Stram,dyp og detaljert bass.Hvilken høyttaler ser jeg etter? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6
Viser resultater 101 til 107 av 107
    Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Vanskelig å få i både pose og sekk. HiFi handler ofte om kompromisser. Magnepan er ganske dominerende pga stor flate, men et godt tips ellers imo (med et bass-kompromiss).

Men et spørsmål. Holder din Rotel et godt nivå i forhold til hva du ønsker? Med henhold til bassen? Leverer den nok strøm hurtig nok? Prøvde å finne noen opplysninger, men det er tydeligvis en eldre modell. Med bass/diskant kontroll.
    Om du tenker på RA-930AX så er den på vei opp på loftet.Måtte ha mer krefter skjønte jeg fort.

Har en slik,som står og tripper ivrig ved siden av racket. :

Som venter på en slik:

RB-1080 målt dynamisk i 1 kanal:

Det er rb-1080 og rc-1082 det er snakk om.

Et sitat om rb-1080 fra stereophile:
    At the bass end of Béla Fleck's infamous "Cosmic Hippo" (Flight of the Cosmic Hippo, Warner Bros. 26562-2), the Rotel was simply world-class.
    håper det holder.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Be om audiens hos Homecinema og få med deg hva Mahler presterer før de forsvinner ut av referanserommet hans. Tipper du blir søkkimponert:-D
    Hadde vært gøy da disse er helt ukjente for meg. Skal se om jeg rekker en tur innom han før de forsvinner ut
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har det skjedd ting! :wink:

Jeg bestemte meg etter å ha fått prøvd et par høyttalere som en venn av meg var så grei å låne meg til lytt.

Jeg snakker om JBL Studio L880.....Ja jeg vet den som ser ut som en ren fest-og-tøyse-høyttaler med grillene av.Ser dog mye bedre ut med grillene på,mer nøytral.Eller det synes jeg selv,hehe.Men nå er ikke dette det vesentlige i denne saken.Den låter nemlig ikke i det hele tatt som fest-og-tøyse-høyttaler.Nei så men,den høres rett og slett fabelaktig ut.

Toppen er superoppløst og ikke pågående,mellomtonen klar og detaljert med en touch varme og stemmer og instrumenter får den kroppen de skal ha uten for mye ekstra kjøtt på benet.Patos var litt mer "larger than life" i sin gjengivelse av musikk,noe som kan være veldig avhengihetsskapende merket jeg.Den la på litt ekstra på det meste av musikk,men det var egentlig veldig artig synes jeg.Jeg vente meg av med dette den første uka,men det var uvant med den litt mer nøytrale gjengivelsen til og begynne med.Men nå er jeg vant med den og synes faktisk det er mer engasjerende og merker også at dynamikken får dypere furer om man kan si det slik.

Så kommer det til bassen...,den stramme dype bassen som jeg ønsket meg.Fikk jeg det?JA,det vil jeg si. Det som nesten var mest lettende var at jeg ikke har boom lenger,den er helt borte så å si.Hurra for det!Porten på L880 er vendt fremover og jeg tror nok at mye av hjelpen ligger der.Den tåler også å stå nærmere bakveggen nå.Den går også meget dypt og har ingen problemer med å gjengi de dypeste tonene fra Vincent Carbonniers kontrabass eller Jacques Loussiers Piano på plata Jacques Loussier Plays Bach(CD-83411)med samme styrke og kraft som de lysere tonene.Likens er det å høre kontrabassen til Arild Andersen på Plata Høstlsøv og Sommerbrisen.Dette var meget og positivt overraskende må jeg si.I allefall fra en høyttalere som koster 7K,10K opprinnelig da denne går ut av produksjon etter hva jeg har hørt.Dette pga de nye modellene til JBL.

Det eneste jeg har lagt merke til som jeg kunne tenkt meg hadde vært bedre er at den kunne vært litt mer gjennomsiktig(Det ser jeg er nevnt i tester også,og kan si meg enig der).Men det kan jeg leve med.

Her er en test fra stereophile og en litt dårlig test som er lagt ut som bilde fra Hifi-Choice. :
    Stereophile: JBL Studio L880 loudspeaker

Så langt er jeg veldig fornøyd.Nå venter jeg bare på å få igjen Effekttrinnet(Rotel RB-1080) mitt fra Reparasjon.Da blir det toppers tror jeg.Hadde ikke trodd det var denne høyttaleren jeg kom til å ende på men det var jo bare artig.Likevel er det noen interresante alternativer som er nevnt i tråden som jeg kunne tenkt meg å høre føre den feite dama synger.Man vet jo aldri...

Vil si tusen takk for all responsen jeg fikk.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut! Bra du fant løsningen. Fremovervendt port og en litt annen konstruksjon/avstemning hjalp nok på her. Supert det!

... da må du bare huske å teste høyttalerene hjemme neste gang du kjøper

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk.Det var godt å komme i havn her.

Er ikke lett å ha en hobby som er knyttet til en lidenskap som det musikk er.Det skumle jeg av og til tenker på er at man kunne finne på å glemme lidenskapen og at hobbyen tok overhånd og ble selve lidenskapen midt i alt strevet etter å få ting til å stemme.Slik at man havner i et komponent-skifte-*******.Det er vel en felle de finnes eksempler på over alt i hifi-verdenen.Håper jeg er våken nok til å skjønne når jeg bør gi meg,om jeg skulle begynne å føle behov for utskiftninger for ofte. :roll:

Målet er jo for meg å finne noe som spiller det meste av det jeg liker å høre meg grei nok troverdihet og engasjement til å ta vekk fokuset fra utstyret.Greit nok,man mister kanskje hobbyen på denne måten,men man får til gjengjeld kanskje en lidenskap av en annen verden. :-D

Det som jeg våknet litt på da jeg skiftet høyttalere var at det faktisk var viktigere å få bort boomen enn å beholde den råe punchen jeg syntes var så artig.Framovervendt port er nok aktuellt om det blir snakk om utskiftninger senere også.Det virker som det passer best til de plasseringsmuligheter høyttalerne har i min stue.

Det var jo veldig interressant med PMC FB1i også syntes jeg,men de er koster såpass at jeg hadde måttet hatt dem hjem til test før et eventuelt kjøp.Postordre på 28.000,- uhørt er ikke helt aktuellt for hverken lommebok eller mentalitet.I allefall ikke om det ble boomert...
    Men FB1i skal jeg få hørt en gang helt klart.Akkurat nå er ikke det noe stress da.

Det å teste høyttalere der de faktisk skal stå er nok viktigere enn man skulle tro.Det fikk i allefall jeg erfare,selv om det ikke har kostet meg all verden.Det er jeg glad for også.Jeg kommer nok aldri til å kjøpe en komponent til over 30k,men skjønner hvor artig det må være for de som har økonomien til det å kunne kjøpe komponenter til en halv million.Det fine er at det finnes bra saker på alle prisnivåer og det er nok å ta av.Man må bare ta seg tid nok til å finne den løsningen og matchen som er best for seg og sine preferanser med de rammer man måtte ha.Belønningen er deretter.

Vil også medele hvor gald jeg er for at det finnes å mange likesinnede i dette havet av muligheter vi har her for å nå våre individuelle mål,både til hjelp ved missnøye eller når gleder kan deles.

Ingen ting føles verre for noen med disse interressene tror jeg(har opplevd :-\ ),enn å prøve og overraske noen med sette på en av dine beste plater til en som har null interresse for musikk eller HIFI.Der du ikke skjønner hvorfor han/hun bare sitter der å snakker om noe helt annet uten at de enser at et flott stykke fra musikkens verden utspiller på en vakker måte rett foran ørene på dem.Du sier:"Er det ikke herlig!?" De sier:"Hmm?Joa,ok det der..",og fortsetter snakke om noe annet igjen.Det er nok desverre slik at man må ha litt av samme interresse her for å dele denne gleden.

Å kunne dele god musikk og den gode gjengivelsen av den med andre med samme lidenskap jo veldig verdifullt føler jeg.Enten man sitter noen karer og pilser og lytter til en skikkelig rocka Live-plate som gjør at man ikke klarer sitte i ro og luftgitar-,bass-soloer og trommetramp er uungåelig.Der man føler man er på konserten og blodet bruser og adrenalinet koker.Man blir rett og slett revet med og alle har det som plommen i egget for en stund.Man glemmer bekymringer om man har noen og bare lever i et øyeblikk fylt av fryd og lystig humør.

Så har man de sarte og mer følelsesbetonte stykker som ofte kan være enda mer overveldende.Det er kanskje slikt gjerne setter sent på kvelden når det er stille i huset.Noen ganger kan sitte med klumpen i halsen,kanskje en tåre triller.Da av ren og skjær glede over hvor herlig det er og både høre og føle det musikerne har lagt av seg selv i det man sitter og lytter til.Stemningen er til å ta og føle på.Man kjenner hårene reise seg i ren og skjær følelsesmessig hyllest,og av og til titter man bort på hverandre og bare nikker av hjertens enighet i glede over hvor vakkert og herlig det er å lytte til.Man glemmer alle problemer,og stress forsvinner som dugg for solen..Det er som balsam for sjelen!Og det å dele slike øyeblikk er ikke annet enn magisk,selv om det for det meste blir meg selv alene som opplever dem.

Dette er noe som for meg gjør denne hobbyen og denne lidenskapen verdt alt strevet,og enda litt til.Enda føler jeg jeg kunne gjort mer,og det kommer jeg nok sannsynligvis til å gjøre også.

Takk folkens,det er godt å vite at vi er flere.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

høyttalere

tl 15.000 og plasseringsvennlige...: Dali ikon 7!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chris.Conix
    tl 15.000 og plasseringsvennlige...: Dali ikon 7!

Litt sent men takk uansett.

Har hørt dem en god del ganger.De spiller en god del mer avslappet enn Ikon 6 men for meg ble ikke dette en aktuell høyttaler.Likevel,Dali er bra saker det.

Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •