Stram,dyp og detaljert bass.Hvilken høyttaler ser jeg etter? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 107
    Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Stemmer det. Bassen blir mer nøytral og flat, som jo er det det høres ut som at trådstarter er ute etter. Dvs forutsatt at ingen room modes ødelegger, da...

Har vært med på å kalibrere mange oppsett med sweetspot godt ute i rommet. Blir som oftest radikalt bedre lyd av det. Når jeg tenker meg om tror jeg faktisk jeg aldri har hørt et annlegg med sweetspot inntil bakvegg som låter sikkelig bra...

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir stadig litt overrasket over hvor mange som er snar til aa anbefale nye hoeyttalere og ny elektronikk foer man har funnet ut av roten til problemet. Kanskje derfor saa mange skifter utstyr til stadighet?

Naa har jeg ikke finlest hele traaden, men kan si meg enig med raadene fra Elemental Studios og Niels. Du kan vaere heldig med nye hoeyttalere p.g.a. ulik spredningsmoenster og lydfilosofi, men med store bassproblemer er det sjelden loesningen. Det beste er alltid aa optimalisere det man har. Det faar man til gode naar man skifter utstyr ogsaa. Selv har jeg hoeyttalerne midt i rommet. Det gir hos meg best bassgjengivelse totalt sett, selv om mitt L-formete rom aldri vil vaere optimalt for bassen.

Er du laast i forhold til plassering, saa vil jeg som tidligere nevnt anbefale deg en sub loesning ala XTZ. Da kan du justere bassen i forhold til sweetspot. Selv synes jeg XTZ hoeyttalerne er ekstremt bra i forhold til prisen. High-end er det ikke, men de matcher paa mange omraader langt dyrere saker. Setter du 99.26 paa toppen av subene, saa er ikke plass et problem lengre.

En annen loesning er akustiske tiltak og/eller lydkorreksjon. Akustiske tiltak kan jevne ut baade dipper/topper i bassen, men krever ofte mye hvis problemene er store og er ikke nok dersom du sitter i et nullpunkt. Lydkorreksjon fra f.eks DEXQ eller PC basert loesning som Audiolense kan utrette store forskjeller. Hva med aa hoere med Snickers-is (Midgard Audio) om han kan sette noe opp for deg?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    denne kan love bra

inConcert Duke

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jeg hadde ingen problemer over 20 hz, det er helt naturligt at dyb bass vandrer i et hus, hva er bølgelengden for en 20 hz tone igjen? Spiller du "A thousand years" med Sawney (husker ikke fornavnet nå) i et tømmerhus som mitt, da vil du se at bass elementet vibrerer voldsomt, men du hører ingen lyd. Gå da opp en etage eller to og du vil høre de 17 hz.., eller hvertfald lure på hva det er...
    Jeg vet ikke hva jeg skal sige om kommentarene fra hifi choice, gå inn på pmc forum, eller Bryston forum og søk litt rundt der, der er masse fine kommentarer.
    Har du aldrig hørt transmisjonlinje bass kan du ei heller forestille deg hvordan det er. Alle høyttalere vil spille forskjelligt om de står tett på en vegg, eller ute på gulvet, det er helt naturligt, så hva pokker skal man sige til de kommentarer da??? Ja, jeg vet ikke hva jeg skal sige...
    Transmisjonlinje bass er tør ren detaljert dynamisk bass som man blir fuldstendig hektet på fordi der ikke er noen boom overhodet.

Det bord imellom høyttalerne, er det spisebord?
    Ja,det er et spisebord.

Takk forøvrig for tipsene.Skal sjekke disse forumene også.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Vel, tegningen forteller meg ingen ting om hvordan room modes han har. Men å spille på langs av et rom med høyttalerene helt inntil bakvegg i ene enden og sweetspot helt inntil veggen i andre gir som regel svært mye roomgain. Og da er det klart bassen fort oppfattes som fet og bløt...
    Ja det er nok for lang avstand fra høyttaler til lyttepossisjon.

Men pleier flytt HT en meter ut fra bakvegg og 30cm lenger til hver side.Det låter best slik,etter hvordan rommet er møblert i dag.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg har oversett kommentarer om temaet tidligere i tråden, men har du vurdert å ommøblere?
    Er ikke singel.....Denne tegningen er nærmest en krigserklæring,hehe.8)

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Jeg vil absolutt anbefale deg å teste Vienna. Utrolig hva de høyttalerene leverer i bassområdet
    Uten å kuppe noens tråd, bare et kjapt spørsmål: Hvilke(n) Vienna har du testet?

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BanjoArrne
    Er ikke singel.....Denne tegningen er nærmest en krigserklæring,hehe.8)
    Da må du enten hive ut kjerringa eller forhandle deg frem til et dedikert lytterom i huset. for dagens løsning/plassering høres ut som den er langt fra optimal...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare stemme i her, rommet og plassering har antagelig en stor del av skylden. Når det er sagt er det ofte bedre for bassgjengivelsen å sitte helt inntil bakveggen, enn f.eks 1m ifra. Men ingen av delene er i nærheten av en god løsning. Men må man, så må man.

Basic serien til Patos er jo konstruert for å være litt "party" med boom i bassen, og samtidig billig, for å tilfredstille de "litt yngre" som liker det. Litt samme tankegang som CV mao.
    Med det i tankene tror jeg det kan være gode muligheter for å finne noe du er langt mer fornøyd med innenfor ditt budsjett, selv om rommet fremdeles vil skape de samme problemene. Lyric serien er vel i så måte noen hakk bedre.

At et forsterkerbytte vil løse dette, er det mikroskopiske sjanser for. Såfremt du ikke spiller på grensen til hva den makter, da mister den kontrollen og kan bidra med mye rart i bunn.

Alt foran i kjeden kan umulig skape så store problemer, og vil være helt feil ende å starte, når problemet er så godt definert som her.

Uansett tror jeg du burde teste romkorreksjon, hvis du ikke har muligheter til å endre rom/plassering/oppsett, vil korrigering være det naturlige neste skrittet å forsøke.
    Lån deg en surround receiver med romkorreksjon av en kompis og bruk den som pre foran effektforsterkeren din.
    Det vil ikke ta deg mer enn en time eller to av livet ditt, og muligheten er rimelig stor for at nettopp det kan påpeke hvor problemet ligger IMO.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det. Bassen blir mer nøytral og flat, som jo er det det høres ut som at trådstarter er ute etter. Dvs forutsatt at ingen room modes ødelegger, da...

Har vært med på å kalibrere mange oppsett med sweetspot godt ute i rommet. Blir som oftest radikalt bedre lyd av det. Når jeg tenker meg om tror jeg faktisk jeg aldri har hørt et annlegg med sweetspot inntil bakvegg som låter sikkelig bra...
    Vil jo beholde trykket i bassen.Har ønsket å ha høyttalerne på denne veggen som tegningen viser men det er svært vanskelig pga denne store åpningen inn til rommet ved siden og døren på den andre siden.Får ikke nok avstand mellom dem uten at de blir stående uten bakvegg i det hele tatt og i veien.Blir seende rart ut.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg har oversett kommentarer om temaet tidligere i tråden, men har du vurdert å ommøblere?
    Jeg og en kamerat ommøblerte rommet litt slik du her beskrev i går (tegning/vedlegg)men på en enklere måte bare,Så vi kunne få et visst inntrykk av hvilke effekter dette ville gi.Det jeg merket best var at jeg fikk mer innsyn i lydbildet siden jeg nå satt i mer tilnærmet i sweetspot,noe jeg ikke gjør til vanlig.Men bommy-effekten var der like mye som før og nesten.Min mistanke går mot høyttalerne som virker som de har en skikkelig pukkel rundt 80hz(litt gjetting) som overdøver og roter til musikken skikkelig når den blir fremtreden i større grad.På noen plater er den helt fraværende men spesielt på skiver med kontrabass er det vanskelig å få bra resultat igjennom mine HT.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom deg ut og test høyttalere :-D ...

Ta med deg noen hjem om du får lov (det burde du)...

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg og en kamerat ommøblerte rommet litt slik du her beskrev i går (tegning/vedlegg)men på en enklere måte bare,Så vi kunne få et visst inntrykk av hvilke effekter dette ville gi.Det jeg merket best var at jeg fikk mer innsyn i lydbildet siden jeg nå satt i mer tilnærmet i sweetspot,noe jeg ikke gjør til vanlig.Men bommy-effekten var der like mye som før og nesten.Min mistanke går mot høyttalerne som virker som de har en skikkelig pukkel rundt 80hz(litt gjetting) som overdøver og roter til musikken skikkelig når den blir fremtreden i større grad.På noen plater er den helt fraværende men spesielt på skiver med kontrabass er det vanskelig å få bra resultat igjennom mine HT.
    Bra at du tester nye ting At du flytter sweetspot uten at pukkelen i bassen blir bedre tyder på room modes. Ergo få testa med romkorreksjon eller en RadioShack...

Så når du med tiden får lagt forutsettningene til rette for en høyttaler å spille så bra som mulig i stua di kan du starte letingen etter din drømmehøyttaler...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns din mistanke til høyttalerne begynner å bli veldig godt begrunnet, jeg, i og med at Dali Suite 2.8 ikke hadde lignende problemer. Dali Suite 2.8 går riktignok ikke så dypt, men den er ikke så grunn at den ikke burde gi problemer, den også, dersom det er rommet som er hovedproblemet. Kan du ikke bare få lånt deg et par høyttalere som du vet er kjent for ikke å ha noen pukkel, og prøve disse?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Jeg syns din mistanke til høyttalerne begynner å bli veldig godt begrunnet, jeg, i og med at Dali Suite 2.8 ikke hadde lignende problemer. Dali Suite 2.8 går riktignok ikke så dypt, men den er ikke så grunn at den ikke burde gi problemer, den også, dersom det er rommet som er hovedproblemet. Kan du ikke bare få lånt deg et par høyttalere som du vet er kjent for ikke å ha noen pukkel, og prøve disse?
    Jo,jeg driver faktisk og tenker på det i disse dager.Noe må jeg jo gjøre for å finne ut av det.Kunne tenkt meg å prøve en med fremover-fyrende refleks-port da,i og med at de tåler som regel stå nærmere bakvegg uten å lage problemer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo,jeg driver faktisk og tenker på det i disse dager.Noe må jeg jo gjøre for å finne ut av det.Kunne tenkt meg å prøve en med fremover-fyrende refleks-port da,i og med at de tåler som regel stå nærmere bakvegg uten å lage problemer.
    Rådet du fikk angående RadioShack kan være vel verdt å følge, selv om du prøver andre høyttalere. Aldri dumt å lære rommet å kjenne, uansett hvilke høyttalere du lander på.

Når det gjelder framover- og bakovervendte porter så tror jeg ikke du skal vente deg særlig store forskjeller. Jeg har hatt/har begge typer, samt lukket kabinett uten port, og forskjellene på hvor langt ut fra frontvegg disse bør stå for å spille godt, er ikke så stor. Det dreier seg om forskjeller på 10cm–20cm. Slike små forskjeller kan selvsagt være kritiske, dersom du har veldig lite handlingsrom for å få innredningskabalen til å gå opp, men ellers syns jeg ikke dette bør være avgjørende for valg av høyttalertype. Men, et moment å ta i betraktning er det jo, okke som.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et helt annet forslag, om du har plass. Noe der kan fungere ekstremt bra med høyttalere i ene enden og du i andre enden er faktisk planar høyttalere.
    Som jeg skrev med Carlsson vil disse pga plaseringen koble seg til, låse seg til rommet, noe der må oppleves før man kan forestille seg hvordan det er.
    Det er dette der er vitsen med alle høyttalere jo, at bassen låser seg til rommet, Carlsson gjør det helt naturligt pga plaseringen de MÅ ha, inntil bakveggen, her får de også 6 db ekstra boost i bassen.
    Tilbake til planar, jeg ville snakke litt med Hoj her på forum, han har Magnepan MG12, og jeg tror dette var noe for deg. (har litt på fornemmelsen du ikke tror vintage høyttalere kan spille musikk)
    Du kan også sjekke bryston sitt forum, Vice President James Tanner fra Bryston har bl.a. et sett Quad 2905 og hans setup likner litt på det du ville ha fått til.
    Magnepan MG12 har ikke noen veldig dyb bass, men siden høyttaleren bruker rommet som kasse vil du oppleve en helt ny dimensjon i din oppfattelse av god bass. Dette må oppleves. Organisk, ikke den boom-boom type du får fra mange vanlige høyttalere. Når man først får disse høyttalere tenker man "oi, jeg må ha subwoofer", men, etter en liten stund, og kanskje etter man har prøvd en billig subwoofer der er forhåndsdømt til å feile totalt, da innser man at man veldig gjerne ofrer den dybe bassen for å få kvaliteten i resten.
    Planar høyttalere har også den fordel at du får enormt med høyde og perspektiv i lydbildet, samt selvfølgelig legendarisk raske transienter der gjør at du kan høre en flue farte i lydstudioet....
    Magnepan er skikkelig high end for billig penge, du blir hektet...de er også veldig lette å flytte ut på gulvet litt, de veier jo ikke mye....
    Snakk med Hoj.....
    (Skal du likevel ha sub, da kjøp en REL Quake (Kjøp for all del én av de eldre REL, ikke noe annet!).
    Quake er på størrelse med 2 skoesker og kan stå under et bord og hjelpe til under 40 hz. Du vil ikke høre hvor den står da REL er legendariske når det kommer til integrering med høyttalere....)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å få i både pose og sekk. HiFi handler ofte om kompromisser. Magnepan er ganske dominerende pga stor flate, men et godt tips ellers imo (med et bass-kompromiss).

Men et spørsmål. Holder din Rotel et godt nivå i forhold til hva du ønsker? Med henhold til bassen? Leverer den nok strøm hurtig nok? Prøvde å finne noen opplysninger, men det er tydeligvis en eldre modell. Med bass/diskant kontroll.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Uten å kuppe noens tråd, bare et kjapt spørsmål: Hvilke(n) Vienna har du testet?
    Mozart Grand
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Mozart Grand
    Be om audiens hos Homecinema og få med deg hva Mahler presterer før de forsvinner ut av referanserommet hans. Tipper du blir søkkimponert:-D

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •