XTZ 99.26 vs 99.36 ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

XTZ 99.26 vs 99.36 ?

Hei.

Fant ingen svar på forumet, så håper det er greit å spørre ?

Skal ha nye høyttalere på lørdag. Det står i mellom 99.26 og 99.36, jeg ønsker ett rent stereo oppsett. Jeg ser at 99.26 har 88db og 99.36 har 90 db følsomhet. Spørsmålet er om disse to i grunn er den samme høyttaler hvor de har ett ekstra bass element i 99.36 ? På grunn av forskjell i følsomhet (db) begynner jeg å lure på om det er forskjellig delefilter for diskant/mellomtone i disse to, eller om det er det ekstra basselementet som er årsaken til forskjell i følsomhet ? Jeg er på jakt etter best mulig lyd, ikke partyhøyttalere. Vil 99.26 være "stor" nok i ett 30kvm rom mtp bassgjengivelse, eller bør jeg gå for den større modellen ? Noen som har erfaring med disse to modellene med tanke på "finhet" i lydbilde og bassgjengivelse ? Jeg hører på litt forskjellig musikk, og spiller vanligvis på lave volumer. De skal kobbles mot en nad m3 forsterker i første omgang. Er svært usikker på vilken ht som passer best.

Newcomer MgrBuddha sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg valgte 99.36. Nå skulle jeg ha dem i et surroundanlegg med sub i tillegg så jeg kunne ha gått for 99.26, men kom fram til at 99.36 var det beste kjøpet. Jeg spiller en god del musikk (alt mulig) og da vil jeg ha full-range høyttalere. Prisforskjellen er ikke stor (husk stativer til 99.36), og kjøper du pianolakkversjonen av 99.36 har du mulighet til å nivåjustere også basselemetet bak på høyttalerne. Følsomhetsforskjellen vil jeg tro er pga bassen ja. Det skal være identisk diskant/mellomtone i disse modellene.

Uansett hvilken du velger tror jeg ganske sikkert du blir fornøyd (100+ timer innspilling må til). Med den forsterkeren du har skal det ikke bli noe problem å hente go'lyd ut av XTZ'ene. Lykke til.

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    99.36 er ikke noen partyhøyttaler i negativ forstand, men den kan selvfølgelig spille opp til fest om man vil det. Jeg ville valgt den gulvstående så du får litt mer trøkk også i bunn. Overdrivent blir det ikke uansett.

Seas elementene og bånd diskanten spiller flott sammen. Og det spiller detaljert også på lavt volum. Kan anbefale 99.36 på det sterkeste. Skulle jeg kjøpt inn høyttalere i dag hadde jeg mest sannsynlig kjøpt den.

Hør på dem. Ring surround.no og avtal en dag det passer. Skedsmokorset er bare drøye 1,5 timer unna Lillehammer.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er meget fornøyd med 99.36. Valgte de pga. av jeg synes de er mye penere enn 99.26 og ekstra basselement siden jeg ikke har planer om en sub på en stund.

Har forsøkt å spille uten basselementene aktivert og det tar en del av bunnen, men overraskende hvor dypt de spillte

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, jeg ble litt tryggere på at 99.36 er det mest fornuftige kjøpet for min del nå. Så det blir mest sannsynlig disse jeg velger da. Har ikke vært på Surround å hørt enda, men får stikke innom en tur lørdag formiddag. På Nordby (svinesund) selger de AudioPro Black Diamond V2i for 3999SEK. Må derfor innom og høre på disse også før jeg bestemmer meg. Men vet ikke om Audiopro stiller i samme klasse ? Huff, det er ikke lett )

Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tco66
    Takk for svar, jeg ble litt tryggere på at 99.36 er det mest fornuftige kjøpet for min del nå. Så det blir mest sannsynlig disse jeg velger da. Har ikke vært på Surround å hørt enda, men får stikke innom en tur lørdag formiddag. På Nordby (svinesund) selger de AudioPro Black Diamond V2i for 3999SEK. Må derfor innom og høre på disse også før jeg bestemmer meg. Men vet ikke om Audiopro stiller i samme klasse ? Huff, det er ikke lett )
    JEg hørte de på TonArt. Syns ikke noe spesielt om dem egentlig. Leser du litt på forumet finner du vel en del klaging så vitt jeg husker. Gå for XTZ du! Tipper du blir fornøyd. Jeg har dog kun hørt stativmodellen. Og den spilte kjempestort.
    Hifi: Yamaha - Monitor Audio - Kimber Kable - Denon - Panasonic - Sony

Headfi: Focusrite Forte - B&W P7 - Grado SR325e

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden 99.36 har et ekstra bass element, så derfor brukes det et annet delefilter. Jeg har både 99.25 (bakhøyttalere) og 99.36. Ville helt klart ha valgt 99.36. Pris forskjellen er liten når du skal ha stativer til 99.25 og 99.36 har dypere og mer bass. Ellers vanskelig å høre noe forskjell mellom dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker alle sammen. Det er ser ut til at 99.36 blir den soleklare vinneren etter å ha lest meningene deres. Så da er det bare å glede seg til de er i hus. Bør kanskje sende ut nabovarsel også da....100 timer innspilling er ingen spøk

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker alle sammen. Det er ser ut til at 99.36 blir den soleklare vinneren etter å ha lest meningene deres. Så da er det bare å glede seg til de er i hus. Bør kanskje sende ut nabovarsel også da....100 timer innspilling er ingen spøk
    Godt valg! Du trenger ikke spille spesielt høyt under innspilling. Bare la dem putre og gå med et eller annet når du er ute så går 100 timer raskt unna. Kos deg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En Åpenbaring !

Du verden.....for en opplevelse, for en finish, for en LYD ! Nå skjønner jeg hva dere prater om folkens ! Har nettopp pakket ut og montert ett par 99.36 som jeg kjøpte over grensen i dag. Umiddelbart etter en grunnkonfigurasjon (nøytral bass og diskant) blir jeg slått av hvor utrolig god/klar/dynamisk/fantastisk lyden er. Dette er en som en audiofil åpenbaring i mine ører !
    Nå skal de få spilles inn, og det skal eksperimenteres litt med bass og diskant, men så lang .... har faktisk gåsehud akkurat nå :-D

En stor takk til XZT for denne opplevelsen, og rosinen er jo at de bare blir bedre og bedre ettersom de spilles inn :-D

Newcomer espennor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8) :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda en fornøyd XTZ-eier Gratulerer!

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .... har faktisk gåsehud akkurat nå :-D

En stor takk til XZT for denne opplevelsen, og rosinen er jo at de bare blir bedre og bedre ettersom de spilles inn :-D
    He he. Bare vent, de blir merkbart bedre i løpet av de neste par ukene. Mykere i toppen og mer åpne i lydbildet. Husk nå bare å stable bokstavene i riktig rekkefølge da: X-T-Z :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, XTZ skal det være ja ! Jeg vet ikke hva som gikk av meg :-D

Jeg sitter bare her og gliser nå. Har glist i hele dag. Hadde ett par Ikon 6 før disse, og 99.36 slår dem ned i støvlene med god margin. Er utrolig fornøyd. Så jeg kan ikke annet en å anbefale XTZ på det sterkeste. Bruker dem med en NAD M3 og NAD C542 cd-spiller. Dette oppsettet fungerer veldig bra. Tror nok at NAD C372 og forsterkere i den serien også vil fungere meget godt på disse ht. De spiller meget åpent og detaljert, med en dyp og kontrollert bass. Vet ikke helt hvordan beskrive lyden, men veldig "naturlig" rett og slett. Jeg savner ikke sub om noen lurer. De avgir mer en nok energi til at både film og musikk blir riktig underholdende. Men nå har jeg (kremt) bare en dags erfaring med disse, så jeg kan ikke uttale meg med stor pondus enda. Men i forhold til Dali, B&W, Epos og Sony (alle i prisklassen 10-20K) som jeg har brukt tildligere er disse uten tvil de beste ht jeg har hatt så langt. Room tuningen er rett og slett helt genial, slik at det går det an å knote seg frem til akkurat det den rette lyden for hver enkelt rom disse måtte plasseres i. Det er jo skrevet nok om de enminente egenskapene til 99.36 her på forumet. Så jeg kan bare bøye meg i støvet og takke for gode råd fra forumet i forkant til innkjøpet. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er disse lagervare over grensen igjen nå? Svinesund?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke sikker på hva de vanligvis har på lager på NordbyDigital. Men på lørdag hadde de i alle fall 99.36 i både piano og mørk treimitasjon, samt 99.38 og den mindre 99.26 på lager. Prisene var meget hyggelige for å si det slik. Vel verdt turen !

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og etter noen ukers bruk ... Oppgradering melder seg.

Er det mulig å bytte/oppgradere basselementet i 99.36 ? Jeg er veldig fornøyd med denne høyttaleren, mellomtone og diskant oppfører seg eksemplarisk. Men bassen er litt "løs" eller "booomy" for å si det slik.

Seas har excel serien basser, vil de passe bra i 99.36 ? Jeg ser at elementene må tillpasses fysisk. Jeg tenker mer på om de passer lyd-messig. Er på jakt etter en litt strammere og mer kontrollert bass en i det orginale oppsettet ? Det er ikke aktuellt å bytte forsterker igjen, så det er mer aktuellt å modde ht.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvd å trekke ht lengre fra vegg eller "ullsokk i bassrefleks-port" trikset?

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å bytte/oppgradere basselementet i 99.36 ? Jeg er veldig fornøyd med denne høyttaleren, mellomtone og diskant oppfører seg eksemplarisk. Men bassen er litt "løs" eller "booomy" for å si det slik.

Seas har excel serien basser, vil de passe bra i 99.36 ? Jeg ser at elementene må tillpasses fysisk. Jeg tenker mer på om de passer lyd-messig. Er på jakt etter en litt strammere og mer kontrollert bass en i det orginale oppsettet ? Det er ikke aktuellt å bytte forsterker igjen, så det er mer aktuellt å modde ht.
    Har du prøvd å tune bassportene? Er jo fire forskjellige alternativ her. Skulle tro at bassen blir fastere med litt eksprimentering her. Avstand til bakveg og hjørner har jo også noe å si for bassen. Jeg ville prøvd dette før evt element bytte. Seas elementer er utrolig sensitive til delefilterinnstillinger, så det er ikke bare å klaske inn et Seas element og forvente at det blir gull og grønne skoger.:-D

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal følge med tre propper til bassportene når du kjøpte høytalerene. Disse er til å tune bassen...:-D

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •