Stram,dyp og detaljert bass.Hvilken høyttaler ser jeg etter? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 107
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BanjoArrne
    Sub har jeg ikke plass til her .I allefall ikke optimalt plassert i rommet.
    Hva er optimal plassering da? Dette er absolutt umulig å vite før du har prøvd forskjellige plasseringer.

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Kanskje den Bladelius og Dynaudio var verdt å prøve?
    Litt OT:Bladelius har jeg ikke lenger.Ble sendt tilbake etter en uke.På mitt anlegg fikk den en hardhet(ikke spisshet) i øvre mellomtone som ørene mine sa stopp til etter en halv time med lytting.Rart i og med at alle mine komponenter har en snill karakter som heller mot det varme.Ble ikke bra her,men andre kanskje får den til på sitt anlegg.

Ligger godt an til at det blir Rotel nå uten si så mye mer om den saken.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hva er optimal plassering da? Dette er absolutt umulig å vite før du har prøvd forskjellige plasseringer.
    i allefall ikke slik jeg beskrev det.kan det da umulig være...:?

Bør ikke det være mellom høyttalerne et sted?Jeg har også en bedre halvdel som ikke vil ha en ny "puff" midt på stuagulvet heller.Må jo holde husfreden intakt også.Ellers får jeg sikkert ikke høre musikk i det hele tatt lenger,hehe.

Men hva er vel bedre en søt musikk i begge ender ?

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har pløyet kjapt igjennom tråden nå og vil komme med noen påstander og tips:

1. Kabler har faktisk litt å si, men det er nok ikke det som skal satses på i første omgang.

2. Jeg liker best å ha en god kraftkilde (les: forsterker) i stedet for dyre høyttalere på en dårlig forsterker. Byttet nylig ut mine 110W i 8ohm surround effekttrinn mot 210W Hypex (UcD 400AD), og var det noe som ble bedre, så var det bassen. Stålkontroll på elementene og myyye bedre ved høyere volum. Sinnsykt.

3. Plassering hjelper jo på, sitter du helt klistret til veggen, er nok lyden litt ekstra boomy der. Prøv forskjellige steder i rommet og hør hvordan det låter.

4. Kassene du har nå er kanskje noe makkverk. Dersom de ikke er avstivet og dempet vil nok en del resonanser og andre bevegelser farge lyden.., og når en vil ha presis lyd, er dette ikke optimalt.

5. Bestykkning: det er ikke sikkert at elementene er i stand til å gi deg noen fantastisk bass... Mulig de blir presset til det ytterste av kassevolum og en "heftig" avstemining av denne bare for å gi et inntrykk av dypbass..., men langt i fra dypbass med kontroll. Ny høyttaler er nok eneste som hjelper mot dette....

"Konklusjon";
    Dersom kassene og/eller elementene er noe mikk; kjøp nye høyttalere.
    Dersom forsterkeren ikke har kraft til å kontrollere disse; Handle forsterker som kan kontrollere sakene du stapper på dem.

Kan på det varmeste anbefale Hypex sine "selvbygg" digitalforsterkere:

2stk Forsterkermodul: 400W HG 3300,-
    HighGrade Powersupply 1775,-
    Softstart 550,-
    tp Kabel 82,-
    500VA ringkjerne Trafo 760,-

... og vips; 2*400W i 4ohm for "usle" 6467kr.

Det er billig for noe som har så høy kvalitet og kapasitet til å sparke liv i det meste!

hvis du i tilegg slenger på noen nye høyttalere til ca 9000 (som burde være mer enn nok for noen høyttalere med relativt høy kvalitet), så har du noe som virkelig kan være bra. og ikke sprenger budsjettet for mye.
    B&W DM684 kanskje (9496,-)?

..., så sper du på med en sub ved en senere anledning.

Uansett, så er stikkordet ved stram bass; kontroll.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode tips dette,Kiskogl og også fra de andre som har bidrat i denne tråden.

Som jeg har skrevet på Hifisentralen også:
    Som jeg har nevnt tidligere så har mitt møte med Rotel vært meget positivt så jeg har bestemt meg for å gå den veien hva forsterkeri angår uansett,så får jeg finne høyttalere som passer det jeg ender opp med der.Litt selvmotsigende nå men jeg har tenkt over saken og jeg gidder ikke begynne samme styret med forsterkere igjen nå som jeg har funnet et merke som jeg virkelig liker.Har forresten slått til på et RB-1080 effekttrinn som jeg fant på brukten.Så nå mangler kunn Pre-amp.Blir nok en RC-1082.

Som jeg ble tipset om tidligere,skal jeg prøve om det bedrer seg med skikkelig krefter bak "spakene".Og kanskje også med bedre(og tykkere) kabler.Ja,til og med Vibrapods under komponentene og Duende demperinger rundt rørene i Cd-spilleren og Riaa-trinnet kan være aktuellt. :wink:

Men jeg er bestemt på å få meg en dyrere og bedre høyttaler etter hvert.Da kommer jeg tilbake til denne tråden.For jeg har stor tro på at jeg kan ende opp med et av alternativene her,men så var det litt å velge i også da.Hvilken konstruksjon det kommer til å bli er også spennende.

Til alle som har bidratt med tips og råd så langt,takker jeg så meget.

Kommer tilbake til tråden når det blir aktuellt.Forhåpentligvis ikke så lenge til. :wink:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En meget lovende kandidat....

Etter å ha lest en hel del de siste dagene om flere av de forskjellige kandidatene har jeg kommet fram til at den sterkeste kandidaten som ny Høyttaler for meg er PMC FB1i.Mye har med at jeg ikke har mye å gå på hva plassering angår.Såvidt jeg har forstått er dette meget viktig for godt resultat.

Sitater som jeg har nevnt under om PMC FB1i gir meg mye mer tro på og lettere få til en god match med disse i forhold til mange andre jeg har lest om.Det er selvsagt ingen garanti,men det lover veldig bra i allefall:

"Unusually for a speaker of this type, the FB1is aren't too fussy about positioning. They stay remarkably controlled at low frequencies, even when placed close to a rear wall."

"Unlike some rivals, PMC hasn't sacrificed listenability for analysis, which is a good thing.

This means you can partner these floorstanders with any decent price-compatible kit, and they'll sound good. You'll hear exactly what the electronics are doing, so make sure that the rest of the system is up to scratch."

"The FB1is also have pleasingly powerful bass. PMC has long developed its transmission line designs, preferring these to a conventional reflex port, and have created a speaker that delivers low-end depth with much speed."

Link hjemmeside.Mange gode omtaler der også:
    PMC Ltd

Veldig mye av dette tiltaler mine ønsker og preferanser.Stram,dyp bass.Detaljert men ikke for skarp/hard diskant.Lett å plassere.Lett og matche.Mellomtone som er solid og fyldig.Og ikke minst at den ikke er for analytisk og lar deg heller nyte musikken.Musikken er jo målet!

Meget kraftige lovord alt dette,men det gir en god pekepinn på at den er høyst aktuell å få hørt for min del.

Eneste jeg håper er at den ikke er for tørr i klangen med all den dempingen.... :roll:

PMC Ltd

PS!Om noen bor i Sør-Trøndelag,eier et par PMC FB1i og kunne tenkt seg la meg komme på en liten lytt så ikke nøl med å si ifra her eller på PM!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De karakteristika de beskriver for PMC er normalt for transmisjonlinje høyttalere, de er ikke så veldig følsomme for rommet som andre høyttalere, men, en optimal plasering er uansett alltid å foretrekke, det handler ikke bare om bassen....
    Du finder mye info om PMC sine høyttalere også på audiocircles forum, både PMC sitt sted og på Bryston sitt forum siden de er distributør for PMC i nordamerika.
    Transmisjonlinje bass er noe helt annet enn vanlig bass, noen elsker det, andre synes det er rart. Mine IMF gik til under 17 hz, problemet var at nede i kjellerstuen hørte/merket jeg ikke den dybe bassen, men gik jeg opp på 2. etage lød det som et jordskjelv.
    Så med transmisjonlinjer er det veldig viktigt at høyttaleren ikke er for stor for rommet, det er min erfaring. Mine 100 liters transmisjonlinjer spilte mye bedre enn 140 liters, med samme elementer og delefilter, i en 25 kvm stue. FB1i er kanskje perfekt for deg.
    Vet ikke helt hva du mener med tørr i klangen med all den dempningen.... hvor har du fra at PMC er overdempet? Der er bare litt skum, ikke glassull og saker i transmisjonlinjen. Uansett, som nevnt, transmisjonlinje bass er netop tør, veldig tør. Ingen farging, ingen boom, bare tør bass, som det skal være....

PS, Du misforstår fortsatt det med en subwoofer. Vi snakker ikke pingle stereo og hjemmekino LFE her,vi snakker stereo. Vanlig delefrekvens til stereo er som sagt godt under 40 hz, og da skal subben stå hvor den spiller bedst, og det finder du ut ved å sette subben i lytteposisjon og da krabbe runt på gulvet og lytte...
    Med mine forrige elektrostater faldt disse som en sten under 25 hz, en "vanlig" subwoofer fra Boston, med delefrekvens på laveste innstilling, 50 hz, var helt helt forferdelig dårlig. En sub, som REL, der kan justeres ned til 25 hz er det man må ha da....jeg hørte mine elektrostater med en REL Stadium, og jeg ville ha sverget på der ikke var noen sub i det rommet....en subwoofer skal ikke høres....

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    De karakteristika de beskriver for PMC er normalt for transmisjonlinje høyttalere, de er ikke så veldig følsomme for rommet som andre høyttalere, men, en optimal plasering er uansett alltid å foretrekke, det handler ikke bare om bassen....
    Du finder mye info om PMC sine høyttalere også på audiocircles forum, både PMC sitt sted og på Bryston sitt forum siden de er distributør for PMC i nordamerika.
    Transmisjonlinje bass er noe helt annet enn vanlig bass, noen elsker det, andre synes det er rart. Mine IMF gik til under 17 hz, problemet var at nede i kjellerstuen hørte/merket jeg ikke den dybe bassen, men gik jeg opp på 2. etage lød det som et jordskjelv.
    Så med transmisjonlinjer er det veldig viktigt at høyttaleren ikke er for stor for rommet, det er min erfaring. Mine 100 liters transmisjonlinjer spilte mye bedre enn 140 liters, med samme elementer og delefilter, i en 25 kvm stue. FB1i er kanskje perfekt for deg.
    Vet ikke helt hva du mener med tørr i klangen med all den dempningen.... hvor har du fra at PMC er overdempet? Der er bare litt skum, ikke glassull og saker i transmisjonlinjen. Uansett, som nevnt, transmisjonlinje bass er netop tør, veldig tør. Ingen farging, ingen boom, bare tør bass, som det skal være....

PS, Du misforstår fortsatt det med en subwoofer. Vi snakker ikke pingle stereo og hjemmekino LFE her,vi snakker stereo. Vanlig delefrekvens til stereo er som sagt godt under 40 hz, og da skal subben stå hvor den spiller bedst, og det finder du ut ved å sette subben i lytteposisjon og da krabbe runt på gulvet og lytte...
    Med mine forrige elektrostater faldt disse som en sten under 25 hz, en "vanlig" subwoofer fra Boston, med delefrekvens på laveste innstilling, 50 hz, var helt helt forferdelig dårlig. En sub, som REL, der kan justeres ned til 25 hz er det man må ha da....jeg hørte mine elektrostater med en REL Stadium, og jeg ville ha sverget på der ikke var noen sub i det rommet....en subwoofer skal ikke høres....
    Skal sjekke ut de forumene.Takk for tipset.

Håper ikke jeg får samme problemet som deg i bassen i så fall,når jeg evt. prøver PMC.

Hifi-choice om GB1i:
    "Output throughout the bass region is somewhat dry and restrained, so although the smoothest and most even bass delivery is found when the speakers are positioned well clear of walls, the overall tonal balance might well be preferred with the extra bass available from some close-to-wall reinforcement."

Jeg føler jeg gjentar meg selv angående Sub...Jeg har ikke plass....:-?

Ser i alle fall ikke optimalt ut her.Ikke om man ikke har romkorreksjon.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    klipsch heritage serien med 1/2 klipsch subber,mer stram,dyp og detaljert bass får du vel ikke

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    klipsch heritage serien med 1/2 klipsch subber,mer stram,dyp og detaljert bass får du vel ikke

Trådstarter har poengtert at han ikke har plass til eller ønsker å benytte seg av sub mer enn fem ganger allerede.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og de HT han lagde låt bare helt utrolig til prisen.Det er jo typsik at slike merker som virkelig statuerer hvor bra resultat man kan få uten at det koster skjorta,forsvinner.
    Det er ikke bare typisk at slike merker forsvinner, det er naturlig. Med mindre noen finner opp en trylleoppskrift selvfølgelig (ny teknologi).
    Alle seriøse produsenter av utstyr har visse kostnader knyttet til både produksjon og utvikling. Dersom man ikke tjener inn igjen disse pengene, eller ikke tjener inn penger til å utvikle varene videre, så forsvinner man. Ergo, for lavt priset utstyr ut fra produsent medfører jo at de forsvinner.
    Om alle hadde holdt på slik, hadde vi ikke hatt fremgang, og alle hadde forsvunnet grunnet for lite penger i kassa eller for lite fremgang på produktsiden.

Nå vet jeg ikke bakgrunnshistorien til at nevnte ikke produseres lenger, men man skal ikke se bort i fra at de fant driften ulønnsom.

Angående tråden; det høres absolutt ut som et romproblem og ikke et høyttalerproblem, støtter meg bak de innleggene.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Håper ikke jeg får samme problemet som deg i bassen i så fall,når jeg evt. prøver PMC.

Hifi-choice om GB1i:
    "Output throughout the bass region is somewhat dry and restrained, so although the smoothest and most even bass delivery is found when the speakers are positioned well clear of walls, the overall tonal balance might well be preferred with the extra bass available from some close-to-wall reinforcement."

Og du lurer på hvorfor bassen er utflytende? Den romtegningen din er jo en førsteklasses oppskrift på åssen å få maksimal roomgain

Jeg har sagt det før og sier det igjen (ja, jeg maser), mål responsen i sweetspot og legg den ut i denne tråden!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vel bare skaffe meg en RadioShack da

Er det en slik en?:

Radio Shack

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, den funker fint

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Og du lurer på hvorfor bassen er utflytende? Den romtegningen din er jo en førsteklasses oppskrift på åssen å få maksimal roomgain
    Hvordan ser du det på en tegning? Ble nysgjerrig nå...

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hifi-choice om GB1i:

Jeg hadde ingen problemer over 20 hz, det er helt naturligt at dyb bass vandrer i et hus, hva er bølgelengden for en 20 hz tone igjen? Spiller du "A thousand years" med Sawney (husker ikke fornavnet nå) i et tømmerhus som mitt, da vil du se at bass elementet vibrerer voldsomt, men du hører ingen lyd. Gå da opp en etage eller to og du vil høre de 17 hz.., eller hvertfald lure på hva det er...
    Jeg vet ikke hva jeg skal sige om kommentarene fra hifi choice, gå inn på pmc forum, eller Bryston forum og søk litt rundt der, der er masse fine kommentarer.
    Har du aldrig hørt transmisjonlinje bass kan du ei heller forestille deg hvordan det er. Alle høyttalere vil spille forskjelligt om de står tett på en vegg, eller ute på gulvet, det er helt naturligt, så hva pokker skal man sige til de kommentarer da??? Ja, jeg vet ikke hva jeg skal sige...
    Transmisjonlinje bass er tør ren detaljert dynamisk bass som man blir fuldstendig hektet på fordi der ikke er noen boom overhodet.

Det bord imellom høyttalerne, er det spisebord?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bare et tipp om noen vintage høyttalere. Ser du har et rom hvor du sitter helt på motsatt vegg og lytter.
    Kunne du på en måte ha snudd det, slik at høyttalerne kunne stå på den lange ledd ville det være bedre dog....men, det kan virke selvom du lar alt stå som nå...
    Disse er laget for vanlige stuer, for vanlige folk, til bruk med selv high end utstyr.
    CarlssonPlanet.com • Carlsson OA-52.3
    Carlsson OA 52
    Her en der solgte hans Mårten Design høyttalere og kjøpte Carlsson :
    HiFiForum.nu

Plasert helt opp mot bakveggen, litt borte fra hjørnene, og med deg i andre enden skabes en illusjon av at hele frontveggen er borte. Man må høre det før man tror det. Det er helt utroligt. Musikken lever og du glemmer at du har høyttalere, for lyden kommer overhodet ikke fra de....
    Jeg har et sett renoverte OA50.2 som jeg funderer oppgradere til 50.3 status. Bruker Peerless SC165 bassen i hatthyllen i bilen nå, så da har jeg vel en unnskyldning for å oppgradere......jeg overveier faktisk å selge mine elskede elektrostater til fordel for det....

Får du en Squeezebox, ripper dine cd´er til pc´en, da laster du ned Inguz plugin som er gratis romkorreksjon....

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Hvordan ser du det på en tegning? Ble nysgjerrig nå...
    Vel, tegningen forteller meg ingen ting om hvordan room modes han har. Men å spille på langs av et rom med høyttalerene helt inntil bakvegg i ene enden og sweetspot helt inntil veggen i andre gir som regel svært mye roomgain. Og da er det klart bassen fort oppfattes som fet og bløt...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg har oversett kommentarer om temaet tidligere i tråden, men har du vurdert å ommøblere?

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sweetspot midt i stua? Da blir han sikkert å oppleve mye mindre bass, både fysisk og hørbart... Ble ihvertfall slik hos meg...

Men 2/3 del regelen er å anbefale 8)

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •