XTZ 99.26 vs 99.36 ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47
    Newcomer MgrBuddha sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Trekk høyttalerne minst 50-60 cm fra bakvegg. Prøv "flat" profil med bassrefleksportene - plugg i de to nederste pluss i den øverste porten. Dette hjalp betydelig hos meg. Du bør også velge +0 db setting på bass-terminalen (bak ved kabelinngangene) for denne profilen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jepp ...

Har forsøkt de fleste mulighetene med skumpluggene uten å bli helt forøyd. Mon tro om det er en ide' å fylle opp kabinettet med litt mer dempemateriale i stedet? Eller har det samme effekt som skumpluggene ? Målet er å få bassen til å høres litt "strammere" og litt mer kontrollert ut. Bassen er litt puddingaktig nå syntes jeg. Har forsøkt med en kraftigere forsterker, da var bassen mer kontrollert. Men siden jeg ikke kan oppgradere på en stund blir jeg nødt å eksperimentere litt med alternative løsninger. Bruker en 2x90w marantz pm-15s1 på ht i dag. Det er mulig denne forsterker er litt svak ? Innspill på om litt dempemateriale vil stramme opp bassen, eller om jeg er på ville veier med denne ideen ønskes ?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantzen din har jo nettopp sin svakhet i bassen. I tillegg spiller selvfølgelig plassering og rommet inn. Bassfeller burde alle audiofile ha.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Newcomer Jokk3 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg skal også kjøpe meg XTZ 99.36 nå, men jeg er litt usikker..:???:

Når jeg ser film så liker jeg å ha det litt høyt, og jeg har hørt at diskantene i disse høyttalerne er litt følsomme for høy lyd. Er dette ett faktum ?

Har også Audio Pro Blue Diamond v.2 i tankene.

Hva kan være best av disse 2 høyttalerne ?

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jokk3
    Hei!

Når jeg ser film så liker jeg å ha det litt høyt, og jeg har hørt at diskantene i disse høyttalerne er litt følsomme for høy lyd. Er dette ett faktum ?

Jeg har 99.26, som har akkurat den samme diskanten, og kan ikke akkurat si at jeg kjenner meg igjen i den beskrivelsen. Har aldri hatt problemer på diskantfronten. Bånddiskanter kan av og til bli litt skarpe, men fordelen med XTZ, er at du kan justere diskanten +/- 4db. Så hvis den blir for skarp, juster den ned:-D

Newcomer Jokk3 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk skal du ha.

Tror nokk jeg bestiller XTZ 99.36 da

Er det noen forskjell mellom XTZ 99.36 Piano & XTZ 99.36 Matt ?
    Forutenom utseende.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tco66
    Har forsøkt de fleste mulighetene med skumpluggene uten å bli helt forøyd. Mon tro om det er en ide' å fylle opp kabinettet med litt mer dempemateriale i stedet? Eller har det samme effekt som skumpluggene ? Målet er å få bassen til å høres litt "strammere" og litt mer kontrollert ut. Bassen er litt puddingaktig nå syntes jeg. Har forsøkt med en kraftigere forsterker, da var bassen mer kontrollert. Men siden jeg ikke kan oppgradere på en stund blir jeg nødt å eksperimentere litt med alternative løsninger. Bruker en 2x90w marantz pm-15s1 på ht i dag. Det er mulig denne forsterker er litt svak ? Innspill på om litt dempemateriale vil stramme opp bassen, eller om jeg er på ville veier med denne ideen ønskes ?
    Jeg slet også litt med dette. Fikk aldri bassen til å bli helt som jeg ville. Det som fungerte var å sette bass -3db og plugge igjen alle bassrefleksportene. Da fikk jeg en jevn frekvensrespons. Prøv gjerne å lage noen sinustoner i Audacity (20hz, 25hz, 30hz, 35hz osv.) å føl deg frem til hva som fungerer best. Nå er det området du beskriver som boomy mellom 35hz og 65hz et sted. Kjør på og juster der, samt plassering av høyttalere. Mine ble ikke bra før de sto en drøy halvmeter ut fra veggen (noe som er ganske mye i mitt rom) men da kom også holografien skikkelig og ikke bare bassen. Du vil også oppleve å få mye mer punchy bass med disse høyttalerne om du drar ut øvre skumpropp dersom de står lenger fra veggen.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk skal du ha.

Tror nokk jeg bestiller XTZ 99.36 da

Er det noen forskjell mellom XTZ 99.36 Piano & XTZ 99.36 Matt ?
    Forutenom utseende.
    Jeg har hatt begge og vil absolutt anbefale Piano. Matt svart er i billig vinyl, men de runde formen er derimot fin.

Dette er hva XTZ selv sier om de to:

"Det finns ingen skillnad rent ”elektriskt” utan det är endast lådan (=kabinettet) som kan påverka. Det är inte lätt att säga hur skillnaden upplevs mer än att den är extremt liten. De flesta hör ingen skillnad alls.

Det man däremot kan säga med säkerhet är ju att den piano-lackade versionen är 10cm högre, så det kan nog påverka en del med lämplig sitthöjd. Av samma anledning skulle jag själv välja den pianolackade versionen. Dessutom finns ju ett par ytterligare justeringsmöjligheter på den."

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så har jeg litt å gjøre på denne helgen også

Hei.

Dere har helt rett DiFontaine og MgrBuddha, det hjelper å flytte ht noe mer fra veggen og å stille inn lydprofilen slik dere beskriver. Jeg har ikke fått testet ut Audacity enda, men nok en veldig god ide BoGGis. Har savnet å kunne ha en jevn frekvens å lytte til under eksperimentering av oppsett. Dette skal også prøves.
    Som orso påpeker er nok ikke marantzen like god i bunn som en sterkere forsterker vil bli, men til gjengjeld har den andre gode kvaliteter i både lydbilde og lommeboka. Supert tips med bassfeller. Jeg har forsøkt med sofaputer bak ht i jakten etter bedre bass uten den helt store opplevelsen. Og bedre holografi er noe jeg også savner nå når du setter ord på det. Hvor får en tak i bassfeller ?
    Forøvrig er XTZ 99.36 en flott ht med masse godlyd til prisen, så ikke missforstå meg. Men det gjenstår en del prøving og feiling før jeg finner magien. Flott respons på mine spørsmål alle sammen. Takker så mye. God helg

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Dere har helt rett DiFontaine og MgrBuddha, det hjelper å flytte ht noe mer fra veggen og å stille inn lydprofilen slik dere beskriver. Jeg har ikke fått testet ut Audacity enda, men nok en veldig god ide BoGGis. Har savnet å kunne ha en jevn frekvens å lytte til under eksperimentering av oppsett. Dette skal også prøves.
    Som orso påpeker er nok ikke marantzen like god i bunn som en sterkere forsterker vil bli, men til gjengjeld har den andre gode kvaliteter i både lydbilde og lommeboka. Supert tips med bassfeller. Jeg har forsøkt med sofaputer bak ht i jakten etter bedre bass uten den helt store opplevelsen. Og bedre holografi er noe jeg også savner nå når du setter ord på det. Hvor får en tak i bassfeller ?
    Forøvrig er XTZ 99.36 en flott ht med masse godlyd til prisen, så ikke missforstå meg. Men det gjenstår en del prøving og feiling før jeg finner magien. Flott respons på mine spørsmål alle sammen. Takker så mye. God helg
    Alltid hyggelig når råd man kommer med gir resultater:-D

Håper du finner en plassering og justering/tuning som du blir fornøyd med. Det påstås også fra flere hold at XTZ-høytalere trenger ganske lang innspillingstid før de yter optimalt.

Hvis du føler at forsterkeren din ikke yter maksimal i bassområdet, går det jo an med tid og stunder og supplemere med en sub eller 2. XTZ har jo flere gode og billige modeller:-D
    Jeg har selv hatt Marantz forsterker og det var mitt inntrykk også. Fin diskant og mellomtone, men litt svak i bassen, særlig når en drar på litt.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Iallefall i mitt rom må de vinkles en del for å få holografien også. Glemte å nevne det

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Diskanten i 99,36 er en av de bedre jeg har hørt, den kan virke skarp/singrende på enkelte forsterkere. På M3 måtte den justeres ned med -2 db for å virker harmonisk. Men med marantz er ikke dette noe problem. Ved film fungerer den veldig godt, bassen avgir mer en nok energi til å skremme både deg og naboen om så ønskes. Men en forsterker som kan levere litt ampere bør foretrekkes på disse ht er min erfaring. Audio Pro Blue Diamond kjenner jeg ikke til, men den har vel innebygget effektforsterker ? Så sikkert ingen dum ht det heller. Har du mulighet å høre begge sammtidig ? På Nordby Digital har de stillt ut begge modellen mener jeg, ta deg en harrytur og hør på dem selv om du har muligheten for det ?

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Iallefall i mitt rom må de vinkles en del for å få holografien også. Glemte å nevne det
    Stemmer det. Bånddiskanten er relativt rettningsbestemt.

Et lite sidespor:
    Jeg prøvde (bare for gøy :lol: ) å legge mine 99.26 på stativene for å høre hva som skjedde da...
    Det ble bare kaos, lydbildet ble helt feil, tull og vas med diskanten som fløt utover hele rommet osv. :lol:

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Puter, madrasser o.l. fungerer ikke som bassfeller. Det må langt sterkere lut til. Kommer litt ann på hvilke bass frekvenser man sliter med. Mest sansynlig trenger man oppstramming i hele bassområde og da er bredbånds absorbenter det beste alternativet fordi de virker i et bredt spekter i motsetning til Helmholtz resonatorer som kun virker i en oktav. Til gjengjeld virker Helmholtzer i dypbass område, noe bredbånds absorbenter ikke gjør. Det ultimate er derfor begge deler, men jeg ville ha begynt med bredbånds bassfeller.

Du kan bestille veldig gode bassfeller fra GIK Acoustics. Bedre til prisen, finnes ikke.
    GIK Acoustics.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken av 26 og 36 vil passe best til Music Angel XD-800l tror dere?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ccvii
    Hvilken av 26 og 36 vil passe best til Music Angel XD-800l tror dere?
    99.36, da den har høyere følsomhet. Du vil kunne spille høyere på den enn på en 99.26. Om du får skikkelig god basskontroll med Music Angel er dog usikkert.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo 36 jeg har lyst på, men føler meg ikke helt trygg på at de kommer til å bli drevet så bra som de bør.. at dynamikken blir fullt ivaretatt.. 65W er 65W, selv om de er klasse A. Skulle likt å kjøre "matematikken" på dette. Har sett én som har de to sammen og som gir tommel opp her på AVForum, men skulle likt å høre flere innspill. Hvis ikke må jeg vel ty til Klipsch, som kommer til å koste mer for samme lyd :/

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo 36 jeg har lyst på, men føler meg ikke helt trygg på at de kommer til å bli drevet så bra som de bør.. at dynamikken blir fullt ivaretatt.. 65W er 65W, selv om de er klasse A. Skulle likt å kjøre "matematikken" på dette. Har sett én som har de to sammen og som gir tommel opp her på AVForum, men skulle likt å høre flere innspill. Hvis ikke må jeg vel ty til Klipsch, som kommer til å koste mer for samme lyd :/
    Kan jo nevne at jeg har har brukt 2*60W på både 99.36 og 99.25. Det gikk helt fint og forsterkeren hadde stålkontroll på begge. Men det var ICE watt og ICE er ekstremt god på fasevinkler. På 99.25 fikk jeg for lite volum når jeg skulle svært høyt på eldre innspillinger med lavt nivå. På 99.36 var volum aldri et problem.
    Det er mulig du ikke henter hele potensiale med Music Angelen, men det vil nok fungere bra. Sansynligvis bedre enn med en surround receiver til rundt 8-10k.
    Har du 65 gode watt er ikke det så lite. Det er jo mange i hifi miljøet som har store høyttalere med små rørforsterkere. Watt er ofte overdrevet, handler mer om kvaliteten og om du kan spille høyt nok i forhold til dine prefereranser. Og du vil kun spille mer enn høyt nok til 99.36.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for fyldig og overbevisende svar!

Da får jeg bare prøve å få hengt meg på en tur til Sverige for å plukke opp 99.36er. På tide å bytte ut mine 12 år gamle Infinity Reference 61i! ^^

Newcomer Bungle sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Surround.no på Skjedsmokorset bruker klasse A forsterker fra XTZ på 99.36, tror den er 50 W. Så vidt jeg kan bedømme låt det veldig bra, også på forholdsvis høyt volum.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •