audio,PMC,Spendor,Neat,Mordaunt-Short,acoustic energy,Arcaydis og sikkert flere som fortjener en lytt ikke er å få hørt i Trondheim.Ja kanskje ikke i Norge en gang,hehe Men det er noen av disse merkene jeg virkelig kunne tenkt meg og hørt samt de dere også nevner over her.

Takker så meget for oppmerksomheten så langt.Kan godt være det leder på rett spor.

Denne siden synes jeg er meget passende hva Royd Høyttalerne angår.De fortjener bli husket rett og slett.En tribute-side for "The best loudspeakers you`ve never heard of...","spot on"!

Royd Audio Speakers

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du får romlete bass med lukket kasse og nok forsterker så er det vel fare for at det er rommet ditt som sliter.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Nå var det litt annen konklusjon hos Fidelity folka
    Akkurat det tar jeg ikke så tungt, de folka har jo som livsstil å sitte å lytte å gruble på om det i hele tatt er bass i de fisefine små høyttalerne sine! :lol:

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne dumpa ned i postkassa mi idag, fra tapeconnection.dk.

Edit: Legge inn bildet..

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil absolutt anbefale deg å teste Vienna. Utrolig hva de høyttalerene leverer i bassområdet
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bass er noe vanskelig noe, men generelt er det meget vanskeligt, og meget dyrt å lage høyttalere der går både meget dybt og er detaljerte, desuten krever det en klasse forsterker. Derutover spiller rommet en avgjørende faktor m.h.t. bassen du opplever, dvs høyttalerne må stå hvor de skal stå, ikke hvor du vil de skal stå.
    Så, til 15.000 tror jeg du skal være mer enn almindelig heldig om du finder noe...B&W 801 dukker jo opp på brukten engang iblant...
    Når du siger du ikke har plass til subwoofer, da lurer jeg litt altså. En subwoofer, fra REL f.eks. har bedre dybbass enn meget dyre høyttalere.

Du nevner PMC, de er veldig populære med Bryston forsterkere...ProAc er også virkelig verdt å se på, om du har forsterker der yter de rettferdighet.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat det tar jeg ikke så tungt, de folka har jo som livsstil å sitte å lytte å gruble på om det i hele tatt er bass i de fisefine små høyttalerne sine! :lol:
    hehe - jeg kan langt på veg være enig med deg, men jeg synes de har blitt noe "bedre" i de siste utgavene - det er liksom mere jordnært mye av det de omtaler - ikke bare über-kostbart men også noe for oss med normal lommebok

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    anbefaler deg å høre på Focal Chorus 826.. evt 816 hvis du ikke får prutet 826 ned et laken..

var å hørte på disse når jeg sist var ute etter nye høytalere og de levere meget bra over hele registeret.. var ganske imponert, men landet på Monitor Audio GS20 som koster en bit mere, men som jeg likte bedre.

du kan også høre på Monitor Audio RS6/8 som også er gode til det meste, men har en liten partykul i bassen

her finner du litt info og priser

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BanjoArrne

Det er alltid vanskelig når man skal finne høyttalere,for de jeg virkelig kunne tenkt meg høre på som Proac,Vienna,Monitor Audio,PMC,Spendor,Neat,Mordaunt-Short,acoustic energy,Arcaydis
    Proac lager veldig gode høyttalere, men de er ikke de mest detaljerte og stramme i bassen. Tror ikke det er rette valget slik du beskriver ønskene. Hørte bare kjapt på Patos en gang og tenke at de hadde en svakhet med noe utflytene/slapp bass (men rel. mye) så jeg har tro på at du er inne på rette spor. Noen sier at rommet kan være et problem men jeg vil heller si rette høyttaler til rommet er viktigst. Bassen er det ikke stort å gjøre med uansett. Neat høres interessant ut etter hva jeg har hørt fra dem. Tenker på Mi4. Men så spørs det på hva slags type lyd du liker da. Det har du ikke sagt så mye om. Hvordan liker du lyden til Patos sånn ellers? Vil du at det skal låte så nøytralt som mulig eller litt mot "varmt"/mørkt og behagelig?

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener å ha lest om noen tweaks når det gjelder å få strammet opp bassen litt i patos. Tror han brukte å lime inn asfaltplater i sidene på kassene, forså å legge på ull igjen. Mulig jeg tar feil, men bare noe som ligger i bakhode på meg. Da kunne det jo vært en mulighet å prøve dette. Matter har de på biltema.. Host kremt.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flagsipet til Earthquake da, bittelitt over budsjett kansje men ;-)
    ned til 17hz påstår de.
    Falgebog tar vist med deg et par sånne på "kabeltesten"
    ELTEK AS

Minuset er vel at du trenger en STOR forsterker

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •