Stram,dyp og detaljert bass.Hvilken høyttaler ser jeg etter? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 107
    Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Må si at forslaget fra en på sentralen om XTZ virket som en fornuftig løsning. Er jo flere her på forumet (Andrewerdenskrig mn.) som har sub/stativ-høyttaler-løsning, og de virker jo veldig fornøyde.

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Hvis du får romlete bass med lukket kasse og nok forsterker så er det vel fare for at det er rommet ditt som sliter.
    Ja ,det er nok noe i det.Men jeg tror likvevel at det finnes HT der ute som likevel gjør en bedre jobb i dette rommet enn mine Patos.De kan jo ikke levere alt for mye over evne de heller selv om de er meget gode på stemmer og er oppløste og fine i toppen selv om de ikke er på par med de beste der.Er jo lov å leve i håpet i alle fall,og jeg gir meg ikke uten å ha prøvd noe annet i allefall.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Jeg mener å ha lest om noen tweaks når det gjelder å få strammet opp bassen litt i patos. Tror han brukte å lime inn asfaltplater i sidene på kassene, forså å legge på ull igjen. Mulig jeg tar feil, men bare noe som ligger i bakhode på meg. Da kunne det jo vært en mulighet å prøve dette. Matter har de på biltema.. Host kremt.
    Hehe biltema har mye bra de.Kjøpte dempematter med slik bølgefasong til å lage dempeplugger da jeg ville teste om det hjalp.Skader ikke å prøve i allefall.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Denne dumpa ned i postkassa mi idag, fra tapeconnection.dk.

Edit: Legge inn bildet..
    Meget fin pris på disse DLS R55`ene.Har fått mye skryt også.Men det er vel ikke så lett å få kjøpt dem herifra kan jeg tro om det skuller være aktuellt.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Jeg vil absolutt anbefale deg å teste Vienna. Utrolig hva de høyttalerene leverer i bassområdet
    Er det stramt og detaljert da? :-| 8)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Bass er noe vanskelig noe, men generelt er det meget vanskeligt, og meget dyrt å lage høyttalere der går både meget dybt og er detaljerte, desuten krever det en klasse forsterker. Derutover spiller rommet en avgjørende faktor m.h.t. bassen du opplever, dvs høyttalerne må stå hvor de skal stå, ikke hvor du vil de skal stå.
    Så, til 15.000 tror jeg du skal være mer enn almindelig heldig om du finder noe...B&W 801 dukker jo opp på brukten engang iblant...
    Når du siger du ikke har plass til subwoofer, da lurer jeg litt altså. En subwoofer, fra REL f.eks. har bedre dybbass enn meget dyre høyttalere.

Du nevner PMC, de er veldig populære med Bryston forsterkere...ProAc er også virkelig verdt å se på, om du har forsterker der yter de rettferdighet.
    Ja det virker ikke så lett.Men det skal ikke være så helt umulig når Royd Doublet til 6000,- Og et Holfi sett til 18000,- greier det så det suser Og med de andre kvalitetene inntakte også.Helt rått spør du meg.

Men dette er ikke å oppdrive lenger så jeg får gjøre min egen jakt på dette området,og forhåpentligvis hjelper denne tråden meg i riktig retning.

JA,Brukten er også høyst aktuell.Der dukker det av og til opp riktig gode kjøp.

Sub har jeg rett og slett ikke plass til så sånn må det bare bli.dessuten tror jeg det er lettere å få til en høyttaler som går langt nok ned til være mer sømløst intergrert med resten av frekvensregisteret enn om man bruker sub i tillegg.Stemmer ikke det?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimm
    anbefaler deg å høre på Focal Chorus 826.. evt 816 hvis du ikke får prutet 826 ned et laken..

var å hørte på disse når jeg sist var ute etter nye høytalere og de levere meget bra over hele registeret.. var ganske imponert, men landet på Monitor Audio GS20 som koster en bit mere, men som jeg likte bedre.

du kan også høre på Monitor Audio RS6/8 som også er gode til det meste, men har en liten partykul i bassen

her finner du litt info og priser
    Focal vet jeg svært lite om,men kunne godt tenkt meg hørt dem.Monitor Audio har jeg tenkt en del på tidligere også men på den rimeligere RS6 da.Sies at den er Stram i bassen men at den har en pukkel den også.Vet heller ikke om den evner gå tilstrekkelig dypt.Kjedelig når man hører på bass også slår de på den dypeste stengen,du forventer et skikkelig dypt,detaljert og klart "dirr" i basskassa.Men så blir lyden lavere på den strengen fordi høyttaleren begynner og rulle av her så den lysere ble gjengitt mye kraftigere enn de dype strengene.Det er jo ikke noe bra.Jeg ønsker meg en høyttaler som følger godt på ned til de dypeste oktavene og klarer beholde kraften og detaljene samtidig.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Proac lager veldig gode høyttalere, men de er ikke de mest detaljerte og stramme i bassen. Tror ikke det er rette valget slik du beskriver ønskene. Hørte bare kjapt på Patos en gang og tenke at de hadde en svakhet med noe utflytene/slapp bass (men rel. mye) så jeg har tro på at du er inne på rette spor. Noen sier at rommet kan være et problem men jeg vil heller si rette høyttaler til rommet er viktigst. Bassen er det ikke stort å gjøre med uansett. Neat høres interessant ut etter hva jeg har hørt fra dem. Tenker på Mi4. Men så spørs det på hva slags type lyd du liker da. Det har du ikke sagt så mye om. Hvordan liker du lyden til Patos sånn ellers? Vil du at det skal låte så nøytralt som mulig eller litt mot "varmt"/mørkt og behagelig?
    Ja det var disse signaturene da...Hvem kan si hva som er mest nøytralt i forhold til den innspillingen som ble gjort på den aktuelle CD`en bedre enn de som har laget den?Ikke mange tror nå jeg.

Men ut i fra det jeg selv oppfatter av nøytralt og varmt eller klinisk(kald) vil jeg helst si at jeg liker en troverdig lyd som ikke blir for varm eller for nøytral så det begynner helle mot det kliniske og noe kalde.Jeg liker at det er litt varme(sjel) i stemmer så de får litt kropp.Det er flott,så lenge de ikke går utover selve musikkens klarhet eller som helthet.Da kan det bli litt i snilleste laget på rock som regel og ting flyter lettere samme da.Litt varme kan man si jeg liker.Men da skal det likevel være detaljert og luftig i toppen for det skal ikke gå på bekostning av det heller.

Håper ga en viss pekepinn på det jeg liker sånn signaturmessig.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken prisklasse kan du strekke deg til?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Hvilken prisklasse kan du strekke deg til?
    Hadde tenkt max 15k jeg,men slik det ser ut nå så virker det som om jeg må spare litt til,hehe.Det virker ikke som det er lett å få tak i høyttalere som har disse evnene i bunnen med de andre egenskapene inntakt uten at man betaler litt mer,i allefall etter en god del av de HT som blir anbefalt her.På bruktbørsen er det nok flere som kan greie det uten å sprenge budsjettet.Men det kan ta sin tid før den rette for meg dukker opp der også da

Jeg har ikke kjøpt ny forsterker heller enda og tenkte vente med det til jeg har fått tak i nye HT,i og med at det nok skal være lettere den veien enn å kjøpe forsterker først for så å begynne å prøve matche HT opp mot den.Om jeg finner en HT som jeg liker og vet har de egenskapene jeg ønkser så er det å finne en forsterker som underbygger disse lettere enn omvendt vil jeg tro.Da får høyttalerene vist sine gode sider på den best mulige måten håper jeg.

Må vel skifte til litt tykkere og bedre HT-kabel også tenker jeg.....Selv om jeg synes disse kimberkablene (Kwik12 biwire som er sammenkoblet til enkel) er gode.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stram og detaljert bass er vel også et resultat av forsterker og signalkilde ? (jeg byttet nylig cd-spiller og gikk fra pløsete til stram bass) men sikkert smart som du sier å først finne en høyttaler som har evne til å gjengi det før man velger forsterker osv.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BanjoArrne
    Jeg har ikke kjøpt ny forsterker heller enda og tenkte vente med det til jeg har fått tak i nye HT,i og med at det nok skal være lettere den veien enn å kjøpe forsterker først for så å begynne å prøve matche HT opp mot den.

Må vel skifte til litt tykkere og bedre HT-kabel også tenker jeg.....Selv om jeg synes disse kimberkablene (Kwik12 biwire som er sammenkoblet til enkel) er gode.
    Helt rett! Høyttalere først, så forsterker og kilde.

De Kimber kablene jeg har hørt på har som regel hatt pløsete upresis dypbass, og lite "punch", og alt for laidback mellomtone og skarp topp. Har du prøvd Supra?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gauperaa
    Stram og detaljert bass er vel også et resultat av forsterker og signalkilde ? (jeg byttet nylig cd-spiller og gikk fra pløsete til stram bass) men sikkert smart som du sier å først finne en høyttaler som har evne til å gjengi det før man velger forsterker osv.
    det er jo sant.Ja,kabler og for den saks skyld.Men tror som sagt at høyttalere er best å starte med ja.Cd-spilleren min synes jeg er meget bra i bunnen og også generelt ellers.Skulle hatt bedre rør enest,da en fortalte meg at Golden Dragon har litt mye egenstøy,men det får jeg ta etter hvert.Har bare midlertidig en billig men god Rotel nå,så der blir det også endringer ette rette HT er innkjøpt.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

De Kimber kablene jeg har hørt på har som regel hatt pløsete upresis dypbass, og lite "punch", og alt for laidback mellomtone og skarp topp. Har du prøvd Supra?
    Ja,har prøvd Supra men med annen forsterker så der kan jeg ikke uttale meg hvilke egenskaper som var kablenes eller forsterkerens.Det var Supra ply 3.4.Men de har jeg muligehet til å få lånt igjen da.

Merket at korister bak stemmer ble bedre en gang da jeg testet et par Nordost flatline Gold mot kimberne så at det er mulig med forbedring der er jeg ikke i tvil om.Var bare litt surt siden jeg hadde fått disse jeg har nå terminert med tanke på lang og tro tjeneste.Men det var da også før jeg fant ut hva man virkelig kunne få ut av et anlegg.Litt naiv kan man si

Skal prøve med både tykkere og bedre kabler jeg.Så kan jeg si mer om det senere.

synes det har vært flott respons så langt.Detter er virkelig til stor hjelp.Både ang.Endringer man kan prøve før man kjøpe noe annet og om merker som kan være av interressant betydning.Uten dere på forumene(Også hifisentralen) så har jeg ikke greid komme på alle råd og tips selv.Kan godt være noen av disse merkene som er nevnt er det jeg ender opp med.Tusen takk!

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

He he. Det var ikke få egenskaper du tillegger kablene i ditt anlegg. Selv bruker jeg Kimber hele veien fra kilde til høyttaler, og finner det du skriver her merkelig. Er det du sier at når du skiftet fra Kimber til Supra så falt alt dette på plass??
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er bass du er etter bør du kjøpe noen meter EKKJ kabel fra Elfa. 4 eller 6 kvadrat solid core. Du trenger ikke mer, og det koster veldig lite også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BanjoArrne
    det er jo sant.Ja,kabler og for den saks skyld.Men tror som sagt at høyttalere er best å starte med ja.
    Tja, det spørs. Selv mener jeg det er smart å ha en form for helhetlig film- og/eller musikkgjengivelse som mål. Dette betyr at enhver komponent som skal anskaffes kan inngå i en helhet. Aller først ville jeg imidlertid ha tenkt på bruk (funksjonalitet) og rom. Ulik bruk stiller ulike krav til utstyr for å oppfylles. For eksempel ville jeg selv ha droppet utstyr (høyttalere) som har et lite og fiksert sweetspot, siden jeg gjerne hører på musikk sammen med familie og venner.

Kan du gjøre lite med rommet, så er det smart å kjøpe utstyr som ikke fordrer altfor mange tiltak med rommet for å spille bra. En stue stiller som regel andre betingelser for et anlegg enn hva et dedikert lytterom gjør. I en stue kan waf være ganske avgjørende, mens gubbens furterom gjerne kan se ut som om det ikke ligner grisen, med hifi-alter og stygge dempeplater og det hele. Har du barn, må du ta andre hensyn enn om du er uten.

Det hjelper ikke å ha gode høyttalere dersom kilde og forsterkeri ikke holder mål, siden gode høyttalere vil framheve svakheter ved signalbehandlingen foran i kjeden, slik gauperaa så betimelig peker på.

Det er smartere å gå for forsterker før høyttaler, siden du da den store fordel at du enklere og greiere kan ta med deg egen forsterker til ulike forhandlere, eller til venner og bekjente, for å teste ut ulike høyttalere. Hos forhandler kan du med medbrakt forsterker teste flere høyttalere på kort tid, gjerne på samme dag. Kjøper du høyttaler først, er du mer prisgitt hjemlån av utstyr, i hvert fall hvis du har kjøpt store, gulvstående, for å finne en god match, noe som kan være litt vrient, siden folk gjerne ikke låner bort eget forsterkeri sånn uten videre. Dessuten får du sjelden låne flere enn én forsterker av gangen. En gitt forsterkersignatur kan dessuten lettere tilpasses/underkastes en variabel høyttalersignatur, enn omvendt, siden høyttalersignaturen som regel er tydeligere (mer framtreden/dominerende) enn forsterkersignaturen. Det betyr at skulle du med tiden ønske oppgraderinger, eller forandring av anleggets totale signatur, så er det enklere å få til dette ved å skifte ut høyttalere og beholde forsterker, enn omvendt. Dette gjelder ikke minst dersom høyttaleren er lite transparent.

Så mitt råd er, at du først finner deg en forsterker du liker (som gjerne spiller bra med flere ulike høyttalere, dersom du er veldig usikker på hvilke høyttalere du skal gå for) før du endelig bestemmer deg for høyttaler. (Ingenting i veien for å sondere terrenget for høyttalere samtidig som du forsøker å finne deg en passende forsterker, selvsagt. Jo mer du vet hva slags høyttaler du er ute etter, jo enklere blir det også å velge forsterker. I budsjettklassen kan det kanskje lønne seg å gå for en pakke.)

Kabler er vel det siste jeg ville ha tenkt på i sådan en stund. Ikke så at jeg mener kabler er helt uten betydning, men den er forsvinnende liten i forhold til resten av oppsett.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    He he. Det var ikke få egenskaper du tillegger kablene i ditt anlegg. Selv bruker jeg Kimber hele veien fra kilde til høyttaler, og finner det du skriver her merkelig. Er det du sier at når du skiftet fra Kimber til Supra så falt alt dette på plass??
    Har aldri hatt Kimber selv, men en kompis lånte noen flettede Kimber høyttalerkabler hos en hifisjappe en gang og vi testet det på mine høyttalere en kveld.

Hadde på den tiden Bettercables på Klipschene, og med Bettercables så kom mellomtonen litt mer frem og toppen ble behagelig (litt mer dempet). Men etter hvert så synes jeg lyden av Bettercables ble litt kjedelig (pga toppen) så jeg testet Supra Rondo 4x4.0mm som jeg har nå.

Synes det er mer sprut i lyden på Supra kablene. Mye mer dynamikk i lydbildet jevnt over, og toppen kom litt mer frem uten at det blir ubehagelig. Låter bare mer oppløst rett og slett. Er ikke så god til å forklare slike ting, men kompisen min som har B&W thx høyttalere synes at Supra funker bedre enn Kimber hos han også

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri hatt Kimber selv, men en kompis lånte noen flettede Kimber høyttalerkabler hos en hifisjappe en gang og vi testet det på mine høyttalere en kveld.

Hadde på den tiden Bettercables på Klipschene, og med Bettercables så kom mellomtonen litt mer frem og toppen ble behagelig (litt mer dempet). Men etter hvert så synes jeg lyden av Bettercables ble litt kjedelig (pga toppen) så jeg testet Supra Rondo 4x4.0mm som jeg har nå.

Synes det er mer sprut i lyden på Supra kablene. Mye mer dynamikk i lydbildet jevnt over, og toppen kom litt mer frem uten at det blir ubehagelig. Låter bare mer oppløst rett og slett. Er ikke så god til å forklare slike ting, men kompisen min som har B&W thx høyttalere synes at Supra funker bedre enn Kimber hos han også
    Placebo min venn, Placebo

Så var kabeldebatten igang igjen:-D

Trådstarter, henger meg på tipset til Devilej. Monitor Audio har også definitivt stram og detaljert bass!!!

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supra har veldig gode hyggelig prisede kabler, og siden kabler som alt annet handler om matching vil det variere fra anlegg til anlegg. Det var bare mengden forskjeller du opplever som overasket meg. Selv synes jeg det er nyanseforskjeller fra en kabel til en annen, men har aldri hørt så kraftige forskjeller som du beskriver her uansett om jeg har testet kabler i 500,- eller 100000,- kr klassen

Men, dette er ikke en kabeltråd så vi får la være å dra igang enda en diskusjon rundt emnet
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •