XTC 89 front vs. Dynavoice F-6/ M-65

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question XTC 89 front vs. Dynavoice F-6/ M-65

Hei! Jeg skal kjøpe høyttalere til hjemmekino, og ser at mange sett består av to gulvstående fronthøyttalere og til bakhøyttalere benyttes satelitthøyttalere. Dette oppsettet er vel litt foreldet nå, siden DTS er kommet for flere år siden; med Dolby Pro Logic ble veldig lite "lyd" sendt til bakhøyttalerne, mens med DTS blir hele frekvensskalaen sendt også til bakhøyttalerne. Dermed har jeg konkludert med at jeg bør ha fire stk. gulvstående høyttalere + senter + sub. Hva mener dere? Jeg har liten erfaring her, og spør derfor dere som har hørt litt forskjellige oppsett..

Foreløpig benytter jeg min gamle senterhøyttaler og ser an den sammen med nyinnkjøpet som jeg kommer til å foreta meg snart. Subber jeg har sett på er den prisbelønte XTZ 99.12. Jeg har også sett på Dynavoice sin 10" sub, som er noe rimeligere.
    Så til de gulvstående høyttalerne så står valget mellom;
    1. 4 stk Dynavoice F6 EX
    2. 4 stk XTZ 89 FRONT (horndiskant)/ XTZ 80.1 FRONT (Domdiskant av silke)
    3. 4 stk Dynavoice M65 EX

Dynavoice har dukket høyt på rangstien på de fleste tester. XTZ har da også det, men jeg har til gode å finne en test av XTZ 89 FRONT/ XTZ 80.1 FRONT. I tillegg finner jeg ingen data om følsomhet på XTZ 89 FRONT, mens dette står oppgitt på alle Dynavoice sine høyttalere. Jeg har en Yamaha 663 forsterker og foreløpig ikke noen planer om å kjøpe noe sterkere, derfor er det greit å vite litt om hvor lettdrevne høyttalerne er. Er det noen som vet hvilken følsomhet XTZ 89 FRONT har?

Jeg er prisbevisst og vil egentlig ha best mulig for minst mulig (vil vi ikke alle ha det...?). Kan nevne at Dynavoice høyttalerne antakelig vil bli kjøpt hos surround.no og om det blir XTZ 89 FRONT så vil disse kjøpes hos fyndborsen.se, som sender til Norge, hvilket betyr at XTZ 89 FRONT vil ha stort sett samme pris som Dynavoice F6 EX.

Et spørsmål angående diskant: Om jeg velger en av XTZ's høyttalere, så blir horndiskant-valget blir 1500 dyrere enn "domdiskant" - hva er egentlig lydmessig forskjell på disse to diskanttypene? Begge har to innstillingsmuligheter. Er horndiskant verdt prisforskjellen?

Vil bli brukt til film, spill, musikk. Rommet er ca. 5x4 meter og har gardin bak fronthøyttalerne, noe som gjør at XTZ 89 FRONT/ XTZ 80.1 FRONT høyttalerene har en fordel, da de er mer plasseringsvennlige med tanke på at bassrefleksen er i front. Men jeg har aldri hørt noen av disse, og håper at noen av dere kan hjelpe meg i dette valget

Hva ville du anbefalt og hvorfor? Kjempefint om også noen av dere som har lyttet til disse ville skrevet noen ord.

Edit: Dersom du har andre høyttalere i samme prisklasse (eller lavere) som anbefales, så setter jeg pris på det. Har f.eks. ikke sett på Proson sine, uten å vite noe om de er gode eller ei.

Newcomer MgrBuddha sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dra til Surround, så får du høre både Dynavoice og XTZ. At du trenger like gode surroundhøyttalere som fronter er det neppe særlig mange som vil støtte deg i. Bruk heller penger på en god front-senter kombo av samme merke (XTZ toppserie med 99.25/26/36 anbefales sterkt) og kjøp noe brukt/billig sub og surround. Alltids mulig å utvide etterhvert vet du

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et bra tips å få høre dem, ulempen her er at jeg bor på vestlandet (litt for lang vei kun for å høre på forholdsvis rimelige høyttalere). Jeg kommer til å ta sjansen å kjøpe "uhørt"

Andre som har kommentarer/ tips?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo kjøpe en mindre modell av samme høyttalerserie å bruke bak. Eventuelt se om du får tak i et sub/sat-system. Det ligger et BOSE Acoustimass på Finn. En kompis har M85 front og F6 bak. Det spiller bra nok for meg ihvertfall.

Jeg har bestilt en RX-V663 og SVS SCS-01 frontsett som er de billigste stativ-høyttalerne til SVS og så skal jeg bruke et full-aktivt BOSE Acoustimass 5 bak. Men jeg har til gjengjeld en SVS PC-12NSD sub så foreløpig trenger jeg ikke store fronter.

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    M65 med en kraftig reciver / evnt effekttrinn - spiller " fletta" av mye annet. Om du oppgraderer diskanten selv i disse vil du ha en ganske god allroundhøyttaler til en meget lav pris. http://avforum.no/forum/diy-do-yours...kant-seas.html
    M65 er uansett et meget bra kjøp i budskjettklassen.
    Til center ville jeg valgt Dynavoice Def. DC-5 Black. Den holder godt følge med m65, - og stikker seg ikke ut i lydbldet.

Bak ville jeg valgt Dynavoice S-5, Black Oak eller Dynavoice Def. DM-5, Black om du vil legge litt mer i bakkanalene.

Og med en eller to xtz 99w12 har du en knallgod pakke til en overkommelig pris. - Den nye versjonen har eq-booster på 25hz og 50hz, og skal gå litt dypere.

Xtz 89 har jeg ikke hørt, men har hatt xtz 80 - forgjengerene.

Disse var tålig greie til prisen, men m65 er en høyttaler som takler mer effekt og er litt mer åpen i mellomregisteret. Godt med punch også - med litt effekt fra forsterkersiden.

Og proson outriggers er som hånd i handske til m65 Outriggers i sort

Og skal du ha "fancy" kabler til frontene er disse absolutt å anbefale: Audiofoni AS

Good Luck Chuck!

Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Du kan jo kjøpe en mindre modell av samme høyttalerserie å bruke bak. Eventuelt se om du får tak i et sub/sat-system. Det ligger et BOSE Acoustimass på Finn. En kompis har M85 front og F6 bak. Det spiller bra nok for meg ihvertfall.

Jeg har bestilt en RX-V663 og SVS SCS-01 frontsett som er de billigste stativ-høyttalerne til SVS og så skal jeg bruke et full-aktivt BOSE Acoustimass 5 bak. Men jeg har til gjengjeld en SVS PC-12NSD sub så foreløpig trenger jeg ikke store fronter.
    Litt sketchy å dra på med sinnssykt tungdrevne høytalere på "lille" 663 da?=o.., men hørtes fett ut det! Vi må jo få høre hvordan det låter etterhvert.

Når det gjelder han som startet tråden hadde jeg stolt på meg selv å kjøpt det jeg liker best utifra utseende og det jeg selv føler ser bra ut på specs. Grunnen til det er at alle 3 alternativ er jo prisvinnere hva pris/ytelse anngår. Tror du får hakket mer ut av å kjøpe M-65 istede for F6, men XTZ'n er sikkert knall motstander for begge. Ihvertfall utifra det vi hører av XTZ-fans på forumet.

Lykke til!
    Hifi: Yamaha - Monitor Audio - Kimber Kable - Denon - Panasonic - Sony

Headfi: Focusrite Forte - B&W P7 - Grado SR325e

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel litt stas å ha gode bakhøytalere for fyldigere musikk osv?
    Tenker selv på M-65 fronter, F6 bak samt XTZ W12 sub. Forsterker er Yamaha 663, håper den klarer å drive alt dette Kan jo bi-ampe frontene også da.

Er fortsatt litt i tvil om jeg skal ha F6 bak eller noen mindre, men tror jeg går for F6.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audioB
    Litt sketchy å dra på med sinnssykt tungdrevne høytalere på "lille" 663 da?=o.., men hørtes fett ut det! Vi må jo få høre hvordan det låter etterhvert.

Når det gjelder han som startet tråden hadde jeg stolt på meg selv å kjøpt det jeg liker best utifra utseende og det jeg selv føler ser bra ut på specs. Grunnen til det er at alle 3 alternativ er jo prisvinnere hva pris/ytelse anngår. Tror du får hakket mer ut av å kjøpe M-65 istede for F6, men XTZ'n er sikkert knall motstander for begge. Ihvertfall utifra det vi hører av XTZ-fans på forumet.

Lykke til!
    Jeg skal drive bare de 3 foran. Det er dessuten meningen å bruke slutt-trinn etterhvert. Største SVS'ene skal inn etterhvert og. Må dessverre ta litt etter litt pga arbeidsløshet.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audioB
    Neida, har samme kombo selv (SBS-01 og RX-V663). Hadde ikke hatt noe imot enda mer trykk, men det fungerer dog bra det. Den mest begrensende faktoren for volumet er ikke forsterkeren men naboen....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jarak
    (...)
    Så til de gulvstående høyttalerne så står valget mellom;
    1. 4 stk Dynavoice F6 EX
    2. 4 stk XTZ 89 FRONT (horndiskant)/ XTZ 80.1 FRONT (Domdiskant av silke)
    3. 4 stk Dynavoice M65 EX

(...) Er det noen som vet hvilken følsomhet XTZ 89 FRONT har?

Et spørsmål angående diskant: Om jeg velger en av XTZ's høyttalere, så blir horndiskant-valget blir 1500 dyrere enn "domdiskant" - hva er egentlig lydmessig forskjell på disse to diskanttypene? Begge har to innstillingsmuligheter. Er horndiskant verdt prisforskjellen?
    Takk for mange gode svar!

For å svare på ett av mine egne spørsmål; Jeg hørte med XTZ angående følsomhet på 89 front, svaret var 90dB; dvs. de er litt tyngre å drive enn dynavoice F6 (91dB) og M-65 (93dB). Fordel mot M-65, altså...

SPØRSMÅL --> Forstår M-65 sparker bra fra seg - hvordan er M-65 til å spille f.eks. klassisk musikk?

SPØRSMÅL --> Flere som har erfaring med XTZ 89 FRONT evt. XTZ 80.1 FRONT?

SPØRSMÅL --> Fortsatt lurer jeg på hva forskjell i lydbildet de forskjellige typer diskanter gir; horndiskant og domdiskant og nå - Seas, som bjarne82 linket til.

Mine gamle Jamo Classic 6 høyttalere kan jeg kanskje benytte som bakhøyttalere inntil videre... problemet er bare at den ene har et eller annet feil i forbindelse med delefilteret - spiller veldig lavt og ikke bass i det hele tatt. Jeg mistenker at det er en av transformatorene (det er to stykker 100V som er koblet på delefilteret) som er gått, men jeg vet ikke.

SPØRSMÅL --> Hvor kan jeg få tak i sånt (kondensatorer/ spooler/ motstandere, evt ferdige delefiltre)? og evt. hvordan måler jeg om disse er gått eller ei? Jeg har multimeter, men det er lenge siden jeg har brukt det... får vel tegne opp kretsdiagram og slå opp i gamle bøker og tolke litt ut fra det...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av varemit
    Er vel litt stas å ha gode bakhøytalere for fyldigere musikk osv?
    Tenker selv på M-65 fronter, F6 bak samt XTZ W12 sub. Forsterker er Yamaha 663, håper den klarer å drive alt dette Kan jo bi-ampe frontene også da.

Er fortsatt litt i tvil om jeg skal ha F6 bak eller noen mindre, men tror jeg går for F6.
    dette var jo veldig likt mine tanker... i tilfellet Yamahaen ikke klarer å drive høyttalerne tilfredsstillende, så har jeg heldigvis mulighet å kople opp min gamle strømsterk Denon receiver mot frontene..

Hva betyr det å bi-ampe frontene? Høres ut som at en kjører to høyttalerutganger mot en høyttaler?? Hvordan gjøres det i tilfellet? Og er det å anbefale?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I og med at Yamaha RX-V663 har sju kanaler og vi bruker kun fem, kan man bruke de siste to til å forsterke effekten til fronthøytalerene. Hvor mye dette utgjør i praksis er jeg usikker på, men mange sier det er hørbar forskjell. Da spesielt i bassområdet. Mulig man kan koble en kanal til diskant+mellomtone og en til bass.

Men det er nok ikke uten grunn at surround.no selger M-65 og Yamaha RX-V663 sammen i en pakke. M-65 kunne kanskje prestert enda bedre med mer effekt, men tror de klarer seg helt fint med det de får

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår ikke helt hvordan dette (bi-amping) gjøres, siden hver forsterkerutgang i utgangspunktet er definert til å være en spesiell høyttalerplassering. Men så skal jeg innrømme at jeg ikke har satt meg inn i mulighetene å "programmere" 663.... er det i receiveren mulighet å definere bi-ampede utganger? Hvordan gjøres det i praksis?

På høyttaleren så forstår jeg koplingen, siden det er to koplingsmuligheter bak på høyttaleren. Det er på utgangssiden fra forsterkeren jeg ikke forstår helt hvordan bi-amping defineres. Jeg får vel heller slå opp i manualen tenker jeg ;-)

Edit: Jeg kjører foreløpig en veldig rimelig linje.. kjøper et par brukte M-65 og setter mine Jamo Classic 6 som bakhøyttalere så fort jeg klarer å fikse et ødelagt delefilter på den ene... får tegne opp kretsskjemaet og måle litt og finne ut om det er spole eller kondensator evt. motstand som må byttes ut... høres spennende ut å bytte diskant, som bjarne82 linket til.. men får høre på resultatet en stund før jeg tar den beslutningen. Takk for alle innspill, folkens!

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jarak
    Jeg forstår ikke helt hvordan dette (bi-amping) gjøres, siden hver forsterkerutgang i utgangspunktet er definert til å være en spesiell høyttalerplassering. Men så skal jeg innrømme at jeg ikke har satt meg inn i mulighetene å "programmere" 663.... er det i receiveren mulighet å definere bi-ampede utganger? Hvordan gjøres det i praksis?

På høyttaleren så forstår jeg koplingen, siden det er to koplingsmuligheter bak på høyttaleren. Det er på utgangssiden fra forsterkeren jeg ikke forstår helt hvordan bi-amping defineres. Jeg får vel heller slå opp i manualen tenker jeg ;-)

Edit: Jeg kjører foreløpig en veldig rimelig linje.. kjøper et par brukte M-65 og setter mine Jamo Classic 6 som bakhøyttalere så fort jeg klarer å fikse et ødelagt delefilter på den ene... får tegne opp kretsskjemaet og måle litt og finne ut om det er spole eller kondensator evt. motstand som må byttes ut... høres spennende ut å bytte diskant, som bjarne82 linket til.. men får høre på resultatet en stund før jeg tar den beslutningen. Takk for alle innspill, folkens!
    Du må inn i en "advanced menu" og velge "bi-amp on".
    Det er alt programmering som må til

Og ja, det blir forskjell!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det forklarer saken! takk for svar! Da har jeg lært om bi-amping også! kanskje jeg ikke trenger den gamle denon forsterkeren likevel...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jo de nye M-65 og en 863, som er relativt lik 663 på forsterkerdelen, og mine sparker ihvertfall veldig godt fra i bassområdet med bi-amping, riktig plassering og eq.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •