Stram,dyp og detaljert bass.Hvilken høyttaler ser jeg etter? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 107
    Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Supra har veldig gode hyggelig prisede kabler, og siden kabler som alt annet handler om matching vil det variere fra anlegg til anlegg. Det var bare mengden forskjeller du opplever som overasket meg. Selv synes jeg det er nyanseforskjeller fra en kabel til en annen, men har aldri hørt så kraftige forskjeller som du beskriver her uansett om jeg har testet kabler i 500,- eller 100000,- kr klassen

Men, dette er ikke en kabeltråd så vi får la være å dra igang enda en diskusjon rundt emnet
    Helt enig, kabler er ikke noe trådstarter skal henge seg opp i (med det første)...

For å si det slik, det er ikke himmel å hav forskjeller det er snakk om her, men nyanser som du sier. Jeg har bare prøvd å forklare litt grovt om hvilke nyanseforskjeller jeg har opplevd etter forskjellige kabelbytter. I noen tilfeller må man sitte en stund å fingranske hver enkelt note på kjente låter for å høre forskjellene...

Vetteman: Forskjellene er der Trond, å si noe annet ville jo bare vært innbilning. Regner vel ikke med at det henger biltema kabler bak de nye høyttalerne dine når de er i hus?

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Vetteman: Forskjellene er der Trond, å si noe annet ville jo bare vært innbilning. Regner vel ikke med at det henger biltema kabler bak de nye høyttalerne dine når de er i hus?
    Overbevis meg!!! Ingen har klart det så langt:-D

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Overbevis meg!!! Ingen har klart det så langt:-D
    Hørte du ikke forskjellen hos Svein da han kjøpte Bettercablene mine? :roll:

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Hørte du ikke forskjellen hos Svein da han kjøpte Bettercablene mine? :roll:
    Nope.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BanjoArrne
    Ja ,det er nok noe i det.Men jeg tror likvevel at det finnes HT der ute som likevel gjør en bedre jobb i dette rommet enn mine Patos.De kan jo ikke levere alt for mye over evne de heller selv om de er meget gode på stemmer og er oppløste og fine i toppen selv om de ikke er på par med de beste der.Er jo lov å leve i håpet i alle fall,og jeg gir meg ikke uten å ha prøvd noe annet i allefall.
    hiver inn ett ht-tips før det sporer helt av jeg banjoarne.infinity kappa 8.2i.låter stramt,dypt som fy og oppløst i toppen.jeg er jævlig fornøyd.er stadig noen på bruktbørsen.da har du fortsatt penger igjen.hehe.hvis de suger er lett å selge dem igjen.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yep, da mangler han bare en strømsterk forsterker på minst 200 watt. Bryston anbefales.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BanjoArrne
    Ja det var disse signaturene da...Hvem kan si hva som er mest nøytralt i forhold til den innspillingen som ble gjort på den aktuelle CD`en bedre enn de som har laget den?Ikke mange tror nå jeg.

Men ut i fra det jeg selv oppfatter av nøytralt og varmt eller klinisk(kald) vil jeg helst si at jeg liker en troverdig lyd som ikke blir for varm eller for nøytral så det begynner helle mot det kliniske og noe kalde.Jeg liker at det er litt varme(sjel) i stemmer så de får litt kropp.Det er flott,så lenge de ikke går utover selve musikkens klarhet eller som helthet.Da kan det bli litt i snilleste laget på rock som regel og ting flyter lettere samme da.Litt varme kan man si jeg liker.Men da skal det likevel være detaljert og luftig i toppen for det skal ikke gå på bekostning av det heller.

Håper ga en viss pekepinn på det jeg liker sånn signaturmessig.
    Ja, det ga en bra pekepinn. Også utifra at du har Hegel så har jeg lyst til å støtte opp Devilej´s tips om å teste ut Vienna Acoustics. Hvor stram/detaljert de er i bassen er jeg usikker på. Gode til prisen? Bedre enn Patos i allefall. De er jo titt og ofte på bruktbørsene.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å ødelegge moroa her, men vær lur å ikke kast penger ut av vinduet før du har funnet problemet!

Start i det minste i riktig ende av prisskalaen og kjøp deg en RadioShack, så kan du kartlegge bassresponsen i rommet ditt. Har du en 10-15dB peak i 40-60hz regionen hjelper det ikke hvilke høyttalere eller kabler du bruker penger på. Bassen vil uansett låte dritt!

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt korrekt, og de fleste der ikke har romkorreksjon har faktisk disse avvik. Det virker helt feil da å eksperimentere med kabler f.eks.....

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har desverre ingen umiddelbare gode forslag på høyttalere med de egenskaper i den prisklassen, men jeg syntes forslaget til Elemental om å avdekke hva rommet gjør med lyden høres veldig fornuftig ut.

Kabler ville jeg ikke ofret mange kalorier på.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb Split it up!

Fra et praktisk så vel som et rent teknisk standpunkt kan jeg anbefale deg at du fordeler frekvensområdet på flere enheter.

En løsning der du velger en sub som er designet med tanke på å gjengi den nedere delen av frekvensspekteret, som kan plasseres der det er mest hensiktsmessig å faktisk gjengi denne delen av lydbildet, samtidig som du har mulighetene til å tilpasse gjengivelsen etter høyttalerne du har vil utvilsomt gi deg det du er ute etter. Dette har selvfølgelig sin pris da du må legge litt innsats i å kalibrere og eksperimentere, men belønningen er tilsvarende stor, da med erfaringen og lærdommen som bonus.

I prisklassen du nevner vil du kunne få XTZ 99.26 med stativer samt XTZ 99 W12 DSP som gir deg et enkelt grensesnitt for kalibrering av hele systemet. Totalpris blir da snaut 16000.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Ikke for å ødelegge moroa her, men vær lur å ikke kast penger ut av vinduet før du har funnet problemet!

Start i det minste i riktig ende av prisskalaen og kjøp deg en RadioShack, så kan du kartlegge bassresponsen i rommet ditt. Har du en 10-15dB peak i 40-60hz regionen hjelper det ikke hvilke høyttalere eller kabler du bruker penger på. Bassen vil uansett låte dritt!
    +1

Ja, vi prøver igjen vi, Elemental :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Fra et praktisk så vel som et rent teknisk standpunkt kan jeg anbefale deg at du fordeler frekvensområdet på flere enheter.
    Hvis rommet er skikkelig vrient kan dette være en god løsning.

Men jeg sier det igjen: Lån farsans kasser og sjekk om de låter like drømmeaktig i rommet ditt før du gjør for mye annet sprell (som koster penger).

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hvis rommet er skikkelig vrient kan dette være en god løsning.

Men jeg sier det igjen: Lån farsans kasser og sjekk om de låter like drømmeaktig i rommet ditt før du gjør for mye annet sprell (som koster penger).
    Det er å anbefale selv om rommet er rett frem og enkelt å jobbe med, da denne løsningen vil ha tilsvarende gode arbeidsforhold som et konvensjonelt par høyttalere.

Da det samme ikke kan sies om man reverserer forholdet vil jeg si at løsningen skissert som over er overlegen spesielt dersom man tar hensyn til at man samtidig vil få en vesentlig dypere bassrespons enn fullrange høyttalere innefor trådstarters budsjett vil kunne levere.

Jeg samtykker dog i at trådstarter bør undersøke om hvorvidt "fars høyttalere" leverer på samme nivå i hans rom, da dette er en mer økonomisk løsning samtidig som det vil være en god leksjon i interaksjonen mellom høyttalere og lytterom.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakket også om dette før, og dette er uansett den bedste løsning om man vil ha det bedste fra to verdener.
    Men, han uttaler bstant at han ikke har plass til subwoofer, og at han tror på et sett høyttalere kan ha samme kvalitet i bassen....så inntil vi får overbevist han om noe annet står vi her.....
    Selv en REL Quake på størrelse med 2 skoesker vil få langt de fleste høyttalere til å lyde bedre....

Newcomer rwksz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brummund
    Må si at forslaget fra en på sentralen om XTZ virket som en fornuftig løsning. Er jo flere her på forumet (Andrewerdenskrig mn.) som har sub/stativ-høyttaler-løsning, og de virker jo veldig fornøyde.
    xtz er forferdelig til musikk imo, overhodet ikke kapabel til aa holde f0lge naar det gaar fort for seg, og den produserer relativt mye ulyder paa h0yt nivaa, (tror jeg traakket en del paa taerne naa, men det var faktisk ikke meningen)

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ble det mye forskjellige råd ser jeg.....Har nok å henge fingrene i jeg da

Å få målt egenskapene/svakhetene i rommet er jeg i allefall enig.Ikke dumt råd det.Radioshack koster?

Kjøpe forsterker først har vært i mine tanker men er litt usikker her.Kjedelig å kjøpe forsterker som ikke passer med noen HT som jeg liker veldig godt.Men muligheten er der likevel.Trenger ikke skjule at jeg for tiden er veldig begeistret for Rotel.Og de er visstnok snille MHT Matching av komponenter.Så det er ikke umulig det blir forsterker først.Men for å ta et eksempel:Om jeg hadde endt på Monopulse 42A så hadde det jo vært litt unødvendig å sitte med en forsterker på kraftige 2x200 watt da disse kommer logrende med en forsterker på 2 x 45 watt.Men jeg vet jo igjen at man kan aldrig ha for mye kraft.Som sagt litt usikker her.

Sub har jeg ikke plass til her .I allefall ikke optimalt plassert i rommet.Ville blitt noe slikt som:Ved siden av sofaen på venstre side ved vinduet 1,5 meter foran høyttalerne.Det låter vel ikke særlig bra?

Kabler kan jeg godt prøve,men fokuserer ikke på dette i høy grad før jeg har fått en helhetlig match som fungerer.Kabler er tross alt ikke ment for å reparere en dårlig match om det var tilfellet.Jeg har dog ikke en dårlig match,men et savn etter gode egenskaper i de dype frekvenser.Men om kabler kan gjøre noe med bassen så er jeg åpen for å prøve,men dog ikke om det går på bekostning av andre kvaliteter i resten av freksvensregisteret.Vil ikke ha en kabel som bare kan bass heller da PS:Ikke gjør om denne tråden til en kabel-debatt,pleaseeeh! hehe Kan heller lage en tråd under kabler da.

Skal spørre om "sjølingen" vil ta med sine HT nedover en tur.

Antonx,jeg har ikke Hegel... Har egentlig ikke forsterker nå.Bare en midlertidig Rotel Som gjør en meget god jobb til å koste så lite og være så gammel.

Det er ikke denne som har fått meg til å ville skifte HT,så det er sagt.Den "Boomen" i øvre bass/mellombassen.Har alltid vært der i større eller mindre grad på nesten alle forsterkerne som har vært her.Så det er derfor jeg mistenker HT og nå også rommet for å være synderne.Men jeg har hørt dens fravær også,på Dali suite 2.8 var den ikke der,men den gikk ikke så dypt heller.

En ting jeg lurer på.I og med at kassen er delt på Patosene.Kan det være lurt å ta av skinnene på terminalene for så å sjekke hvor problemet er mest fremtredent?i den øverste avdelingen eller den nederste.Kan det være en ide?

Jeg har hevet lista litt ang. pris på HT også.Vet ikke om det hjelper mye men har satt lista til 15-30k.Men det er "taket" for meg. :?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rwksz
    xtz er forferdelig til musikk imo, overhodet ikke kapabel til aa holde f0lge naar det gaar fort for seg, og den produserer relativt mye ulyder paa h0yt nivaa, (tror jeg traakket en del paa taerne naa, men det var faktisk ikke meningen)
    Høres jo ut som om du har spilt har over subbens yteevne, da er det klart du får en sub som både gir ulyder og ikke henger med. Er man innenfor subbens virkeområde fungerer de fint

On topic: Et par plasseringsvennlige stativhøyttalere, kanskje til og med lukkede sådane i kombinasjon med en sub (som man lettere kan eksperimentere litt med plassering med enn høyttalerne for å få korrekt bassrespons) tror jeg er tingen
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke enig med så mange andre når vi snakker sub til musikk. Deling høyt oppe er bannlyst. Deling ved ca. 30 hz, er en god pekepinn første gang, og da eksperimentere. Selv ved små Aerial 5 høyttalere var 27 hz bedste løsning med en REL Strata sub.
    Dette tilsiger jo netopp at subben kan stå hvorsomhelst i rommet den spiller bedst. Deler du opp imot 50 hz får du problemer ja.
    Men men, andre kan sikkert bruke dette rådet....
    Jeg har hatt transmisjonlinjer, 2 sett, ét sett på 100 liter og en reference model, med helt samme delefilter og enheter, men i 130 liters kabinett.
    Tekniske data for den lille var 20 hz, for den store 17 hz, og tro meg, der var forskjell i den dybe bassen.....
    Kanskje den Bladelius og Dynaudio var verdt å prøve?

Active Runelang81 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Som Spendor mann, ett merke som du nevnte tidligere og at du skrudde opp budsjette,vil jeg absolutt anbefale deg å høre på S8. De koster rundt 28000,- veiledende, og dukker opp en meget sjelden gang brukt.
    Disse funker og som bare det med Rotel digitalforsterker eller Hegel f.eks. Er "bare" en 8" i hver, med har vel overasket alle som har hørt det hos meg med god og presis bass. Måler god respons i mitt rom til godt under 25 Hz.

MEN støtter rådet om å måle responsen i rommet ditt OG å låne gamlefars høytalere før du blåser av masse penger og blir sånn passe fornøyd.
    Du bør uansett prøve ting du vurdere hjemme før man handler.
    Ser du bor langt unna meg, men kan hjelpe deg med demo av div Spendor modeller hvis du skulle være i området.

Mvh Rune

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •